مرورگر شما از جاوا اسکريپت پشتيباني نمي کند.
تنظيمات قالب
رنگ قالب:


فونت قالب:
تبليغات
اعطای مدارک معتبر مورد تایید دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی،برگزاری کلاسهای آموزشی ضمن خدمت ویژه فرهنگیان و کارمندان اداره ها،برگزاری محافل انس باقرآن و مسابقات قرآنی
درباره سايت
sj114
پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران seraaje_dehloran@yahoo.com
نويسندگان
موضوعات
sj114 آموزش
sj114 صوتی
sj114 فیلم
sj114 زندگینامه قاریان مشهورجهان
sj114 برنامه های موبایل وکامپیوتر
sj114 تلاوت آنلاین قرآن کریم+متن
sj114 تعبیرخواب کامل(اختصاصی)
sj114 اطلاعیه کلاسهای آموزشی
sj114 کمکهای خیرین
آمار سايت
آمار مطالب

کل مطالب: 147
کل نظرات: 9

آمار کاربران

تعداد اعضا: 29
افراد آنلاين: 1

آمار بازديد

بازديد امروز : 16
بازديد ديروز : 1
گوگل امروز : 2
گوگل ديروز : 0
بازديد اين هفته : 19
بازديد اين ماه : 87
بازديد اين سال : 295
بازديد کل : 272397

مشخصات کاربر

آي پي : 3.215.183.194
مرورگر :
سيستم عامل :
امروز :
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
لينک هاي روزانه
تبليغات
برگزاری کلاسهای آموزشی قرائت قرآن کریم(از مقدماتی تاپیشرفته) ویژه برادران و خواهران، تفسیر،تربیت معلم پیش دبستانی،تربیت معلم روخوانی و روانخوانی و غیره
ورود يا عضويت
ورود به سايت :
نام کاربری
رمز عبور

فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع :
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

به نظر شما سایت چگونه است؟

آگهي ها
تبادل لينک اتوماتيک

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران و آدرس sj114.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 

 

 






لينک هاي دوستان
درگاه پرداخت بانکي
********************************************** ********************************************** www.seraaj64.ir ********************************************** **********************************************
********************************************** **********************************************
استخاره آنلاین با قرآن کریم

********************************************** **********************************************

مجله نایت پلاس

تبليغات
آدرس محل موسسه قرآنی سراج: دهلران- خیابان معلم- جنب آژانس علی-حسینیه ابوالفضل العباس(ع)- محل برگزاری کلاسهای آموزشی قرآن و تفسیر جهت اطلاع از زمان ثبت نام و همچنین دوره آموزشی با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید: 33727360-084 ........09187441008.........09377597262.........مدیریت مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران
بازديد : 948 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : سه شنبه 9 آذر 1395"18:21"

 

آخر ِ صفر و عزای ثامن الحجج

سینه زن و بگو اللهم عجل فرج

یا صاحب الزّمان،شده بیت الاحزان

وادی ّ خراسان،مولا یا رضا جان...

************

عجیب نیست که در سینه غصّه مهمان است

شب فراق شده؛ حرف حرف هجران است

 به چشم‌هم‌زدنی این دو ماه هم رفت و

بهار گریه هم امشب رو به پایان است

به این فراق بگرییم و یا به دوری ِتو

بگو چه كار كنم درد و غم فراوان است

شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،ضامن آهو، امام علی ابن موسی الرضا(ع) تسلیت باد



برچسب ها : تسلیت شهادت امام رضا(ع), سالروز شهادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع),

بازديد : 3183 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : چهار شنبه 30 مرداد 1395"11:29"

برگزاری کلاس حفظ سوره مبارکه حجرات

در قالب یک طرح آموزشی

مقطع زمانی: تابستان 95

 

  


موضوعات مرتبط : اطلاعیه کلاسهای آموزشی, کلاسهای در حال برگزاری, ,
برچسب ها : حفظ سوره حجرات, حفظ سوره مبارکه حجرات-آموزش حفظ و مفاهیم سوره مبارکه حجرات,

