فضیلت حفظ قرآن کریم
تنظيمات قالب
رنگ قالب:


فونت قالب:
تبليغات
اعطای مدارک معتبر مورد تایید دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی،برگزاری کلاسهای آموزشی ضمن خدمت ویژه فرهنگیان و کارمندان اداره ها،برگزاری محافل انس باقرآن و مسابقات قرآنی
درباره سايت
sj114
پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران seraaje_dehloran@yahoo.com
نويسندگان
موضوعات
sj114 آموزش
sj114 صوتی
sj114 فیلم
sj114 زندگینامه قاریان مشهورجهان
sj114 برنامه های موبایل وکامپیوتر
sj114 تلاوت آنلاین قرآن کریم+متن
sj114 تعبیرخواب کامل(اختصاصی)
sj114 اطلاعیه کلاسهای آموزشی
sj114 کمکهای خیرین
آمار سايت
آمار مطالب

کل مطالب: 147
کل نظرات: 9

آمار کاربران

تعداد اعضا: 29
افراد آنلاين: 1

آمار بازديد

بازديد امروز : 5
بازديد ديروز : 0
گوگل امروز : 1
گوگل ديروز : 0
بازديد اين هفته : 7
بازديد اين ماه : 75
بازديد اين سال : 283
بازديد کل : 272385

مشخصات کاربر

آي پي : 54.198.37.250
مرورگر :
سيستم عامل :
امروز :
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
لينک هاي روزانه
تبليغات
برگزاری کلاسهای آموزشی قرائت قرآن کریم(از مقدماتی تاپیشرفته) ویژه برادران و خواهران، تفسیر،تربیت معلم پیش دبستانی،تربیت معلم روخوانی و روانخوانی و غیره
ورود يا عضويت
ورود به سايت :
نام کاربری
رمز عبور

فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع :
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

به نظر شما سایت چگونه است؟

آگهي ها
تبادل لينک اتوماتيک

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران و آدرس sj114.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 

 

 






لينک هاي دوستان
درگاه پرداخت بانکي
********************************************** ********************************************** www.seraaj64.ir ********************************************** **********************************************
********************************************** **********************************************
استخاره آنلاین با قرآن کریم

********************************************** **********************************************

مجله نایت پلاس

تبليغات
آدرس محل موسسه قرآنی سراج: دهلران- خیابان معلم- جنب آژانس علی-حسینیه ابوالفضل العباس(ع)- محل برگزاری کلاسهای آموزشی قرآن و تفسیر جهت اطلاع از زمان ثبت نام و همچنین دوره آموزشی با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید: 33727360-084 ........09187441008.........09377597262.........مدیریت مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران
بازديد : 1798 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1395"11:17"


فضیلت حفظ قرآن کریم

برای پی بردن به فضیلت و اهمیت حفظ قرآن کافی است اندکی در احادیث رسیده از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) در اين باره و نیز در سیره عملی ايشان در تعامل با قرآن و اهل آن دقت کنیم. به طور کلی قرآن کریم در نگاه آن بزرگواران از جایگاهی رفیع و منزلتی ویژه برخوردار است و بالتبع مسائل مربوط به آن، از جمله «تلاوت و قرائت، تدبر و عمل به فرامین آن و آموختن و آموزاندن آن» و نيز «حفظ قرآن و در سينه داشتن آن»، مورد سفارش ایشان قرار گرفته است.

به چند نمونه از احادیث مرتبط با حفظ قرآن توجه کنید:

1
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ كَلامَ اللهِ. مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَي اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَي اللهَ.»:[1] حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در بركنندگان نور خدا و آموزگاران كلام خدايند. كسي كه با آنان دوستي نمايد با خدا دوستي نموده و كسي كه با آنان دشمني كند خدا را دشمن داشته است.


2
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَي اللهِ بَعْدَ الاَنبياءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. يَخْرُجونَ مِن الدُّنيا كَما يَخْرُجُ الاَنبياء وَ يَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبياءِ و يَمُرُّونَ عَلي الصِّراط مَعَ الاَنبياءِ و يَأخُذونَ ثوابَ الاَنبياء. فَطوبي لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ» [2]: گرامي ترين بندگان بعد از انبياء علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبياء از دنيا مي روند، همراه انبياء از قبرهايشان خارج مي شوند، به همراه انبياء از صراط مي گذرند و ثواب انبياء را مي برند. پس خوشا به حال پوينده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتي كه نزد خدا دارند.


3
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «مَنْ اَعْطاهُ اللهُ حِفْظَ كِتابِهِ فَظَنَّ اَنَّ أحَداً اُعْطِيَ أفْضَلَ مِمَّا اُعْطِيَ فَقَدْ غَمَطَ أفْضَلَ النِّعمَةِ.»: [3] هر كس كه خداوند حفظ كتابش را به او ببخشد و گمان برد به كسي چيزي بهتر از او داده شده، بافضيلت ترين نعمت را كوچك شمرده است.


4
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «أغْنَي النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ؛ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالي في جوْفِه.» : [4] بي نيازترين مردم حافظان قرآن هستند؛ همان كساني كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جاي داده است.


