مرورگر شما از جاوا اسکريپت پشتيباني نمي کند.
تنظيمات قالب
رنگ قالب:


فونت قالب:
تبليغات
اعطای مدارک معتبر مورد تایید دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی،برگزاری کلاسهای آموزشی ضمن خدمت ویژه فرهنگیان و کارمندان اداره ها،برگزاری محافل انس باقرآن و مسابقات قرآنی
درباره سايت
sj114
پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران seraaje_dehloran@yahoo.com
نويسندگان
موضوعات
sj114 آموزش
sj114 صوتی
sj114 فیلم
sj114 زندگینامه قاریان مشهورجهان
sj114 برنامه های موبایل وکامپیوتر
sj114 تلاوت آنلاین قرآن کریم+متن
sj114 تعبیرخواب کامل(اختصاصی)
sj114 اطلاعیه کلاسهای آموزشی
sj114 کمکهای خیرین
آمار سايت
آمار مطالب

کل مطالب: 147
کل نظرات: 9

آمار کاربران

تعداد اعضا: 29
افراد آنلاين: 1

آمار بازديد

بازديد امروز : 5
بازديد ديروز : 76
گوگل امروز : 1
گوگل ديروز : 8
بازديد اين هفته : 83
بازديد اين ماه : 244
بازديد اين سال : 527
بازديد کل : 272629

مشخصات کاربر

آي پي : 3.145.206.169
مرورگر :
سيستم عامل :
امروز :
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
لينک هاي روزانه
تبليغات
برگزاری کلاسهای آموزشی قرائت قرآن کریم(از مقدماتی تاپیشرفته) ویژه برادران و خواهران، تفسیر،تربیت معلم پیش دبستانی،تربیت معلم روخوانی و روانخوانی و غیره
ورود يا عضويت
ورود به سايت :
نام کاربری
رمز عبور

فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع :
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

به نظر شما سایت چگونه است؟

آگهي ها
تبادل لينک اتوماتيک

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران و آدرس sj114.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 

 

 






لينک هاي دوستان
درگاه پرداخت بانکي
********************************************** ********************************************** www.seraaj64.ir ********************************************** **********************************************
********************************************** **********************************************
استخاره آنلاین با قرآن کریم

********************************************** **********************************************

مجله نایت پلاس

تبليغات
آدرس محل موسسه قرآنی سراج: دهلران- خیابان معلم- جنب آژانس علی-حسینیه ابوالفضل العباس(ع)- محل برگزاری کلاسهای آموزشی قرآن و تفسیر جهت اطلاع از زمان ثبت نام و همچنین دوره آموزشی با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید: 33727360-084 ........09187441008.........09377597262.........مدیریت مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران
بازديد : 3682 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : شنبه 24 آبان 1393"19:20"

حرف س

1.16.1 ساتور

ديدن ساتور در خواب ، علامت آن است كه با ولخرجي افراطي در معرض نقشة افراد شرور قرار مي گيرد . اگر در خواب ساتور شكسته يا زنگ زده اي ببينيد ، نشانة آن است كه از دست مردم جاه طلب به ستوه مي آييد .

1.16.2 ساحر

1ـ اگر جادوگر يا ساحري را به خواب ببينيد ، علامت آن است كه براي تشكيل خانواده اي بزرگ ، زحمتهايي فراوان خواهيد كشيد و در كنار اين زحمتها ، از كار خود ، لذتهايي نيز خواهيد برد .

2ـ ديدن ساحر و جادوگر در خواب ، نشانة آن است كه آرزوهايتان به نوميدي و يأس مبدل مي گردد .

1.16.3 ساختمان

لوک اويتنهاو مي گويد :

ساختمان

نیمه ساز : روزهای شلوغ

ساختمان در آتش : یک شادی که تشویش جای آنرا گرفته

ساختمان مزین : خبرهای خوب

 

1ـ اگر خواب ببينيد مشغول ساختماني هستيد ، نشانة آن است كه در زندگي خود تغييري خردمندانه بوجود مي آوريد .

2ـ اگر خواب ببينيد صاحب ساختماني شكوهمند هستيد ، علامت آن است كه از خانه اي كه فعلاً در آن زندگي مي كنيد به خانه اي بهتر نقل مكان خواهيد كرد .

3ـ ديدن ساختمانهاي قديمي و مخروبه در خواب ، علامت آن است كه در هر كاري كه به آن اقدام كنيد ، شكست خواهيد خورد .

4ـ ديدن ساختماني بزرگ و باشكوه كه چمنزاري سبز اطرف آن را فرا گرفته است ، نشانة عمر طولاني و زندگي آسوده و سير و سياحت در كشورهاي دوردست است .

5ـ ديدن خانه هاي كوچك و نوساز در خواب ، نشانة شادماني و فعاليتهاي سودمند است .

6ـ ديدن ساختمانهاي كهنه و كثيف ، نشانة بيماري و شكست در عشق و كار است .

1.16.4 ساخت و ساز

محمد بن سيرين گويد:

اگر بيند كه محل خرابي را آباد مي كرد، چون مسجد و مدرسه و خانقاه و آن چه راکه مربوط به دين مي باشد، دليل كند بر صلاح دين و خرد و ثواب آخري كه وي را حاصل شود واگر بيند كه زميني خراب از خود آبادان مي كرد، چون سرا و دكان و مانند اين، دليل كند كه خير و فايده اين جهان يابد و اگر بيند كه جايگاه آبادان بيفتاد و خراب شد، دليل كند كه به اهل آن جايگاه، بلا و مصيبت رسد.

1.16.5 سار

محمدبن سيرين گويد: ديدن سار درخواب، مردي بود مكار كه سفر بسيار كند. اگر بيند ساري فراگرفت يا كسي بدو داد، دليل كند او را با مردي مسافر صحبت افتد. اگر بيند گوشت سار ميخورد، دليل به قدر آن گوشت كه خورده باشد او را خير و منفعت رسد.

جابرمغربي گويد: ديدن سار درخواب، مردي كافر بود كه سخن دروغ بسيار گويد. اگر بيند سار بسيار بر وي جمع شدند، دليل درميان كافران گرفتار گردد.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سار نيز مثل پرستو از مرغان مهاجر است که در آغاز سرما مي رود و در اعتدال ربيعي باز مي گردد. سار در خواب هاي ما انسان پر خور و دير جوش و کم مهري است که با وجود قرابت و نزديکي به ندرت از بيننده خواب ديدن مي کند. وجودش سودي ندارد معهذا دوست داشتني است. اگر در خواب سارهاي متعددي را روي سيم برق خانه خودتان ببينيد مهمان هائي براي شما مي رسند که از شهرستان ها آمده اند و مدتي مي مانند و بي آن که معاش شما را تنگ کنند هزينه هائي ايجاد مي نمايند. اگر ببينيد ساري در قفس انداخته و در خانه نگه داشته ايد شخصي هست که شما براي او زحمت ايجاد مي کنيد و آزادي و آسايش او را سلب مي نمائيد. معبران نوشته اند سار بسيار سفر مي کند. اگر ديديد تعدادي سار را گرفته ايد سودي عايد شما مي شود و اگر ديديد گوشت سار را مي خوريد پولي عايدتان مي گردد که انتظارش را نداريد و روي آن قبلا حسابي نکرده ايد. اگر در خواب ببينيد ساري پرواز کنان به خانه و اتاق شما وارد شد پيش آمدي مي شود که سود مادي دارد و اگر ساري از خانه شما پرواز کرد و رفت زيان مي بينيد. اگر سار مرده اي را ديديد خبري به شما مي رسد که غمگين مي شويد. اگر ساري را کشتيد در حق کسي که او را نمي شناسيد ستم مي کنيد يا کاري مي کنيد که زيان بخش است براي ديگران. اگر صداي سارها را شنيديد شهرت بد پيدا مي کنيد و مردم درباره شما حرف مي زنند ولي اگر از صداي سارها خوشتان آمد شهرت خوب است و مردم درباره شما قضاوت خوب خواهند داشت و اگر از صداي سار خوشتان نيامد مردم درباره شما قضاوت خوبي نخواهند کرد.

1.16.6 ساردين

ماهي ساردين را اگر از دريا گرفته باشيد پول و نعمتي است که به زحمت و در محيطي غير از محيط زندگي خودتان به چنگ شما مي افتد. علت اين است که ساردين ماهي مخصوصي است که در نقاطي مخصوص از دريا و در فصول معين صيد مي شود لذا در خواب ضمن اين که به پول و نعمت و بزرگي و عزت و جاه تعبير مي شود اين اشاره را دارد که اين بزرگي به زحمت و دور از محيط مالوف حاصل مي گردد. خوبي ساردين آزاد در اين است که درسته باشد و سر و دم آن را نزده باشند. اگر چنين باشد وارث عملي سودبخش مي شويد که براي شما هيچگونه ضرري ندارد. اگر ساردين کنسروه و در قوطي باشد پولي است که بدون زحمت و اندوخته به دست شما مي رسد. اگر در خواب ديديد که خودتان ساردين صيد مي کنيد، دست به کار بزرگي مي زنيد که امکان پيشرفت و ترقي در آن زياد است و ديگران را نيز مي توانيد متنفع سازيد. اگر ديديد ديگري صيد مي کند همچنان نيکو است چون بيننده خواب شما هستيد سود آن عايد شما مي گردد. اگر ديديد کنسرو ساردين باز کرديد و خورديد و به ديگران تعارف نموديد مال خويش را هزينه مي کنيد و ديگران را نيز در بهره گيري از آن سهيم مي کنيد. اگر کنسرو را باز کرديد و فاسد شده بود غمي براي شما مي رسد که در قبول آن ناچاريد و غالبا خودتان موجد آن اندوه هستيد ولي اگر دور ريختيد از غم فراغت مي يابيد.

1.16.7 ساس

منوچهر مطيعي تهراني گويد: ساس دشمني است کثيف و لئيم و در عين حال ضعيف که زيرکانه آزار مي رساند و بهره کار شما را مي برد. در خواب هاي ما معمولا حشرات دشمنان سفله و ضعيف و نادان هستند اما حساب ساس با حشرات ديگر جدا است زيرا ساس خون مي خورد، شبها بيرون مي آيد و خوب مخفي مي شود. غالبا لاي وسائل چوبي منزل پنهان مي گردد هر سمي در او اثر نمي کند. ساس در خواب، دشمني است که بهره کار را مي برد و هر وقت اراده کند زحمت به وجود مي آورد. اگر در خواب فقط ساس ببينيم او دشمن است اما اگر ساس را در اتاق ديديم دشمني است که در کمين ماست. اگر در لباس بود کسي از افراد خانواده ما هست که نسبت به ما نظر خوبي ندارد. اگر در بستر بود بيننده خواب بايد از جانب همسر خويش بيمناک و نگران باشد. اگر ساس را کشتيد بر دشمن چيره مي شويد. اگر ساس را کشتيد و خون از تنش بيرون زد مالي را که از دست داده ايد باز مي يابيد. اگر ساس را کشتيد و خون نداشت بر دشمن بدخواه خود چيره مي گرديد اما سودي عايدتان نمي شود و فقط امنيت حاصل مي کنيد. اگر ساس هاي زياد ديديد دشمنان و بدخواهان زيادي داريد.

 

1ـ خواب ساس ، علامت بيماري وخيم و اوضاع نابسامان است ، اگر تعداد ساسها زياد باشد علامت بدبختي است

2ـ اگر در خواب ساسها مرده به نظر برسند ، نشانة وقوع بيماري و ناراحتي است . اگر ساسها را در خواب زير پا له كنيد و بجاي خون از تنشان آب بيرون بزند ، نشانة خطر و اتفاقي شوم است .

3ـ اگر خواب ببينيد ساسها روي ديوار راه مي روند و شما روي آنها آب جوش مي ريزيد ، نشانة بيماري سختي است كه شما را پريشان مي كند . اما به مرگ نمي انجامد .

4ـ ديدن ساس در خواب ، نشانة آن است كه گرفتاريهايي پيچيده و نفرت انگيز در زندگي شما رخ خواهد داد . افراد خانواده از بي دقتي خدمتكاران عذاب خواهند كشيد و احتمال دارد در اثر اين بي دقتيها كسي به بيماري مبتلا شود .

1.16.8 ساروج

اگر در خواب بيند كه ساروج خورد، دليل است با مردي سخن لطيف گويد. اگر بيند كه ساروج مي كند، تاويلش به خلاف اين است. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن ساروج به خواب، بر سه وجه است. اول: سخن لطيف. دوم: مدارا نمودن. سوم: رضاي مردم جستن.

1.16.9 ساز

اگر در خواب یکی از آلات موسیقی را میزدید با دوست جدیدی آشنا میشوید که ظریف و آراسته و خوشخوی است ولی اگر هریک از این سازها را در مقابل خود دیدید به زودی طلب شما وصول میشود و خوشحال میشوید.

1.16.10 ساطور

محمدبن سيرين گويد: ساطور در خواب، مردي باشد شجاع و دلير در ميان كارهاي آسان و دشوار. اگر بيند كه ساطور داشت ياكسي بدو داد، دليل كه او را با مردي بدين صفت مصاحبت افتد و از او خير و منفعت بيند. اگر ساطور او بشكست، دليل بود كه مردي بدين صفت كه گفتيم از او جدا گردد.

جابرمغربي گويد: ديدن ساطور در خواب، مردي بود كه كارهاي دشوار به سبب او از مردمان برايد، خاصه كه قوي و بزرگ باشد.

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  ابن سيرين نوشته ساطور در خواب مردي شجاع و قاطع است که کارها را آسان کند. ساطور وسيله اي است براي شکستن استخوان و تقسيم گوشت گاو و گوسفند مذبوح و در خواب نيز کسي است که در انجام کارهاي مشکل پيش قدم مي شود و هميشه موفق بازمي گردد. اگر ديديد ساطوري در دست داريد چنين شخصي در زندگي شما پيدا مي شود و با کسي برخورد مي نمائيد که او مردي است قاطع و توانا. اگر ديديد خودتان ساطور مي سازيد به انجام کارهاي بزرگ اقدام مي کنيد. اگر ساطور از کسي گرفتيد شخصي در مشکلات به شما ياري مي دهد که کمک او موثر است و مفيد. اگر ديديد ساطوري داريد که شکسته است وخود شما آن را شکسته ايد دوست خوبي را از خود مي رنجانيد و او را از دست مي دهيد. اگر ديديد ساطور شکسته و نمي دانيد چه کسي آن را شکسته و شما درصدد تعمير آن بر مي آئيد به شخصي که دچار مشکل شده کمک مي کنيد، از دوست قدرتمند رنجيده اي دل جوئي به عمل مي آوريد و او را باز مي يابيد. به هرحال ساطور در خواب قاطعيت و برندگي است. اگر وامدار هستيد و در خواب ديديد ساطوري به دست داريد کسي به ياري شما مي شتابد و احتمالا وام شما را مي پردازد يا کمک موثر مي کند. اگر بيمار باشيد طبيبي دانا و حاذق به شما کمک مي کند و سر راهتان قرار مي گيرد. اگر جواني اين خواب را ببيند کار و شغلي مناسب پيدا مي کند.

1.16.11 ساعت

منوچهر مطيعي تهراني گويد: در روياهاي ما ساعت دوستي است صديق که دروغ نمي گويد ولي ممکن است اشتباه کند. اگر در خواب ديديد که ساعت هميشگي خويش را به مچ دست بسته ايد يا در جيب داريد خواب شما مي گويد در کارهايتان دقت عمل نداشته و روي سهل انگاري و اهمال فرصت هائي را از دست مي دهيد. اگر در خواب ديديد که کسي ساعتي به شما داد يا ساعتي خريديد نشان آن است که با دوست خوبي آشنا مي شويد که راهنماي شما خواهد شد و تذکر هاي مفيد مي دهد و اشتباهات شما را متذکر مي شود. خانم ايتانوس مي گفت: ساعت براي جوان و نوجوان پدر و مادر است که دائم تذکر مي دهند و مي گويند اين کار را بکن و اين کار را نکن. کجا بودي؟ و کجا مي خواهي بروي؟و باز خواست مي کنند که چرا ديرآمدي يا وقت کار و مدرسه گذشته است. براي زن جوان مادر شوهري است دل سوز و مهربان که بر مبناي دل سوزي و علاقه مندي ايراد مي گيرد و تذکر مي دهد، براي مردان جوان کار فرماي سخت گير و علاقه مند به نظم و ترتيب در کار است و براي مرد احساس مسئوليت نسبت به شخص خودش و جامعه و خانواده. به هر حال ساعت هشداري است به بيننده خواب درباره نقشي که در جامعه و وظيفه اي که از جهت شخص خويش دارد. اگر بيننده خواب ساعت بزرگي مانندساعت برج لندن ببيند خواب او خبر مي دهد که در تشکيلات عظيمي به خدمت گرفته مي شود يا وظيفه اي بسيار بزرگ به عهده او محول خواهند کرد. اگر ديديد که ساعت کار نمي کند و خراب است نقصي در کار خودتان هست و در جائي اهمال کرده و قصور کرده ايد. اگر ديديد صفحه ساعت شما سياه است و هيچ رقمي بر آن ديده نمي شود با مسئله اي بغرنج روبه رو خواهيد شد که قادر به حل آن نيستيد. اگر ديديد ساعتي را خودتان خراب کرديد و نتوانستيد دوباره آن را به کار بيندازيد دوست خوبي را از خود مي رنجانيد و موجب قطع رابطه صميمانه اي مي شويد. اگر ديديد ساعت متعلق به ديگري را برداشته ايد به کسي خيانت مي کنيد و اگر ديديد کسي ساعت شما را برداشته و باز پس نمي دهد حقي از شما ضايع مي گردد.

 

ديدن ساعت در خواب ، نشانة خطر از سوي دشمنان است . شنيدن ضربه هاي ساعت ديواري در خواب ، علامت مرگ دوستي است و شنيدن اخبار ناخوشايند .

1.16.12 ساعت موچي

1ـ ديدن ساعت مچي در خواب ، نشانة آن است كه معاملات شما با پيروزي همراه خواهد بود .

2ـ اگر خواب ببينيد براي دريافت زمان به ساعت مچي خود نگاه مي كنيد ، نشانة آن است كه كوشش و تلاشهاي شما را در اثر رقابت به شكست مي انجامد .

3ـ اگر خواب ببينيد ساعت مچي شما به زمين مي افتد و مي شكند ، نشانة آن است كه به اضطراب و پريشاني دچار خواهيد شد .

4ـ اگر خواب ببينيد شيشه ساعت مچي شما به زمين مي افتد ، نشانة آن است كه در امور زندگي و انجام كارهاي خود بي دقت خواهيد بود .

5ـ اگر زني خواب ببيند ساعت مچي خود را گم كرده است ، نشانة آن است كه آشفتگيهاي خانواده او را ناراحت و اندوهگين مي سازد .

6ـ اگر در خواب از جايي ساعتي بدزديد ، نشانة آن است كه دشمني سرسخت به خوش نامي و شهرت شما حمله خواهد كرد .

7ـ اگر خواب ببينيد به كسي ساعت مچي هديه مي دهيد ، نشانة آن است كه از تفريحات پست و زودگذر پرهيز خواهيد كرد .

1.16.13 ساعد

محمدبن سيرين گويد: ساعد دست در خواب ديدن، دوست و انباز و مردم معتمداست. اگر بيند ساعد دست او درست و بزرگ است، دليل او را از دوست و انباز خير و منفعت رسد و از ايشان عزت يابد. اگر بيند كه ساعد دست او بشكست يا بيفتاد، دليل كه دوست و انباز از وي جدا گردد.

جابرمغربي گويد: اگر بيند كه بر ساعدهاي دست او موي بسيار بود، غمگين و وامدار گردد، يا مال از دست وي برود. اگر بيند موي از ساعد دست خود بسترد، دليل كه وامش گذارده شود و بي غم گردد.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: ساعد قسمتي از دست است که بين مچ و آرنج قرار گرفته و معبران معتقدند که ساعد در خواب انسان شريکي است رفيق. دوستي است که در کار شريک انسان است و همان قدر مدد و همکاري مي کند که سود مي برد يا ريان تحمل مي کند. اگر در روياهاي خود ببينيد که ساعد شما لاغر و ضعيف و نحيف است دوست يا شريکتان از شما آزردگي دارد. اين تعبير براي هر حالت غير طبيعي که در ساعد باشد هست. اگر ببينيد که ساعد شما طوري مو دارد که نقاط ديگر بدنتان فاقد آن است دوست خود را از دست مي دهيد يا مقروض و بدهکار مي شويد. اگر ببينيد موي ساعد خود را مي کنيد.از دوست خود رفع کدورت مي نمائيد يا دين خود را ادا مي کنيد و مجموعا از غم و اندوه مي ترسيد. ابن سيرين مي گويد اگر در خواب ديديد ساعد شما بي فايده است، دوست خود را از دست مي دهيد. اگر ببينيد ساعد شما سالم و خوش ترکيب است از دوست يا شريک خود سودي مي بريد يا کاري در جهت رضاي او انجام مي دهيد. اگر ببينيد که يک ساعد اضافه داريد زياده خواهي مي کنيد و آز و طمع در شما ايجاد مي شود و در نتيجه اندوهگين و غمين مي گرديد.اگر کسي ساعد شما را در خواب به سختي گرفت که نتوانستيد که کاري انجام دهيد دنيا بر شما تنگ مي شود و اگر به نرمي و طوري گرفت که رنجه و آزرده نشديد از ديگران کمک و ياري مي گيريد. مولف النفايس الفنون نوشته در خبر است که حضرت رسول اکرم (ص) در شب معراج زن مجهولي را ديدکه ساعد خود را برهنه کرده است از جبرئيل سئوال کرد که اين کيست جبرئيل پاسخ داد اين دنيا و اشتغالات دنيوي است. به اين علت برخي از مولفين و معبران ساعد را دنيا دانسته اند. يکي از معبران نوشته اگر ديديد ساعد شما متورم شده دنيا خواهي مي کنيد و مال مي اندوزيد.

1.16.14 ساق

محمدبن سيرين گويد:

ساق درخواب ديدن، مال مردم است و معيشتي كه مردم را بدان اعتبار باشد، زيرا مردم به ساق و قدم برپايند و بعضي از معبران گويند: ساق در خواب عمر دراز باشد. اگر بيند كه ساقش قوي و درست است، دليل كه كار و حالش نيكو و درست گردد. اگر ساق را ضعيف بيند، دليل كه عمرش بي نظام گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند ساقش آهنين است يا رويين، دليل است كه عمرش دراز گردد و مالش باقي بماند. اگر بيند ساقش از آبگينه يا چوب است، دليل كند كه عمرش زود بسر آيد. اگر بيند كه ساق او بشكست يا بيفتاد، بد است.

 

جابرمغربي گويد:

ديدن ساق درخواب مردان را زن بود و زنان را شوي.اگر بيند كه ساقهاي وي بر يكديگر مي پيچيد، دليل هلاك او است. اگر بيند بر ساقهاي او موي بسيار است، دليل كه وام بسيار بر وي جمع گردد و به سبب وام در زندان بماند. اگر بيند از ساق ها موي بسترد، دليل كه وام او گذارده شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن ساق درخواب بر چهار وجه است.

اول: مال.

دوم: معيشت.

سوم: عمردراز.

چهارم: مردان را زن است و زنان را شوهر.

 

.منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 از امام صادق عليه السلام نقل مي کنند که ( ساق در خواب عمر است) يا مردان را زن است و زنان را شوهر. بسياري ديگر از معبران نيز ساق ها را در خواب عمر و زندگي دانسته اند و دسته اي ديگر مال دنيا و بخصوص مالي که صرف معشيت مي شود. علت اختلاف در تعابير اين است که ساق ها اعضائي هستند که قيام ما بر آن ها انجام مي گيرد و اين بستگي دارد به اين که ما بر چه چيز متکي و قائم هستيم. اما صادق عليه السلام فرموده ( زنان را شوهر است و مردان را زن) درست همين است چون زن بر مرد متکي است و مرد به وجود زن نيازمند. همين طور است مال دنيا و عمر و زندگي. آن ها که به دارائي خويش اتکا دارند و کساني که به حيات چند روزه دنيا به شدت دل بسته اند. اگر در خواب ديديد که ساق ها و پاهاي پشمالو و پر موئي داريد به قدر موئي که بر پاي خويش مي بينيد مقروض و وامدار مي شويد. اگر موئي که مي بينيد آن چنان زياد باشد که شانه بر آن گير بکند دين و وام شما بسيار خواهد بود، يعني آن قدر که از مجموع دارائي شما بيشتر است و چنانچه اندک بود آن چنان که با سر انگشت نتوانستيد بگيريد بدهي مختصري پيدا مي کنيد که به راحتي مي توانيد بپردازيد و برائت ذمه حاصل کنيد و اگر موي چنان بود که طبيعي به نظر مي رسيد نشان انگيزه اي است در جهت قوام و استحکام و پايداري در مقابل مشکلات زندگي و اين نشان بسيار نيکوئي است. چنانچه در خواب ببينيد که ساق هاي محکمي داريد زندگي به کام شما است و اگر ساق هاي شما بلند و کشيده باشد عمرتان دراز خواهد بود. اگر ساق هاي کوتاهي در خواب داشته باشيد اما محکم و استوار، نشان آن است که زندگي را تا وقت مرگ به خوبي و کامروائي مي گذرانيد ولي ساق هاي بسيار کوتاه که با طول قامتتان ساز نباشد خوب نيست و معبران نوشته اند که خبر از کوتاهي عمر است. همين حالت است اگر در خواب ببينيد که ساق هاي شما به هم پيچيده و نمي توانيد پاها را از هم باز کنيد و راه برويد. اين نشان از پيچيدگي امور حياتي است و خبر از مشکلات بسيار بغرنجي که با زندگي و دارائي شما ارتباط خواهد يافت. چنانچه در خواب ببينيد که يک ساق شما چاق تر از ساق ديگر است با همسر خود اختلاف پيدا مي کنيد زيرا زن و مرد شريک زندگي يکديگر اند و قوام هر يک بر ديگري است نقص و ضعف در يکي از ساق ها نشان از عدم تعادل و توافق بين زن و شوهر است. اگر در خواب ببينيد که بر ساق پاي شما دملي است که آماسيده و متورم شده مالي به قدر همان آماس نصيب شما مي گردد و چنانچه در خواب مشاهده کنيد بر ساق شما زخمي است دردناک که نمي توانيد راه برويد نوعي بي نظمي در زندگي شما ايجاد مي شود. اگر ديديد زخمي بر ساق داريد خون آلود که خون از آن زخم جاري است و فرو مي چکد مالي راازدست مي دهيد.

1.16.15 ساک

اگر در خواب ببينيد ساک نو تميز و خوبي در دست داريد روابط شما با همسرتان خوب است و خوب تر مي شود. اين براي زن و مرد يکسان است و ساک در چنين حالتي در خواب به همسر اشاره دارد. حال اگر ساک کهنه و پاره و کثيف بود تعبير خلاف پيدا مي کند و نشان آن است که بين شما و همسرتان رابطه خوبي نيست يا نخواهد بود. اگر در خواب ببينيد ساک شما سوخته و پاره و سوراخ شده روياي شما مي گويد همسرتان بيمار مي شود. ساک بدون دسته نيز خوب نيست و از جدائي بين زن و شوهر خبر مي دهد. ساک در خواب براي زن تدبير خانوادگي است و براي مرد معاش و عقل معاش. اگر ساک شما پر بود معاش شما تامين مي شود و آسودگي خيال تحصيل مي کنيد. اگر خالي بود باز هم بد نيست به شرطي که پاره و کثيف نباشد. اگر در خواب ببينيد با ساک خالي مي رويد خوب است ولي اگر ببينيد با ساک خالي بر مي گرديد نيکو خوابي نيست و خبر از شکست و تلخ کامي مي دهد. اگر ببينيد با ساک پر مي رويد خوب نيست و در عوض اگر ببينيد با ساک پر بر مي گرديد خوب است و نشان کاميابي و توفيق مي باشد. اگر زني ببينيد ساک کثيف و پاره اي دارد بايد از جانب و به جهت شوهرش نگران باشد. همين طور است اگر زني در خواب ببيند که شوهرش با ساک خالي و کثيف به خانه مي آيد. اگر زني ببيند در ساک خود به دنبال چيزي مي گردد که نمي يابد با شوهرش بگو مگو مي کند و اگر مردي اين خواب را ببيند کاري پر تلاش پيش روي او قرار مي گيرد که خستگي ايجاد مي کند.

1.16.16 سالاد

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سالاد خير و خوبي و نعمت است به شرطي که سس و چاشني نداشته باشد. اگر در خواب سالاد ببينيد که به آن چاشني و سس زده باشيد نشان از غم و اندوه است.اگر در خواب ببينيد مهمان هستيد و سالاد در بشقاب خود مي کشيد و به دنبال سس و چاشني مي گرديد خوب است و گاه بلا و فتنه. پس در مورد سالادي که سس يا چاشني مثل آب ليمو، سرکه، مايونز، فلفل و ادويه ديگر داشته باشد حرف نمي زنيم چون دانستيم وجود چاشني و سس اثر نيک سالاد را در رويا ها از بين مي برد و نعمت و خوشي و خرمي را به غم و اندوه مي آلايد.حالا اگر سالاد چاشني و سس نداشته باشد به نسبت مواد تشکيل دهنده آن و رنگي که دارد فرق مي کند و تفاوت هائي به وجود مي آيد. سالاد اگر هويج داشته باشد شما زردي آن را در خواب تشخيص دهيد خوب نيست چرا که هويج زرد يا زردک اثر نيک سالاد را از بين مي برد و از بيماري و رنجوري خبر مي دهد. اگر سالاد، کاهو و تخم مرغ داشته باشد نيکو خوابي است کاهو خرمي و سر سبزي و نشاط است و تخم مرغ نعمت و برکت يا نه اگر سالاد در خواب شما گوجه فرنگي داشته باشد و شما ترشي گوجه فرنگي را بچشيد خوب نيست چون شما دچار هيجاني مي شويد که در نتيجه شما را اندوهگين مي کندو اگر فقط سرخي گوجه را ببينيد و ترشي آن را نچشيد خبر از هيجان است. خيار اگر سبزي و طراوت آن محسوس باشد نشاط است و خبر از سبک شدن از غم. وجود لوبيا در سالادنيز برکت و نعمت است.

 

1ـ خوردن سالاد در خواب ، نشانة آن است كه با مردمي ناپاك حشر و نشر پيدا خواهيد كرد .

2ـ اگر دختري خواب ببيند سالاد درست مي كند ، نشانة آن است كه نامزد او مردي دمدمي مزاج خواهد بود .