بازديد : 1797 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1395"11:17"


فضیلت حفظ قرآن کریم

برای پی بردن به فضیلت و اهمیت حفظ قرآن کافی است اندکی در احادیث رسیده از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) در اين باره و نیز در سیره عملی ايشان در تعامل با قرآن و اهل آن دقت کنیم. به طور کلی قرآن کریم در نگاه آن بزرگواران از جایگاهی رفیع و منزلتی ویژه برخوردار است و بالتبع مسائل مربوط به آن، از جمله «تلاوت و قرائت، تدبر و عمل به فرامین آن و آموختن و آموزاندن آن» و نيز «حفظ قرآن و در سينه داشتن آن»، مورد سفارش ایشان قرار گرفته است.

به چند نمونه از احادیث مرتبط با حفظ قرآن توجه کنید:

1
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ كَلامَ اللهِ. مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَي اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَي اللهَ.»:[1] حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در بركنندگان نور خدا و آموزگاران كلام خدايند. كسي كه با آنان دوستي نمايد با خدا دوستي نموده و كسي كه با آنان دشمني كند خدا را دشمن داشته است.


2
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَي اللهِ بَعْدَ الاَنبياءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. يَخْرُجونَ مِن الدُّنيا كَما يَخْرُجُ الاَنبياء وَ يَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبياءِ و يَمُرُّونَ عَلي الصِّراط مَعَ الاَنبياءِ و يَأخُذونَ ثوابَ الاَنبياء. فَطوبي لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ» [2]: گرامي ترين بندگان بعد از انبياء علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبياء از دنيا مي روند، همراه انبياء از قبرهايشان خارج مي شوند، به همراه انبياء از صراط مي گذرند و ثواب انبياء را مي برند. پس خوشا به حال پوينده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتي كه نزد خدا دارند.


3
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «مَنْ اَعْطاهُ اللهُ حِفْظَ كِتابِهِ فَظَنَّ اَنَّ أحَداً اُعْطِيَ أفْضَلَ مِمَّا اُعْطِيَ فَقَدْ غَمَطَ أفْضَلَ النِّعمَةِ.»: [3] هر كس كه خداوند حفظ كتابش را به او ببخشد و گمان برد به كسي چيزي بهتر از او داده شده، بافضيلت ترين نعمت را كوچك شمرده است.


4
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «أغْنَي النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ؛ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالي في جوْفِه.» : [4] بي نيازترين مردم حافظان قرآن هستند؛ همان كساني كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جاي داده است.


5
ـ* قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَي اللهُ إلَي الأرضِ أَن لا تَأكُلي لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهي كَيفَ آكُلُ لَحْمَهُ و كَلامُكَ في جَوْفِه.»: [5] هنگامي كه حافظ قرآن از دنيا مي رود خداي تبارك و تعالي به زمين وحي مي كند كه «گوشت بدن او را نخورزمين مي گويد: «پروردگارا، چگونه گوشت او را بخورم در حالي كه كلام تو (قرآن) در قلب اوست


6
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «لِحاملِ القُرآنِ إذا عَمِلَ بِهِ فَأحَلَّ حَلالَهُ و حَرَّمَ حَرامَهُ شَفْعٌ في عَشْرَةِ أهْلِ بَيْتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ كُلُّهُم قَدْ وَجَبَتْ لَهٌ النّارُ.»:[6] حافظ عامل به قرآن كه حلال آن را حلال و حرام آن را حرام مي شمارد فرداي قيامت در مورد 10 نفر از بستگانش ـ كه همگي آنها اهل آتشند ـ حق شفاعت دارد.