5
ـ* قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَي اللهُ إلَي الأرضِ أَن لا تَأكُلي لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهي كَيفَ آكُلُ لَحْمَهُ و كَلامُكَ في جَوْفِه.»: [5] هنگامي كه حافظ قرآن از دنيا مي رود خداي تبارك و تعالي به زمين وحي مي كند كه «گوشت بدن او را نخورزمين مي گويد: «پروردگارا، چگونه گوشت او را بخورم در حالي كه كلام تو (قرآن) در قلب اوست


6
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «لِحاملِ القُرآنِ إذا عَمِلَ بِهِ فَأحَلَّ حَلالَهُ و حَرَّمَ حَرامَهُ شَفْعٌ في عَشْرَةِ أهْلِ بَيْتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ كُلُّهُم قَدْ وَجَبَتْ لَهٌ النّارُ.»:[6] حافظ عامل به قرآن كه حلال آن را حلال و حرام آن را حرام مي شمارد فرداي قيامت در مورد 10 نفر از بستگانش ـ كه همگي آنها اهل آتشند ـ حق شفاعت دارد.


7
ـ قال علی (علیه السلام): « اِقرَؤُوا القرآنَ و اسْتَظْهِرُوهُ فإنّ اللّهَ تَعالى لا يُعَذِّبُ قلباً وَعَى القرآنَ. »:[7] قـرآن را تـلاوت كـنـيـد و آن را به خاطر سپاريد، زيرا خداوند متعال دلى را كه قرآن را در خود دارد عذاب نمى كند.


8
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): « إنّ الّذى ليسَ فى جَوْفِهِ شيىءٌ مِنَ القرآنِ كَالبيتِ الخرابِ. » : [8] كسى كه در درونش چيزى از قرآن نيست، دلش مانند خانه ويران است.


9
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): « مَنْ قَرَأ القرآنَ عن حفظِهِ ثمّ ظَنَّ أنّ اللّهَ تَعالى لا يَغْفِرُهُ فَهو مِمّنِ اسْتَهْزَأ بآياتِ اللّهِ. »:[9] كـسـى كـه قرآن را از حفظ بخواند و گمان كند خداى تعالى او را نمي آمرزد، در شمار كسانى است كه آيات الهى را به تمسخر گرفته*اند.


10
ـ قال الامام الصادق (عليه السلام): «اَلْحافِظُ للْقرْآنِ الْعامِلُ بِه مَعَ السَّفَرةِ الْكِرامِ الْبَرَرَةِ.»: [10] حافظ قرآن كه بدان عمل كند، در آخرت رفيق و همراه فرشتگان و سفيران الهي خواهد بود.




از بیانات نورانی معصومان در این باب، می توانیم به برخي از برکات حفظ قرآن پی ببریم؛ از جمله: «قرار گرفتن در پناه رحمت الهي، محشور شدن با انبياء و همراهي با آنان، برخورداري از بالاترين ثروت فرهنگي (قرآن)، داشتن حق شفاعت در قيامت، ايمني از عذاب آخرت، آباداني دل و ...». البته چنانچه در متن شماري از احاديث تأكيد شده، شرط اين بهره مندي آن است كه حافظ قرآن در جهت عمل به احكام و فرامين آن حركت كند و كلام وحي همواره نصب العين او باشد. بديهي است كه تنها بسنده كردن به خواندن ظاهري آيات، تمامي اين بركات را به دنبال ندارد.

علاوه بر موارد فوق، بركات و فوائد مهم ديگري نيز در حفظ قرآن هست كه از مهمترين آنها «انس با قرآن» است. حفظ قرآن را جامع ترين راه براي انس با اين كتاب مقدس دانسته اند و به راستی هم چنين است؛ زیرا حافظ قرآن، به بهانه ورود به اين وادي مبارك و به سبب آنكه بي توجهي به آيات و فراموش كردن آنها پسنديده نيست و نوعي بي احترامي به كتاب وحي تلقي مي شود، بايد تا پايان عمر به تلاوت قرآن و محفوظات خود پايبند باشد و همين نكته و خواندن مكرر آيات موجبات مؤانست و رفاقت او را با قرآن فراهم مي كند.

آنچه گفتيم گوشه اي از بركات و فوائد حفظ قرآن كريم بود و بركات فراوان ديگری نيز هست كه مجال پرداختن به آنها در این مختصر فراهم نیست. اما آنچه گفتيم و نگفتيم تنها به منزله توصيف منظره اي نيكو و دلكش است و شرط بهره مندی کامل از این تصویر زیبا آن است که آستين همت را بالا بزنيد و با توكل بر خدا و توسل به ذوات مقدس معصومان (عليهم السلام) «حفظ قرآن» را آغاز كنيد.

 



پي نوشت:

[1] . مستدرك الوسائل /ج4/ص 254.

[2] . بحارالانوار /ج 89/ ص 18ـ 19.

[3] . كنزالعمال / ج1/ حديث 2317.

[4] . كنزالعمال/ج1/حديث 2261.

[5] . كنزالعمال/ج1/حديث 2488.

[6] . كنز العمال / ج 1/ حديث 2327 .

[7] . بحار الانوار، ج 89،* ص19.

[8] . كنز العمال، ج 1، ص 553.

[9] . مستدرك الوسائل، ج 2، ص 294.

[10] . اصول كافي، ج 4، ص 404.

 

منبع - سایت امام حسین (ع)





برچسب ها : فضیلت حفظ قرآن, حفظ قرآن, فضیلتهای حفظ قرآن, حفظ,

مطالب مرتبط
نظرات اين مطلب

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:

نمایش کلیه نظرات


sj114
تمامي حقوق اين وبسايت براي مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران محفوظ است.هرگونه کپي برداري بدون ذکر منبع شرعاحرام وپيگردقانوني دارد.


Copyright © 2013. All rights reserved
مؤسسه قرآني مردمي سراج دهلران , www.sj114.ir