1.16.17 سالک

سالک در خواب مقداري پول و مال کهنه و مانده و اندوخته تعبير شده. اين را جاي ديگر هم توضيح داده ام ولي تکرار آن خالي از فايده نيست. در خواب و تعير آن استنباط خود خواب بيننده اصل و اساس قرار مي گيرد و اين استنباط بايد درحين خواب حاصل گردد نه در بيداري و فرداي شبي که خواب ديده ايد. در مورد همين سالک مثال مي زنم. مثلا در خواب مي بينيد که زخمي بر گونه يا ساعد و ساق شما به وجود آمده. اگر در همان خواب استنباط و ادراک حاصل شود که آن زخم سالک است براي تعبير همان استنباط شما يعني سالک ملاک داوري قرار مي گيرد و چنانچه در خواب ندانيد آن زخم چيست اما فرداي شبي که خواب ديده ايد فکر کنيد که دوش در رويا بر گونه و ساعد خويش ديدم احتمالا سالک بوده به هيچ وجه تشخيص شما محل اعتبار نيست و آن زخم به فرض که سالم هم باشد يک زخم عادي تعبير مي شود. پس اگر در خواب زخمي بر صورت يا ساعد و ساق خويش ببينيد و بدانيد که سالک است به طور مطلق مال اندوخته اي است که سبب دردسر و زحمت مي شود. مثل پولي که به امانت نزد کسي گذاشته باشند و اين پول زمان زيادي بماند و صاحبش براي باز پس گرفتن آن اقدام نکند. اين پول اندوخته جهت امانت دار دردسر و زحمت به وجود مي آورد چون نمي تواند از آن استفاده کند و در مقابل مجبور است مراقب و پاسدار آن باشدکه دزد نبرد. همين طور است قالي و البسه گران قيمت که نزدکسي يا جائي امانت نهاده باشند. يکي از معبران نوشته (وام نپرداخته يا طلب کهنه و نگرفته نيز به صورت سالک نموده مي شود که بر گونه وام دار در خواب پديد مي آيد) براي اينکه بهتر روشن شويد به جاي نوشتن تعبير مختلف يک ماجراي واقعي را برايتان نقل مي کنم. با مطالعه اين ماجرا خودتان مي فهميدسالک در خواب چيست و چنانچه در روياهاي خويش سالک ببينيد به راحتي مي توانيد خواب خويش را تعبير کنيد: در قديم بانکي در تهران وجود داشت به نام بانک کارگشائي. نقش بانک مذکور نقش يکصراف نزول خوار بود به اين معني که اشيا و اموال منقول مردم را گرو مي گرفت و پول مي داد و از اين بابت با مرابحه گران دريافت مي نمود. مردم غالبا فرش و زينتي هاي طلا . اشيا نقره اي خويش را به بانک کار گشائي مي سپردند و پول مي گرفتند و سر سال يا اصل پول را مسترد مي داشتند و جنس خوييش را باز پس مي گرفتند يا معامله شرطي و رهني را تجديد مي کردند و نزول را مي دادند. يک روز خانمي به يک معبر که نمي خواهم از او نام ببرم مراجعه کرد و گفت: ديشب در خواب ديدم روي پيشانيم يک سالک گرد بزرگ در آمده. در خواب فهميدم که آن زخم سالک است نه زخم معمولي . تعبير آن چيست؟معبر اظهار داشت: تعبير خواب اين است که پول يا مالي را نزد تو امانت گذاشته اند. اين امانت مدتي است نزد تو مانده و چون در بازپس دادن اهمال مي کني سالک بر پيشانيت ظاهر شده. ظهور سالک در پيشاني براي يادآوري است. ضمير نهفته تو به اين قصور و کوتاهي توجه دارد اما خودت و ذهنت نسبت به آن بي توجهي نشان مي دهيد. زن خنديد و گفت: کسي پولي پيش من ندارد ديگران به من اعتماد نمي کنند که پولشان را به من بسپارند. من نيازمند هستم و پول مال هر که باشد خرج مي کنم. و با ناباوري و تقريبا تمسخر و استهزا رفت اما چند روز بعد مجددا آمد و گفت. ديشب در خواب ديدم که روي دو گونه ام دو سالک در آمده. رفتم در آينه نگاه کنم اما در همين موقع متوجه شدم که روي دست هايم نيز سالک به وجود آمده. معبر پاسخ داد: تعبير سالک همان است که گفتم لازم نيست امانت پول باشد. اين امانت مي تواند شمعدان نقره يا گلوبند و انگشتر و گوشواره طلا يا لباس خز و زيبا باشد. حتي فرش و قالي.تا معبر نام فرش و قالي را بر زبان آورد زن مراجعه کننده با يک دست پشت دست ديگر خود زد و گفت: درست است. درست است. مرا ببخشيدالان که گفتيد قالي يادم افتاد. خدا مرا بکشد چه بد شد. و با دستپاچگي و هراس از جاي بر خاست و چادرش را مرتب کرد که برود. معبر پرسيد چه به ياد آوردي؟ او گفت: برادري دارم که گروهبان ژاندارمري است. او سال گذشته به زاهدان منتقل شد.وقتي مي خواست برود يک قالي کرماني را که جهزيه همسرش بود به خانه ما آورد و آن را به من سپرد که از آن نگهداري کنم و خيلي سفارش کرد که قالي را بيد نزند. جاي مرطوب نيافکنم که بپوسد و بچه ها جوهر و مرکب روي آن نريزند با اين همه سفارش وقتي او به محل ماموريت خودش رفت شوهرم به من اعتراض کرد که چرا امانت برادرت را پذيرفتي. اگر آسيبي به اين قالي وارد بيايد ما با اين درآمد مختصر قادر به دادن تاوان نيستيم و چنانچه تاوان هم نخواهد بار شرمندگيش سنگين تر از بنيه ماست. راستش خودم نيز پشيمان شدم اما ديگر کار از کار گذشته و برادرم رفته بود. ده بيست روز قالي را در خانه نگه داري کردم اما به خاطر آن خانه نشين شده بودم. حتي جرات نمي کرد

1.16.18 سال نو

1ـ اگر خواب ببينيد در ايام عيد به سر مي بريد ، علامت آن است كه زندگي زناشويي شما با سعادت همراه خواهد بود .

2ـ اگر خواب ببينيد در ايام عيد احساس كسالت و خستگي مي كنيد ، نشانة آن است كه حرفه و شغل شما در موقعيت نامساعدي قرار خواهد گرفت .

1.16.19 سايبان

محمدبن سيرين گويد: سايبان درخواب، پادشاهي باشد فرومايه. اگر بيند كه در زير سايبان نشسته بود، دليل كه به خدمت چنين پادشاهي پيوندد. اگر بيند كه سايبان بر وي افتاد و او را از آن گزند رسيد، دليل پادشاه بر وي خشم گيرد و او را از آن مضرت رسد.

جابر مغربي گويد: اگر بيند كه سايبان او پشمين است يا كرباسين و به گونه سبز يا سفيد بود، دليل كند خدمت پادشاه عادل كند. اگر به خلاف اين بيند، خدمت پادشاه ظالم است.

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سايبان حمايتي است که از کسي مي گيريد نه آنکه به شما داده شود. فرق است بين آن که نخواسته و ندانسته مورد محبت و عنايت و به خصوص حمايت قرار بگيريد يا اينکه به حمايت نياز داشته باشيد و بخواهيد و به دنبال آن برويد تا به شما داده شود. سايبان حمايتي است که طلب مي کنيد و مي گيريد. معبران قديم سايبان را پادشاه تعبير کرده اند و اينکه رعايا تحت سلطه سلطان قرار مي گيرند و از جانب او به اصطلاح حمايت مي شوند. البته اين درست است اما در مقياس محدودتر همان حمايتي است که ما از ديگران مي طلبيم و مي گيريم.اگر بيننده خواب در روياي خويش ببيند که زير سايبان ايستاده است و بيرون از آن محدوده آفتاب تند و گرمي هست خواب او مي گويد ممتاز مي شود و در محيطي که احتمالا حقوق افراد مورد تجاوز و تعدي واقع مي شود او حمايت مي شود و امتياز مي يابد. اگر بيننده خواب ببيند که زير سايه سايباني وابسته قرار گرفته، مثل چادر دکانها، يا طاق ايوانها و يا پياده روهاي مسقف مناطق گرمسيري، نشان آن است که حمايتگر بدون شناسايي کمک مي کند و در واقع حمايت عام است و اگر سايبان مستقل باشد مثل چترهايي که در پلاژها ديده مي شوند حمايت اختصاصي است و بين حمايت کننده و حمايت شونده آشنايي قبلي هست. سايبان اگر درخت، ديوار يا چيزهايي از اين قبيل باشد تعبيرش در کلمات و حروف مربوط نوشته شده است.

1.16.20 سايه

محمدبن سيرين گويد:

سايه در خواب، بزرگي و هيبت بود و نيز سايه درخواب بزرگي است از پادشاه و همچنين سايه كوچك درتاويل پادشاه بود و سايه ديوار بزرگي و عزت است از مردي بزرگ، كه معيشت در پناه او كند و سايه درخت آساني و راحت بود از پناه مردان كه خدمت او كنند، اما اگر در سايه درختِ خار و درختِ بي بر باشد، دليل بر مردي مفسد و بي باك و بي ديانت باشد و، دليل كند كه اجلش نزديك آمده باشد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

نشستن در سايه بر پنج وجه است،

اول: بزرگي.

دوم: هيبت.

سوم: پناه.

چهارم: منفعت.

پنجم: مرگ.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 سايه به تحقيق دو نوع است و ما نيز در خواب خارج از اين دو نوع سايه اي نمي بينيم. اول سايه خودمان است . که چنان چه مقابل منبع نور ايستاده باشيم طبعا سايه مابر زمين و بر ديوار مي افتد. دوم سايه اشيا و اين شامل همه چيز مي شود. هر جسم عجيبي که در مقابل روشنائي واقع شود طبعا سايه خواهد داشت. در روياهاي ما سايه خودمان، نام و آوازه است. شهرت نيک و بدي است که به سبب اعمال خويش کسب کرده ايم و مردم درباره ما قضاوت هاي خوب و بد مي کنند. چنان چه در خواب ببينيم که اصلا سايه نداريم نيکو خوابي نيست و بهتر اين است که بيننده خواب روز بعد صدقه بدهد. اگر در خواب ببينيم سايه اي کوچک و نامتناسب با هيکل و جثه خويش داريم نشان آن است که مردم درباره ما قضاوت خوشايندي ندارند. کارهائي کرده ايم يا سخناني گفته ايم که تحقير شده ايم و ديگران به ما با ديده کوچکي مي نگرند و شان و ارزش لازم را براي ما قائل نيستند. اگر سايه اي مناسب جثه و اندام خويش اما کم رنگ داشته باشيم خواب ما مي گويد استطاعت کمک به ديگران را داريم اما کمک نمي کنيم. مي توانيم براي مردم مفيد باشيم ليکن مضايقه داريم. و اگر سايه اي پر رنگ و سياه داشته باشيم نشان آن است که سود ما به مردم مي رسد. به زبان ديگر آدم خوبي هستيم و افراد جامعه درباره ما قضاوت خوب دارند و ناممان را به نيکي بر زبان مي آورند. و اما بعد سايه اشيا و به خصوص سايه ابر. اگر در روياي خويش احساس کنيد هوا گرم و آفتابي است و در اين حالت لکه ابري در آسمان پيدا شود و بر سايه شما سايه بيافکند خوابي مبارک و ميمون ديده ايد. اين نشان آن است که مورد عنايت و لطف پروردگار عالم قرار مي گيريد و بر گزيده و ممتاز مي شويد. در اين حالت رنگ ابر در تعبير رويا قضاوت هائي به وجود مي آورد. اگر ابر روي شخص يا منطقه اي سايه بيافکند و شما مشاهده کنيد که ابر سايه است خواب شما مي گويد آن شخص يا آن ناحيه گرفتار غم و اندوه مي شوند. در اين مورد خاطره اي دارم که نقل مي کنم: چندين سال قبل شخصي که اهل يکي از روستاهاي چهار محال بختياري بود ولي در تهران مي زيست خواب ديد که ابر سياهي آمده و ده آن ها را چنان در خود گرفته که هيچ چيز ديده و تشخيص داده نمي شود. او مي گفت( در خواب ديدم ابر سياه فقط ده ما را گرفته در حالي که از پنجره اتاق صحراي دور دست را مي ديدم آفتابي است و گله ها دارند چرا مي کنند. در اين تاريکي به دنبال بچه هاي خود مي گشتم اما آن ها را نمي يافتم. صدايشان را مي شنيدم ولي ابر همه جا را تاريک کرده بود که نمي توانستم بچه ها را پيدا کنم) مدارس که تعطيل مي شد او طبق معمول زن و فرزندانش را به ده مي فرستاد و پايان تابستان خودش هم مرخصي مي گرفت و مي رفت دو هفته آن جا مي ماند و آن ها را به تهران باز مي گرداند. آن سال نيز همين کار را کرد ولي در مرداد ماه که ريزش باران سابقه ندارد يا به ندرت اتفاق مي افتد چنان باران هولناکي باريد و سيل مهيبي راه افتاد که روستاي محل اقامت فرزندان او را آب برد. در اين حادثه روستائيان آسيب ديدند و او نيز يکي از فرزندانش را که سال داشت از دست داد. فاصله ديدن خواب تا وقوع سيل دوماه و نيم بود. سايه ابر سياه غم و اندوه است و اگر پائين باشد و ما را فرا بگيرد بلاست. ابر سفيد و سايه خاکستري رنگ طبيعي و نيکو است زيرا نوشته اند وقتي رسول اکرم در جواني کاروان متعلق به حضرت خديجه را سرپرستي مي کرد هنگام بازگشت از سفر شام لکه ابر سفيد در آسمان پيدا مي شد که بر کاروان و حضرت محمد(ص) سايه مي افکند. ابر سرخ خوب نيست و کلا ابر اگر رنگ غير طبيعي داشته باشد تعبير نيکو ندارد. چنان چه در خواب ببينيد که زير سايه ديوار قرار گرفته ايد و آن ديوار عظيم و محکم است روياي شما خبر مي دهد که از جهتي مورد حمايت قرار مي گيريد. کسي يا کساني از شما حمايت مي کنند. دستتان را مي گيرند و با اين کمک و همراهي شما به شان و جاه مي رسيد حال اگر ديوار ضعيف و مخروبه باشد، مثل ديوار گلي و چينه روياي شما مي گويد از کسي کمک و پايمردي مي طلبيد که توان انجام را ندارد.اگر در خواب ببينيد زير سايه درخت نشسته ايد نيکو است چرا که خواب شما مي گويد رفاه و آرامش مي يابيد و باز هم اين با توجه به نوع درخت تفاوت هائي به وجود مي آورد که در تعبير اثر مي نهد اما کلا حکم همين است. اگر ديديد در خواب سايه کسي بر شما افتاده نيکو خوابي نيست چون نشان آن است که غمگين مي شويد و چنان چه ببينيد سايه شما بر ديگري افتاده ستم مي کنيد و موجب رنج و ملال آن شخص هر کس هست، مي شويد. در مورد درختان گفتم که سايه همه درختان خوب است اما سايه درخت چنار و نارون و نخل بهتر است. سايه بيد اندکي غم مي آورد. شاه توت اصلا خوب نيست.

1.16.21 سبد

اگر خواب ببينيد سبدي پر را حمل مي كنيد يا به سبدي پر مي نگريد ، نشانة آن است كه به موفقيت كامل مي رسيد ، اما اگر سبد خالي باشد ، نشانة نارضايتي و اندوه است .

1.16.22 سبزه

محمدبن سيرين گويد:

سبزه در خواب دين باشد، خاصه در وقت آن. اگر بيند كه زميني داشت و در آن سبزه بسيار داشت، دليل است بر ستر و پاكديني او. اگر بيند كه در آن زمين نباتهاي مجهول بود، كه آن را نشناخت و در آن به تعجب نگاه مي كرد و دانست آب و زمين ملك او است اين جمله، دليل بر دين و ديانت و پرهيزكاري باشد. اگر بيند در آن زمين گياههاي معروف بود، چون سيب و غير آن دليل كند بر فراخي نعمت و روزي حلال. اگر بيند سبزه تلخ و مجهول بود، تاويلش به خلاف اين باشد. اگر بيند كه سبزه معروف است و ميخورد و به طعم شيرين است، دليل كند بر فراخي نعمت و روزي حلال.

 

جابرمغربي گويد:

خوردن سبزه به خواب به وقت خود، دليل بر زهد و ورع كند.

 

محمدبن سيرين گويد:

ديدن سبزه، دليل بر سلامتي بود. اگر بيند در ميان سبزه زار است، دليل بر نيكوئي احوال و عاقبت كار او است و ثواب آخرت بايد و سبزه زار را هر چند سبزتر و پاكيزه تر بيند و داند كه ملك اوست، دليل كند بر پاكي دين و ورع او. اگر بيند كه سبزه زار زرد و پژمرده است، تاويلش به خلاف اين بود. اگر ديد سبزه زار ملك ديگران است، دليل كه او را صحبت با كساني افتد كه پارسا و با ورع باشند. اگر به خلاف اين بيند، دليل كه صحبت او با ناكس افتد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سبزه درخواب بر چهاروجه بود.

اول: راه اسلام.

دوم: دين.

سوم: اعتقاد پاك.

چهارم: ورع وپارسائي و پرهيزگاري.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سبزه در خواب هاي ما فرج و شادماني و خرمي و خوشي است و چنانچه ببينيم سبزه را از زمين مي کنيم و مي خوريم و آن سبزه طعم و مزه خوبي دارد نعمت است و پول و همه چيزهايي که به زندگي، رنگ و حال و هواي دلپذيري مي بخشند و جلوه و جلاي خوبتري مي دهند. اگر سبزه به دهان تلخ و بدمزه بود نشان آن است که به نيت شادماني و خوشي و خرمي کاري مي کنيم که موجب غم و اندوه مي شود. کار خيري انجام مي دهيم که بدفرجام است. اگر سبزه را بر زمين ديديم يا به زبان ديگر زميني ديديم پوشيده از سبزه و احساس کرديم که آن سبزه زار به خودمان تعلق دارد آينده اي خوب خواهيم داشت. همين طور است اگر سبزه زاري ببينيد که گياهان سبز و شناخته شده داشته باشد اگر چه احساس کنيد ملک متعلق به شما نيست، علف خشکيده غم و اندوه است و اگر سبزه پژمرده و خشکي را از زمين برداريد به طوري که در دستتان پوک شود و ذرات آن به زمين بريزد نشان آن است که مالي را از دست مي دهيد يا هزينه مي کنيد. سبزه زاري که به جاي سبزي و خرمي زرد و پژمرده باشد آينده اي است غم آلود و پر از رنج و گرفتاري. اگر ببينيد که مشتي علف زرد در دست داريد رنجوري و بيماري است و اگر علف زرد به کسي بدهيد ستم مي کنيد. اگر سبزه يا سبزه زاري در خواب ببينيد که احساس کنيد خودتان کاشته ايد نيکي و نيکوکاري است و اگر سبزه زاري باشد که احساس کنيد ديگري کاشته و شما به نيت تفرج بر آن راه مي رويد بهره مندي است از نيکي ديگران. چنانچه بر همين سبزه زار به نيت تخريب راه برويد ستمگري است و فساد ورزيدن با ديگران که نيت خير دارند.

1.16.23 سبزيجات

مولف گويد :

خوردن سبزي در خواب اگر موجب سوزش و بوي بد دهان شود مال حرام و غم واندوه و گناهاني که از دهان صادر مي شود مانند غيبت

اما اگر سبزي خوش طعم و گوارا بود نشانه نيکي وخورمي شادي واگر تلخ وناخوش بود دليل بر رنج و اندوه

1.16.24 سبل

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند در چشم ها سبل داشت، چنانكه چيزها را نمي توانست ديد، دليل است بر قدر تاريكي چشم در دين او نقصان افتد، خاصه چون چشمهاي سياه دارد، اما اگر چشمهاي ازرق دارد و سبل داشت، دليل كند كه در راه بدعت بماند. اگر بيند كه چشمهاي شهلا داشت و سبل داشت، دليل است فرزندش بيمار گردد. يا از وي مفارقت جويد. اگر بيند پلك سبل از چشم او برگرفت و چشمهايش درست گرديد، دليل بود كه بر دست عالمي توبه كند و آن عالم او را به راه دين آورد و پارسا گردد و بعضي از معبران گويند: فرزندش از بيماري شفا يابد. اگر در غربت بود، به سلامت بازآيد.

1.16.25 سبوس

پوست گندم وجو

 

محمدبن سيرين گويد:

سبوس در خواب، دليل است بر نيازمندي. اگر بيند كه مردمان سبوس يا نان سبوس ميخوردند، دليل كه اندر آنجا قحط و تنگي باشد و مردمان را كسب و معيشت نباشد. اگر بيند كه سبوس از خانه خود بيرون انداخت يا به كسي داد، دليل كند كه اندر آن ديار قحط و تنگي باشد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سبوس در خواب بر سه وجه بود.

اول: نيازمندي.

دوم: قحطي وکمبودي و تنگي.

سوم: سختي معيشت وزندگي.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سبوس در خواب تنگي معيشت است. اگر در خواب ببينيد خرمني بزرگ از سبوس پيش روي شماست گرفتار زيان مي شويد و نيازمند مي گرديد و چنان چه آن سبوس اندک باشد زيان شما کم است و قابل تحمل، اگر ببينيد نان سبوس مي خوريد يا در خواب احساس کنيد که نان را از مغز گندم نپخته اند گرفتار سختي و تنگي مي شويد و احتياج شما تا به آن پايه مي رسد که از ديگران کمک مي طلبيد. اگر ببينيد در جيب خود سبوس داريد، پولتان را در راه بيهوده صرف مي کنيد. اگر کسي به شما سبوس بدهد زيان مي رساند و شما زيان مي بينيد.

1.16.26 سبوي

آوندي سفالين ودسته دارکه درآن آب و شراب وجز آن ريزند

 

محمدبن سيرين گويد:

سبوي درخواب، مزدوري منافق است، كه بر دست وي مال ضايع گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سبو درخواب، ديدن كنيزك باشد، يا خادم. اگر بيند كه سبوي نو فرا گرفت يا بخرد، دليل است كه كنيزك يا خادمي وي را حاصل گردد. اگر بيند كه سبوي او بشكست يا ضايع شد، دليل كند كه كنيزك ياخادمش بميرد يا بگريزد. اگر بيند كه سبوي او سوراخ شد، دليل است كه كنيزك يا خادمش بيمار گردد. اگر بيند كه سبويش پر از آب صافي بود، دليل است از آن كنيزك يا خادم او را خير و منفعت رسد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سبو در خواب بر نه وجه بود.

اول: مزدور و منافق.

دوم: زن.

سوم: خادم.

چهارم: كنيزك.

پنجم: قوام دين ( آنجه مايه استوارى  و برپايى دين است .).

ششم: صلاح تن.

هفتم: خيرو بركت.

هشتم: مال و نعمت.

نهم: ميراث از جهت زنان ( ميراثى كه به واسطه زنان به دست مى آيد).

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سبو در خواب هاي ما کسي است که شان و مقامي ندارد، شايد مزاحم و زيان کار هم باشد ولي ما به او نيازمنديم و سود وجودش کلا بيشتر است از زيان فقدانش. سبو در خواب براي زنان ميراث است. اگر ببينيد که سبوئي داشتيد که از دستتان افتاد و شکست چندي مراقب خويشتن باشيد چون ممکن است آسيبي به شما وارد آيد. شکستن سبو خبر از آسيب حاصل از يک تصادف است يا چيزي از دست مي دهيد در حد تصادف.

1.16.27 سبيل

سبيل

در خواب، دليل بر هيبت مرد كند. اگر بيند كسي بروت او را به مقراض بياراست، به تاويل نيكو بود واو را مضرت نرسد. اگر بيند بروت او را وقت پيراستن از تن بپريد، دليل نقصان هيبت مرد است.

ابراهيم كرماني گويد: اگر بيند بروت او دراز شده، دليل كه او قوتي بود. اگر بيند كسي بروت او را بر كند، دليل كه با كسي خصومت كند. اگر بيند بروتش سفيد شده بود، دليل كه از كار ناكردني بازايستد. اگر بيند او را بروت بود، اگر دراز بود، دليل بر غم و اندوه است و اگر اندك بود، دليل بر عز و جاه و مراد كند.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سبيل نشانه قدرت طلبي و هيبت مردانه است. در خواب نيز همين تجلي را دارد. اگر در خواب ببينيم که ريش داريم ولي سبيل نداريم نشانه آن است که آبرو داريم اما قدرت حفظ اين آبرومندي را فاقد مي شويم. اگر ببينيد که سبيل خود را مي تراشيد حادثه اي پيش مي آيد که به آبروي شما لطمه مي زند. اين در صورتي است که در بيداري سبيل داشته باشيد ولي اگر سبيل نداشته باشيد و در روياي خود ببينيد که آن را مي تراشيد کاري خلاف اخلاق انجام مي دهيد. براي زن ديدن سبيل در خواب نيکو نيست. همان طور که قبلا هم نوشتم اگر مردي در خواب ببيند گوشواره آويخته نشان بي آبرويي است، چنانچه زني در خواب ببيند که سبيل درآورده به اندازه پر پشتي و کم پشتي و درازي و کوتاهي سبيل آبروي او در مخاطره قرار مي گيرد و شان زنانه اش تخفيف مي يابد اما براي مردان ديدن سبيل نيکو است. اگر در بيداري سبيل نداريد و در روياي خود ببينيد که سبيل کلفتي پشت لبهاي شما روئيده دو حالت دارد. يا کاري بيشتر از لياقت و توانايي به شما پيشنهاد مي شود يا شما را بيش از آنچه خودتان به خود ارزش و شان مي دهيد مي ستانيد. مجموعا احترام شما زياد مي شود و شخصيت مي يابيد ولي اگر سبيل متناسب و به اندازه باشد احترام مي يابيد و شما را تحسين مي کنند. اگر ديديد سبيل شما را با زور و جبر کندند به شما ستمي بزرگ مي شود که در نتيجه اهميت و ارزش خود را از دست مي دهيد. اگر در خواب ببينيد که سبيل خويش را مي آراييد مثلا با قيچي يا موچين زوائد آن را مي زنيد خوب است و خبر مي دهد که کاري در جهت حفظ آبرو و موقعيت اجتماعي خويش انجام مي دهيد. سفيدي سبيل خوب است اما اگر ريش شما سياه باشد و سبيل شما در خواب سفيد شود خوب نيست. داشتن سبيل غير متعارف و زشت نيز خوب نيست.

لوک اويتنهاو مي گويد :

سبیل

سبیل : عشقی که در حال از بین رفتن است

سبیل جو گندمی : شادمانی بی پایه

 

1ـ اگر خواب ببينيد كه سبيل گذاشته ايد ، نشانة آن است كه خودستايي و غرور شما باعث مي شود از خوشيهاي زندگي لذت چنداني نبريد .

2ـ اگر زني در خواب از سبيل شوهر خود تعريف كند ، علامت آن است كه بايد بيشتر مراقب رفتار خود باشد . زيرا در معرض رسوايي قرار خواهد گرفت .

3ـ اگر مردي خواب ببيند سبيل خود را كوتاه مي كند ، نشانة آن است كه سعي مي كند از دوستان شرور و لذتهاي نادرست روي برگرداند ، و به مقامي درخور احترام دست يابد .

1.16.28 سپر

اگر كسي بيند سپر در دست داشت با سلاح ديگر، دليل كه كسي او را پاسبان و پناه باشد از آفتهائي كه به وي خواهد رسيد. اگر بيند كه جز سپر هيچ سلاح ديگر نداشت. دليل بود كه او مردي بافرهنگ باشد كه دوستان و برادران رااز آفاتِ كارهاي مكروه نگاهدارد به قدر بزرگي سپر.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند بر گردن سپر دارد، دليل كه او قوت و ايمني بود از دشمن. اگر بيند كه سپر او بر زمين نهاده است، دليل كه او را با مردي فاضل صحبت افتد او را خير و منفعت رسد. اگر بيند كه سپر او ريسمان است، دليل كه او رااز جماعتي منفعت رسد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سپر در خواب بر پنج وجه است.

اول: برادر.

دوم: يارودوست.

سوم: قوت ونيرومندي.

چهارم: ايمني.

پنجم: پشت و پناه به قدر بزرگي سپر.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

داشتن سپر در خواب خوب است و نشاني است از ايمني و فراغت و آسودگي خيال و نبودن دغدغه و تشويش. به هر حالتي که در خواب سپر داشته باشيد خوب است مگر آن که شکسته يا سوراخ و يا معوج باشد. در دست داشتن سپر امنيت خاطر و دور بودن از حوادث و بلا و گزندهاي جسمي و مالي تعبير مي شود. اگر در خواب ببينيد سپري معوج يا شکسته در دست داريد و به وجود آن نيازمند هستيد و احتمال حمله دشمن وجود داشته باشد خوب نيست و نشان آن است که آسيب پذيري داريد و به وقت احتياج حمايت و کمک نمي شنويد. چنانچه در خواب ببينيد که کسي به شما حمله کرده و شما چيزي را سپر قرار داديد خوب است و خواب شما مي گويد از حادثه اي مصون مي مانيد. معبران سپر را برادر تعبير کرده اند. در اين صورت اگر کسي به شما سپر داد يا سپري تهيه کرديد نشان آن است که از جانب برادر خود حمايت مي شويد و محبت مي بينيد.

1.16.29 سپوسه

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند كه مانند سپوسه از سر او فروباريد، دليل كند كه از كسي گزندي به وي رسد، به قدر آن سپوسه كه از سر او فرود آمد. اگر بيند كه اين علت از وي زايل گردد، دليل كه از گزند ايمن گردد. اگر بيند كه سپوسه موي از سر فرود آورد، دليل كند كه بي غم گردد.

1.16.30 ستارگان

يوسف نبي مي فرمايد :

[یاد کن] زمانی را که یوسف به پدرش گفت ای پدر من [در خواب] یازده ستاره را با خورشید و ماه دیدم دیدم [آنها] برای من سجده می‏کنند سو ره یوسف آیهء «4»

پس چون بر یوسف وارد شدند پدر و مادر خود را در کنار خویش گرفت و گفت ان شاء الله با [امن و] امان داخل مصر شوید سو ره یوسف آیهء «99»

و پدر و مادرش را به تخت برنشانید و [همه آنان] پیش او به سجده درافتادند و [یوسف] گفت ای پدر این است تعبیر خواب پیشین من به یقین پروردگارم آن را راست گردانید و به من احسان کرد آنگاه که مرا از زندان خارج ساخت و شما را از بیابان [کنعان به مصر] باز آورد پس از آنکه شیطان میان من و برادرانم را به هم زد بی گمان پروردگار من نسبت به آنچه بخواهد صاحب لطف است زیرا که او دانای حکیم است سو ره یوسف آیهء «100»

 

حضرت دانيال گويد:

ستارگان درخواب، دليل كند بر بزرگان و اميران و آفتاب، دليل كند بر پادشاه و ماه، دليل كند بر وزيران. اگر كسي زحل را در خواب بيند، دليل كند كه وي را با دهقانان شغلي افتد كه ايشان رامال و نعمت بود، سفله و بخيل است و مكار و فريبنده بود. اگر مشتري را به خواب بيند، وي رابا پارسا و مصلح و نيكخواه كاري افتد و آن كس دادگر منصف و با ورع باشد. اگر مريخ را به خواب بيند، او را با سرهنگي خونخوار بدكردار كاري افتد. اگر زهره را به خواب بيند، دليل است كه او را با خادمان و خاتونان و زنان محتشم پيوستگي باشد و از ايشان خير وراحت بيند. اگر عطارد را بيند، دليل كه او را پيوستگي بود با مردي عالم و دانا و حكيم و از آن مرد او را فايده رسد. اگر بيند كه يكي از ستارگان با وي سخن گفت، دليل كند كه قدر و بزرگي يابد.

 

محمدبن سيرين گويد:

از ستارگان ثانيه چون شعريي و عيوق و سهيل و اكليل و بعضي از مشركان آنان را مي پرستند، اگر يكي را به خواب بيند، دليل است كه او را با اهل ذمه و مشركان صحبت افتد. اگر بيند كه ستاره را نشان نبود توبه بايد كرد. اگر بيند كه ستاره روشن بر زميني افتاد و روشنائي كم شد، دليل كند عالِم بزرگ آن ديار هلاك گردد و ستارگان روشن به تاويل عالم بود. اگر بيند كه ستارگان مي لرزيدند، دليل كه فتنه و آشوب در پادشاه و بزرگان افتد. اگر بيند كه از آسمان ستاره بر سر وي افتاد، دليل است كه پادشاه نعمت يابد به قدر نور آن ستاره. اگر بيند كه ستاره را به دست بگرفت، دليل كه او را فرزندي آيد و مقرب پادشاه گردد. اگر در خانه خود ستاره بيند، دليل است او را فرزندان بسيار بوده باشد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند كه ستارگان متفرق و آشفته شدند، دليل كه پادشاهان متفرق شوند و كارشان بد گردد. اگر بيند كه ستارگان سعد بهم جمع شدند و حالشان نيك بود، دليل است احوال پادشاهان نيكو و پسنديده بود. اگر بيند كه ستارگان را همي خورد، دليل كه از پادشاه وي را منفعت رسد. اگر بيند كه ستارگان از خانه او برآمدند، دليل است كه او را فرزندان باشد كه مقرب پادشاه گردند. اگر بيند كه ستارگان مطيع و فرمانبردار او شدند، دليل كه پادشاهي يابد. اگر بيند كه با ستارگان سخن نيكو گفت، دليل است پادشاه عادل و دادگر بود. اگر به خلاف اين بيند، پادشاه ظالم و ستمگر بود. اگر بيند كه ستارگان با هم جنگ و نبرد كردند، دليل كه در آن ديار جنگ و كارزار افتد. اگر بيند كه ستارگان را فرا گرفت و در آستين نهاد، دليل است كه مال حاصل كند.

 

جابر مغربي گويد:

اگر بيند كه از جمله ستارگان يك ستاره در برابر وي آشفته و متحير گرديد و در كنار او افتاد، دليل كه او را فرزند عزيز و گرامي در وجود آيد. اگر بيند كه ستاره طالع در منزل خويش است، دليل كند كه نسلش زياده گردد. اگر بيند كه ستاره را همي بوسيد، دليل است بزرگي را از لشگر پادشاه خدمت كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

ديدن ستارگاني كه مردم به وي راه برند، دليل است برخير و بزرگي و منفعت و ديدن ستارگان كه مردم آن ها مي پرستند، دليل بر شر و مضرت كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن ستارگان در خواب بر نه وجه است.

اول: فقيهان.

دوم: علما و دانشمندان.

سوم: قاضيان.

چهارم: خلفا.

پنجم: وزرا.

ششم: دبيران و نويسندگان.

هفتم: خزانه داران.

هشتم: مردمان جنگجوي.

نهم: شاگردان.

 

اگر بيند كه بر ستاره دست يافت، دليل است كه بر اين قسم كسان دست يابد و نيز با چنين قوم او را راه پيدا گردد.

 

چنين گويند

در بغداد، مردي مصلح به خواب ديد كه ستاره روشن به زمين افتاد، پيش معبر رفت و اين را بپرسيد، معبر گفت: دليل بود كه عالم فاضل يا قاضي بميرد. در آن هفته ابو حنيفه بمرد.

 

علامه مجلسي ( ره) گويد:

فرو ریختن اختران به مرگ علماء تعبیر شده  و از اينرو سال آغاز غيبت کبري را سال تناثر نجوم گويند براي مرگ دانشمندان بسياري چون کليني، علي بن بابويه و سيمري و ديگران.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

در جائي از همين کتاب نوشته که بر مبناي تئوري هاي فرويد درباره خواب، کساني که در نظر ما خيلي جاه و مقام دارند و بزرگ و مهم جلوه مي کنند و به زبان ديگر دور از دسترس هستند به طور سمبليک در روياها ماه و خورشيد و ستارگان، شهاب ها، کهکشان ها ظاهر مي شوند و شکل مي گيرند. معبران سنتي و قديمي ما نيز بي آن که اشاره اي به اين علت کرده باشند خورشيد و ماه و ستارگان را پادشاه و همسر پادشاه و وزيران شاه تعبير کرده و در موارد بسيار نوشته اند که ستارگان وزيران مملکت هستند. فرويد در تحليل هاي خويش عينا همين مطلب را عنوان کرده و خورشيد و ماه را امپراطور و امپراطريس دانسته چون او اطريشي بود و اطريش در زمان او امپراطور داشت ولي در شرايط امروز و زندگي کنوني ما که وزرا اشخاص خيلي دور از دسترس نيستند ستارگان نمي توانند وزرا باشند. چه همان طور که در چند جا بخصوص در مقدمه نوشتم تعبيرات خواب احکام کلي و قطعي نيستند و غالبا بستگي مي يابند به نحوه زندگي و برداشتي که ما از چيزها، اشخاص و حوادث داريم. اگر در خواب ديديد ستاره اي بر سينه خويش داريد يا بر شانه خويش يا بر شانه الصاق کرده ايد نشان آن است که بزرگ مي شويد و مردم با تکريم و تعظيم به شما مي نگرند و در واقع ممتاز و شاخص مي شويد. اگر ببينيد که ستاره اي را به چنگ گرفته ايد کاميابي و موفقيت شما قطعي است.خواب شما مي گويد به مراد مي رسيد و چيزي را به دست مي آوريد که برايتان ايده آل و آرزو بوده است. بر عکس است اگر ببينيد ستاره اي در آسمان کم رنگ شده و ناپديد گرديده يا ستاره اي داشتيد که گم کرديد. چنانچه در خواب ببينيد ستاره اي از خانه شما برخاست و به آسمان رفت و کم رنگ و کوچک شد يا اين که محو و ناپديد گرديد خوب خوابي نيست چرا که از مرگ يکي از افراد خانواده خبر مي دهد.اگر ستارهاي از محله يا شهر شما به همين نحو برخاست و رفت بزرگي از شهر و ديار شما مي ميرد که موقعيتي چونان ستاره داشته است. اگر در خواب ببينيد که ستاره ها را شماره مي کنيد به کاري بزرگ دست مي زنيدو بر جمعي رجحان و برتري امارت مي يابيد.

 

لوک اويتنهاو مي گويد :

ستاره

درخشان : خوشبختی

کم سو : مانع

دنباله دار: مرگ یکی از افراد خانواده

تیره : غم و غصه در درون خانه

روشن : نیکبختی

مسافرت با جهت یابی از روی ستارگان : موفقیت در دراز مدت

ستاره قطبی : امید واهی

ستاره صبح : شادمانی

دیدن ستاره تنها : یک اتفاق بسیار مهم روی خواهد داد

1.16.31 ستايش

1ـ اگر خواب ببينيد مورد ستايش قرار گرفته ايد ، تعبيري اين چنين داردكه به مقامي بالاتر خواهيد رسيد ولي با اين حال علاقة خود را نسبت به همكاران قبلي از دست نميدهيد .

2ـ اگر كشاورزي خواب ببيند به ستايش خدا يا خانواده اش مي پردازد ، علامت آن است كه محصولات فراواني به دست خواهد آورد و همچنين همسايگاني مهربان و باصفا . اگر تجار چنين خوابي ببينند ، دلالت بر آن دارد كه با فريب و نيرنگ چيزي عايدشان نمي شود .

3ـ اگر دختري خواب ببيند زندگي خود را صرف ستايش و پرستش از مذهبي كرده است ، علامت آن است كه شوهري نجيب و مهربان نصيبش خواهد شد .

1.16.32 ستون

محمدبن سيرين گويد:

ستون در خواب ديدن، خداوند دولت و اقبال بود. اگر بيند كه ستوني داشت قوي، دليل كند كه از مردي مالدار وي را قدر و نعمت و مال حاصل گردد. اگر بيند كه ستون او بشكست يا بسوخت، دليل كند كه آن مرد از دنيا برود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دين ستون به خواب، خداوند خانه و اسلام بود. اگر بيند كه ستوني داشت راست و قوي، دليل كه در راه دين ثابت بود.

 

جابرمغربي گويد:

ستون درخواب، خداوند خانه بود. اگر بيند كه ستون خانه بشكست يا بيفتاد، دليل است كه خداوند خانه هلاك گردد. اگر ستون خانه را قوي بيند، دليل است كه بر قوت اقبال خداوند خانه بيفزايد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن ستون در خواب، بر پنج وجه است.

اول: خداوند دولت ( صاحب مال و نعمت و كامرانى).

دوم: تحكيم دراسلام ( قاضى(حكم) قرار دادن در اسلام).

سوم: مرد محتشم ( مرد صاحب حشمت و عظمت).

چهارم: قوت دركارها ( نيرومندى در كارها).

پنجم: ولايت مردمان آنجاي كه بيند ( فرمانروايى بر مردم جايى كه ستون را در آنجا ديده است).

1.16.33 سجاده

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند درمسجد در سجاده نشسته بود، دليل كه به سفر حجاز شود. خاصه چون بيند در مسجد معتكف باشد.

جابرمغربي گويد: اگر بيند كه سجاده پشمين يا كرباسين داشت يا بخريد، دليل است به طاعت و عبادت حريص و راغب شود، اگر بيند سجاده او بسوخت يا ضايع شد، تاويل به خلاف اين است. اگر بيند سجاده او ابريشمين بود، دليل است كه طاعت و عبادت و نماز برپاي كند، ولي در راه دين ضعيف باشد.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: ديدن سجاده در خواب نيکو است به خصوص اگر به خودتان تعلق نداشته باشد و بر آن نشسته يا ايستاده باشيد. چنانچه در خواب ببينيد بر سجاده متعلق به خودتان نشسته ايد نشان آن است که کاري نيک انجام مي دهيد و عملي در جهت رضاي خداوند مي کنيد. اگر در خواب ببينيد که سجاده اي داريد ولي ديگري بر آن به نماز ايستاده بنيان خير مي نهيد يعني کاري مي کنيد که ديگران به تناوب و استمرار از آن بهره مند مي شوند و نام شما را به نيکي مي آورند مانند تعيين موقوفات و بناي مسجد و حفر قنات و ايجاد کاريز و بنياد سيل بند. اگر در خواب ببينيد که بر سجاده متعلق به ديگري به نماز ايستاده ايد شما از کار خير ديگران سود مي بريد. اگر ببينيد که سجاده خويش را شسته و در آفتاب گسترده ايد تا خشک شود از گناه توبه مي کنيد و از طريق خلاف برمي گرديد. اگر ببينيد که سجاده اي داريد اما سوخته يا سوراخ شده خواب شما مي گويد که گناهي مرتکب شده ايد که آثار آن باقي است و هنوز توبه نکرده ايد.

1.16.34 سجده

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي بيند سجده حق تعالي مي كرد، دليل است بر مردي بزرگوار ظفر يابد. اگر بيند جز حق تعالي كس ديگر را سجده مي كرد، دليل كه اميدي كه دارد برنيايد. ابراهيم كرماني گويد: اگر ديد كسي وي را سجده نمود، دليل كه مراد آن كس را حاصل نمايد. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: اگر بيند كه مهتري سجده مي كرد، دليل نمايد وي را از سلطان رنج و بلا رسد.

1.16.35 سخن

محمدبن سيرين گويد: سخن گفتن و شنيدن درخواب، تاويل آن از زبان ها مختلف باشد. اگر بيند به زبان تازي چيزي گفت يا شنيد، دليل است با مهتران وي را صحبت افتد و از ايشان عز و جاه يابد. اگر از اخبارهاي رسول (ص) استماع كرد و به زبان فارسي گفت يا شنيد، دليل كه وي را با مهتران صحبت افتد و از ايشان نيكوئي بيند. اگر بيند به زبان عربي مي گفت يا مي شنيد، دليل است ميراث يابد. اگر بيند كه زبان هندو مي گفت يا مي شنيد، دليل است با مردمان بي اصل دون همت، او را كاري افتد. و اگر بيند زبان تركي مي گفت يا مي شنيد، دليل است سخن ناخوش شنود يا به دست بدكرداري گرفتار شود. اگر بيند به زبان قبطي مي گفت يا مي شنيد، دليل كه خبر دهاقين شنود و با ايشان او را صحبت افتد. اگر به زبان خوارزمي گفت و شنيد مي كرد، دليل كه خبر مكروه شنود يا به شغلي گرفتار شود. اگر بيند كه به زبان صيقلاني مي گفت يا مي شنيد، دليل كه وي را با مردم بي انصاف شغلي افتد. اگر بيند كه به زبان يوناني مي گفت يا مي شنيد، دليل است به علم و حكمت و كلام مشغول شود. اگر بيند زبان گرجي مي گفت يا مي شنيد، دليل كه به صحبت كسي بدخوي و نادان او را غم رسد. اگر ديد به زباني مي گفت يا مي شنيد كه هرگز آن زبان را نشنيده بود و ندانست چه گفت و چه شنود، دليل است در كاري متحير شود و نداند كه از آن كار چگونه خلاصي يابد. ابراهيم كرماني گويد: اگر به همه زبان سخن مي گفت و مي شنيد، دليل كه به همه كار شروع كند و او رااز آن كار منفعت باشد. جابرمغربي گويد: به هر زباني اگر كسي گويد و شنود، تاويل آن صلاح باشد. اگر آن سخن خير بود. اگر به خلاف اين است، تاويل آن بر شر و فساد كند. اگر بيند كه به اندامي از اندام خويش سخن مي گفت، دليل كه خويشتن بيند.

1.16.36 سد

لوک اويتنهاو مي گويد :

سد : خوشبختی

 

1.16.37 سداب

در خواب خصومت بود و بيداد. اگر بيند سداب داشت ياكسي به وي داد، دليل است با او خصومت زياده شود. جابرمغربي گويد: اگر بيند سداب زرد و پژمرده شد و مي خورد، دليل باشد بر بيماري او. اگر بيند كه سداب را به كسي داد يا از خانه بيرون انداخت از جنگ و خصومت رسته گردد و علي الجمله درديدن سداب هيچ خير نباشد.

1.16.38 سر

حضرت دانيال گويد:

سر در خواب ديدن مهتر گروه باشد. اگر بيند سر بريده فرا گرفت، دليل كه كسي دوست و مهتر وي گردد و او را خواستگار بود و از او خير و منفعت يابد. اگر بيند كه بي زخم سر از تن او جدا گرديد، اگر توانگر است درويش شود، اگر وام دارد وامش گذارده گردد و از غم فرج يابد، اگر بنده است آزاد شود، اگر بيمار است شفا يابد، اگر در علتي بي درمان گرفتار است زود بميرد. اگر مهتري سر بريده بيند ولايت يابد. اگر غلام اين خواب بيند، دليل كه زني توانگر بخواهد.

 

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي سر بريده را به جائي افكنده بيند، دليل است جمعي مهتران در آنجا جمع شوند. اگر بيند پوست سرچارپائي يا ددي مي خورد، دليل است بر يافتن مال. اگر بيند پوست سر مردم را خام همي خورد، دليل كه مال و نعمت يابد. اگر بيند سر مجهول خورد، دليل كه سرمايه كسي را بخورد. اگر بيند سر مرغي مي خورد، دليل كه مال پادشاه خورد. اگر بيند سر مرده پيش او آوردند باسرهاي ديگر، دليل كه سركرده آن گروه پيش او آيند و از ايشان خير ونيكي بيند، خاصه كه از گوشت سرها بخورد. اگر زني در خواب بيند، دليل بود كه از توانگر خير و نيكي بيند. اگر بيند سر گوسفند ميخورد، دليل كه عمرش دراز بود و مال حلال يابد. اگر بيند سرگاو ميخورد، دليل است در آن سال مال و نعمت فراوان يابد. اگر بيند سر بزي مي خورد، دليل است از مهتري سخي و جوانمرد او را مال حاصل شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر كسي سر خود را بزرگ بيند، دليل كه از مهتري جاه و بزرگي يابد. اگر خود را دو سر بيند، دليل كه كارش قوي شود و عمرش دراز شود و بعضي ازمعبران گويند كاري بزرگ پيش گيرد، لكن در آن كار منفعت نباشد. اگر سر خويش را برهنه بيند، دليل است در شغلي كه بود معزول شود و غمگين و مستمند شود. اگر بيند كه از سر او مغز بيرون آمد و بر زمين افتاد، دليل كه سرمايه از دست او برود. اگر بيند مغز را باز جاي نهاد، دليل كه سرمايه او بازآيد. و اگر سر خويش را چرب بيند. دليل است توفيق كارهاي خير يابد. اگر بيند سر بريده در دست داشت و ندانست از كيست، دليل كه ده هزار درم سيم بيابد. اگر بيند سر را بر زمين افكند، دليل است مال را به خير هزينه كند، يامال از او ضايع شود و اگر سر بريده بيند كه در دست داشت، دليل كه مال بسيار يابد. اگر بيند كه سر با وي سخن نيكو گفت، دليل كه داد و انصاف دهد. اگر بيند سر با وي سخن زشت گفت، دليل كه انصاف ندارد. اگر بيند كه سر او دو نيمه بود، چنانكه نيمه اي در دست راست و نيمه اي دردست چپ بود، دليل كه مادر و پدرش بميرد. اگر سر خويش را در دست بيند، دليل است از مهتري خير و بركت يابد. اگر سر دو نيمه بود و درست شد، دليل كه پدر و مادرش بيمار شوند و عاقبت شفا يابند.

 

جابر مغربي گويد:

اگر ديد سر او چون سر فيل بود، دليل است مال و ولايت يابد. اگر ديد سر او چون سر شير شد، دليل كه به فساد و حرام گرايد. اگر ديد كه سر او چون سر اسب شد، دليل كه از پادشاه مال و نعمت يابد. اگر بيند سر او چون سر خرس شد، دليل است از بخت كامكاري يابد. اگر بيند سر او چون سر گوسفند شد، دليل است كه جهل بر وي غلبه كند. اگر بيند سر او چون سر شتر شد، دليل است فرمانروائي يابد و دشمن را قهر كند. اگر ديد چون سر خرس شد و به كافران ميل نمود، دليل است كه ميل به كفر دارد. اگر بيند سر وي از آبگينه بود، دليل است بر هلاك او. اگر ديد سر او سيمين بود يا زرين، دليل است مال يابد. اگر ديد سر او برنجين بود، دليل است بر خطر و هلاك او. اگر بيند سر او آهنين يا سنگي بود، دليل است خدمت مردي لاف زن كند. اگر بيند از سر او آتش مي افروخت، دليل كه كارش بالا گيرد.

 

اسماعيل بن اشعث گويد:

اگر بيند سر او چون سر چهارپاياني شد، دليل بر غم و اندوه او كند. اگر بيند سر او چون سر ددان شد، دليل است ولايتي از گزاف بگيرد و دشمن را قهر كند. اگر بيند سر او چون سر مرغان شد، دليل كه به سفر رود. اگر بيند سر او پخته بود و مي خورد، دليل است كه سرمايه خود را بخورد. اگر ديد كسي سرش از تن جدا شد و بعد از آن باز به جاي خود نهاد و درست شد، دليل است كه سرانجام درجه شهيدان يابد. اگر بيند سري دركنار داشت و زنش آبستن بود، دليل است پسري آورد. اگر كسي سر خود را تراشيده بيند، دليل كه شوهرش بميرد. اگر بيند كه سربريان مي خورد، دليل كند كه مال يابد.

 

جابرمغربي گويد:

اگر ديد سر بريان مي خورد، به تاويل رئيس باشد. اگر بيند سر بريان مي خريد يا كسي بدو داد، دليل است از كسي فائده بدو رسد. اگر ديد سر خام مي خورد، مهتري غيبت كند و سر پخته بهتر از خام باشد.

 

اصفهاني گويد:

سرِ مردم به خواب، پدر بود يا مهتر يا پسر. اگر سرِ خويش را بريده بيند، دليل كه از پدر يا مادر جدا شود. اگر سرِ خود بر دست خود ديد، دليل كه با ايشان پيوندد. اگر ديد سرِ خود را به گردن باز بست، دليل كه از كسي بضاعت ستاند يا وام كند. اگر بيند سرهاي بريده در پيش داشت و رقص مي كرد، دليل كه مهتر آن ديار را غم و اندوه و مصيبت رسد. اگر سر پادشاهي بر دوش خود بيند، دليل كه دو هزار درم بيابد به رنج و سختي بسيار.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سر مردم به خواب ديدن يازده وجه است.

اول: رئيس.

دوم: مهتروسرکرده.

سوم: پدر.

چهارم: مادر.

پنجم: امير.

ششم: عالم.

هفتم: ده هزار درم.

هشتم: پسر.

نهم: غلام يا كنيز.

دهم: زن.

يازدهم: توانگري وثروت.

 

اگر كسي بيند سر او درد مي كرد و جامه پاك پوشيده بود، دليل كه او را با مهتران صحبت افتد و كار او نيكو شود و دولت يابد.

اگرجامه چركين پوشيده بود چنانكه قصابان پوشند، دليل كه او را به سبب مهتري غم و اندوه رسد.

1.16.39 سراب

بدانكه سراب را به تازي گوراب خوانند و آنچنان است كه بيابان به چشم تشنه آب نمايد و تاويلش باطل است. محمدبن سيرين گويد: اگر كسي بيند كه اندر زمين سقيم گرديد، دليل كه ترك علم باطل گويد و راه صواب پويد گويند. اگر ديد خاك زمين سراب مي خورد، دليل كه از علم مال باطل جمع كند، لكن آن مال پايدار نباشد.

1.16.40 سرا

حضرت دانيال گويد:

اگر بيند در سراي بيگانه شد و هيچكس را نشناخت و در آنجا مردگان ديد، دليل كه آن سراي آخرت بود و وقت اجل وي رسيده بود، اگر بيند در آنجا شد و بيرون آمد، دليل كه بيمار شود و نزديك هلاك بود و شفا يابد. اگر در سراي معروف شد كه بنياد آن از گل بود، دليل كه روزي حلال يابد. اگر بيند بنياد سراي او از خشت پخته و گچ بود، دليل كه جوينده مال حرام است. اگر بيند از آن بيرون آمد، دليل كه از حرام توبه كند. اگر بيند در سرائي بزرگ و فراخ بود، دليل كه روزي بر وي فراخ شود. اگر سراي كوچكي و تنگ ديد، دليلش به خلاف اين بود.

 

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي در خواب سراي بزرگ و فراخ بيند كه اندر آن سرا كوشك و ايوان ها است، دليل كه در سراي آخرت شرف و منزلت يابد. اگر بيند در سراي بشكست يا بسوخت، دليل كه خداوند سراي رامصيبت افتد. اگر بيند زمين سراي او بزرگ و فراخ شد، دليل كه به قدر آن فراخي او را روزي در دنيا فراخ شود. اگر برخلاف اين بيند، روزي بر وي تنگ شود. اگر بيند سراي او را مي كندند، دليل كه راه صلاح بر خود بندد و نماز و عبادت كم كند. اگر بيند سراي كهن را همي كند، در خيرات بر وي گشاده شود و خرم گردد. اگر بيند در سرائي نو و پاكيزه درون شد، دليل كه اگر توانگر است، مالش زياده شود و اگر درويش است، توانگر شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند كه ميان سرايِ نو شد، دليل كه او را دختري ياخواهري آيد و هم او گويد كه صفحه سراي، دليل كند بر پدر و مادر. اگر ديد صفه سراي او نو و پاكيزه است، دليل است بر تندرستي تن مادر و پدر.

 

جابرمغربي گويد:

اگر كسي ديد در سرائي بزرگ و پاكيزه و نو داخل شد و دانست كه آن سراي ملك او بود، دليل كه روزي بر وي فراخ و گشاد شود و عزت و جاه يابد و زن خوبروي خواهد و توانگر شود و ولايت يابد. اگر اين خواب را زني ديد، شوهر توانگر بخواهد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

 ديدن سراي به خواب بر هشت وجه است.

 اول: مرد را زن و زن را شوهر.

 دوم: توانگري ثروتمندي.

 سوم: ايمني.

 چهارم: عيش خوش (زندگي خوش و مرفه).

 پنجم: مال،

 ششم: ولايت و فرمانروائي.

 هفتم: عزت و سربلندي.

 هشتم: امانت.

1.16.41 سراپرده

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي بيند سراپرده بزد و دانست كه سراپرده ملك او است، دليل كه بزرگي و منزلت يابد و باشد كه مهتر لشگر شود. اگر بيند سراپرده پادشاه بود، دليل كه از پادشاه حرمت و جاه يابد، زيرا كه سراپرده نشست گاه پادشاه است. اگر بيند كه سراپرده پادشاه است و بيفتاد، دليل كه ملك او را زوال است. اگر بيند سراپرده پادشاه به سوخت، دليل كه پادشاه از دنيا رحلت كند. اگر بيند پادشاه از سراپرده بيرون آوردند، دليل هلاكت است. اگر بيند كه سراپرده پادشاه بگرفت وبرهوا برد، دليل كه پادشاه بزرگ در آن ديار آيد وملك از وي بستاند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سراپرده درخواب بر پنج وجه است.

اول: سلطنت.

دوم: رياست.

سوم: ولايت.

چهارم: مهتري.

پنجم: سرهنگي و سرداري لشگر.

1.16.42 سرايدار

1ـ ديدن سرايدار در خواب ، علامت آن است كه در اثر تربيت نادرست فرزندان رنج خواهيد برد .

2ـ اگر در خواب به دنبال سرايدار بگرديد ، نشانة آن است كه وجود آرام شما را آزار و اذيتهايي چند پريشان خواهد ساخت .

3ـاگر در خواب براي خانه خود سرايدار پيدا كنيد ، علامت آن است كه كارهايتان به خوبي پيش خواهد رفت ، و دوستان و همنشيناني درخور احترام خواهيد يافت .

1.16.43 سرب

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي ديد سرب داشت يا كسي بدو داد، دليل كه او را از مال دنيا چيزي دون حاصل شود. اگر ديد سرب مي گداخت، دليل كه در زبان مردم افتد به بدي و او را ملامت كنند.

1.16.44 سرباز

1ـ ديدن رژة سربازان در خواب ، نشانة آن است كه پس از افراط در اعمالي ناپسند و ترك آن اعمال ، به مقاماتي برتر از رقيبان خود دست مي يابيد .

2ـ ديدن سرباز زخمي در خواب ، نشانة آن است كه بدبختي ديگران به زندگي شما هم آسيب خواهد رساند .

3ـ اگر خواب ببينيد سربازي لايق هستيد ، نشانة آن است كه به آرزهاي خود دست خواهيد يافت .

1.16.45 سربريدن

1ـ اگر خواب ببينيد سراز بدن شما جدا شده است ، نشانة شكست در كار و مغلوب شدن است .

2ـ اگر خواب ببينيد سر از بدن ديگران جدا شده است و خون از سر بريده جاري است ، نشانة تبعيد و مرگ است .

1.16.46 سرخچه

بدان كه سرخچه زيادتي مال است. اگر ديد بر تن او سرخچه بيرون آمد، دليل كه او را مال به رنج و سختي حاصل شود از حلال. اگر ديد بر تن او سرخچه سرخ و روشن است، دليل كه مال حرام حاصل كند.

1.16.47 سرخک

1ـ اگر خواب ببينيد به بيماري سرخك مبتلا شده ايد ، علامت ان است كه افكار اضطراب آور با كار و زندگي شما تداخل پيدا خواهد كرد .

2ـ اگر خواب ببينيد ديگران به بيماري سرخك مبتلا شده ايد ، علامت آن است كه كارهاي ديگران شما را به دردسر خواهد انداخت .

1.16.48 سرخوردن

1ـ اگر خواب ببينيد از جايي سر مي خوريد ، نشانة آن است كه نامزد شما پيمان شكني مي كند و شما را به دام نوميدي مي اندازد .

2ـ اگر خواب ببينيد از شيب دامنة تپه اي پوشيده از علفهاي سبز سر مي خوريد ، علامت ان است كه وعده هاي فريبنده شما را به نابودي خواهد كشاند .

1.16.49 سرخي

بدان كه در خواب ديدن سرخي در دنيا كراهت است و رنج دل و غم و انديشه و زنان را خير و خرمي باشد و مردان را نيك نباشد. جابر مغربي گويد: سر او يل و پيراهن و كلاه و قبا و جبه و دستار. اگر جمله سرخ ديد، دليل كه جنگ و فتنه و آشوب و خون ريختن را دوست دارد و بر مردمان ستم و بيداد كند به قدر سرخي جامه ها. اگر اين خواب درمسجد يا در صومعه و جاي نيك بيند، اين جمله كمتر از آن بود كه گفتيم.

1.16.50 سرزنش

لوک اويتنهاو مي گويد :

سرزنش و نصیحت شدن خیرخواهی شما را درک نخواهند کرد

 

1.16.51 سرشير

1ـ اگر كشاورزي در خواب سرشير ببيند ، نشانة محصول فراوان و روابط خانوادگي مطلوب مي باشد .

2ـ اگر خواب ببينيد سرشير مي نوشيد ، علامت آن است كه بزودي سعادتمند خواهيد شد .

3ـ اگر عشاق خواب سرشير ببينند ، نشانة آن است كه بزودي با عشاق خود پيمان ازدواج مي بندند

1.16.52 سرطان

1ـ اگر خواب ببينيد بيمارِ مبتلا به سرطان با موفقيت معالجه مي شود ، نشانة آن است كه وضع زندگي فقيرانة شما متحول مي گردد و پيشرفت چشمگيري به سوي ثروتمند شدن خواهيد داشت .

2ـ اگر خواب ببينيد شخصي به سرطان مبتلا شده است ، نشانة آن است كه يكي از نزديكان شما دچار بيماري خواهد شد ، اما اگر تجار چنين خوابي ببينند ، نشانة آن است كه در كارهاي خود با كسادي روبرو خواهند شد .

3ـ ديدن شخص مبتلا به سرطان در خواب ، نشانة آن است كه عشق به سردي مبدل مي شود و كارها با كسادي و خرابي توأم مي شود و تأسف و اندوه در اوج خود قرار مي گيرد .

1.16.53 سرفه

لوک اويتنهاو مي گويد :

سرفه : رازهای شما برملا خواهند شد

 

1ـ اگر خواب ببينيد سرفه آزارتان مي دهد ، نشانة آن است كه بايد از سلامتي جسماني خود مراقبت كنيد . در غير اين صورت بيمار خواهيد شد .

2ـ اگر در خواب صداي سرفة ديگران را بشنويد ، نشانة آن است كه سرانجام از محيطهاي نامطلوب مي گريزيد .

1.16.54 سرفيدن

محمدبن سيرين گويد: سرفيدن درخواب بر پنج وجه است. اول: سرفه تر. دوم: سرفه خشك. سوم: سرفه كه بلغم بر آرد. چهارم: سرفه كه خون برآرد. پنجم: سرفه كه صفرا برآرد. اگر بيند به گاه سرفيدن بلغم برآورد، دليل كه نزد كسي شكايت نمايد از بلائي و رنجي كه به وي رسد، يا به سبب مال كه از او ضايع شود. اگر ديد سرفه خشك داشت، دليل كه شكايتي كند كه محال و بيهوده است. اگر ديد به وقت سرفيدن صفرا برآورد، دليل كه مردي بود بدخوي، كه هر كس از وي شكايت نمايد. اگر يدي پيش مهتري مي سرفد، دليل كه شكايت خود نزد مهتري نمايد. اگر بيند آهسته مي سرفيد، دليل كه غمخوار دين است. ابراهيم كرماني گويد: اگر ديد مي سرفيد، دليل كه كسي شكايت از وي بكند. اگر ديد كه او را سرفه مي آمد، دليل ناتواني است. جابرمغربي گويد: اگر ديد سرفه در گلوي او بماند، چنانكه نتوانست برآرد، دليل است بر هلاك او. اگر ديداو را سرفه پيدا شد، از جمله سرفه پيران، چنانكه بلغم مي انداخت، دليل كه از غم و اندوه فرج يابد. اگر بيند او را سرفه جوانان پيدا گرديد، همين تاويل دارد. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: اگر كسي به خواب ديد كه مي سرفيد، دليل كه او را از پادشاه رنج و آفت رسد.

1.16.55 سرقت

1ـ اگر خواب ببينيد دزدي مشغول سرقت چيزي است ، نشانة عقده ها و كمبودهاي رواني و بداقبالي شماست .

2ـ اگر خواب ببينيد متهم به سرقت چيزي شده ايد ، نشانة آن است كه تعبيري خطا از رفتار شما مي كنند و اين امر باعث آزار شما مي شود . اما بعد به اين نكته پي خواهيد برد ، كه اين سوء تعبير به نفع شما تمام خواهد شد .

3ـ اگر خواب ببينيد كسي را متهم به سرقت كرده اند ، علامت آن است كه در اثر استدلالي شتابزده باكسي درگير خواهيد شد .

1.16.56 سرکه

محمدبن سيرين گويد: سركه درخواب، مال حلالِ با بركت بود و خوردن او به تاويل نيك است. بعضي از معبران گويند: سركه ترس درخواب غم و اندوه است و سركه فروش در خواب مردي است كه خصومت طلبد و بعضي گويند: سركه فروش غم و اندوه است.

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سرکه مالي است حلال و پولي است مشروع ولي غم انگيز مانند ميراث. خانم اينانوس يوناني در مورد سرکه مطلب جالبي مي گفت که شنونده را به تفکر وا مي داشت. او مي گفت ( هيچ چيزمسخره تر از اين نيست که ما از همسايه خويش سرکه مي گيريم و مي گوئيم به به چه سرکه خوبي است. همسايه، زحمت کشيده، پول داده، کشمش خريده آن را شسته، خشک کرده و بعد سرکه انداخته و مدت ها نيز منتظر مانده تا سرکه رسيده است. بعد از رسيدن سرکه را صاف کرده و در کپ ها و شيشه ها ذخيره نموده براي آينده خودش. پس از گذشت يکي دو سال همين که ما مطلع شويم او سرکه چند ساله داردفقط به خاطر اين که سرکه اش خوب است به سراغش مي رويم و حتي ظرف هم نمي بريم و از او سرکه مي خواهيم و اگر خيلي با انصاف باشيم مي خوريم و مي گوئيم به به. چه سرکه خوبي) در خواب هاي ما مالي که متعلق به ديگري باشد و بدون زحمت و تلاش به دست ما برسد به صورت سرکه ظاهر مي شود و بهترين و مشخص ترين نوع آن ميراث است که به ظاهر از دريافت آن متاثر و اندوهگين مي شويم ولي در واقع مالي مفت و بدون زحمت به چنگ ما افتاده است. ابن سيرين نوشته سرکه مال حلال و با خير و برکت است که خوردن آن نيک باشد. اگر در خواب ببينيد که سرکه داريد خوب است و همين تعبيري را که نوشتم دارد اما اگر سرکه داشتيد و خورديد و ترشي آن شما را آزرد و احساس چندش و دهان گزيدگي کرديدخوب نيست. معبران اصولا مزه ترش را در خواب خوب نمي دانند و غم و رنج تعبير مي کنند. اگر سرکه داشتيد و خورديد و ترشي آن را حس کرديد خواب شما مي گويد مالي حلال به دست مي آوريد ولي همين مال شما را غمگين و حزين مي کند. سرکه خوب بايد ترش باشد اما در روياهاي ما اگر سرکه شيرين باشدنيکو تر است. انداختن سرکه بنياد خير است و هديه دادن آن نيکي است و خيرات و مبرات.

 

1ـ خوردن سركه در خواب ، علامت آن است كه از تن دادن به كاري كه شما را مضطرف و نگران مي سازد ، اجتناب خواهيد كرد .

2ـ ريختن سركه روي سبزيجات ، نشانة شدت گرفتن امور اضطراب آور در زندگي است .

3ـ ديدن سركه در خواب ، علامت آن است كه خواسته ها و آرزوها غيرقابل تحقق هستند .

1.16.57 سرگين

محمدبن سيرين گويد: سرگين اسب و گاو مال و نعمت است. اگر بيند سرگين بسيار دارد، دليل كه او را مال و نعمت بسيار حاصل شود و سرگينِ مردم مال حرام است. اگر بيند در بستر خويش پليدي كرد، دليل كه مال خود را بعضي به عيال خود دهد. اگر بيند چو سرگين افكند و آن را به خاك بپوشاند، دليل كه مال خود را در زمين پنهان كند. ابراهيم كرماني گويد: اگر بيند سرگين مردم مي خورد، دليل كه مال حرام خورد و از حرام مال به دست آورد. اگر بيند به جايگاه مجهول سرگين افكند، دليل كه مال خويش را به جائي هزينه كند كه در آن مزد و ثواب نباشد. اگر ديد تن خويش را جمله به سرگين آلوده است، دليل كه در گناهي افتد. اگر ديد او را اسهال پديد آمد، دليل كه او را از پادشاه غم و اندوه رسد. حضرت دانيال گويد: سرگين مردم را به خواب ديدن، دليل برمال حرام كند و سرگين چهارپايان نيز مال حرام است. اما سرگين دد و دام مالي است كه به ظلم به دست آيد. جابرمغربي گويد: پليدي كه از مردم جدا شود جمله مال باشد كه از او جدا شود. اگر ديد درميان پليدي مي رفت يا در جاده يا در خانه درميان پليدي ها غرق شد، دليل كه او را از پادشاه غم و اندوه رسد. اگر ديد پاي بر پليدي ها نهاد و بيفتاد و جمله اندامش آلوده شد، اگر جايگاه او دون و زشت بود، دليل كه از والي و حاكم مكروهي به وي رسد. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن اسهال به خواب، چون به جايگاه خود بود، بر چهار وجه بود. اول: مال حرام. دوم: گشايش. سوم: نفقه كردن مال بر عيال. چهارم: زوال غم، و سرگين دان در خواب گنج و خواسته است.

1.16.58 سرگين گردان

آن را به تازي جعل خوانند و ديدنش در خواب مردي است كه مال جمع نمايد. محمدبن سيرين گويد: اگر كسي بيند جعلي فرا گرفت، دليل كه او را با مردي حرام خواره صحبت افتد اگر ديد او را بكشت، دليل كه مردي حرام خواره را بكشد اگر ديد جعل بسيار بر وي جمع آمدند، دليل كه در ميان حرام خوارگان گرفتار شود و وي را مضرت رسد اگر ديد جعلي را بخورد، دليل كه مال مردي حرام خواره خورد.

1.16.59 سرما

محمدبن سيرين گويد: سرما در خواب رنج و مضرت است. اگر درخواب ديد كه سرما يافت، دليل كه به قدر سرما درويشي و تنگدستي يابد. اگر ديد سرما تن او را گزند رسانيد، دليل كه وي رااز خويشان رنج و مضرت رسد. اگر ديد سرما تن او را خشك گردانيد، دليل كه زود هلاك شود يا كسي از خويشان وي بميرد.

 

يوسف نبي عليه السلام گويد:

دیدن هر نوع سرما زیان باشد

1.16.60 سرما خوردگي

حضرت دانيال گويد:

آب بيني، دليل بر فرزند كند. اگر بيند آب از بيني او همي آمد، دليل كند كه وي را فرزند آيد و اگر بيند كه از بيني او خل بيرون آمد همين دليل كند .

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند كه از بيني او آب همي فرود آيد، دليل كند كه وامش داده شود و از رنج و سختي و غم بدهد. اگر بيمار بود، شفا يابد.

 

محمد بن سيرين گويد:

آب بيني در خواب فرزند بود، ليكن اگر بيند كه آب بيني بر اندام وي افتاد، دليل كند كه وي را پسر آيد. اگر بيند كه بر زمين افتاد، دليل كند كه دختر آيد. اگر بيند كه آب بيني بر زن خويش افتاد، دليل كند كه زن او آبستن گردد، وليكن فرزند را بيفكند و اگر بيند كه زن بر وي آب بيني افكند، دليل كند كه او را پسري آيد. اگر بيند كه آب بيني در سراي همسايه افكند، دليل كند كه با زن همسايه خيانت كند، و اگر بيند كه آب بيني خود را در بستر مردي افكند، همين دليل كند.محمد بين سيرين گويد: اگر بيند كه آب بيني خود را همي خورد، دليل كند كه او را فرزند شود. اگر بيند كه آب بيني او سياه و تيره بود، دليل كند كه فرزند او را اندوه و مصيبت رسد و اگر بيند كه آب بيني او زرد بود، دليل كند كه فرزندش بيمار گردد.

1.16.61 سرمازدگي

اگر خواب ببينيد از سرمازدگي رنج مي بريد ، دلالت بر آن دارد كه تصادف يا بيماري شما را تهديد مي كند ، و ممكن است به علت هراس و وسواس بيش از اندازه با دوستاني كه شريك شما هستند ، معاملة زيان آوري انجام دهيد .

1.16.62 سرمه

محمدبن سيرين گويد:

سرمه به خواب مال بود. اگر بيند كه سرمه در چشم كشيد و مقصود از آن روشنائي به چشم بود، دليل كند كه صلاح دين جويد. اگر مقصود از آن آرايش و زينت بود، دليل است كه خود را به دينداري در ميان مردم مشهور گرداند، تا او را مدح و ثنا و ستايش گويند. اگر بيند كه كسي سرمه به وي داد، دليل كند كه به قدر آن سرمه مال يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سرمه كردن چشم در خواب دليل مال است مرد و زن را و بعضي از معبران گويند كه سرمه در چشم كردن، راه حق و صواب بود، خاصه كه سرمه به اندازه در چشم كشيده بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سرمه فروش درخواب، مردي بود كه راه دين و مسلماني به مردم نمايد و در ميان مردم صلح اندازد، چنانكه چشم بدو روشن گردد. و بعضي ازمعبران گويند: سرمه فروش درخواب، مردي بود كه كاري كند كه هم صلاح دين بود و هم نيكوئي دنيا (سرمه فروش در خواب ، شخصى است كه مردم را به دين و مسلمانى راهنمايى مى كند وفيمابين مردم را اصلاح مى نمايد بطورى كه موجب روشنى چشم گردد).

 

. اسماعيل بن اشعث گويد:

سرمه فروش در خواب، مردي بود كه در صلاح دين خود و كسان سعي نمايد، زيرا كه چشم در خواب دين بود و سرمه روشنايي بود.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 معبران چشم را دين و ايمان و سرمه را روشنايي تعبير مي کنند در واقع در خواب سرمه به چشم ماليدن صلاح و دين داري است و خواب چنين شخصي مي گويد که او در راه خدا گام مي نهد و انساني نيکوکار و متدين مي شود. برخي از معبران معتقدند که سرمه در خواب مال است و برخي ديگر عقيده دارند که تظاهر و رياکاري است. يعني آن که به چشم خود سرمه مي مالد خواب او مي گويد به خوبي و پاکي و دين داري و شفقت و انسانيت تظاهر مي کند ولي در حقيقت فاقد اين امتياز است و دروغ مي گويد و مکر مي کند. همين طور است اگر خودتان سرمه به چشم بماليد خواب شما مي گويد که در آينده تظاهر خواهيد کرد و ريا مي کنيد. چنانچه در خواب ببينيد که کسي ديگر سرمه ماليده او به شما و ديگران دروغ مي گويد و حقيقتي را پنهان مي کند و به چيزي که فاقد آن است تظاهر مي کند. اگر سرمه را با لوازم آرايش متداول امروز مقايسه کنيم همين تعبير را بايد براي ريمل داشته باشيم.

1.16.63 سرمه دان

محمدبن سيرين گويد: سرمه دان درخواب، زني بود كه هميشه خداي را به ياد دارد و مردمان را به راه دين خواند. اگر بيند كه سرمه داني داشت، دليل كه زني را بدين صفت بخواهد. اگر بيند كه سرمه دان او بشكست، دليل كه زن او هلاك گردد. جابرمغربي گويد: سرمه دان به خواب، زني بود با امانت. اگر بيند كه سرمه داني داشت، دليل است كه او رابا زن ديندار صحبت افتد و از او خير و منفعت يابد. اگر بيند كه سرمه دان بشكست يا ضايع گرديد، دليل كه از صحبت زني ديندار جدا افتد. اگر بيند كه سرمه داني را بخريد، دليل است كه كنيزكي ديندار بخرد و باامانت بود.

1.16.64 سرنج

ابراهيم كرماني گويد: سرنج درخواب، دليل بر غم و اندوه كند. اگر بيند كه سرنج داشت يا كسي به وي داد، دليل كه غمگين و متفكر بود. اگر بيند كه سرنج ميخورد، دليل كه بيمار گردد. اگر بيند كه چيزي به سرنج سرخ مي كرد، به چيزي مشغول گردد كه از آن منفعت نيابد. اگر بيند كه سرنج بفروخت يا به كسي داد، دليل كه از غم و اندوه رسته گردد.

1.16.65 سرنگ

سرنگ نصيحتي و خيرخواهي و دلالت و راهنمايي است و کسي که سرنگ دارد و آن را به کار مي برد شخصي است که قدرت پيدا مي کند، خيرخواه است و اعمالش مي توانند مشکل گشا و راهنما باشند. اگر در خواب ديديد که سرنگ داريد و براي مصرف شخصي خريده ايد مشکلي داريد که با يک راهنمايي و کمک فکري رفع و آسان مي شود. اگر ديديد او سرنگ دارد انساني است خيرخواه و مشکل گشا که در مسير زندگي شما قرار مي گيرد. اگر ديديد ديگري مي خواهد به شما آمپول بزند و سرنگ را آماده کرده و شما اکراه و ابا داريد، کاري کرده ايد که مستحق شماتت و سرزنش هستيد يا کاري مي کنيد که مي بايد به شما تذکر بدهند و اگر اکراه نداشتيد و ابا نشان نداديد و در واقع نترسيديد مشکلي داريد که به اندک کمکي آسان مي شود.

1.16.66 سرو

 ديدن سرو در خواب حشمت و جلال و بزرگي و سرفرازي است. هر چه سرو رفيع تر باشد رفعت جاه بيشتر است و سر فرازي افزونتر. اگر ببينيد سرو هرس مي کنيد و در زمين مي کاريد کار مهمي انجام مي دهيد که موجب سرفرازي شما مي شود و کاري را آغاز مي کنيد که فرجامي نيک دارد. در دو حالت ديدن سرو خوب نيست . اول اين که آن قدر بلند و رفيع باشد که تا آسمان دوام يابد و نوک آن را نتوانيد ببينيد ديگر آن که سرو بار داشته باشد که مي دانيم سرو از درختان بي بر است.

1.16.67 سرود

محمدبن سيرين گويد:

سرود گفتن درخواب، سخن باطل بود. اگر بيند كه سرود مي گفت، دليل است كه سخن باطل گويد و بدو غم و اندوه رسد. اگر بيند كه سرود با نواها مي زد، دليل مصيبت بود. اگر بيند كه سرود مي گفتند و او مي شنود، دليل كه سخن دروغ شنود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

ديدن سرود در خواب، بزرگان را دليل رسوائي بود و درويشان را دليل غم و اندوه بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سرود گفتن درخواب برشش وجه بود.

اول: كلام باطل.

دوم: غم و اندوه.

سوم: مصيبت.

چهارم: رسوائي.

پنجم: جنگ.

ششم: علم و حكمت آموختن.

1.16.68 سرهنگ

1ـ اگر خواب ببينيد تحت فرمان سرهنگي هستيد ، نشانة آن است كه در به دست آوردن امتيازات اجتماعي و شغلي ، شكست مي خوريد .

2ـ اگر خواب ببينيد سرهنگ هستيد ، علامت آن است كه با تدابيري مي خواهيد مقام خود را از ديگر دوستان برتر نگه داريد .

1.16.69 سريش

محمدبن سيرين گويد: سريش در خواب، دليل بر غم و اندوه بود و خوردن آن دليل بر نقصان مال بود.

 

1.16.70 سريشم

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند كه سريشم داشت، دليل است كه به قدر آن غمِ عيال خورد. اگر بيند كه به سريشم چيزي چسبانيد، دليل كه كارهاي محكم كند.

1.16.71 سرين

سرين نشستنگاه آدمي را گويند

 

محمدبن سيرين گويد:

ديدن سرين راست، دليل بر پسر بود و سرين چپ، دليل بر دختر. اگر بيند كه سرينش محكم بود، دليل كه فرزندش نيكوحال و تندرست بود. اگر كوچك بود و ضعيف تاويلش به خلاف اين بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر در خواب بيند كه سرينش بشكست، دليل بود كه فرزندش بميرد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سرين در خواب بر چهار وجه بود.

اول: فرزند.

دوم: قوت.

سوم: باغ.

چهارم: نيكي از خويشان.

1.16.72 سس

سس در خوابهاي ما هيچ تعبير خاصي ندارد مگر اينکه طعم و مزه اش مطرح باشد و در چنين حالتي است که داراي تعبير مي شود. اگر در خواب ببينيد سس به غذاي خود مي زنيد و آن سس طعم و رنگ و مزه مطلوبي دارد نيکو است و از نعمت و برکت خبر مي دهد اما اگر رنگ آن غير طبيعي و غير معمول باشد خوب نيست. مثلا سس مايونز بايد کرم رنگ باشد، سس گوجه فرنگي بايد سرخ باشد، رب انار بايد ترش و تيره باشد حال اگر در خواب ديديد سس مايونز آبي يا سبز است و شما داريد آن را با غذاي خويش مي آميزيد خوب نيست و از غم و رنج خبر مي دهد و چنانچه زرد باشد رنجوري و بيماري را پيش بيني مي کند. همين طوراست اگر سس گوجه فرنگي سفيد يا کرم رنگ باشد. سس فلفل به طور کلي در خواب خوب نيست و چنانچه در خواب ببينيد فلفل يا سس فلفل يا چيزي که با فلفل آميخته مصرف مي کنيد خبر از شکست سخت و تلخ کامي و غم و رنج بسيار مي دهد و اندازه آن به ميزان تندي و تيزي فلفل بستگي دارد. سس ها اگر ترش و تلخ باشند همچنان خوب نيستند و چنانچه شيرين باشند و به کام خوش بيايند تعبير خوب دارند. البته سس بايد ترش يا تند باشد ولي در خواب کلا ترشي و تندي تعبير خوبي ندارند.

1.16.73 سشوار

سشوار در خواب دوست يا کمکي است پر سر و صدا و مزاحم که ضمن مفيد بودن و خدمت کردن زياد حرف مي زند و زحمت مي دهد و تصديع به وجود مي آورد. اگر در خواب ديديد سشوار داريد چنين کسي به زندگي شما وارد مي شود. سشوار دستي شخصي است با همين مشخصات با اين تفاوت که او به شما مراجعه مي کند و سشوار پايه دار کسي است با همان خصوصيات که شما نزد او مي رويد و خدمت مي خواهيد. اگر ديديد سشوار پايه دار و بزرگ در خانه داريد در روزهاي آينده به طبيب مراجعه مي کنيد. اگر ديديد کسي به شما سشوار پايه دار مي دهد او وسيله آشنايي شما با شخصي مي شود که مي تواند خدمتي در جهت منافع شما انجام دهد. اگر شما به کسي سشوار پايه دار داديد شما سبب مي شويد او با چنين شخصي آشنا شود يا به طبيب مراجعه کند. سشوار دستي خدمتکار يا دوستي است که به خانه شما مي آيد و زياد حرف مي زند و تصديع مي دهد.

1.16.74 سطل

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي درخواب بيند كه سطل داشت، دليل است كه خدمتكاري حاصل كند. اگر بيند كه سطل بشكست، دليل كند كه خدمتكار او بميرد.

جابرمغربي گويد: اگر بيند كه سطل نو بخرد، دليل بود كه كنيزكي صاحب جمال حاصل كند.

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  خانم آيتانوس مي گفت: سطل در خواب دلال بانک و بيمه است ولي ما در کشورمان که سيستم بانکي خاص خويش را داريم دلال بانک و بيمه به آن صورت که در اروپا هست نداريم. سطل کمک مالي است به خصوص وامي که از بانک يا شخصي ثروتمند گرفته شود و با آن پول مشکلي آسان گردد. معبران نوشته اند سطل خدمتکار و خادم است. ابن سيرين نوشته اگر کسي در خواب ببيند سطلي دارد خدمتکاري حاصل کند. اما اگر در خواب ببينيد سطلي داريد يا سطلي از بازار خريده ايد از نظر مالي کمکي به شما مي شود به خصوص اگر سطل سنگين و پر باشد. چاهي که آب داشته باشد حکم بانک يا شخص ثروتمندي را دارد که پولهايش را ذخيره کرده باشد و دلو ياسطل که به کمک آن از چاه آب مي کشند به واقع وام يا کمکي است که بانک مي دهد و شما که سطل داريد با آن کمک رفع نياز مي کنيد. سطل سوراخ زيان است و آن هم زياني که در همان مسير متوجه بيننده خواب مي شود. اگر در خواب ببينيد که با سطل از جايي آب بر مي داريد يا از چاهي آب مي کشيد وامي مي گيريد يا به شما کمکي مي شود که سود مي بريد. به خصوص اگر آبي که مي کشيد صاف و روشن باشد خوابي نيکو ديده ايد. اگر آب مي کشيد و دور مي ريزيد مال خود را هزينه مي کنيد يا هدر مي دهيد ولي اگر روي هم مي انبازيد سودي انباشته مي کنيد. شکستن و دور افکندن سطل نيز همان حکم را دارد که سوراخ بودن آن.

 

1ـ ديدن سطل هايي پر از شير در خواب ، نشانة معاشرت با افرادي سالم و دوست داشتني است .

2ـ ديدن سطلي تهي در خواب ، علامت خرابي محصولات و كمبود مواد غذايي است .

3ـ اگر خواب ببينيد دختر جواني سطلي را حمل مي كند ، علامت آن است كه به كارهاي خانه علاقه اي خاص پيدا خواهيد كرد .

1.16.75 سعتر

محمدبن سيرين گويد: ديدن سعتر در خواب، دليل غم و اندوه بود و در ديدن آن هيچ چيز نباشد.

 

1.16.76 سفر کردن

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي بيند كه سفر كرد و آنجا كه رفت بهتر از آنجا بود كه بود، دليل است كه حالش نيكو گردد. اگر كسي آنجا كه رفت بدتر از آنجا بود كه بود، تاويلش به خلاف اين بود.

ابراهيم كرماني گويد: اگر بيند كه سفر كرد و ندانست كه به كجا مي رود، دليل كند كه از زن جدا گردد و يااز سراي خود به سراي ديگر رود. اگر به وداع قومي مي رفت يا قومي به وداع او آمدند، دليل است حالش متغير شود و باز به صلاح آيد.

جابرمغربي گويد: اگر بيند سفر كرد و با برگ و ساز بود، دليل كه حالش يا كارش نيكو شود. اگر به خلاف اين بيند، دليل است كارش تباه شود.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سفر در خواب دگرگوني و تبديل است در بيداري. چنانچه درخواب ببينيد سفر مي کنيد دگرگوني و تغييري در زندگي شما پديد مي آيد. اگر به جائي سفر مي کنيد که بهتر است از آنجا که مي رويد وضع شما بهتر مي شود ولي اگر به جائي که مي رويد از جائي که سفر را آغاز مي کنيد بدتر است وضع شما بد مي شود و تغييري که پديد مي آيد مطلوب و دلخواهتان نيست. اگر در خواب ببينيد که ساک و کيف و بونه و بسته هاي زيادي داريد و به سفر مي رويد تغييراتي در زندگي شما پديد مي آيد که تکاليفتان را زياد مي کند. وظايف دشواري را به عهده مي گيريد ولي اگر در خواب ديديد که از سفر بازگشته و سوغاتي و کيف و جامه دان و بسته زياد همراه داريد خوب است و خبر مي دهد که به دنبال دگرگوني ها سودي عايد شما مي گردد که به اندازه همان بسته هاست . اگر ديديد به سفر مي رويد و گريه مي کنيد از ديدار کسي خوشحال مي شويد اگر در خواب ديديد به عزم سفر وداع و خداحافظي مي کنيد اما نمي دانيد به کجا مي رويد خوب نيست ولي اگر در عالم خواب آگاه باشيد و بدانيد که عازم کجا هستيد خوب است. کسي را به سفر فرستادن چنين است که از ديدار کسي خوشحال مي شويد يا بشارتي به شما مي رسد.

لوک اويتنهاو مي گويد :

سفر

علمی : شادمانی

سفری که انجام شده است : دوستانی را خواهید دید که از مدتها پیش ندیده اید

با کالسکه : خوشبختی دائمی

با پای پیاده : امور بسیار مهمی در پیش رو دارید

سفر با همراه : غیبت کردن

سفر دریایی : شما سرزمینهای دوری را خواهید دید

سفر بر روی آب : زندگی متوسط

سفر کردن با باربسیار زیاد : غم و غصه و یا خرج بیهوده

مسافرت در شب : شما کشور را ترک خواهید کرد

 

اگر خواب ببينيد به خارج مسافرت مي كنيد ، علامت آن است كه براي تغيير آب و هوا براي مدتي كوتاه ، به همراه عده اي ديگر به كشوري ديگر سفر خواهيد كرد .

1.16.77 سفر کردن بر روي آب

لوک اويتنهاو مي گويد :

سفر بر روي آب : زندگي متوسط

 

1.16.78 سفره

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي بيند سفره نو داشت، دليل است مال و نعمت يابد و كنيزكي صاحب جمال بخرد. اگر آن سفره چركين بود، دليل كه آن كنيز زشت بود. اگر بيند سفره پرنان و نعمت داشت، دليل است از كنيزك منفعت يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

ديدن سفره درخواب، دليل بر سفري بود با منفعت و هر چند سفره در خواب نيكوتر و بزرگتر بيند، دليل كه منفعت آن بيشتر بود. اگر كوچك و تهي بيند، دليل است كه منفعت آن كمتر باشد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سفر درخواب بر چهار وجه است.

اول: كنيز.

دوم: خدمتكار.

سوم: سفر.

چهارم: كسب و معيشت (کسب معاش و روزي).

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سفره در خواب همان است که در بيداري يعني خوان گسترده اي است که در آن نعمت هاي بسيار نهاده اند. سفره نعمت است و خير و برکت. اگر در خواب ببينيد که سفره اي بزرگ پيش روي شما گسترده اند يا سرميزي نشسته ايد که انواع غذا ها روي آن هست خواب شما خبر مي دهد که به نعمت مي رسيد ولي حق انتخاب داريد.از سفره هر کس به قدر شکمش غذا مي گيرد و مي خورد اين خواب نيز مي گويد به نعمت مي رسيد ولي به اندازه سهم خودتان حق برگزيدن داريد و بايد انتخاب کنيد. اگر ديديد سفره اي پر از غذاهاي رنگارنگ گسترده اند و شما فقط نان و پنير و سبزي گرفتيد سهم شما از نعمت ها اندک است يعني به جائي مي رسيد که امکان اين است که خيلي زياد متمتع و متنفع مي شويد اما نصيب و سهم کمي مي بريد. اگر در خواب ديديد سفره اي محقر و کوچک پيش روي شماست نعمت مختصري حاصل مي کنيد. چنانچه ببينيد که بر سفره اي نشسته اند و ديگران نيز هستند و مي خورند و مي ريزند خواب شما خبر مي دهد شما ناظر اتلاف پول و سرمايه اي خواهيد شد و کساني هستند که به نا حق چيزهائي را تصاحب مي کنند. اگر آن ها را در خواب بشناسيد در بيداري بيگانه هستند و اگر نشناسيد در بيداري آشنايان شما اين تجاوز را انجام مي دهند. اگر در خواب سفره اي چرک و کثيف ببينيد که بر آن غذاهاي نيکو نهاده اند از راه غير صحيح سود مي بريد و چنانچه سفره تميز و درخشنده باشد و غذائي کثيف بر آن نهاده باشند تعبير خلاف آن است.چنانچه سفره را بتکانيد مالي را هدر مي دهيد اگر چه چيزي در آن سفره نباشد. برخي از معبران قديمي نوشته اند تکاندن سفره بذل و کرم است. سفره گستردن براي ديگران سودرساني است و اگر کسي پيش روي شما سفره گسترد، به اندازه وسعت سفره به شما سود مي رساند و همين تعبير را دارد اگر کسي سفره را از پيش روي شما جمع کند يعني او مانع سود بردن شما مي شود. رنگ سفره بايد سفيد باشد و چنانچه رنگ هاي غير طبيعي داشته باشد نيکو نيست.

 

لوک اويتنهاو مي گويد :

سفره

سفید : نظم

کثیف : بی نظمی

1.16.79 سفيداب

ابراهيم كرماني گويد: سفيداب به خواب ديدن، غم و انديشه است و بعضي از معبران گويند: سفيداب، دليل گفتگوي بود. اگر بيند كه سفيداب داشت يا كسي به وي داد، دليل كه به سبب كاري با كسي گفتگو كند. جابرمغربي گويد: اگر بيند كه سفيداب داشت و خواست كه روي خود را سفيد كند غمگين و متفكر گردد.

1.16.80 سفيدروي

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي به خوب بيند كه سفيدروي داشت و دانست كه ملك وي است، دليل كه به قدر آن وي را مال و خواسته دنيا حاصل گردد. ابراهيم كرماني گويد: اگر سفيدروي بيند چون ابريق و آفتابه و طشت و مانند اينها، آن جمله خدمتكاران باشد. جابرمغربي گويد: چراغ پايه و پابزن و تنور، اين جمله كدخداي خانه بود و تاويل به خداوند خانه بازگردد و روي گر در خواب خداوندِ چيزها است.

1.16.81 سفيدمهره

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي سفيدمهره بيند، دليل كه هر كس را از نهان خود آگاهي دهد و ديدن آن، به تاويل، مردان را رنج و مصيبت و سختي باشد و زنان را رسوائي و ظاهر شدن راز ايشان. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: سفيدمهره درخواب بر چهار وجه است. اول: خبرمكروه. دوم: سخن دروغ. سوم: ظاهر شدن راز. چهارم: مصيبت.

1.16.82 سقائي کردن

محمدبن سيرين گويد: سقا درخواب، دليل بر مردي است كه ديندار بود. اگر بيند سقائي مي كرد و آب به مردم مي داد، دليل كه با مردم نيكوئي نمايد.

جابرمغربي گويد: اگر بيند سقائي مي كرد و بي طمع بود، دليل است به كار آخرت مشغول شود. اگر بيند كه مشك پرآب بود و به كس نداد، دليل كه مال جمع كند و از آن خير نبيند.

1.16.83 سقز

 سقز در خواب ياوه سرايي و بيهوده گويي و لاف زدن و فحاشي و هرزه گويي است. سقز جويدن تقليد عمل جويدن است بي آنکه چيزي خورده باشيم و حتي از اين کار بيهوده سودي عايدمان گردد و چه بسا زيان بخش نيز باشد چرا که خستگي آرواره ها را موجب مي گردد. ياوه سرايي و بيهوده گويي نيز همين حال را دارد. سودي عايد گوينده نمي کند و زيان نيز مي آورد. چنانچه در خواب ببينيد سقز يا آدامس مي جويد دروغ خواهيد گفت، لاف مي زنيد. اگر ديديد در حضور شما ديگري سقز يا آدامس مي جود دروغ و ياوه خواهيد شنيد و چنانچه سقز و آدامس جويدن او صدا هم داشت دروغگويي او موجب زيان شما مي شود. چنانچه در خواب ببينيد کسي به شما سقز يا آدامس مي دهد موردي پيش مي آيد که شخصي شما را به گفتن دروغ و ياوه تحريک و تحريص مي کند. اگر در خواب ديديد سقز و آدامس در دهان داريد و آن را فرو برديد و قورت داديد پشيمان و نادم خواهيد شد و البته اين ندامت به دنبال دروغ گفتن اتفاق مي افتد. خريدن آدامس يا سقز و داشتن آن تعبير يکسان دارد ولي گرفتن آن از ديگري متفاوت است. دادن آن نيز تحريک و دعوت به دروغ گويي و لاف زدن است.

1.16.84 سقط

محمد بن سيرين گويد:

خوردن بچه سقط شده دليل بر رنج و بيماري تن كند. اگر بيند كه بچه سقط شده همي خورد، دليل كند كه به قدر آن وي بيماري بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند كه بچه را سقط کرد  دليل كند كه از غم و اندو فرج يابد و اگر بيمار بود شفا يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خوردن بچه سقط شده بر پنچ وجه گفته اند: اول: بيماري، دوم: غم، سوم: خصومت، چهارم: حاجت، پنچم: ناسازگاي با اهل و عيال

1.16.85 سقف

 اگر در خواب ببينيد که زير سقفي مرتفع و محکم نشسته ايد خوب است زيرا خواب شما مي گويد که امنيت و فراغت مي يابيد و از گزند بلا ها و آسيب خطرها در امان خواهيد بود. اگر در خواب ببينيد که سقفي که زير آن نشسته ايد شکسته است که طبعا اين از آينده غير مطمئني خبر مي دهد بخصوص اگر در عالم خواب با ديدن سقف لرزان و شکسته دچار وحشت شديد. در تعبير خواب حکم اين است که اين وحشت عينا به بيداري شما انتقال مي يابد. اگر در خواب ديديد که سقف روي سر شما خراب شد به هيچ وجه خوب نيست. اگر ديديد که سقف مي زنيد و خودتان سازنده سقف هستيد به شخص بزرگي خدمت مي کنيد و اين خدمت قابل توجه است تا جائي که مورد تشويق واقع مي شويد.

1.16.86 سقوط

اگر خواب ببينيد بعد از سقوط ، آسيبي نمي بينيد ، اما وحشتزده ايد ، نشانة آن است كه با تقلاي بسيار ، سرانجام به افتخار و ثروت دست مي يابيد . اما اگر در حين سقوط زخمي شويد ، علامت آن است كه با سختيها و فقدان دوستان روبرو مي شويد .

1.16.87 سقنقور

ماهي است كه در ميان ديگ بود. محمدبن سيرين گويد: اگر بيند ماهي سقنقور داشت، دليل كه كار دنيائي او راست شود و به كام دل رسد، اما دين او ضعيف بود و بعضي از معبران گويند، دليل بر كراهت او بود.

1.16.88 سقمونيا

محمدبن سيرين گويد: سقمونياي در خواب، دليل بر غم و اندوه كند و نقصان مال است. اگر در خواب بيند سمقونيا از بهر علتي خورد و شفا يافت، دليل برمنفعت كند. اگر از خوردنِ آن مضرت ديد، دليل نمايد كه مال او تلف شود. اگر اسهال بود همين، دليل كند.

1.16.89 سک

از جمله عطرهاي خوشبو است. محمدبن سيرين گويد: اگر كه ديد سك داشت يا كسي به وي داد، دليل كه با ادب و فرهنگ باشد و مردمان بر وي ثنا خوانند. اگر ديد از وي بوي سك مي آمد يا بوي مشك، دليل كه وي كنيزكِ با لطافتي دوست دارد. اگر بيند به امير بدل نمود، دليل كه فسق را بر صلاح گزيده بود و شعر و غزل را بر قرآن اختيار نموده باشد. اگر بيند كه سك مي شود و از آن بوي خوش مي آمد، دليل كه نيكوئي با كساني كند كه مستوره و صالحه باشند و بر وي ثنا گويند. جابرمغربي گويد: اگر بيند كه سك بر خود مي ماليد، دليل است با مردم احسان و نيكوكاري كند.

1.16.90 سکبا

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند سكبا باگوسفند و حوائج نيكو و عسل پخته بود، دليل است عيش نيكو و عز و جاه يابد. اگر به گوشت گاو پخته بود، دليل بر درازي عمر و يافتن مال و خاسته است. اگر به گوشت مرغ بود، دليل كه بزرگي و فرمانروائي يابد بر قدر نقصان و زيادتي حوائج كه در آن بود.

1.16.91 سکره

محمدبن سيرين گويد: سكره درخواب ديدن، نيكو و لطيف است. اگر بيند كسي سكره نو به وي داد، دليل است كه از سخني خوش كه از كسي شنود خوشنود شود. اگر بيند سكره او بشكست يا ضايع شد، دليل كه سخن او ضايع شود و بعضي از معبران گويند سكره در خواب بر سه وجه است. فرزند و عيال و دوستي. جابر مغربي گويد: سكره در خواب كنيزك بود. اگر بيند سكره نو و پاكيزه داشت، دليل كه كنيزكِ خوب روي بخرد. اگر بيند سكره او بشكست يا ضايع شد، دليل كه كنيزك او هلاك شود. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن سكره در خواب بر ده وجه است. اول: زن. دوم: خادم. سوم: كنيزك. چهارم: قوام دين. پنجم: صلاح حال. ششم: عمر دراز. هفتم: مال. هشتم: نعمت. نهم: سخن خوش. دهم: ميراث از جهت زنان.

1.16.92 سکنجبين

محمدبن سيرين گويد: سكنجبين به خواب، چون شيرين بود، خوردن آن در خواب مال و روزي بود كه آسان به دست آيد و چون ترش بود، دليل كه مال با غم و اندوه به دست آيد.

ابراهيم كرماني گويد: اگر بيماري، سكنجبين به خواب بيند، اگر شيرين بود شفا يابد، اگر ترش بود، بيماري او به درازا كشد.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سکنجبين در واقع سرکه و انگبين و مخلوطي است از سرکه و عسل که به ميزان و مقدار معين در هم مي آميختند و از مخلوط آن شربتي خوشگوار و معطر و فرح بخش به وجود مي آوردند. در برخي نقاط که عسل يافت نمي شد يا مي خواستند شربتي ارزان قيمت فراهم کنند سکنجبين را از مخلوط سرکه و شکر تهيه مي کردند ولي همچنان آن را سکنجبين مي ناميدند و امروز که عسل گران يا کمياب تر از سابق شده به طور کلي اين شربت را با شکر تهيه مي کنند. در روياهاي ما تعبير سکنجبين نيز مخلوطي است از تعابيري که براي سرکه و عسل و انگبين نوشتيم. اگر ميزان عسل بر سرکه بچربد سکنجبين بسيار شيرين مي شود و طبعا تعبير انگبين و عسل بر خواب حاکم مي گردد و اگر ترش مزه باشد يعني سرکه بيش از عسل و شکر و انگبين در آن آميخته باشند سرکه محور خواب قرار مي گيرد. انگبين نعمت و فراواني است و سرکه مالي است مفت و بي زحمت که نوشتيم مالا ما را غمين و حزين مي کند و چنانچه ترشي سرکه چندش و آزردگي ايجاد کند و در خواب محسوس باشد غم و اندوه است. حال اگر در خواب ببينيد که سکنجبين مي خوريد چنانچه شيرين بود و شريني آن را حس کرديد پول و نعمتي به دست شما مي رسد که موجب خوشحالي شما مي گردد و اگر ترش بود غمي در کمين شما نشسته. همين حالت است اگر سکنجبين به ديگري بدهيد. چنانچه بدانيد سکنجبين ترش به او مي دهيد عالما عامدا او را غمگين مي کنيد و آزارش مي دهيد و چنانچه بدانيد آنچه مي دهيد شيرين است نيکي مي کنيد و موجبات خوشدلي او را فراهم مي آوريد.

1.16.93 سکه

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  ديدن سکه امروز در خواب نقشي از خواهش هاي نفساني و تجلي تمايالات کوچک و کم ارزش و کم تاثير زندگي است در خواب و چنانچه در روياها سکه مشاهده کنيم تعبير کلي اين است که با يک امر تفنني رو به رو خواهيم شد. اگر در خواب ببينيد که در جيب خود تعداد زيادي سکه داريد قدرت شما را در برآوردن آرزوهاي بزرگتان نشان نمي دهد بلکه گوياي اين است که در آينده به امور تفنني خواهيد پرداخت و مسائلي شما را سرگرم مي کنند که تاثير بزرگي در زندگيتان ندارند. اگر در خواب ببينيد که سکه اي در راه يافتيد خبري به شما مي رسد و چيز کوچکي براي مدتي کوتاه شما را دل خوش مي سازد و اگر دست در جيب خويش کرديد و دريافتيد که سکه اي داشته ايد که آن را گم کرده ايد اندوه کوچکي براي شما پيش مي آيد که دوامش نيز اندک است. ابن سيرين در اين مورد نوشته: از جانب فرزند نگران مي شويد. اما چون ارزش سکه با ارزش فرزند قابل مقايسه نيست نمي توان گم شدن سکه را به نگراني درباره فرزند تعبير کرد با اين وجود عقيده معبران کهن محترم است. اگر در خواب ديديد کسي مشتي سکه به شما داد، نشان آن است که کسي به شما اعتماد مي کند و احتمالا مورد مشاوره قرار مي گيريد و راي و عقيده شما راه گشاي مشکل ديگري خواهد شد و اگر شما به کسي يک مشت سکه داديد از رنج و اندوه و غم فارغ مي شويد. داشتن سکه طلا همانقدر که در بيداري خوب است و دارنده اش را خوشحال مي کند در خواب نيکو نيست چون ابتلا و گرفتاري را نشان مي دهد به خصوص اگر روي آن نقشي باشد و شما آن نقش را در خواب ببينيد. تنها مورد استثنايي آن است که روي سکه يا پلاک طلاي شما اسماالله يا شمايل اوليا نقش شده باشد که بسيار خوب است.

 

1ـ ديدن سكة طلا در خواب ، نشانة سفرهاي دريايي و لذت و خوشي از سفرهاست .

2ـ ديدن سكة نقره در خواب ، علامت آن است كه در صميمي ترين خانواده ها اختلاف و دعوا بوجود مي آيد .

3ـ اگر دختري خواب ببيند نامزدش سكه اي نقره به او مي دهد ، دلالت بر آن دارد كه نامزدش او را ترك مي گويد .

4ـ ديدن سكة مسي در خواب ، علامت دردهاي جسماني و نوميدي است .

5ـ ديدن سكة نيكِلي ، نشانة آن است كه كارهاي پست به عهدة شما گذارده خواهد شد .

6ـ اگر در خواب سكة نقره اي به نظرتان شفاف و درخشان بيايد ، يا ميان ديگر سكه هاي شما جلوة خاصي داشته باشد ، نشانة سعادت و خوشبختي است .

1.16.94 سگ

محمدبن سيرين گويد:

سگ در خواب ديدن، دشمن دون فرومايه است، اما مهربان بود و سگ ماده در خواب زن فرومايه بود و سگ سياه دشمني بود از عرب، و سگ سفيد، دشمني بود از عجم. اگر بيند كه سگ بر وي بانگ مي كرد، دليل كه از دشمني سخني زشت شنود. اگر بيند كه سگ او را بگزيد، دليل كه او را از دشمن گزند رسد. اگر ديد جامه او به آب دهان سگ آلوده شد، دليل است از دشمني خسته شود. اگر ديد جامه او بدريد، دليل كه در مالش نقصان پديد آمد. اگر بيند كه گوشت سگ ميخورد، دليل كه دشمن را به دشمني ديگر دفع كند. اگر بيند سگي را نان همي داد، دليل است كه روزي بر وي فراخ شود. اگر بيند سگ با وي نزديكي نمود، دليل كه دشمن در وي طمع كند. اگر بيند كه سگ بر وي تكيه كرده بود، دليل است بر دشمني فرومايه اعتماد كند و كار او را نصرت دهد. اگر ديد كه شير سگ مي خورد، دليل كه ترس و بيم سخت به وي رسد و باشد كه با دشمن او را خصومت افتد. اگر بيند كه سگ از وي مي گريخت، دليل است دشمن از وي برحذر بود. اگر بيند كه سگي ماده درخانه او درآمد، دليل كه زني فرومايه را به زني كند. اگر ديد كه سگي جامه او را به دندان بگزيد، دليل است مكروهي بر وي رسد.

 

اسماعيل بن اشعث گويد:

سگ شكاري در خواب، دشمني بود ظاهر. اگر بيند كه به سگي شكار مي كرد، دليل كه از دشمني دعوي دانش كند و خير و منفعت يابد. اگر بيند گوشت شكار ميخورد، دليل كه ميراث يابد. اگر بيند كه سگ شكاري ازخود دور نمود، دليل است از دشمني با منفعت جدا شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سگ درخواب بر چهاروجه بود.

اول: دشمن.

دوم: پادشاه طامع(پادشاه طمعکار).

سوم: دانشمند و خادم بدفعل (دانشمند بد عمل وخادم بد رفتار).

چهارم: مردمان غماز (افراد سخن چين).

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سگ اگر آشنا باشد حمايتگر و دوست است و چنان چه نا آشنا و بيگانه باشد خطرناک و مزاحم. در خواب نيز عينا همين حالت پيش مي آيد.چنانچه در روياي خود سگي ديديد که مطيع و رام است و به دنبالتان مي آيد و سخن و اشارات شما را مي فهمد امنيت داريد و خواب شما خبر مي دهد که آسيب نمي بينيد و دوستي از شما حمايت مي کند و اگر دوست نزديکي داريد مي توانيد به او اعتماد کلي داشته باشيد زيرا سگ آشنا و مطيع و آرام دوست تعبير مي شود. چنان چه در خواب سگي ببينيد که بيگانه است و او را نديده ايد و نمي شناسيد بايد نگران اطرافيان خويش باشيد چرا که احتمالا نسبت به شما حسن نيت ندارند. اگر سگ بيگانه بود و به شما حمله کرد خواب شما مي گويد دشمني پست و دون و آزار رساننده در کمين شما است که لازم است از او حريم بگريزيدو دور بمانيد. صداي سگ بدگوئي و سياست و فحش و ناسزا است و چنان چه در خواب صداي سگي را بشنويد ولي سگ را نبينيد نشان آن است که از شما بد مي گويند، غيبت مي کنند و توطئه ترتيب مي دهند. سگ اگر آشنا و رام باشد و بانگ و صدا راه بيندازد فحش و ناسزا است و خواب شما مي گويد با يک نفر برخوردي نا مطلوب خواهيد داشت که او نسبت به شما سخنان زشت مي گويد و دشنام مي دهد. ابن سيرين نوشته سگ ماده زني دون همت و پست است ولي تشخيص نر و مادگي سگ در خواب امکان ندارد مگر اين که ذهن ما آن را گواهي دهد يا سگ، توله همراه داشته باشد. به هر حال اگر سگي ماده در خواب به شما حمله کرد بايد خود را از خطر زني فرومايه حفظ کنيد که او زني است آزار رساننده و خطرناک. حمله سگ در خواب ميمون نيست ولي بيشتر اهميت آن منوط است به مهابت سگ. سگ اگر بزرگ و درنده و موحش باشد دشمني است قوي پنجه و بسيار خطرناک ولي اگر سگ ضعيف و کوچک باشد دشمني است ناتوان که قادر نيست آزار برساند مثل سگ هاي زينتي و کوچک که عده اي در خانه ها نگه مي دارند. ديدن اين نوع سگ در خواب خطري را خبر نمي دهد. اگر در خواب ببينيد سگي را به ريسمان و زنجير بسته ايد و همراه مي بريد با کسي دوستي و موانست مي کنيد که در شان شما نيست. به ريسمان بستن و قلاده انداختن سگ نشان چيرگي بر دشمن نيست بل که تحصيل الفت است با شخصي دون و فرومايه و کثيف و چنان چه آن سگ ماده باشد خواب شما مي گويد زني پليد در مسير شما قرار مي گيرد که بر او رغبت پيدا مي کنيد. اگر در خواب ببينيد که به سگ غذا مي دهيد از غم و غصه فراغت حاصل مي کنيد و اگر سگ طعمه اي را از دست شما قاپيد و ربود و خورد زيان مالي متوجه شما مي شود و روي کيد و فريب مالي را از شما مي ربايد و چنان چه آن سگ ماده باشد زني شما را گول مي زند و پولي را از چنگتان به در مي برد. اگر در خواب ببينيد که سگي در خانه خود داريد ( به شرطي که در بيداري سگ نداشته باشيد) کسي در خانه شما هست که صداقت ندارد و باز هم اگر آن سگ ماده باشد و بدانيد که سگ ماده را نگهداري مي کنيد زني از نزديکانتان به شما راست نمي گويد و همين زن اگر مهلت و فرصت بيابد خيانت هم مي کند. اگر در خواب ببينيد که سگي از شما ترسيد و گريخت کسي را که دوست نداريد از خويشتن مي رانيد ولي ممکن است آن شخص هر کس هست شما را دوست داشته باشد زيرا وفاداري سگ مشهور است. اگر سگي را در خواب از خود رانديد و آن سگ به ضعف و زبوني نزد شما بازگشت نيکو است چون خواب شما مي گويد در امري اشتباه مي کنيد ولي سود شما در آن است که خلاف ميل خود رفتار کنيد. در اين حالت ضعفي که سگ در خواب شما نشان مي دهد مبشر پيروزي است در بيداري. اگر ديديد سگ هاي زيادي گرد شما را گرفته اند در جمعي وارد مي شويد که بين آن ها بيگانه هستيد. آن ها شما را نمي پزيرند و با بد بيني به شما نگاه مي کنند شما هم از ايشان بيمناک هستيد و اعتماد نداريد. به هر حال روابط مطلوبي نخواهيد داشت. اما اگر در چنين حالتي سگ ها به شما حمله کنند به هيچ وجه خوب نيست. سگ شکاري دوستي است پست که خدمت مي کند و دنائت خود را نمي تواند پنهان نگه دارد و از بين ببرد. اگر در خواب ببينيد که سگي براي شما چيزي به دهان گرفت و آورد خوب است چون سودي عايدتان مي شود. معبران غربي در مورد سگ تعابير ديگري دارند که کلا با تعابير معبران اسلامي و شرقي متفاوتند. اين تفاوت از آن جا ناشي مي شود که برداشت، نسبت به سگ با روابطي که آن ها با سگ دارند، فرق مي کند. اين را در مقدمه نيز نوشتم که برداشت ما نسبت به اشخاص و حيوانات و اشيا در تعابير اثر مي گذارد. غربي ها سگ را بهترين دوست انسان مي دانند لذا در خواب نامه هاي غربي سگ دوست صميمي و حامي قدرتمند و وفادار معرفي شده در حالتي که ما سگ را از حيوانات نجس و پليد و آلوده مي دانيم . آن ها دهان سگ را مي بوسند در حالي که ما دهان سگ را کثيف مي شناسيم و چنان چه سگ به ظرفي دهان بزند هفت بار آن را با خاک م

 

لوک اويتنهاو مي گويد :

سگ : دوست وفادار

سگ هار : خطریک دوست را تهدید میکند

با آن بازی کردن : آشتی

که پارس میکند : شامانی

مورد حمله سگی واقع شدن : خطر

مورد گاز گرفتگی سگی واقع شدن : دعوا بر سر پول

سگ شکاری : پشتکار بسیار زیاد برایتان سود آور خواهد بود

سگ بسته شده : دشمن

سگ زنجیر شده : مراقب دزدان باشید

سگهایی که همدیگر را گاز میگیرند : دعوا در بطن خانواده

زدن یک سگ : وفاداری

عوعو : به اعلان خطر آدمهای خیر خواه گوش کنید

عوعو کردن سگ : احتمال دزدی یا خطر آتش سوزی

 

يوسف نبي عليه السلام گويد:

دیدن سگ در خانه وی بدی شود

دیدن بانگ سگ بر وی زحمت باشد

1.16.95 سل

اگر خواب ببينيد به بيماري سل مبتلا شده ايد ، علامت آن است كه در محاصرة خطري قرار مي گيريد . دوستان خود را حفظ كنيد .

 

1.16.96 سلاح

بدان كه سلاح به تازي آلت جنگ است و آن دليل بر قوت و بزرگي و دولت كند. محمدبن سيرين گويد: اگر ديد سلاح پوشيده داشت و در ميان بيگانه بود، دليل است جمعي زنان زبان تعرض بر وي دراز كنند، لكن به وي مكروهي نتوانند رسانيد. اگر آن گروه آشنا بودند، دليل كه از دشمنان مكروهي برسد. ابراهيم كرماني گويد: اگر كسي خود را با سلاح در ميان قومي مجهول بيند و آن گروه پيران باشند، دليل بر دوستان و آشنايان او كند. اگر جوانان بودند، دليل بر دشمنان او كند. اگر ديد با سلاح تيرو كمان داشت يا چيزي ديگر، دليل است خداوند جاه و دولت شود. اگر بيند آن آلتهائي كه بدان جنگ كنند ضايع شد، دليل بر نقصان بزرگي او بود. اگر بيند كه با كسي جنگ و نبرد مي كرد و او را به تير بزدند و زخمش نمودند، دليل كه كساني با وي جنگ و خصومت كنند. اگر بيند كه كسي وي را بزد، دليل كه بر آنكس دراز زبان شود. اگر ديد كسي وي را به تير بزد، دليل است وي را سخن سخت گويد يا نامه يابد و يا پيغام رسد. اگر بيند كسي وي را به نيزه زد، دليل كه آن كس مضرت به وي رساند. جابرمغربي گويد: اگر بيند كسي او را زخم زد و نداند كه زد، دليل است وي را از كسي مضرت رسد. اگر ديد در آن زخم ريم جمع آمد دليل كه به قدر آن، مال حرام جمع كند. اگر ديد بدان زخم كه زد گوشت و استخوان ببريد، دليل كه از وي مال و نعمت بدان كس رسد از متاع دنيا. اگر بيند كه در حرب دست كسي را ببريد، دليل است سخن سخت بدان كس گويد و در ميان ايشان جدائي افتد. اگر ديد كه سرش را ببريد، دليل كه سخن سخت گويد مهتر و بزرگتر را. اگر ديد كه پايش را ببريد، دليل كه آن كس مال و نظامش قطع شود. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن سلاح درخواب بر شش وجه است. اول: قوت. دوم: بزرگي. سوم: دولت. چهارم: ولايت. پنجم: رياست. ششم: حصن به قدر و قيمت سلاح و سلاح به خواب ديدن پادشاهي است دادگر و منصب بزرگ.

1.16.97 سلام

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي به خواب بيند كه دوستي به او سلام مي كرد، دليل نمايد كه دشمن با وي صلح كند، اگر بيند كسي مجهول بر وي سلام كرد، دليل نمايد كه غريبي با وي دوستي و آشنائي كند. اگر ديد سري به او سلام كرد و هرگز آن كس را نديده بود، دليل است ايمن شود از عذاب حق تعالي. اگر بيند كه پيري معروف بر وي سلام نمود و او را مي شناخت، دليل كه زني خوب روي بخواهد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر ديد كسي به او سلام كرد كه در ميان ايشان شركت و تجارت بوده و جواب سلام آن كس بازداد، دليل كه در ميان ايشان تجارت پايدار نباشد.

 

جابرمغربي گويد:

اگر بيند زني بر وي سلام كرد، دليل كه از كسي شادمان شود. اگر زني پير مجهول بر وي سلام كرد، اقبال دنيائي يابد. اگر بيند درنماز است و سلام دست چپ داد، دليل كه كارهاي او شوريده گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سلام دادن درخواب بر چهار وجه است.

اول: ايمني و امنيت.

دوم: شادي.

سوم: اقبال و خوشبختي.

چهارم: منفعت مال.

1.16.98 سلطان

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند سلطان در سرائي يا در مسجدي يادر دهي شد، دليل كند كه رنجي و مصيبتي به اهل آن مقام رسد. اگر بيند در جنگ و خصومت بر سلطان غلبه كرد، دليل كه حاجتي كه دارد روا شود و به مقصود رسد. ابراهيم كرماني گويد: اگر بيند سلطان دست راست وي را ببريد، دليل است سوگند دهندش. اگر ديد سلطان جان همي كند، دليل كه ديوانه شود. اگر بيند سلطان از تخت يا كرسي بيفتاد يا تخت او بشكست يا اسب او را لگد زد يا شمشير او بشكست يا كسي از وي بستد يا او را كاري سرزد، چنانكه مجروح شد، اين جمله، دليل بر زوال مملكت او كند. اگر بيند سلطان شد و در سلطاني دادگر بود، دليل است شرف و بزرگي يابد بر قدر آن عدل و داد كه كرده بود. اگر بيند سلطان بزرگ بساطي گسترده، دليل كه مال دنيا بر وي فراخ شود وعمرش دراز بود. جابر مغربي گويد: اگر كسي سلطاني در خوابگاه خويش و شهر را نيكو بيند، دليل كه دولت و عز و جاه او زياد شود. اگر سلطاني مرده به خواب بيند، گشاده روي و خرم كه وي را سخن لطيف گفت، دليل است كارهاي او نكو شود و شغلهاي مرده زنده گردد. اگر عزيزِ مصر را بر آن حال بيند، دليل است عزيز جهان شود. اگر در شهر خويش سلطاني مهمل بيند، دليل كه نفس بر وي چيره شود.

1.16.99 سلول

اگر خواب ببينيد در سلولي زنداني هستيد ، نشانة آن است كه مداخلة مردم حسود منجر به شكست شما در كاري پر منفعت خواهد شد . اما اگر بتوانيد از سلول خود بگريزيد ، علامت آن است كه دوره اي از انجام كاري مطلوب لذت خواهيد بود .

1.16.100 سماروغ

گياهي است كه از زمين رويد به سبب عفونت زمين از بسياري غم و باران و آن را به تازي كمات خوانند و آن در خواب زني باشد كه در او هيچ خير نبود. اگر زياده از سه سماروغ بيند، دليل بر مال و نعمت است كه از زني به وي رسد. ابراهيم كرماني گويد: اگر سماروغ پربرگ بيند، دليل كه او پسري آيد. اگر سماروغ كوچك بيند، دليل است او را دختري آيد. جابرمغربي گويد: اگر كسي بيند سماروغ مي خورد، دليل كه مال را به دست عيال خود هزينه كند.

1.16.101 سماق

ابراهيم كرماني گويد: خوردن سماق درخواب، دليل بر جنگ و لجاج و خصومت كند. اگر ديد كه سماق ميخورد، دليل است او را با كسي گفتگو شود و در هر باب در خوردن سماق هيچ خير نباشد.

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سماق مکيدن در اصطلاح حسرت خوردن است و در خواب نيز همين تعبير را دارد. اگر در خواب ببينيم که سماق مي خوريم در آينده حسرت چيزي را خواهيم داشت که تحصيل آن دشوار مي باشد و شايد غير ممکن و اگر سماقي که در خواب مي خوريم ترش باشد و ترشي آن را حس کنيم گرفتار مشکلات همراه غم و رنج مي شويم. از کرماني نقل شده که خوردن سماق در خواب دشمني و خصومت و لجاج و عناد است و اگر بيننده خواب ببيند که سماق مي خورد با کسي بحث و گفتگو مي کند و به زباني ديگر دعواي لفظي خواهد داشت. خوردن غذايي که سماق در آن چاشني کرده باشد تعبير چاشني ها و سماق را دارد. اگر ببينيد آش مي خوريد که سماق با آن آميخته باشد مالي نصيب شما مي شود که غم و نگراني و حسرت مي آورد. غرس نهال سماق اقدام به کاري است که غم و رنج و ابتلاي طولاني دارد.

1.16.102 سمانه

محمدبن سيرين گويد: سمانه در خواب پسر غلام بود، يا پسر خدمتكار. اگر بيند سمانه بگرفت يا كسي بدو داد، دليل كه خدمتكار يا غلامش را فرزند آيد. اگر سمانه نر بود، پسر است. اگر ماده بود، دختر است، اگر بيند سمانه از دستش بگريخت، دليل كه فرزند يا غلامش هلاك شوند. ابراهيم كرماني گويد: سمانه درخواب مال و روزي حلال است. اگر ديد گوشت سمانه ميخورد، دليل است روزي حلال يابد. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن سمانه بر چهار وجه است. اول: فرزند و غلام. دوم: روزي حلال. سوم: منفعت. چهارم: مال.

1.16.103 سماور

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سماور پر از آب جوش همسر بد خلق و خشمگين است

 

1.16.104 سمنو

سمنو شيره جوشانده جوانه گندم است. پختن سمنو اقدام به کار نيکي است که هم سود آن به بيننده خواب مي رسد و هم عايد ديگران مي شود و به خصوص همراه خويش روزي حلال و معاش پاک مي آورد. اگر از کسي سمنو گرفتيد او شما را نعمت مي دهد و اگر شما به کسي در خواب سمنو داديد از جانب شما به او نعمت مي رسد. فقط وقتي خوب نيست که سمنو رنگ يا عطر و بوي طبيعي نداشته باشد. مثلا اگر سمنو بپزند يا ظرفي سمنو داشته باشيد و ملاحظه کنيد که سمنوي شما سرخ يا سبز و آبي و يا زرد است خوب نيست، در حالتي که سمنو بايد شکلاتي رنگ باشد در چنين صورتي غم و رنج و اندوه مي رسد. عطر و بوي غير معمول نيز همين تعبير را دارد.

1.16.105 سمور

محمدبن سيرين گويد: سمور در خواب، مردي است ظالم و كافر و راهزن. اگر بيند با سمور جنگ و نبرد مي كرد، دليل كه بامردي چنين او را خصومت افتد. اگر بيند كه گوشت سموري ميخورد، دليل كه مال مردي كافر و ظالم را بخورد، به قدر آن گوشت كه خورده بود.

ابراهيم كرماني گويد: سمور درخواب، مردي غريب توانگر است و موي و پوست سمور مال و خواسته بود و گوشت او مال مردي غريب است. اگر بيند سمور را بكشت و او را بر زمين افكند، دليل كه مالِ مردي غريب را تلف كند.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سمور تعبير خز و راسو و جانوران جونده ديگر از اين نوع را دارد. معبران قديمي نوشته اند که سمور در خواب هاي ما مردي است کافر. منظور از کافر مردي است خشن و کج خو و ستمگر يعني درست خلاف تعبيري که براي مسلمانان و مسلماني مي شود. تعريف بالا در صورتي است که يک زن در خواب سمور ببيند و چنانچه يک مرد، سموري در خواب ببيند زني است با خصوصيات و مشخصات ذکر شده در بالا که با هيچ محبتي انس نمي گيرد. ديدن پوست سمور در خواب مال و دارايي است و چنانچه در خواب ببينيد که از پوست سمور به لباس خود دوخته و آن را زينت کرده ايد يا اينکه کلاهي از پوست سمور داريد مالي نصيب شما مي شود که صاحب اول آن انساني ستمگر و کج خو و خشن بوده است. اگر ببينيد که سموري در خانه يا باغ يا زير ديوار شما لانه کرده و بچه نهاده خوب نيست چرا که از فتنه و بلا خبر مي دهد. اگر در خواب ببينيد سموري هست و شما او را دنبال مي کنيد و او همچنان مي گريزد نيکو است زيرا خواب شما مي گويد با انسان مزوري در مي افتيد که در نتيجه پيروز مي شويد و او از شما مي گريزد و منهدم مي شود.

1.16.106 سنان

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سنان بر تن خصم زد و او بيفكند، دليل كه خصم را به حجت غلبه كند و بر وي ظفر يابد. اگر بيند سنانش بشكست يا ضايع شد، تاويلش به خلاف اين است.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند كه سنانِ فولادِ درخشنده داشت، اگر از اهل آن بود، از بزرگي منفعت يابد، اگر بيند سنان او زنگ گرفته بود، دليل منفعت اندك است.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سنان در خواب، بر شش وجه است.

اول: حجت و برهان.

دوم: ولايت و فرمانروايي.

سوم: عمردراز.

چهارم: ظفر(پيروزي) يافتن بر دشمن.

پنجم: رياست.

ششم: منفعت بر قدر و قيمت آن سنان.

1.16.107 سنب

محمدبن سيرين گويد: سنب درخواب ديدن، فرزند است. اگر بيند سنبي فرا گرفت يا كسي به وي داد، دليل كه وي را فرزندي باشد. اگر بيند سنبي داشت و از او ضايع شد، دليل كه فرزندش غايب شود يا از دنيا رحلت كند. ابراهيم كرماني گويد: سنب اسب يا سنب خر درخواب مال بود. اگر از اين سنب ها در خواب بيند كه فراگرفت يا كسي بدو داد، دليل كه وي را به قدر آن مال حاصل شود. اگر در خواب بيند كه در پاي خود سنب داشت، چون سنب اسب يا سنب خر، دليل كه عمر به خوشدلي گذراند و بعضي از معبران گويند: مال اندك يابد. اگر بيند سنبش بيفتاد، تاويلش به خلاف اين است.

1.16.108 سنبل

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي بيند كه سنبل تر داشت، دليل است به قدر آن وي را مال حاصل شود و مردمان مدح و ثناي او گويند. اگر بيند سنبل دون و خشك داشت، تاويلش به خلاف اين است.

جابرمغربي گويد: اگر ديد كه سنبل تازه مي خورد، دليل كه مال حرام به دشت آورد يا او را فرزندي آيد و نامش در آن ديار منتشر شود. اگر بيند كه سنبل در آتش مي سوخت، دليل است پادشاه مال از وي بستاند، به قدر آن كه سوخت.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: ديدن سنبل در خواب ميمنت و نکويي دارد به خصوص اگر نهال آن به گل نشسته و گلي تازه و با طراوت و خوش رنگ داشته باشد. سنبل را زينت هفت سين مي کنند همين سنت در ذهن ما اثري نيکو مي نهد که چون گل سنبل را در روياها ببينيم به نشاط و طراوت و تازگي حيات ربط مي دهيم و اصولا ديدن سنبل در خواب مبتني بر همين زمينه ذهني است. در قديم سنبل را خشک مي کردند و در آتش مي افکندند، مانند اسفند و کندر لذا معبران نوشته اند که سنبل خشک در روياهاي ما تعبير خوشي ندارد و اين به خاطر ارتباطي است که مالا با آتش مي يافت ولي امروز که سوزاندن و به آتش افکندن سنبل خشک متداول نيست تعبير فوق را جايز نمي شمريم و تنها سنبل پژمرده را نشاني از اندوه مختصر تلقي مي کنيم. به هر طريق ديدن سنبل در خواب خوب است چه خودتان کاشته باشيد و چه از ديگران بگيريد و رنگ هاي ديگر سنبل از زرد و بنفش بهتر است.

 

ديدن گل سنبل يا چيدن اين گل در خواب ، نشانة آن است كه با ناراحتي و اندوه از دوستي جدا خواهيد شد . اما اين جدايي علي رغم احساس شما نتايج خوبي به بار خواهد آورد .

1.16.109 سنتور

1ـ ديدن سنتور در خواب ، نشنة آن است كه برترين آرزوهاي شما با انديشه هايي عميق و با ارزش به دست   مي آيد .

2ـ اگر زني در خواب سنتور ببيند ، علامت آن است كه زندگي او دور از حسادتهاي زنانه خواهد بود .

1.16.110 سنجاب

محمدبن سيرين گويد: سنجاب درخواب، مردي غريب توانگر باشد و پوست و مو و استخوان وي به خواب، مال و خواسته و گوشت او مال مردي غريب بود. اگر بيند كه سنجاب را بكشت و پوست باز كرد، دليل كه مالِ مردي غريب را تباه كند. يا به غضب بستاند.

ابراهيم كرماني گويد: اگر ديد سنجاب را جبه كرد و از گردن او خون روان گرديد، دليل كه مال مردي غريب بستاند.

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سنجاب زني است مکار و محيل و فريبکار که در عين زيبايي و صباحت منظر مي فريبد و مي گريزد. دزد هم هست يعني هر بار که در مسير شما قرار بگيرد چيزي از بيننده خواب مي دزدد و مي رود و باز پس از چندي ظاهر مي شود. اين تعبير براي روياي مرداني است که در خواب سنجاب ببينند ولي اگر زني در خواب سنجاب ببيند دو حالت دارد. يا يک رقيب احساسي و عاطفي است يا مردي است که بيشتر از آنچه حضور دارد وقت خود را در غيبت مي گذراند. پوست سنجاب مال و خواسته است ديدن پوست سنجاب در خواب همان تعبير را دارد که براي سمور و خز گفتيم.

 

1ـ ديدن سنجاب در خواب ، نشانة پيروزي در كارها و يافتن دوستاني سازگار وصميمي است .

2ـ كشتن سنجاب در خواب ، علامت استمرار نشاط و شادماني اعضاي خانواده است .

3ـ دست آموز كردن سنجاب در خواب ، علامت استمرار نشاط و شادماني اعضاي خانواده است .

4ـ اگر خواب ببينيد سگي در پي گرفتن سنجابي است ، نشانة آن است كه با دوستان خود اختلاف پيدا خواهيد كرد . 

1.16.111 سنجاق

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سنجاق دوست مهربان يار شفيق و رفيق خوبي است که شما براي او ارزش زياد قائل نيستيد اما وجودش براي شما بسيار مغتنم است. او با وجود خردي و حقارت کارهاي بزرگ انجام مي دهد و در سختي ها و مشقات به ياري شما مي شتابد و موثر واقع مي شود. سنجاق ته گرد زني است که هم در خانه کار مي کند و هم در خارج خانه فعاليت دارد، اين گونه زنان در بيرون خانه چون مردان فعال هستند و به محض بازگشت به خانه زن مي شوند و مديريت و دل سوزي خانواده را متحمل مي گردند و براي فرزندانشان مادر هستند. سنجاق سينه زني است کاردان و در عين حال بسيار زيبا. سنجاق قفلي زن خدمتکاري است که همه کارهاي خانه با او است ولي ديده نمي شود. سنجاق سر خانمي است مغرور و خود خواه که فقط به جاه و مقام خويش مي انديشد و هيچ هنري از او مشاهده نمي شود. گم شدن سنجاق به معني از دست دادن همان کسي است که تعبير سنجاق به او بر مي گردد و به معني معلق ماندن کارهائي است که او مي توانست انجام دهد.

 

1ـ ديدن سنجاق در خواب ، نشانة روبرو شدن با اختلافات و مشاجرات خانوادگي است . اگر دختري چنين خوابي ببيند ، علامت آن است كه بايد با نامزد خود مودبانه رفتار كند .

2ـ اگر خواب ببينيد سنجاقي ميان لبها مي گذاريد ، علامت آن است كه حوادثي شما را در مرز خطرناكي قرار مي دهد .

1.16.112 سنجاقک

1ـ ديدن سنجاقك در خواب ، علامت آن است كه در اثر بدبختي بيش از اندازه به ديگران وابسته خواهيد شد .

2ـ اگر در خواب كسي دربارة سنجاقك از شما سوالاتي بكند ، علامت آن است كه در زمان اكنون و آينده شاهد وقايع شگفت انگيزي خواهيد بود .

3ـ اگر زني در خواب سنجاقك ببيند ، نشانة آن است كه همسري تندخو خواهد داشت .

1.16.113 سنجد

محمدبن سيرين گويد:

سنجد درخواب، مال بود كه به رنج به دست آورد. اگر بيند كه سنجد را بخريد يا كسي بدو داد، دليل است مال حلال به دست آورد.

 

جابرمغربي گويد:

اگر بيند كه سنجد از درخت جمع ميكرد، دليل كند از مردي بدخوي مال به دست آورد. اگر ديد كه سنجد مي خورد، دليل كه مال بر عيال نفقه كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سنجد به خواب بر سه وجه است.

اول: مال حاصل كردن.

دوم: مال به دست آوردن.

سوم: منفعت از مردي بد اخلاق و ناسازگار.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 سنجد در خواب هاي ما اشاره به مال و خواسته اي است کم بها اما مفيد فايده که با رنج و زحمت حاصل مي شود و سود بردن از آن نيز بدون دغدغه ميسر نيست ليکن مالي است حلال و طيب که داشتن آن به صلاح است و تلاش در جهت تهيه آن هم مقرون به مصلحت بيننده خواب. اگر در خواب ديديد که سنجد مي خوريد و طعم آن شيرين است همان تعبير را دارد که گفتم ولي اگر طعم آن مطلوب شما قرار نگرفت و در شما کراهت پديد آورد نيکو نيست و خواب شما مي گويد چيزي که به دست مي آوريد موجب ملال و اندوه شما مي شود. اگر در خواب ببينيد که سنجد از زير درخت يا روي زمين جمع مي کنيد پولي به دستتان مي رسد که اندک است. متفرق است و مجموع نيست. هر دانه سنجد را معبران به سکه اي تعبير کرده اند و به هر حال اگر هر سنجد در خواب ما يک سکه نباشد بايد پراکندگي و تفرق پول را قبول داشته باشيم. ديدن سنجد در خواب بد نيست مگر اينکه طعم و مزه ناخوشايند داشته باشد و شما در خواب از خوردن آن خشنود نشويد.

1.16.114 سنجيدن

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي بيند ترازوي در دست داشت و چيزي مي سنجيد، دليل كه ميان مردم حكم كند و داوري نمايد. اگر بيند چيزي سخت مي پيمود، اگر از اهل علم است، دليل است قاضي شود، اگر از اهل علم نبود، به قاضي محتاج شود از بهر داوري. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: چيزي سنجيدن بر چهار وجه است. اول: حكم راست. دوم: نيكوئي. سوم: محتاج شدن به داوري. چهارم: حاكم شدن. اگر بيند چيزي راست بسنجيد، تاويلش به خلاف اين بود.

1.16.115 سند

1ـ ديدن اسناد و مدارك در خواب ، علامت آن است كه اتفاقاتي نقشه هاي شما را براي تصاحب ثروت نقش بر آب مي سازد .

2ـ اگر خواب ببينيد سندي را امضاء مي كنيد ، علامت آن است كه علي رغم تلاشهاي شرورانه دشمنان ، اطرافيان به شما اعتماد خواهند كرد .

3ـ گم كردن سند در خواب ، علامت آن است كه براي احقاق حقوق خود با دشمنان كشمكش خواهيد كرد .

4ـ اگر خواب ببينيد سندي را امضاء مي كنيد ، علامت آن است كه براي رسيدن به پيروزي در دادگاه بايد با دقت وكيل خود را انتخاب كنيد . امضاء هر گونه مدرك و سندي در خواب نشانة وقوع رويدادهايي نامطلوب است .

1.16.116 سندان

ابزار آهنگري که آهنگران ومسگران برآن چيزي کوبند.

 

محمدبن سيرين گويد:

سندان به خواب ديدن، رئيس وبزرگ است. اگر بيند سندان فراگرفت يا كسي بدو داد و دانست كه ملك اوست، دليل كند از رئيسي بزرگ خير و منفعت به دست آورد و با وي دوست شود يا به خدمت پادشاه يوندد و از او خير و منفعت يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سندان درخواب، دليل بر مهتري راست كردار كند. اگر بيند سنداني داشت يا كسي بدو داد، دليل كه او را با مهتري بزرگ مصاحبت افتد واز او خير و منفعت يابد. اگر بيند كه او سندان به كسي داد، دليل كه او را از آن كس منفعت رسد. اگر ديد كه سندان او ضايع شد يا دزد ببرد، دليل كه از صحبت آن مرد بزرگ جدا افتد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سندان درخواب بر پنج وجه است.

اول: مهتري و رياست.

دوم: منفعت و مال.

سوم: قوت ونيرومندي.

چهارم: ولايت وفرمانروائي.

پنجم: خوشبختي واقبال در كارها و امور.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سندان اشاره به مردي است قوي و متکي به خود و با اراده که بيننده خواب مي تواند به ياري او بسياري از سختي ها را از بين ببرد و بر مشکلات پيروز شود. ابن سيرين نوشته: سندان به خواب، رئيس و بزرگ است و اگر بيننده خواب ببيند سندان فراگرفت يا کسي به او داد که مهلک او شد دليل کند که از بزرگي خير و منفعت يابد. تعبير ديدن سندان در خواب در واقع همين است زيرا سندان نشان استحکام و قوت است و در عين حال کسي است که با هيچ نيرويي نمي توان بر او چيره شد و هيچ ضربتي هر قدر ملک او را از پاي در نمي افکند. اگر در خواب ببينيد که سندان داريد و آن سندان به شما تعلق دارد با شخصيتي مقتدر آن طور که گفته شد برخورد خواهيد کرد و او شما را مورد حمايت و عنايت قرار مي دهد ولي اگر ديديد سنداني داريد که به شما متعلق نيست سر و کارتان با چنين مردي مي افتد که از او سودي نمي بريد و عنايتي به شما ندارد. اگر در خواب ديديد سنداني هست که شما بر روي آن کار مي کنيد و آهن تفته مي کوبيد مشکلات خود را با کسي در ميان مي نهيد که او قدرت تسهيل مشکلات شما را دارد.

1.16.117 سنگ

ابراهيم كرماني گويد:

سنگ درخواب، بر دو وجه است. اول: مال. دوم: مهتري و هر سنگي كه نرم بود، خيرات و منفعت آن زيادتر و هر سنگ كه سخت تر بود، تاويلش به خلاف اين است. اگر بيند سنگ سفيد فرا گرفت و يا كسي بدو داد، دليل كه با مهتري خوش طبع و گشاده روي او را صحبت افتد و از او منفعت بيند. اگر ديد سنگ سياه داشت با مهتري كينه دار و بدخوي اورا صحبت افتد و از او منفعت بيند. اگر بيند سنگي سرخ داشت، دليل است با مهتري مفسد و بدخوي و بدخواه او را صحبت افتد و بدو منفعت رسد. اگر ديد كه بر كوه شد و سنگهائي بسيار ديد و از آن سنگ ها چيزي برگرفت و در دامن نهاد و مي نگريست كه آن سنگ ها چه رنگ داشت، تاويلش هم بر آن قياس بود. اگر بيند سنگ سياه و سفيد داشت، دليل كه با مردي منافق وي را صحبت افتد و به قدر آن از وي نفع يابد.

 

محمدبن سيرين گويد:

ديدن سنگ ها در خواب، سختي است در كارها. اگر ديد كه سنگ در زير آب جمع مي كرد، دليل كه مالي چند به مكر و حيله و رنج جمع كند. اگر ديد كه سنگ از كوه مي تراشيد، دليل كه از مردي بزرگ سخت دل به مكر و حيله مال حاصل كند. اگر ديد ميان بيابان سنگ جمع مي كرد، دليل كه او را به مكر و حيله از سفر مال حاصل شود. اگر ديد بر كسي سنگ مي انداخت، دليل كه به رنج و كراهت از مال خود چيزي به كسي دهد. اگر ديد كه سنگريزه به خانه همي آورد، دليل كند كه به قدر آن مال حاصل كند.

 

جابرمغربي گويد:

اگر ديد كه سنگ بر كسي مي انداخت، دليل است وي را تهمت كند به زنا، يابه گناه.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سنگ در خواب برچهار وجه است.

اول: مال.

دوم: مهتري و رياست.

سوم: سختي ومشقت در كارها.

چهارم: كسب با زحمت و رنج.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 در مورد سنگ معبران قديمي زياد نوشته اند اما بيشتر جنبه کلي دارد در حالي که چون سنگ اشکال و انواع مختلف مي تواند داشته باشد در خواب هاي ما تعابير متفاوتي مي يابند. يک وقت سنگ به صورت قلوه سنگ است که در مسير شما افتاده. اين قلوه سنگ تعبير کلي سنگ را نمي تواند داشته باشد چون در پيمودن راه براي شما مانع به وجود مي آورد و به پاي شما مي خورد و گاه انگشت شما را مي آزارد. اين نوع قلوه سنگ ها مشکلات هستند. مشکلاتي که در راه پيشرفت کارهايتان پيش مي آيد و اهميت آن بستگي به تعدادشان دارد نه بزرگي و کوچکي جثه قلوه سنگ ها. اگر در خواب ديديد که پياده يا سوار بر اسب و يا اتومبيل به راهي اين چنين سنگلاخ مي رويد خودتان مي توانيد تشخيص دهيد که قلوه سنگ ها مشکلات و موانع هستند. چنانچه چند سنگ و دست اندازکوچک باشد به زودي بر مشکلات و موانع چيره مي گرديد و توفيق حاصل مي کنيد اما اگر راه زيادي اين چنين پر از قلوه سنگ بود زحمت شما در آينده زياد است. اگر در خواب ديواري از سنگ ببينيد چند حالت دارد اگر ديوار سنگي پي يک بنا باشد استحکام وقدرت است. اگر در راه يا مثلا در آستانه در ورودي محلي باشد که هميشه از آن جا عبور مي کرديد مشکل بزرگي است که پيروزي و چيرگي بر آن دشوار مي باشد. اگر ديوار سنگي داراي زينت و نقش باشد و در خواب ببينيد که نقش هاي روي ديوار سنگي توجه شما را جلب کرده فريب و گمراهي است و انحراف از راه راست است. اگر در خواب ببينيد که سنگ براي بنا و ساختمان خريده ايد نشان آن است که از عواملي متعدد اما يکسان براي تقويت کارهاي خود سود مي بريد و چيزهائي پيدا مي شوند که مي توانند در تقويت موقعيت اجتماعي شما موثر و مفيد واقع شوند. اگر در خواب ببينيد سنگ ريزه جمع مي کنيد مالي با زحمت و تلاش به دست مي آوريد و اگر ببينيد سنگ ريزه از ته چشمه يا کاريز بر مي داريد مالي با کيد و تزوير تحصيل مي کنيد.

 

يوسف نبي عليه السلام گويد:

دیدن سنگ مرمر نعمت بود

 

1.16.118 سنگخواره

(نوعي مرغ كه سنگريزه خورد) محمدبن سيرين گويد: اگر بيند سنگخواره را بگرفت، دليل كه وي را با مردي ابله صحبت افتد. جابرمغربي گويد: اگر بيند سنگخواره در دست داشت، دليل كه در كاري دشوار افتد و در آن كار خيرو منفعت نباشد. اگر بيند سنگخواره از دست بپريد، يا در دستش بمرد، دليل كه از آن كاري كه دشوار است به زودي خلاصي يابد. اگر بيند گوشت سنگخواره بخورد، دليل كه كار خود را به دشواري به دست آورد.

1.16.119 سنگر

1ـ اگر خواب ببينيد سنگري مي سازيد ، نشانة آن است كه از طرحهاي شريرانة دشمنان خواهيد گريخت .

2ـ اگر خواب ببينيد به جستجوي سنگري مي گردي تا در آن پناه بگيريد ، نشانة آن است كه مرتكب خطايي خواهيد شد ، و سعي خواهيد كرد خطاي خود را توجيه كنيد .

3ـ اگر خواب ببينيد از سنگري دفاع مي كنيد ، نشانة آن است كه براي دفاع از آبرو و ثروت خود به دردسر خواهيد افتاد .

4ـ اگر خواب ببينيد به سنگري حمله مي كنيد و آن را به تصرف خود در مي آوريد ، علامت آن است كه به سرسخت ترين دشمن خود غالب مي شويد و در زندگي توفيق مي يابيد .

1.16.120 سنگ مرمر

1ـ ديدن معدن سنگ مرمر در خواب ، علامت كسب ثروت و پاگذاشتن به محيطهاي سرد و خالي از محبت است

2ـ اگر خواب ببينيد سنگ مرمري را صيقل مي دهيد ، علامت آن است كه ارث كلاني به شما خواهد رسيد .

3ـ ديدن سنگ مرمر شكسته در خواب ، علامت آن است كه در اثر امتناع و نپذيرفتن اصول اجتماعي از چشم نزديكان خواهيد افتاد .

1.16.121 سوارکار اسب

1ـ ديدن سواركار حرفه اي در خواب ، علامت آن است كه از دريافت هديه اي غيرمنتظره قدرداني خواهيد كرد .

2ـ اگر دختري خواب ببيند با سواركار حرفه اي معاشرت مي كند ، علامت آن است كه با فردي از طبقة ديگر اجتماع ازدواج خواهد كرد .

3ـ اگر خواب ببينيد سواركاري از روي اسب مي افتد ، علامت آن است كه بيگانگان از شما درخواست كمك مي كنند .

1.16.122 سواري

اگر بيند درخواب سواري مي كرد، دليل كه از پادشاه مال و نعمت يابد. اگر بيند با سواران همي گشت، و آن سواران فرمانبر و مطيع وي بودند، دليل كه بر گروهي فرمانروائي يابد. اگر بيند سواران در محلي سواري مي كردند، دليل كه در آن مقام باراني سخت آيد. اگر بيند سوارانِ مجهول از متاع دنيا چيزي بدو دادند، دليل كه وي را از كسي غريب منفعت رسد. اگر آن سواران معروف باشد، منفعت از آشنا و دوست بود. اگر سواران را در جامه ها بيند بر اسبان لاغر، تاويلش به خلاف اين است.

1.16.123 سوپ

1ـ ديدن سوپ در خواب ، نشانة آسايش و شنيدن خبرهاي خوش است .

2ـ اگر دختري خواب ببيند سوپ درست مي كند ، نشانة آن است كه در خانة خود ناچار نمي شود كار كند . زيرا با مردي ثروتمند ازدواج خواهد كرد .

3ـ خوردن سوپ كه از شير شيرين درست شده است ، نشانة آن است كه از روي بداقبالي مشاجراتي روي مي دهد ، اما دعوا و فريادها با آشتي خاتمه مي يابد .

1.16.124 سوت

سوت در خواب هاي ما خدمتکار است پر غلغله و خروش يا کارمندي است که کار نمي کند ولي ادعاي زياد و مزاحمت بسيار دارد. در واقع کسي است که احتمالا يک بار در سال کاري به او ارجاع مي شود اما زحمت و سرو صداي او خيلي بيش از کساني است که فعالانه تلاش و کار مي کنند. چنانچه در خواب ببينيد سوت داريد يا کسي به شما داده يا از دکان خريده ايد در بيداري با چنين شخصي رو به رو خواهيد شد. صداي سوت اگر بلند و گوشخراش باشد خبر بد است. خبري است ناخوشايند و ناگهاني که به شما مي دهند و موجب تکدر و ملال خاطرتان مي گردند ولي ار صداي سوت ضعيف باشد بدگويي و غيبت است که پشت سر شما مي کنند. اگر در خواب ببينيد که خودتان سوت مي زنيد و اين کار را با دهان و لب خود انجام مي دهيد دروغ خواهيد گفت يا سخني زشت بر زبان خواهيد آورد که مستوجب ملامت و شماتت مي شويد. اگر سوت را با وسيله اي انجام داديد و خود شما عامل سوت زدن بوديد در گناه مشترک خواهيد بود.

1.16.125 سوراخ

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند كه در كوه سوراخ بود و در سوراخ درون شد، دليل كه از راز پادشاه آگاه بود. اگر بيند كه چيزي از آن سوراخ بيرون آورد، دليل كه از پادشاه عطا يابد، به قدر آن چه بيرون آورده بود. اگر بيند كه زمين سوراخ شد، كسي از راز او آگاه گردد. اگر بيند كه در اندام وي سوراخ بود و از آن خون همي رفت، وي را زياني رسد.

جابر مغربي گويد: اگر بيند در شكم او سوراخ است، دليل كه از عيال خود نااميد گردد. اگر بيند كه در سنگي سوراخ مي كرد، دليل بود كه در مسلماني پايدار بود، اگر بيند كه در خشتي سوراخ مي كرد، تاويلش به خلاف اين بود و معبران گويند كه به قدر آن در مالش زيان افتد. حكايت: درخبر است كه مردي به خدمت حضرت اميرالمومنين آمد و گفت: يا امير المومنين، به خواب ديدم كه از سوراخي كوچك، گاوي بزرگ بيرون آمد و هر چند خواست باز به جاي رود، نتوانست. فرمود: بدان كه آن سوراخ دهن است و چون سخن گفته شود. بازنگردد.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سوراخ مجهول است. هيچکس نمي تواند درون سوراخ را ببيند هر چند از وجود سوراخ مطلع باشد. ديدن سوراخ در خواب هاي ما رازي است که پيش روي ما قرار مي گيرد ولي همان طور که سوراخ ها مي توانند متفاوت باشند تعبير هم گوناگون هستند. اگر در خواب ببينيد که بر ديواري سوراخ پديد آمده که نمي دانيد پشت آن ديوار چيست و کجاست و کدامين خانه قرار گرفته با مشکلي پيچيده و اسرار آميز روبه رو مي شويد.اگر ديديد از سوراخي چيزي بيرون مي آوريد يا درون سوراخي مي کاويد در آينده براي رسيدن به هدفي تلاش خواهيد کرد و اگر از آن چيزي را بيرون آورديد رازي را کشف مي کنيد يا مجهولي را روشن مي نمائيد که بستگي مي يابد به آن چه که از سوراخ بيرون مي آوريد. اگر چيزي که بيرون مي آوريد مطلوب و خوشايند باشد پيروزي حاصل مي کنيد و اگر نا مطلوب و مکروه باشد ملول و غم زده مي شويد. يا مالي به دست مي آوريد يا چيزي از دست مي دهيد. بزرگي سوراخ تناسب معکوس دارد با مجهول. يعني اگر سوراخي بزرگ ديديد با مجهول کوچک تري روبه رو مي شويد و اگر سوراخ ريز و تنگ بود مجهول بزرگتر و پيچيده تر است. اگر ديديد در اتاق يا خانه شما سوراخي پديد آمده که قبلا وجود نداشته است کسي از راز شما آگاه مي شود و اگر آن سوراخ را در خانه ديگران ديديد شما از راز ديگر افراد آگاه مي شويد و در واقع فضولي مي کنيد. سوراخ کردن چوب استيلا بر غم و سوراخ کردن آهن استيلا بر مشکل است. اگر سوراخ در کوه باشد و شما از آن بيمناک باشيد امنيت مي يابيد و بزرگي از شما حمايت مي کند اگر از آن سوراخ بيمي نداشته باشيد بيمناک مي شويد و کسي شما را مي ترساند. اگر در خواب ببينيد که شکم يا شلوارتان سوراخ شده با همسرتان اختلاف پيدا مي کنيد و اگر ببينيد جائي از بدنتان سوراخ شده زيان مي بينيد و به مقدار خوني که از سوراخ مي رود مالتان را از دست مي دهيد.

لوک اويتنهاو مي گويد :

سوراخ

در یک لباس : بدهکاری سوراخ

در زمین : شما همراه بدی خواهید داشت سوراخ

سوراخ کردن یخ بر روی یک دریاچه : بدبختی

در یک دیوار : خوش یمنی سوراخ

سوراخ ایجاد کردن : یک محاکمه

1.16.126 سوره ها

 

1.16.126.1 سوره فاتحه الکتاب

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي بيند سوره فاتحه خواند، دليل كه عمرش دراز بود و كارش بر ايمان بود.

 

1.16.126.2 سوره البقره

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي بيند سوره بقره خواند، تاويلش عمر دراز بود و بر بلاها صابر بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سوره بقره كامكاري بود و خواندن آن در خواب، از دشمنان نجات بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

صادق القول گردد

1.16.126.3 سوره آل عمران

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره آل عمران مي خواند، دليل كه از همه بدي ها پاك شود و نزد خلق ستوده شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

عاقبتش نيكو شود و در عقبي نجات يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خواندن سوره آل عمران در خواب ، نيرومند شدن تقوى و ديانت است .

1.16.126.4 سوره النساء

محمدبن سيرين گويد:

هركه سوره نساء در خواب خواند، دليل كه ميراث يابد و خويشان و اهل بيت او بسيار گردند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

مال و رفعت يابند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خواند سوره نساء در خواب ، برآورده شدن حاجات ، پرهيزگار بودن و رسيدن ارثيه ازبستگان است .

1.16.126.5 سوره المائده

محمد بن سيرين گويد:

اگر بيند سوره مائده ميخواند، دليل كه بر اهل آن ديار شرف و بزرگي يابد

 

ابراهيم كرماني گويد:

خواندن مائده درخواب، دليل بر زيادتي مال و نعمت كند و خيرات دو جهاني يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خواندن سوره مائده در خواب ، سلامتى بدن ، درستى كار و روبه راه شدن مشاغل و اموراست .

1.16.126.6 سوره الانعام

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره انعام مي خواند، سعادت دنيا و آخرت يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

چهارپايانِ بسيار، او را حاصل شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خواندن سوره انعام در خواب ، توفيق يافتن در احسان و بخشش و سخاوت است .

1.16.126.7 سوره الاعراف

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره اعراف مي خواند، دليل كه در دين مؤمن و خالص شود و خاتمه اش محمود بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سوره اعراف درخواب خواندن، از اين جهان بيرون نرود تا كوه سينا را زيارت كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خواندن سوره اعراف در خواب ، مايه رضايت و خشنودى مردم قرار گرفتن است.

1.16.126.8 سوره الانفال

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره انفال مي خواند بر دشمنان ظفر يابد وغنيمت بي حد ومال بسيار حاصل کند .

 

 

ابراهيم كرماني گويد:

قدر جاه و بلندي يابد وکارش به نظام شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خواندن سوره انفال در خواب ، خوشبخت و دولتمند شدن است .

1.16.126.9 سوره التوبه

محمدبن سيرين گويد:

سوره توبه درخواب خواندن، دليل كه توبه نصوح كند از هر گناه.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سرانجام كارش خير و خرمي بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خواندن سوره توبه در خواب ، محبوب و مقبول شدن در ميان مردم است .

1.16.126.10 سوره يونس

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره يونس مي خواند، دليل كه روزي بر وي فراخ شود و كارش به مراد شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

مكر كافران و كيد حاسدان از وي دور شود و بر دشمن غالب شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

لفظ و عبارتش نيكو شود.

1.16.126.11 سوره هود

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي بيند سوره هود مي خواند، دليل كه سفر بسيار كند و در جواني زحمت و جور بسيار كشد و سرانجام كام دل يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

در برابر زحمتي كه كشيده، بزرگي يابد و با امانت بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

راست قول و با امانت بود.

1.16.126.12 سوره الرعد

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره رعد مي خواند، دليل كه پيوسته به دعوات و قرآن خواندن مشغول بود و تسبيح و تهليل كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

به كار خير و طاعت مشغول شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

عمرش كوتاه بود.

1.16.126.13 سوره ابراهيم

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره ابراهيم مي خواند، دليل كه مادام به خير و طاعت مشغول شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دنياي او نيكو باشد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

نزد خداي تعالي عزيز و گرامي بود.

1.16.126.14 سوره الحجر

محمدبن سيرين گويد:

اگر كسي بيند سوره حجر مي خواند، نزد حق تعالي پسنديده بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

هر اميدي كه دارد بيابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

جاهش پيش خلق بيفزايد.

1.16.126.15 سوره النحل

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره نحل مي خواند، دليل كه روزيِ حلال يابد و دوستدارانِ اهل دين باشد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

از آفت و محنت ايمن شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

حق تعالي او را علم حاصل كند. اگر بيمار است شفا يابد.

1.16.126.16 سوره بني اسرائيل

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره بني اسرائيل مي خواند، دليل كه نزد حق تعالي و نزد خلق، جاه و منزلت يابد و مومن و ترس كار باشد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

بر دشمن ظفر يابد و به كام دل برسد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

دينش درست و اعتقادش پاك بود.

1.16.126.17 سوره الکهف

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره كهف مي خواند، دليل كه از همه آفت ها و بلاها ايمن شود و در راه دين يگانه و مخلص بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

عمرش دراز بود و سعادت عقبي يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

چندان عمر يابد كه بر مرادهاي خود پيروز شود و به آرزوهاي خود برسد.

1.16.126.18 سوره مريم

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره مريم مي خواند، دليل كه روز قيامت در پناه ايزد تعالي باشد از عذاب.

 

ابراهيم كرماني گويد:

راه خير برگزيند و سنت رسول خدا به جاي آورد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

به بُهتاني او نسبت كنند و عاقبت كار راستي او ظاهر شود.

1.16.126.19 سوره طه

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره طه مي خواند، دليل كه با دشمنان خصومت كند و ايشان را قهر كند و نامش به خيرات منتشر گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

عالم و دانا گردد و يگانه و نامدار شود.

1.16.126.20 سوره الانبياء

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره انبيا مي خواند، دليل كه حق تعالي او را علم و سيرت بخشد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اقبال دو جهاني يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

عالم و دانا گردد و بعد از رنج و مشقت راحت و آساني يابد.

1.16.126.21 سوره الحج

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره حج مي خواند. دليل كه مالش را در راه حق تعالي صدقه كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

كارهاي پسنديده كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

در راه زهد و عبادت يگانه شود و در راه دين مجتهد شود.

1.16.126.22 سوره المؤمنون

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره مومنون مي خواند، دليل كه با مومنان در بهشت شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

فضل و درجات يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

امانتش قوي بود وسيرتِ خوب اختيار كند.

1.16.126.23 سوره الفرقان

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره فرقان ميخواند، دليل كه راستيِ خلق را از باطل جدا كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

با خلق منصف و دادگر شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از طرف باطل به طرف حق گرايد.

1.16.126.24 سوره الشعراء

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد كه سوره شعراء مي خواند، دليل كه در پناه حق تعالي بود و از گناه و دروغ پاك شود و در راه دين مجتهد گردد.

 

1.16.126.25 سوره النمل

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره نمل مي خواند، دليل كه بزرگي يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دولتش مساعد شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

مال فراوان حاصل كند.

1.16.126.26 سوره القصص

اگر كسي بيند كه سوره قصص مي خواند، دليل كه مال و نعمت يابد و به ذكر حق تعالي مشغول شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

پيوسته در راه دين و صلاح كوشد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

مال بسيار حاصل كند.

1.16.126.27 سوره عنکبوت

اگر بيند سوره عنكبوت مي خواند، دليل كه در وقت مرگ ايمان آورد و در امان حق تعالي باشد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

بر دشمن ظفر يابد.

1.16.126.28 سوره الروم

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره روم مي خواند، دليل كه شهري از روم به دست او گشاده شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دليل كه به دو جهاد و غزوات مجتهد گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

بر دشمن ظفر يابد.

1.16.126.29 سوره لقمان

اگر ديد سوره لقمان مي خواند، دليل است عابد و عالم عاقل گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دين و ديانت ورزد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خلايق از علم و حكمتِ او بهره يابند.

1.16.126.30 سوره السجده

محمدبن سيرين گويد:

اگر به خواب بيند سوره سجده مي خواند، دليل كه در سجده بود، كه از دنيا برود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

عاقبتش محمود بود.

1.16.126.31 سوره الاحزاب

اگر ديد كه سوره احزاب مي خواند، دليل كه صد دينار بيابد و به خداوندش دهد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

رسول (ص) را به خواب بيند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

توفيق يابد.

1.16.126.32 سوره السبا

محمدبن سيرين گويد:

اگر در خواب بيند كه سوره سبا مي خواند، دليل كه زاهد و عابد گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دليل كه در طاعت، به حدي بود كه خداي داند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سيرت صلحا و راه دين در پيش گيرد.

1.16.126.33 سوره الفاطر

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره فاطر مي خواند، دليل كه عاقبتش نيكو شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

درنعمت بر وي گشاده شود.

1.16.126.34 سوره يس

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره يس مي خواند، دليل كه عاقبت به خير بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

عمرش دراز بود و از خدا رحمت يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

محبت رسول خدا (ص) دردلش مستقيم گردد.

1.16.126.35 سوره الصافات

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره صافات مي خواند، دليل است كه از حق تعالي، ديانت و دين يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

امانت خلق نگاه دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

او را فرزند صالح آيد.

1.16.126.36 سوره ص

اگر در خواب ديد كه سوره ص مي خواند، دليل كه مالش زياد شود و بزرگ گردد.

 

1.16.126.37 سوره الزمر

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره زمر مي خواند، دليل كه حق تعالي گناهش را عفو فرمايد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

خاتمت كارش به سعادت بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

كارش بلند و دينش قوي گردد.

1.16.126.38 سوره المؤمن

اگر در خواب بيند سوره مومن مي خواند، دليل كه از مقربان حق تعالي شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

خاتمت كارش به سعادت بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

دعاي او مستجاب شود.

1.16.126.39 سوره فصلّت

محمدبن سيرين گويد:

اگر در خواب بيند كه سوره مصابيح مي خواند، دليل است از عذاب آخرت بردهد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

عمرش دراز شود.

1.16.126.40 سوره شوري

اگر بيند سوره شوري مي خواند، دليل كه نماز بسيار كند و پيوسته روزه دارد و نيكوكار و پرهيزكار بود.

 

1.16.126.41 سوره زخرف

اگر ديد سوره زخرف مي خواند، دليل است نماز و طاعت كند و راست قول و خوب احوال بود.

 

1.16.126.42 سوره الدّخان

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره دخان مي خواند، دليل كه در شب طاعت بسيار نمايد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

راست قول بود و حق را ياري دهد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

منعم و توانگر گردد.

1.16.126.43 سوره الجاثيه

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره جاثيه را مي خواند، دليل است در توبه كوشد و به خداي تعالي باز گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دست از دنيا بدارد و از گناه پشيمان گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

اگر بدكردار باشد، از گناهان توبه نمايد و به حق تعالي بازگردد.

1.16.126.44 سوره الاحقاف

اگر بيند سوره احقاف مي خواند، دليل كه فرمان پدر و مادر ببرد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

با مادر و پدر احسان نمايد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

عجائب هاي بسيار بيند.

1.16.126.45 سوره محمد ص

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره محمد (ص) مي خواند، دليل است بر دشمنان ظفر و پيروزي يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

خداي تعالي او را از آفات نگاه دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

نيكو خصال و خوب سيرت بود.

1.16.126.46 سوره الفتح

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره فتح مي خواند، دليل است حق تعالي او را نصرت دهد و در خيرات بر وي گشاده شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

ايزد تعالي گناه او را عفو نمايد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

حق تعالي او را در جهان توفيق دهد.

1.16.126.47 سوره الحجرات

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره حجرات مي خواند، دليل است مردمان را به القاب بخواند و غيبت ننمايد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر ديد سوره حجرات مي خواند، دليل است كه آزار كسي نجويد و دلِ همه كس نگاه دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

اگر ديد سوره حجرات مي خواند، دليل است كه با مردمان پيوند و دوستي جويد.

1.16.126.48 سوره ق

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره ق مي خواند، دليل است به طاعات و عبادات مشغول گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

حق تعالي روزي بر وي فراخ گرداند.

1.16.126.49 سوره الذاريات

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره الذاريات مي خواند، دليل كه حق تعالي او را توفيق دهد، به كارهاي صالح.

 

ابراهيم كرماني گويد:

كارهاي دشوار بر وي آسان گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

 حق تعالي او را صلاحيت بخشد و از كشت و زرع بهره مند شود.

1.16.126.50 سوره الطور

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره طور مي خواند، خداي تعالي او را بر دشمن ظفر دهد و ايشان را قهر نمايد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

حق را ياري دهد و باطل را قهر نمايد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

درمكه مجاور شود.

1.16.126.51 سوره النجم

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره نجم مي خواند، دليل است حق تعالي دِرِ رحمت به روي او گشاده گرداند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند سوره نجم مي خواند، بر دشمن ظفر يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

اگر بيند سوره نجم مي خواند، حق تعالي او را پسري صالح و خوب دهد.

1.16.126.52 سوره القمر

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره قمر مي خواند، دليل كه بر دشمن ظفر يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

كارهاي دشوار بر او آسان گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

در اين جهان نعمت و مال يابد.

1.16.126.53 سوره الرحمن

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره رحمن مي خواند، دليل است از سخنهاي دروغ اجتناب نمايد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سيرت نيك و راه دين گزيند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

مال يابد.

1.16.126.54 سوره الواقعه

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره واقعه مي خواند، دليل است از گناهان توبه نمايد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

توفيق طاعت يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

طالع سعد يابد از طاعت برحق تعالي.

1.16.126.55 سوره الحديد

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره حديد مي خواند، دليل كه روزي به رنج و سختي يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

توفيق طاعت يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

در راه دين ستوده شود.

1.16.126.56 سوره المجادله

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد سوره مجادله مي خواند، دليل است او را با زنان خصومت افتد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

مجادله كند با همه كس در راه دين.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

دشمني با اهل خانه نمايد.

1.16.126.57 سوره الحشر

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره حشر مي خواند، دليل است حشر با مخلصان و رستگاران يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

محبت او با اهل صلاح و علماي دين بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

بر دشمنان ظفر يابد.

1.16.126.58 سوره الصف

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره صف مي خواند، دليل كه در راه حق تعالي غزا و خيرات كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

پيوسته رضاي خداي تعالي طلبد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

در آخر عمر شهيد گردد.

1.16.126.59 سوره الجمعه

محمدبن سيرين گويد:

اگر ديد كه سوره جمعه مي خواند، دليل است حق تعالي او را علم توريه روزي كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

حرمت و جاه يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

توفيق خير يابد.

1.16.126.60 سوره المنافقون

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره منافقون مي خواند، دليل كند كه پنهان منافقي كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

در دل هواي منافقون دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از منافقي توبه كند.

1.16.126.61 سوره التغابن

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره تغابن ميخواند، دليل كه صدقات بسيار كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

ضعفا را دستگيري كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

مستقيم الحال گردد و قول راست دارد.

1.16.126.62 سوره التحريم

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره تحريم مي خواند، دليل كه درخانه خود كار به نفاق كند و به دل نگاهداشتِ ايشان نجويد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از محارم دور بود.

1.16.126.63 سوره الطلاق

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره طلاق مي خواند، دليل كه با زن گفتگو كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سيرت خود را نگاه دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

لجاج با اهلِ خويش كند.

1.16.126.64 سوره الملک

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره ملك مي خواند، دليل كه از عذاب گور رستگاري يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

عاقبت كارش محمود و به خير و خوشي است و با همه كس، خيرات و نيكي و احسان و بخشش و مهرباني و دوستي كند.

1.16.126.65 سوره القلم

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره نون و القلم مي خواند، دليل كند كه خيرات و صدقات را دوست دارد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

با همه كس خيرات و احسان كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خداي تعالي او را علم فصاحت روزي كند.

1.16.126.66 سوره الحاقه

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره الحاقه مي خواند، دليل كه بر نعمت و مالي كه حق تعالي داده باشد ترسد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سيرتِ حق گزيند و ناصرِ حق گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

در طريقِ حق كوشد.

1.16.126.67 سوره المعارج

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره معارج مي خواند، دليل است خير و نيكي بسيار كند.

 

1.16.126.68 سوره نوح

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره نوح مي خواند، دليل كه عاقبتش محمود است.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از ترس و بيم ايمن گردد.

1.16.126.69 سوره الجن

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره الجن مي خواند، دليل كند كه از ديو و پري ترسد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديو و پري و هيچ مضرت به او نرساند.

1.16.126.70 سوره المّزمل

محمدبن سيرين گويد:

اگر ببيند سوره المزمل مي خواند، دليل است به شب نماز را دوست دارد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

به شب طاعت را زنده دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

توفيق طاعت و عبادت يابد.

1.16.126.71 سوره المدّثر

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره المدثر مي خواند، دليل است عمل صالح كند و بدي كسي را در دل نگاه ندارد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

در كار راستي نگاه دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سيرت و راه راست جويد.

1.16.126.72 سوره القيقمه

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره قيامت مي خواند، دليل كه در وقت، شهادت آورد و با توبه از دنيا برود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

از عذابِ خدا ترسان بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از سوگند خوردن توبه كند.

1.16.126.73 سوره الانسان

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره انسان را مي خواند، دليل است كه درويشان را طعام و غذا دهد و رضاي حق تعالي را با اين عمل جويد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

با خلقِ خدا احسان كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

توفيق يابد بر سخاوت و شكر نعمت.

1.16.126.74 سوره المرسلات

محمدبن سيرين گويد:

اگر سوره مرسلات مي خواند، دليل است از دروغ توبه كند و ترك باطل گويد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سيرت و راه حق گزيند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

روزي بر وي فراخ گردد.

1.16.126.75 سوره النباء

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه سوره نبأ مي خواند، دليل ترس كار بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

كارش بزرگ شود و نامش بلند گردد.

1.16.126.76 سوره النازعات

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره نازعات مي خواند، دليل است به وقت مرگ از جان كندن هراس يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

توبه كند تا از عقوبت ايمن گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

دلش از مكر پاك گردد.

1.16.126.77 سوره عبس

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره عبس مي خواند، دليل كه روي بر مردم ترش كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

روزه بسيار دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

با ضعيفان خيرات كند.

1.16.126.78 سوره التکوير

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره تكوير مي خواند، دليل كه از عذاب خداي تعالي ترسد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سفر بسيار كند، از جانب مشرق.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از آن چه ترسد ايمن گردد.

1.16.126.79 سوره الانفطار

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره انفطار مي خواند، دليل است از عذاب خداي تعالي ترسد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

ميل او به مال و نعمت بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

نزد سلاطين عزيز و محترم گردد.

1.16.126.80 سوره المطففين

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره مطففين مي خواند، دليل است كيل و پيمانه راست دارد و از ترس خداي تعالي به طاعت و عبادت، ميل و رغبت پيدا كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

راه راست جويد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

با همه كس منصف باشد.

1.16.126.81 سوره الانشقاق

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره انشقاق مي خواند، دليل كند نامه او را به دست راست او دهند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

شمار حسنات و كارهاي نيك در روز قيامت بر وي آسان گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

نسل او زياد گردد.

1.16.126.82 سوره البروج

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره بروج مي خواند، دليل كه در دنيا اندوهگين گردد، لكن عاقبت كارش نيكو باشد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

در آخرت رفيع بود و ثواب يابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از غم ها فرج يابد.

1.16.126.83 سوره الطارق

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره طارق مي خواند، دليل او را فرزندي آيد نيكو.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

كارهاي دشوار بر وي آسان گردد

1.16.126.84 سوره الغاشيه

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره غاشيه مي خواند، دليل كه از هول قيامت ترسد و توبه كند و از آن ترس ايمن گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

تائب شود و رضاي خدا جويد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

قدر و محل او بزرگ شود و نام او به خير منتشر شود.

1.16.126.85 سوره الفجر

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره فجر مي خواند، دليل كه به كارهاي خير مشغول شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

حج اسلام كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

هيبت او كمتر شود.

1.16.126.86 سوره البلد

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره بلد مي خواند. دليل كه صدقه دادن را دوست دارد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

با همه كس خير و احسان كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

حق تعالي او را توفيق خير و نيكوئي طعام دادن و گرامي داشتن ضعيفان دهد.

1.16.126.87 سوره الليل

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره ليل مي خواند، دليل كه سائلان را منع نكند و زكوة مال دهد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

خداي تعالي او را توفيق دهد.

1.16.126.88 سوره الضحي

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند كه اين سوره ضحي مي خواند، دليل كه چيزي به خواهندگان دهد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

پيوسته با مردمان احسان كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

غريبان را دوست دارد.

1.16.126.89 سوره الانشراح

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره انشراح مي خواند، دليل كه دشواري بر وي آسان گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

خداي تعالي كارهاي بسته بر وي آسان كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از سختي فرج يابد.

1.16.126.90 سوره التين

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره والتين مي خواند، دليل كه نيك سيرت بود و خوب كردار شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

مال و نعمت بر وي فراخ گردد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از سختي فرج يابد.

1.16.126.91 سوره العلق

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره علق مي خواند، دليل كه خداي تعالي بر وي علم قرآن روزي نمايد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

متواضع و نيكو سيرت شود.

1.16.126.92 سوره القدر

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره قدر مي خواند، دليل كه از دنيا بيرون نرود تا ثواب شب قدر را درنيابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

عمرش دراز شود و مرادها بيابد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

جاه و قدرش عالي شود.

1.16.126.93 سوره البينه

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره بينه مي خواند، دليل كه با توبه از دنيا برود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

مردان را به راه راست دارد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

گروهي را به راه راست دارد.

1.16.126.94 سوره الزلزله

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره زلزله مي خواند، دليل كه او را با كسي كاري افتد و با وي انصاف كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

مظالم مردمان از گردن بيندازد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

قومي را از اهل شرك هلاك نمايد.

1.16.126.95 سوره القارعه

اگر بيند سوره القارعه مي خواند، دليل كه ترازوي اعمال او از كردار نيك گران گردد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

دركار خويش متحير شود و عاقبت به صلاح بازآيد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

مردمان او گرامي دارند.

1.16.126.96 سوره التکاثر

اگر بيند سوره تكاثر مي خواند، دليل كه زيارت گروه صالحان كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

او را از تجارت، خير و نيكي زياده شود.

1.16.126.97 سوره الهمزه

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره همزه مي خواند، دليل كه سخن بسيار گويد و نزد مردمان روشناس شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

حريص شود به مال اين جهان و از عاقبت نينديشد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

بر دست او فتحي برآيد و بر دشمن قهر كند.

1.16.126.98 سوره القريش

اگر بيند اين سوره قريش مي خواند، دليل كه از ترس ايمن شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

كسي را نصيحت كند به راه دين.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

با خلق احسان نمايد و او را دوست دارند.

1.16.126.99 سوره الماعون

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره ماعون مي خواند، دليل كه نمازها كم كند يا به وقت نگذارد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

او را با كسي به دين صحبت افتد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

بر دشمنان ظفر يابد.

 

جابر مغربي گويد:

كاري نيكو بر دست او برآيد.

1.16.126.100 سوره الکوثر

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره كوثر مي خواند، دليل كه مال و نعمت بسيار يابد، لكن فرزندش كم بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

عطا يابد از بزرگي و دشمن او بدحال شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

خيرات بسيار نمايد و اجر و ثواب يابد.

1.16.126.101 سوره الکافرون

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره كافرون مي خواند، دليل كه به راه بدعت و به دنيا مغرور شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

توفيق خيرات يابد و غزا كند.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

بر راه دين استوار بود.

1.16.126.102 سوره الفتح

محمدبن سيرين گويد:

اگربيند که سوره فتح مي خواند دليل که بر دشمن ظفر يابد

 

ابراهيم كرماني گويد:

به غم وسختي گرفتار شود لکن از آن زود خلاصي يابد وبه مراد رسد

1.16.126.103 سوره تبّت

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره تبت مي خواند، دليل كه مكار و فريبنده بود و از عقوبت حق تعالي در خطر بود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

او را زياني رسد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

گروهي به بدي او كوشند، اما دست نيابند.

1.16.126.104 سوره الاخلاص

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره اخلاص مي خواند، دليل كه در راه دين و توحيد يگانه بود و توفيق طاعت يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

پاكدين و با اعتقاد و درست بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

مراد دو جهاني يابد و عيش بر وي خوش گردد.

1.16.126.105 سوره الفلق

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره فلق مي خواند، دليل كه بر وي جادوئي كنند، اما كارگر نباشد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

از شر بدان ايمن شود، خاصه از شر جادوان و او را مال بسيار نصيب شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

از رنج و آفت اين جهان ايمن شود.

1.16.126.106 سوره الناس

محمدبن سيرين گويد:

اگر بيند سوره ناس مي خواند، دليل كه او را خداي تعالي از خشمِ بدان نگاهدارد. اگر بيند تسبيح و تهليل و تكبير مي گفت، يا دعا مي خواند، يا صلوات بر رسول خدا (ص) مي فرستاد، دليل كه روزي بر وي فراخ شود و عزت و نصرت او را حاصل شود. اگر بيند « لا حَوْلَ وَ لا قُوّة اِلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ» مي گفت. دليل كه مال و خواسته يابد. اگر بيند آيه «شَهِدَ اللهُ اَنّهُ … ».(آل عمران 17و18) مي خواند، به قضاي خداي تعالي راضي باشد و خالص از اين جهان برود.

اگر بيند که آيه «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ ِ» (انعام -91) مي خواند دليل که پادشاهي و عزوجاه يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

امانتي كه دارد بگذارد و مردمان او را عزيز دارند.

اگر بيند که آيه «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ ِ» (انعام -91) مي خواند دليل که هر اميدي دارد بيابد.

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

حاجتهاي او روا شود.

اگر بيند که آيه «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ ِ» (انعام -91) مي خواند حاجتهاي او روا گردد.

1.16.127 سوزن

اگر بيند سوزن در دست داشت و چيزي مي دوخت، دليل كه شغلهاي پراكنده وي با هم آيد و حاجتش روا شود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند كه جامه مي دوخت، احوال او نيكو شود و به مراد رسد. اگر بيند سوزن گم شد، احوال او بد شود و اميدي كه دارد برنيايد و احوالش پراكنده شود. اگر بيند سوزن او بدزديدند، كارش بد شود. اگر بيند سوزه به جائي فرو برد، سرانجام كارش به خير و خوبي و خرمي بود و كام دل يابد.

 

جابرمغربي گويد:

اگر بيند كه سوزني بدو بخشيدند، آن كس مشفق احوال او بود. اگر ديد سوزن بسيار داشت، دليل بود بر خير و صلاح او.

 

مولف گويد:

چون سوزن جهت اتصال دو چيز جدا از هم که قبلا به هم متصل بوده اند استفاده مي گردد مي توان گفت کارهايش سامان خواهد يافت

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

خود سوزن کاربرد و تنفيذ است. اگر در خواب ببينيد که سوزن يا سوزن هايي داريد در واقع خواب شما مي گويد امکانات متعددي در اختيارتان قرار مي گيرد که کارها را پيش ببريد و موفق باشيد. اگر در خواب ببينيد که با سوزن مي دوزيد به خصوص اگر مشاهده کنيد که دو قطعه را به هم وصل مي کنيد امور متفرق خويش را سر و سامان مي بخشيد و کاري را بر روال مطلوب انجام مي دهيد. به خصوص اگر با سوزن پارچه هاي ناهمرنگ را به هم بدوزيد. خياط و خياطي با در دست داشتن سوزن تعبيري متفاوت دارد. تعبير ذکر شده در بالا وقتي صادق است که سوزن محور خواب شما باشد. اگر ديديد سوزن به کسي داديد امکان و سهولت براي ديگران فراهم مي آوريد و اگر ديديد سوزن از کسي گرفتيد کمک مي طلبيد و به شما ياري مي شود. در دست داشتن يا داشتن سوزن بدون سوراخ رو به رو شدن با مشکلي بزرگ و غير قابل حل است. سوزن بدون سوراخ مشکلي است که در اثر فتنه و نيرنگ و تزوير ديگري پديد آمده و وبال آن دامن بيننده خواب را گرفته باشد. چنانچه در خواب ببينيد سوزني را گم کرده ايد و به دنبالش مي گمرديد زيان مي کنيد و امکاناتي را از دست مي دهيد. گم کردن سوزن و جستجو براي يافتن آن در خواب خوب نيست. اگر ببينيد سوزن را به جايي فرو مي کنيد بدون اينکه قصد دوختن داشته باشيد کنجکاوي و فضولي است. اگر در خواب ببينيد سوزن را به جانداري فرو مي کنيد خواب شما مي گويد از طرف شما به ديگران آسيب مي رسد و شما باعث رنج و اندوه مي شويد. اگر در خواب ببينيد که سوزن را به ماکول فرو مي بريد مثل هندوانه، خربزه، هويج يا همه چيزهاي خوردني ديگر خواب شما از خرابکاري و زيان رساني خبر مي دهد و نشان اين است که شما به ديگران زيان مالي وارد مي کنيد.

 

لوک اويتنهاو مي گويد :

داشتن یک سوزن : محاکمه و محکومیت

سوزنی را نخ کردن : از یک موقعیت مشکل بیرون آمدن

سوزن در دست فرو رفتن : شخصی جوان به دیدنتان خواهد آمد

هدیه گرفتن آن : از بین رفتن یک دوستی

پیداکردن : رازهای خانوادگی را برملا نکنید

1.16.128 سوسک

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سوسک تعبير ديگر حشرات را دارد و آن دشمني است ضعيف و پست و حقير که زحمت مي آفريند و در شما کراهت و اشمئزاز به وجود مي آورد. کشتن سوسک رفع زحمت است و ايجاد خوش دلي و پيروزي و چيرگي بر دشمن اگر چه ضعيف و ناتوان باشد. ديدن سوسک هاي زياد تشويش و نگراني است به خصوص اگر در خانه خودتان باشد.

 

مولف گويد:

چون سوسک بيشتر از آنکه به انسان زيان جسمي برساند موجب ترس يا وحشت مي گردد مي توان از آن به يک مزاحم حقير و پست تعبير نمود .

1.16.129 سوسمار

ابراهيم كرماني گويد:

سوسمار، دليل بود بر نژاد عرب و خوردن گوشت او مال و منفعت دنيا بود. اگر بيند سوسمار او را بگزيد، دليل كند كه از مردي عرب او را مضرت رسد. اگر بيند سوسمار بكشت، دليل كه دشمن را قهر كند.

 

محمدبن سيرين گويد:

خوردن گوشت سوسمار در خواب، دليل منفعت كند. اگر بيند كه سوسمار در خانه بانگ مي داشت، دليل بود كه در آن خانه آوازه مصيبت شنود.

 

مولف گويد :

سوسمار چون از حيواناتي تغذيه مي کند که تعابيري مانند دشمن و مزاحم و از اين نوع دارد.واز حمله به انسان بيشتر دوري مي کند مي توان گفت مردي است  غير قابل اطمينان

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 سوسمار جانور بومي ايران نيست وآن چه در خواب نامه ها درباره اين جانور کريه نوشته شده مطالبي است که از زبان عربي به فارسي برگردانده يا ريشه عربي دارد. گفته اند که اعراب قديم گوشت سوسمار را مي خورده اند به همين علت گوشت سوسمار را در رديف گوشت هاي ماکول ديگر آورده و چيزهائي درباره آن نوشته اند ولي براي ما چنين نيست و ديدن سوسمار کراهت دارد چه رسد به خوردن گوشت آن که حتي تصورش به ذهن ما نمي آيد. کرماني عليه الرحمه نوشته (سوسمار مردي است عرب و بياباني) اين تعبير ناشي از همان القا باورهاي جاهليت اعراب است که متاسفانه در اسلام نيز ماند. در حالي که شرع مقدس اسلام خوردن گوشت سوسمار را منع کرده است ليکن تعابيري که درباره سوسمار شده باقي مانده اند. سوسمار دشمن بياباني است و بسيار خطرناک. اين خطري است که نه در شهر بل که در بيابان و بيرون شهربيننده خواب را تهديد مي کند. اگر کسي در خواب سوسمار يا بز مچه ببيند و مشاهده کند که از طرف اين جانور مورد تهديد قرار گرفت و ترسيد و گريخت خطري در خارج از محدوده شهر او را به خود مي خواند و انتظارش را مي کشد. چنين شخصي اگر راننده است و رانندگي مي کند بهتر است چندي از شهر خارج نشود يا اگر کسي بزمچه يا سوسمار در خواب ببيند خوب است مدتي از اقدام به مسافرت خودداري کند. البته بايد توجه داشت که سوسمار و بزمچه بياباني هستند و با تمساح که آبي است متفاوت مي باشند. تمساح که در آب زندگي مي کند و شکار خود را نيز در آب هاي کم عمق مي يابد تعبيري ديگر دارد.

1.16.130 سوسن

محمدبن سيرين گويد: چون سوسن به خواب بيند بر درخت، به وقت خود، دليل كند كه چيزي به وي رسد، يا او را فرزندي آيد. چون سوسن از درخت جدا بيند، دليل كه غم و اندوه به وي رسد. اگر زني بيند كه سوسن از درخت بكند و به شوهر داد، مرد او را طلاق دهد. اگر بيند به غلام داد، غلامش بگريزد.

ابراهيم كرماني گويد: اگر بيند كه كسي دسته سوسن بدو داد، دليل كه در ميان ايشان گفتگو افتد.

جابر مغربي گويد: درخت سوسن درخواب، دليل بر كنيزك بدكردار بدخوي كند.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: سوسن گل اشک و گريستن است. نهال سوسن در تعبير کلي زن است و گل هاي اين نهال با همه خوبي و زيبايي و طراوت که دارند رنج هايي هستند که زن براي بيننده خواب به وجود مي آورد. اگر در خواب ببينيد که در باغچه خانه شما يک نهال سوسن روئيده يا خودتان آن را کاشته ايد زني غمگين در مسير زندگي شما قرار مي گيرد و چنانچه ببينيد که اين نهال گل دارد آن زن شما را در غم هاي خويش شريک مي کند يا غم هاي تازه اي براي شما ايجاد مي نمايد. سوسن غالبا کبود است و اين گل با رنگ کبود به هيچ وجه در خواب خوش يمن نيست. البته بايد توجه داشت که سوسن کبود عزا و مصيبت ندارد اما غم دارد و بيننده خواب را به گريستن وا مي دارد. سوسن سفيد در خواب بهتر است. اگر در خواب ببينيد که گل سوسن به کسي هديه مي دهيد غمي براي او فراهم مي کنيد. اگر مردي گل سوسن به همسرش بدهد او را مي آزارد و مي گرياند و شايد طلاق مي دهد. اگر زني گل سوسن به شوهرش بدهد به او دروغ مي گويد و معبران نوشته اند بين آنها طلاق و جدايي مي افتد.

1.16.131 سوسيس

1ـ اگر خواب ببينيد سوسيس سرخ مي كنيد ، نشانة آن است كه مسئوليتهاي مختلفي را خواهيد پذيرفت ، و در به ثمر رساندن همة آنها توفيق خواهيد يافت .

2ـ خوردن سوسيس در خواب ، نشانة آن است كه خانه اي محقرانه ولي دلپذير خواهيد داشت .

1.16.132 سوگند

محمدبن سيرين گويد: اگر كسي بيند به راست سوگند همي خورد، دليل است بر دست او كاري نيك رود، يا امانت گزارد، يا گواهي به راست دهد، يا خيرات كند و از آن چه ترسد ايمن گردد. اگر بيند كه سوگند به دورغ خورد، دليل كه حق تعالي با او به خشم بود و از نعمت و خير دو جهاني بي بهره ماند، مگر توبه كند و به خداي تعالي بازگردد تا رسته گردد. اگر بيند سوگند خورد، دليل كه در وام غرق گردد و در غم و زيان افتد، از قِبَل پادشاه.

ابراهيم كرماني گويد: اگر بيند كه سوگند راست نخورد توبه بايد كرد تا از گناه رسته گردد. اگر بيند سوگند به دروغ خورد، دليل كه دين او تباه گردد و در اعتقادش خلل افتد. جابرمغربي گويد: اگر بيند كه سوگند به راست خورد، او را از آن هيچ مضرت نرسد و منفعت بيند. اگر غير از اين بيند بد بود.

 

1ـ اگر خواب ببينيد براي كسي سوگند ياد مي كنيد ، علامت آن است كه به وفاداري نامزد خود ترديد پيدا خواهيد كرد .

2ـ اگر خواب ببينيد در برابر اعضاي خانوادة خود سوگند ياد مي كنيد ، نشانة آن است كه به زودي در اثر ناسازگاري شما با ديگر افراد خانواده اختلاف و جر و بحث در محيط بوجود مي آيد .

اگر در خواب دیدید که سوگند میخورید تعبیر آن این است که از گناهان خود توبه کرده و انسانی راستگو و درستکار در میان مردم میشوید.

1.16.133 سوهان

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سوهان دو نوع است. اول سوهان شيريني که بيشتر محصول شهر مذهبي قم است و سوغات به شهرهاي ديگر مي برند. سوهان شيريني در خواب هاي ما تعبير شيريني هاي ديگر را دارد به اضافه اين که زيارت اماکن مقدسه را به بيننده خواب نويد مي دهد. به خصوص اگر بيننده خواب در خواب سوهان داشته باشد از ذهنش بگذرد يا به او بگويند که آن سوهان قمي است. تداعي کلمه قم در ذهن بيننده خواب ـ اگر مسلمان و شيعه باشد ـ زيارت را نويد مي دهد. دوم سوهان فلزي است که براي تراشيدن چوب و آهن از آن استفاده مي کنند. ديدن سوهان فلزي در خواب طمع و آزار است. سودجويي و خودخوري و آزار ديدن و آزار رسانيدن در مسير سودجويي. اگر در خواب ببينيد که ديگري سوهان مي کشد او تبذيل يا اسراف مي کند و مالي را هدر مي دهد. اگر آنچه را که او با سوهان مي سايد متعلق به شما باشد به مال شما تجاوز و تعدي مي شود و اگر آن چيز متعلق به ما نباشد کلا گوياي اسراف و تبذيل است. بخشيدن بدون يا با نيت خير و در نتيجه از دست دادن مالي که موجود مي باشد. اگر در خواب ببينيد خودتان سوهان مي کشيد مي دانيد که سوهان خراشه و براده هايي را موجب مي شود که اين ريزه ها از دو طرف به زمين مي ريزند. قسمت پيش پاي کسي که سوهان مي کشد و بخشي دور از عامل سوهان کشيدن. در علم تعبير آنچه پيش شما ريخته مي شود سودجويي تاويل مي گردد و آنچه دور از شما پاشيده مي شود بخشيدن يا اسراف. حال اگر در خواب ببينيد که سوهان مي کشيد بايد دقت کنيد که تراشه و براده ها پيش پاي خودتان ريخته مي شود يا دور از شما. با توجه به تعريفي که شد تشخيص سودجويي و اسراف آسان است. داشتن سوهان خود خوري و غم است و شکستن سوهان در خواب نيکو است.

 

ديدن سوهان در خواب ، نشانة انجام كاري است كه در پايان شما را پريشان و ناراضي خواهد كرد .

1.16.134 سه تار

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سه تار کلا ساز شادي نيست. سه تار ساز غربت، ساز تنهايي و ساز غم است و ديدنش در خواب همين سه چيز را به تعبير مي آورد. اگر در خواب ببينيد سه تار داريد و در بيداري و در بيداري اصلا اهل موسيقي نباشيد نشان آن است که موجبي براي غمگين شدن پيدا مي کنيد. اگر ببينيد سه تار مي زنيد کاري مي کنيد که هم براي خودتان غم مي آورد و هم براي ديگران. داشتن سه تار شکسته مصيبت و فتنه و بلا و اندوه بزرگ است و چنانچه بيننده خواب ببيند سه تاري دارد که شکسته بلاي براي او مي رسد و اگر بيننده خواب نسبت به موسيقي داراي اهليت باشد فقط شکست در کار و شغل و حرفه است. تعبيري که نوشته شد براي کساني است که با موسيقي سر و کار ندارند. اگر در خواب ببينيد که ديگري سه تار مي زند و شما گوش مي دهيد براي شما غمي فرا مي رسد ولي اگر صداي سه تار را شنيديد و زننده آن را نديديد خبري مي رسد که خوشحال کننده نيست و موجب تاثر شما مي شود. خريدن و گرفتن سه تار ارتکاب گناه است.

1.16.135 سهره

 سهره در خواب همسايه يا دوستي است که زحمت مي آفريند و به خصوص زياد دروغ مي گويد. اصولا سهره بلبل بي اصل است. اگر در خواب ببينيد که سهرگان زيادي در خانه شما جمع شده و روي شاخه هاي درخت فراهم آمده اند و صدا مي کنند خواب شما خبر مي دهد که مردم درباره خود و کارهايتان حرف مي زنند يا دروغ مي گويند و شايعه به وجود مي آورند. ار سهره اي داشتيد که در خواب ديديد آن را گم کرده ايد بايد ببينيد که از گم کردن آن سهره چقدر اندوهگين مي شويد. چنانچه زياد غصه دار شديد و تاسف خورديد آن دوست خيلي نزديک است و عزيز ولي اگر زياد متاثر نشديد که سهره خود را از دست داده ايد دوست از دست رفته نزديک نيست. گم کردن سهره در خواب گوياي تاسف است نه زيان مالي. اگر در رويا ببينيد که سهره اي داريد که در قفس افکنده و قفس را در خانه خود نگه داشته ايد گوياي دو چيز مي تواند باشد. يا نوعي کار بيهوده و بي ثمر انجام مي دهيد يا زني بي اصل و نسب در زندگي شما پيدا مي شود که شما به او الفت مي گيريد.اين بيشتر اتفاق مي افتد اگر در خواب حس کنيد که سهره درون قفس شما ماده است. اگر در خواب ديديد که به سهره اي دانه مي دهيد به کسي اطعام و اکرام مي کنيد که قدر نمي داند و شما نيز از اين کار سودي نمي بريد. اگر ديديد که کسي سهره اي در خواب به شما داد شخصي به شما خدمت مي کند و اگر شما به کسي سهره داديد تعبير همين است.

1.16.136 سه قلو

1ـ ديدن بچه هاي سه قلو در خواب ، علامت آن است كه در كارهايي پيروز مي شويد كه هراس شكست خوردن در آنها وجود دارد .

2ـ اگر مردي خواب ببيند همسرش نوزادان سه قلو به دنيا آورده است ، علامت آن است كه كاري كه مدتهاي مديد براي اتمامش مي كوشيد با موفقيت به پايان خواهد رسيد .

3ـ شنيدن گريه نوزادان سه قلو به هنگام تولد در خواب ، علامت آن است كه كارهاي شتابزده با موفقيتي دلپذير خاتمه خواهد يافت .

4ـ اگر دختري خواب ببيند سه قلو به دنيا آورده است ، علامت آن است كه در امور عاشقانه شكست مي خورد ، اما در كسب ثروت موفقيت به دست مي آورد .

1.16.137 سياره

ديدن سياره اي در خواب ، نشانة رفتن به سفري خسته كننده و پذيرفتن وظيفه اي سنگين است .

 

1.16.138 سياه سرفه

1ـ اگر خواب ببينيد فرزندتان مبتلا به سياه سرفه گشته است ، علامت ابتلاء بيماري خفيف است . اين خواب نشانة تفاهم و هماهنگي ميان اعضاي خانواده نيز هست .

1.16.139 سيب

محمدبن سيرين گويد:

چون سيب به خواب سبز و سرخ بود، منفعت از پادشاه بود و چون سفيد بود، منفعت از بازرگان بود و چون زرد بود و به طعم ترش بود، دليل رنج و بيماري بود. اگر بيند كه سيب سفيد را به دو نيم كرد، دليل بود كه با كسي كه شركت دارد از او جدا شود. اگر بيند سيب سرخ از درخت ببريد و بخورد او را دختري آيد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سيب درخواب خبر بود، از غايبي يا از كسي دور. اگر در خواب سيب ترش خورد، دليل كه خبر ناخوش شنود. اگر شيرين بيند، خبر خوش شنود.

 

حضرت دانيال گويد:

سيب در خواب همت بيننده خواب بود در شغل و صنعت. اگر پادشاه، سيب به خواب بيند، تاويلش مملكت او بود. اگر بازرگان بيند، تجارت او بود، اگر بزرگ بود، حراست او بود و هم بر اين قياس. اگر بيند كه سيب داشت و از او بخورد، دليل است كه به قدر آن كه خورده بود او را همت بود، در آن شغل كه بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سيب در خواب بر هشت وجه بود.

اول: فرزند.

دوم: منفعت.

سوم: بيماري.

چهارم: كنيزك.

پنجم: مال و خواسته ونعمت.

ششم: فرمانروائي.

هفتم: همت اهتمام بيننده.

هشتم: خير غايب و حاضر.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

بعضي از معبران سيب را مال و خواسته تعبير کرده اند اما اين درست نمي تواند باشد زيرا خوردن سيب به تنهائي جواب گوي نياز غذائي انسان نيست و بيشتر جنبه تفنني دارد. ديدن سيب سبز در خواب بهتر از سيب سرخ است و سيب سرخ بهتر از سيب سفيد و سيب سفيد بهتر از سيب زرد که سيب زرد رنجوري و بيماري را خبر مي دهد سيب سرخ هيجان و نشاط را خبر مي دهد. سيب سبز خير و برکت و نعمت است. سيب سفيد از يافتن سود بشارت دارد. نوشته اند سيب سرخ دختر است و سيب سفيد پسر. اين بستگي به نيت و همت بيننده خواب دارد و منوط به اين است که چه آرزوئي را در دل مي پروراند چرا که سيب به همان نيت او پاسخ مي دهد. به هر حال ديدن سيب سالم در خواب نيکو است.

 

يوسف نبي عليه السلام گويد:

دیدن سیب از خویشان خود شاد شود

1.16.140 سيب زميني

1ـ ديدن سيب زميني در خواب ، علامت روبرو شدن با وقايعي مطلوب است .

2ـ اگر خواب ببينيد سيب زميني را چال مي كنيد ، نشانة آن است كه زندگيتان با توفيق همراه خواهد بود .

3ـ خوردن سيب زميني در خواب ، علامت بهره مند شدن از منفعتي بزرگ است .

4ـ پختن سيب زميني در خواب ، نشانة انجام كاري موافق طبع است .

5ـ كاشتن سيب زميني در خواب ، نشانة برآورده شدن خواسته ها و آرزوهاست .

6ـ ديدن سيب زميني گنديده در خواب ، نشانة داشتن آينده اي تاريك و كسب لذتهاي ناپايدار است .

 

1.16.141 سير

محمدبن سيرين گويد:

سير در خواب مال حرام است.

 

ابراهيم كرماني گويد:

خوردن سير درخواب، رنج و غم و گريستن بود. اگر بيند نخورد او را مضرت كمتر بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سير در خواب بر پنج وجه است.

اول: مال حرام.

دوم: سخن زشت (شخص زشت).

سوم: غم و اندوه.

چهارم: گريستن.

پنجم: سختي ديدن(دوچار شدن به مشقت وسختي).

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سير مال حرام است و بدنامي و شهرت و آوازه بد. چنانچه در خواب ببينيد مقداري سير داريد به همان مقدار مال حرام به چنگ مي آوريد که موجب بدنامي شما مي شود و همه از آن مطلع مي گردند و شما نمي توانيد خطائي را که مرتکب شده ايد پنهان کنيد. شخصي به خانم آتيانوس گفت: در خواب ديدم شخصي يک شيشه سير ترشي هفت ساله براي من آورد من شيشه سير ترشي را در آشپزخانه گذاشتم ولي بوي آن همه جاي خانه را پر کرده بود. خانم آيتانوس به او گفت: رشوه گرفته اي و با آن پول حرام اسباب و لوازم خانه خريده اي و عمل تو طوري است که هر کس وارد خانه ات مي شود در اولين نظر مي فهمد تو پول مفت و باد آورده به دست آورده اي. خوردن سير غم و اندوهي است که از خوردن و داشتن مال حرام عارض بيننده خواب مي شود.

1.16.142 سيرابي

منوچهر مطيعي تهراني گويد: ديدن سيرابي در خواب نيکو است به خصوص اگر بيننده خواب بيمار باشد و تعبير آن شفا از بيماري و نجات از رنجوري است. سيرابي معده نشخوار کنندگان حلال گوشت است و ديدن آن در خواب نشان سود و نفع است. سيرابي پخته ديدن به خواب بهتر از سيرابي نپخته است و خالي و بدون سرگين بهتر است زيرا نوشته اند سيرابي کثيف و پر از سرگين مال حرام است.

 

1ـ ديدن سيرابي در خواب ، علامت آن است كه به بيماري شديد مبتلا خواهيد شد .

2ـ خوردن سيرابي در خواب ، علامت آن است كه واقعه اي باعث نوميدي شما خواهد شد .

1.16.143 سيرک

 امروز سيرک يک موضوع مهجور و متروک است. در مشرق زمين و در کشورهاي آسيائي اصولا سيرک نبوده و نيست. گه گاه يک دسته از بندبازان و بازيگران همراه چند دلقک و معدودي حيوان رنجور و گرسنه به اين قسمت از جهان مي آمدند و به نام سيرک چند شب مردم را سرگرم و سرکيسه مي کردند و به راه خود ادامه مي دادند و مي رفتند. تا آنجا که من به خاطر دارم در ايران شايد پنج بار سيرک آمده باشد ولي در کشورهاي اروپائي و امريکايي سيرک بسيار متداول بوده و روزگاري سيرک بازان از شهرت و اعتبار و درآمد خوبي برخوردار بودند. اينک در اروپا و امريکا نيز سيرک وجود ندارد و اگر هم باشد زياد مطرح و محل اعتنا نيست زيرا تلويزيون جاي آن را گرفته و مردم جهان را از ديدن سيرک بي نياز کرده است. تلويزيون به خيلي از چيزها نقطه پايان نهاد از جمله به سيرک به طوري که نسل جوان مغرب زمين نه تنها به سيرک توجه و اعتناي زيادي ندارد بلکه بسياري از آنها در عهد شکوفايي تلويزيون به دنيا آمده اند و اصولا سيرک و سيرک بازان را نديده اند. پس اينکه يک ايراني، سيرک در خواب ببيند بعيد التصور است. سيرک بازان به ظاهر مردمي خوشحال و خوشبخت هستند اما در حقيقت با مردم ديگر فرق ندارند چه بسا بدبخت تر هستند. ضمنا سيرک بازان هر جا که وارد شوند براي مردم آنجا بيگانه اند و با همه صميميت و آشنايي که تظاهر مي کنند هم خودشان احساس بيگانگي مي کنند و هم مردم نمي توانند آنها را به عنوان همشهري بپذيرند. با توجه به اين مسائل چنانچه در خواب سيرک ببينيم نشان آن است که با مردمي بيگانه و مسائلي تفنن آميز رو به رو مي شويم. ذهن ما از اشتغالات غير ضروري و غير مفيد خبر مي دهد و مردمي که مي آيند و نمي مانند و مي گذرند. ديدن سيرک در خواب فريب زندگي است. کليه گول زنک هاي زندگي روزمره ما ممکن است در خواب به صورت سيرک ظاهر شوند و مردم بيگانه اي که فقط به گرفتن علاقه و عادت دارند نه دادن و سود رسانيدن. زندگي ما پر است از گول زنک ها. يک بچه را يک جغجغه خوشحال مي کند و گول مي زند و ما را يک خانه يا يک اتومبيل پر زرق و برق پس نفس مسئله فرق نمي کند نوع گول زنک متفاوت مي شود. همه اين گول زنک ها به صورت سيرک در خواب هاي ما نقش مي پذيرند و کسي که در خواب سيرک ببيند با توجه به نوع زندگي خودش مي تواند تشخيص دهد که بسته کدامين گول زنک خواهد شد.

1.16.144 سيري

حضرت دانيال گويد: سيري از آب بهتر از تشنگي بود و سيري از نان بهتر از گرسنگي بود. ابراهيم كرماني گويد: اگر كسي خود را سير بيند، دليل كند بي نياز گردد. اگر خويشتن را گرسنه و ضعيف بيند، دليل است گناه و معصيت كند. بهتر آن است كسي خود را به حال اعتدال بيند، چنانكه نه سير بود و نه گرسنه.

1.16.145 سيسنبر

اگر در خواب سيسنبر بيند، دليل كه نامش به خير و نيكي منتشر گردد. اگر بيند در زمين او سيسنبر بود، همين دليل كند. اگر برخلاف اين بيند، دليل بر رنج كند.

1.16.146 سيکي

محمدبن سيرين گويد: سيكي دراصل، مال حرام است. اگر بيند درميان سيكي غرق گرديد، دليل كه در فتنه افتد. اگر بيند سيكي مي خورد، دليل كه به قدر آن او را مال حرام نصيب شود. اگر سيكي پخته مي خورد، دليل كه مالي حرام به رنج و سختي به دست آورد. اگر بيند در خانه سيكي بسيار داشت، دليل كه به قدر آن از مرد دهقاني او را منفعت رسد. ابراهيم كرماني گويد: اگر بيند از سيكي مست گرديده، دليل كه به قدر مستي بزرگي و جاه يابد. اگر بيند كه بي خوردن آن مست گرديد، دليل كه ترسي سخت بدو رسد. اگر بيند پياله در دست داشت و نديمش از دست او بستد، دليل كه به سبب معيشت گفتگو كند. اگر بيند سيكي مي پالود، دليل كه خدمت پادشاه كند. اگر بيند كه جوي سيكي مي رفت و او در ميان آن شنا مي كرد، دليل كه به بلاي دنيا گرفتار شود. جابرمغربي گويد: اگر ديد سيكي با آب مي آميخت و مي خورد، دليل كه ربا خورد. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن سيكي به خواب بر سه وجه است. اول: مال حرام. دوم: ترويج. سوم: نعمت. و ديدن سيكي فروش به خواب، دليل بر مردي باشد كه پيوسته طلب جنگ و فتنه كند.

1.16.147 سيگار

 سيگار نيز تعبيري چون ديگر وسائل تدخين دارد. کلا تلخ کامي است ولي استثنائا به کوتاهي عمر بيننده خواب و کسي که سيگار را مي کشد و کوتاه مي کند اشاره اي مي نمايد. چپق طول و اندازه ندارد و با دود کردن توتون طول چپق کوتاه يا بلند نمي شود. قليان نيز شکل ثابت دارد و اين ها عموما وسائل تدخين و در خواب هاي ما نشان تلخ کامي هستند اما سيگار چون قد و اندازه دارد و با کشيدن کوتاه مي شود معبران با عمر و زندگي بيننده خواب و کشنده سيگار ارتباط داده اند.

1.16.148 سيل

ديدن سيل به خواب، دليل بر دشمني بزرگ بود يا پادشاهي ظالم. اگر در خواب بيند با سيل در كوشش بود، دليل كه با دشمني درافتد. اگر بيند از سيل بيرون آمد، دليل كه بر دشمن ظفر يابد. ديدن سيل درخواب در ملكِ سردسير، دليل غم و اندوه بود و در گرمسير، دليل منفعت و شادي بود. اگر بيند كه سيل به خانه يا به كوچه درشد، دليل گشايش است.

 

جابرمغربي گويد:

اگر در خواب بيند سيل درجائي خرابي كرد، دليل كه مردم آنجا را از پادشاه منفعت رسد.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سيل در خواب بر چهار وجه است.

اول: دشمني بزرگ.

دوم: پادشاهي ستمگر.

سوم: لشگر غالب وپيروز.

چهارم: فتنه و بلا.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 از امام جعفر صادق عليه السلام نقل مي کنند که سيل در خواب يا فتنه و بلاست يا لشکري غالب و دشمني بزرگ که لشکر غالب، دشمن بزرگ و نيز فتنه است و بلا که ناخواسته و نا آگاه بر انسان ها نازل مي شود. سيل در خواب هاي ما حادثه اي است بزرگ و خانمان بر انداز که اگر انتظارش را هم نداشته باشيم قدرت مقابله با آن را فاقد هستيم زيرا سيل در بيداري بنيان کن و منهدم کننده مي باشد. چنانچه در خواب ديديد سيل حادث شده در زندگي آينده شما اتفاقي مي افتد بزرگ و سهمگين که چنانچه در خواب ديديد سيل حادث شده در زندگي آينده شما اتفاقي مي افتد بزرگ و سهمگين که خطر آفرين است و طبعا نمي تواند از هيچ جهت خوب و مفيد باشد. اگر ديديد دور از جريان سيل ايستاده ايد و از محلي امن به آن نگاه مي کنيد از گزند حادثه در امان مي مانيد و با اين که آن اتفاق مهم واقع مي شود به شما گزندي وارد نمي آيد ولي اگر ديديد در سيل هستيد و آب به سوي شما مي آيد حادثه شما را در بر مي گيرد. چنانچه در خواب ديديد سيل شما را فرا گرفت و دستتان به جائي استوار است و آب نمي تواند شما را بشويد و ببرد مهابت خطر کمتر است اگر در خواب ببينيد سيل جاري است اما آب آن روشن است و ماهي آن در آن شنا مي کند حادثه اي بزرگ چنان که گفتم اتفاق مي افتد اما نيک فرجام است.هرچه آب سيل گل آلود وکثيف باشد خطر بيشتر و غم و اندوه حاصله از وقوع حادثه پيش بيني نشده افزون تر مي باشد. اگر در خواب ببينيد سيل جاري شده و شما جائي امن ايستاده ايد ولي آب خرابي ايجاد کرد و منطقه اي که خانه شما نيز در آن واقع است ويران نمود نشان آن است که به علت همان حادثه بزرگ دگرگوني بنيادي به وجود مي آيد و اهالي آن منطقه از جمله شما زيان مي بريد ولي اگر ديديد سيل جائي را خراب نکرد و شما بيمناک ويرانگري آن بوديد شما زيان نمي بينيد. آنچه در اينجا هم ترس بيشتر از ويراني سيل اهميت پيدا مي کند و گوياي تاثير در آينده بيننده خواب است. معبران نوشته اند که سيل در منطقه گرمسير نشان شادي و فرج و خير و برکت. اگر در خواب ببينيد سيل بدون خشم و خروش و حتي بي آنکه شما بترسيد و بگريزيد وارد خانه شما شد خوب است و سودي عايدتان مي گردد اما اگر خشم و خروش داشته باشد نيکو نيست. اگر بترسيد و بگريزيد حتي سيل به شما کاري نداشته باشد نيکو نيست. اگر آب روشن و صاف اما سيل صدا داشته باشد خوب نيست. شنيدن صداي سيل در معرض خطر و غم و رنج قرار گرفتن است.

1.16.149 سيم

محمدبن سيرين گويد: بسيار مردمان باشند كه در خواب سيم بينند و در بيداري همان بيابند و بسيار بود كه به زحمت افتند و به اين سبب، طبعهاي مختلف بود.

ابراهيم كرماني گويد: ديدن سيم درست در خواب، دليل بر خبري راست بود و سيم شكسته، دليل بر خبر دروغ. اگر بيند سيم در كيسه او بود، دليل كه چيزي به امانت در پيش او بنهند. اگر در خواب كاسه يا آفتابه يا طشت خود سيمين بيند، دليل بر مالي مجموع بود. اگر بيند كه سيم بسيار بي اندازه يافت، دليل كه گنج يابد.

 

ديدن سيم در خواب ، نشانة قبول كردن كاري پرمخاطره است كه اگر به اتمام برسد ، براي شما ثروت و افتخار به ارمغان مي آورد .

1.16.150 سيماب

محمدبن سيرين گويد: اگر بيند در معدن سيماب شد و سيماب برگرفت، دليل كه زنش به كاري بد افتد. اگر بيند سيماب خورد، دليل رنج و زيان باشد، اگر بيند در چشمه سيماب غرق شد، دليل كه زنان بر وي جادوئي كنند.

1.16.151 سيمان

 سيمان امور دست و پاگير و گرفتاري است. چنانچه در خواب ببينيد که سيمان درست مي کنيد به کاري دست و پاگير و شلوغ دست مي زنيد که موجب رنج و زحمت مي شود. کاري که به دقت و سرعت نياز دارد چه اگر اهمال کنيد فرصت را از دست مي د هيد و ندامت خواهيد کشيد و ملامت خواهيد شنيد. اگر ديديد ديگري سيمان مي ريزد و آن سيمان به شما تعلق دارد کسي براي شما خدمتي انجام مي دهد که به استحکام موقعيت شما مي انجامد ولي براي او سخت و دشوار است. اگر ديديد کيسه هاي سيمان خريده ايد مسائلي يکسان اما متعدد شما را مشغول خواهد کرد. سيمان اگر خاکستري باشد همان تعابير گفته شده را دارد اگر سياه باشد غم و اندوه مي آورد و اگر سرخ باشد فرح و شادي با خود دارد و کلا سيمان چندان بد نيست.

1.16.152 سيمرغ

ديدن سيمرغ، دليل بر مرد بزرگوار خوش طبع باشد. اگر سيمرغ ماده بيند، دليل بر زني صاحب جاه باشد. اگر بيند سيمرغ او را بگرفت و بر هوا برد، دليل كه با بزرگي سفر كند.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند سيمرغ ماده را بكشت، دليل كه دوشيزگيِ دختري را ببرد. اگر بيند سيمرغ از دست او بپريد، دليل كه زن را طلاق گويد.

 

جابرمغربي گويد:

ديدن سيمرغ به خواب، دليل بر پادشاهي بود. اگر سيمرغ در خانه او فرود آمد، دليل كه پادشاهي درخانه او فرود آيد. اگر بيند كه بچه سيمرغ را برگرفت، دليل كه در پناه پادشاه رود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سيمرغ در خواب بر چهار وجه است.

اول: پادشاه.

دوم: مردي بزرگ.

سوم: ولايت وفرمانروائي.

چهارم: زني صاحب جمال.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سيمرغ مرغي است افسانه اي که وجود ندارد ليکن در ادبيات بسياري از ملت ها بخصوص کشورهاي مشرق زمين زياد از او نام برده شده و حتي اشکالي براي او قائل شده اند که غالبا مشابه و پرجلال است. ديدن سيمرغ در خواب نيکو است و رويائي ميمون و مبارک محسوب مي شود. اگر در خواب ببينيد سيمرغي بر بام خانه شما لانه کرده جاه و جلال و شوکت و مال خواهيد يافت و روزگار شما خوبترين چهره را خواهد گرفت و از اين بهتر وقتي است که ببينيد سيمرغي از هوا بر بام خانه شما فرود آمده يا در خانه شما مامن و ماوا گرفته است. معبران نوشته اند سيمرغ ماده زني است صاحب جمال و جلال که به زندگي بيننده خواب تحولي دل خواه خواهد بخشيد. تشخيص مادگي و نرگي سيمرغ در خواب فقط از طريق ذهن ممکن است که حس کنيم اين سيمرغ ماده يا نر است. چنان چه بيماري در خواب ببيند شفا خواهد يافت و اگر وامداري اين رويا را ببيند اداي دين خواهد کرد. اگر دختري دم بخت سيمرغ را در خواب ببيند شوهري دل خواه و نمونه خواهد يافت و اگر زن نازا سيمرغ در خواب ببيند صاحب فرزند خواهد شد و چنان چه پير زن يا پير مردي سيمرغ ببيند با نيک نامي از دنيا خواهند رفت و رستگار خواهد شد زيرا سيمرغ در خواب افراد سنين بالا نشان رستگاري است و نوشته اند که ملائک و کروبيان در قالب سيمرغ در خواب ظاهر مي شوند. اگر در خواب ببينيد که سيمرغ شما را به چنگال گرفت و به آسمان برد خوابي است نيکو که مي گويد جاه و مقام پيدا مي کنيد ولي اگر شما را از چنگال راها کند خبر از انهدام و نيستي است بعد از يک دوره رفاه و بزرگي. به هر حال ديدن سيمرغ در خواب خوب است بخصوص اگر ببيند که سيمرغ در خانه اش بچه نهاده پول و مال فراواني تحصيل خواهيد کرد و برخي از معبران نوشته اند بيننده اين خواب گنج خواهد يافت ولي نيکو نيست اگر ببينيد که سيمرغ در خانه شما مرد يا بچه نهاد و بچه و جوجه اش مرد.

 

يوسف نبي عليه السلام گويد:

دیدن سیمرغ کار وی بالا گیرد

1.16.153 سينما

اگر در خواب ببينيد کسي شما را به سينما دعوت مي کند يا خودتان به سينما مي رويد ياهمراه کسي عازم سينما هستيد دست به کاري مي زنيد که سودي عايدتان نمي کند ولي وقت شما را مي گيرد. سينما نيز مثل سيرک اشتغال به امور تفنني است. اگر در خواب ديديد که از سينما خارج مي شويد از ماجرايي فراغت حاصل مي کنيد يا خود را کنار مي کشيد و اگر ديديد همراه جمعيتي مي خواهيد وارد سالن سينما مي شويد در امري پر هياهو و پرجنجال مداخله مي کنيد که احتمالا به شما هيچ ارتباطي ندارد. اگر از سينما خوشحال و راضي بيرون آمديد موضوعي خانوادگي شما را غمگين مي کند. اين مسئله ممکن است به خانواده شما مربوط نباشد ولي کلا خانوادگي است و چنانچه ديديد ناراضي و ناخشنود بيرون آمديد کاري انجام مي گيرد که موجب خشنودي و رضايت شما مي شود. اگر ديديد خودتان فيلم نشان مي دهيد دروغ مي گوييد و تظاهر مي کنيد و در نتيجه اطرافيان خود را گول مي زنيد و حقايقي را وارونه جلوه مي دهيد و اگر ديديد خودتان در سينما نقشي به عهده گرفته ايد مردم درباره شما حرف خواهند زد و سر زبان ها خواهيد افتاد.

1.16.154 سينه

محمدبن سيرين گويد:

ديدن سينه به خواب، دليل بر شريعت باشد. اگر در خواب بيند كه سينه او فراخ شد، دليل كه كارهاي او ساخته شود. اگر بيند سينه او تنگ شد، دليل كه در دينش خلل افتد. اگر بيند بر سينه او خطي سبز نوشته بود، دليل كه حق تعالي با وي كرامت كند. اگر خط سياه بيند، دليل كه بي شهامت از دنيا برود.

 

ابراهيم كرماني گويد:

اگر بيند بر سينه او موي رسته بود، دليل كه وام دار شود. اگر بيند موي از سينه بسترد، دليل كه وام بگذارد، اگر بيند سينه او گرفته بود. چنانكه حرف زدن نتوانست، دليل كه كار دين بر وي بسته شود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

ديدن سينه به خواب بر هفت وجه است.

اول: علم وحکمت.

دوم: سخاوت.

سوم: ايمان.

چهارم: كفر.

پنجم: حكمت.

ششم: مرگ.

هفتم: بُخل.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

سينه استطاعت بيننده خواب است. چنانچه در خواب ببينيم که سينه اي فراخ داريم زندگي ما گشاده مي شود و وسعت مي يابد و روزي مان فراخ مي يابد و به همين نسبت صدر و وسعت نظر خواهيم يافت اگر چه در بيداري فاقد آن باشيم.چنانچه در خواب ببينيم سينه ما کوچک شده و محقر و ضعيف گرديده تعبير بر عکس است و روزيمان تنگ مي شود و دنيا بر ما سخت خواهد گرفت.اگر در خواب ببينيم سينه تنگ شده دل تنگ مي شويم.در خواب حالتي فيزيکي پيش مي آيد که اصطلاحا مي گويند بختک روي شخص افتاده. منظور از اين حالت خفگي نيست بل که حالتي است که در خواب احساس آن برايمان پيدا مي شود. حس مي کنيم که سينه ما تنگ شده و نفس کشيدن دشوار گرديده اين حالت است که دل تنگي تعبير مي شود. اگر ببينيم سينه ما گرفته به طوري که نمي توانيم حرف بزنيم و به راحتي نفس بکشيم غمي براي ما مي رسد. ديدن سينه ديگران نيز همين تعابير را دارد. اگر ببينيم سينه ما چاق و ورزيده شده مانند ورزشکاران سينه پيدا کرده ايم روزي مي يابيم و نعمت هائي به ما مي رسد اگر چنان شده باشد که چون زنان سينه آويخته داشته باشيم نيکو نيست و خواب ما مي گويد غم و اندوهي را تحمل مي کنيم که بر سينه ما سنگيني خواهد کرد و اثر ممتد و مداوم خواهد داشت. زني اگر ببيند سينه اش مثل مردان صاف شده و برجستگي آن از بين رفته نيکو نيست و از جانب فرزند يا فرزندانش غمناک مي شود و چنانچه فرزند نداشته باشد از سوي خواهر يا برادرش لطمه مي خورد يعني از کساني که با او هم شير هستند.

1.16.155 سينه ريز

1ـ اگر زني خواب ببيند سينه ريزي بر گردن آويخته است ، نشانة ان است كه همسري وفادار و خانه اي زيبا خواهد داشت .

2ـ گم كردن سينه ريز در خواب ، علامت آن است كه به زودي دست سنگين ماتم را بر شانة خود احساس خواهيد كرد .

1.16.156 سيني

منوچهر مطيعي تهراني گويد:  سيني زني است که به شما خدمت مي کند و خيلي هم نزديک است. او هم مي تواند مستخدم و پرستار باشد و هم زن و همسر. اگر ديديد سيني نو و تميز و درخشنده و قشنگي داريد مي توانيد به آن زن هرکس هست متکي و به صداقت او معتقد و اميدوار باشيد ولي اگر سيني کج و کوله و زشتي داشتيد خواب شما مي گويد زني که به شما خدمت مي کند آزرده است يا نسبت به شما و زندگيتان صداقت لازم را ندارد. داشتن چندين سيني گوياي تعدد خدمتکاران نيست بلکه بيانگر آن است که او قدرت حسن خدمت و ابزار حسن نيت و خدمت بيشتر را دارد اما توانايي شما در قبول محبت محدود است.

 

1ـ ديدن سيني در خواب ، علامت آن است كه به شكلي احمقانه ثروت شما بر باد خواهد رفت . حوادثي تلخ شما را غافلگير خواهد كرد .

 

التماس دعا


موضوعات مرتبط : تعبیرخواب کامل(اختصاصی), حرف س, ,


تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد


sj114
تمامي حقوق اين وبسايت براي مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران محفوظ است.هرگونه کپي برداري بدون ذکر منبع شرعاحرام وپيگردقانوني دارد.


Copyright © 2013. All rights reserved
مؤسسه قرآني مردمي سراج دهلران , www.sj114.ir