7
ـ قال علی (علیه السلام): « اِقرَؤُوا القرآنَ و اسْتَظْهِرُوهُ فإنّ اللّهَ تَعالى لا يُعَذِّبُ قلباً وَعَى القرآنَ. »:[7] قـرآن را تـلاوت كـنـيـد و آن را به خاطر سپاريد، زيرا خداوند متعال دلى را كه قرآن را در خود دارد عذاب نمى كند.


8
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): « إنّ الّذى ليسَ فى جَوْفِهِ شيىءٌ مِنَ القرآنِ كَالبيتِ الخرابِ. » : [8] كسى كه در درونش چيزى از قرآن نيست، دلش مانند خانه ويران است.


9
ـ قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): « مَنْ قَرَأ القرآنَ عن حفظِهِ ثمّ ظَنَّ أنّ اللّهَ تَعالى لا يَغْفِرُهُ فَهو مِمّنِ اسْتَهْزَأ بآياتِ اللّهِ. »:[9] كـسـى كـه قرآن را از حفظ بخواند و گمان كند خداى تعالى او را نمي آمرزد، در شمار كسانى است كه آيات الهى را به تمسخر گرفته*اند.


10
ـ قال الامام الصادق (عليه السلام): «اَلْحافِظُ للْقرْآنِ الْعامِلُ بِه مَعَ السَّفَرةِ الْكِرامِ الْبَرَرَةِ.»: [10] حافظ قرآن كه بدان عمل كند، در آخرت رفيق و همراه فرشتگان و سفيران الهي خواهد بود.




از بیانات نورانی معصومان در این باب، می توانیم به برخي از برکات حفظ قرآن پی ببریم؛ از جمله: «قرار گرفتن در پناه رحمت الهي، محشور شدن با انبياء و همراهي با آنان، برخورداري از بالاترين ثروت فرهنگي (قرآن)، داشتن حق شفاعت در قيامت، ايمني از عذاب آخرت، آباداني دل و ...». البته چنانچه در متن شماري از احاديث تأكيد شده، شرط اين بهره مندي آن است كه حافظ قرآن در جهت عمل به احكام و فرامين آن حركت كند و كلام وحي همواره نصب العين او باشد. بديهي است كه تنها بسنده كردن به خواندن ظاهري آيات، تمامي اين بركات را به دنبال ندارد.

علاوه بر موارد فوق، بركات و فوائد مهم ديگري نيز در حفظ قرآن هست كه از مهمترين آنها «انس با قرآن» است. حفظ قرآن را جامع ترين راه براي انس با اين كتاب مقدس دانسته اند و به راستی هم چنين است؛ زیرا حافظ قرآن، به بهانه ورود به اين وادي مبارك و به سبب آنكه بي توجهي به آيات و فراموش كردن آنها پسنديده نيست و نوعي بي احترامي به كتاب وحي تلقي مي شود، بايد تا پايان عمر به تلاوت قرآن و محفوظات خود پايبند باشد و همين نكته و خواندن مكرر آيات موجبات مؤانست و رفاقت او را با قرآن فراهم مي كند.

آنچه گفتيم گوشه اي از بركات و فوائد حفظ قرآن كريم بود و بركات فراوان ديگری نيز هست كه مجال پرداختن به آنها در این مختصر فراهم نیست. اما آنچه گفتيم و نگفتيم تنها به منزله توصيف منظره اي نيكو و دلكش است و شرط بهره مندی کامل از این تصویر زیبا آن است که آستين همت را بالا بزنيد و با توكل بر خدا و توسل به ذوات مقدس معصومان (عليهم السلام) «حفظ قرآن» را آغاز كنيد.

 



پي نوشت:

[1] . مستدرك الوسائل /ج4/ص 254.

[2] . بحارالانوار /ج 89/ ص 18ـ 19.

[3] . كنزالعمال / ج1/ حديث 2317.

[4] . كنزالعمال/ج1/حديث 2261.

[5] . كنزالعمال/ج1/حديث 2488.

[6] . كنز العمال / ج 1/ حديث 2327 .

[7] . بحار الانوار، ج 89،* ص19.

[8] . كنز العمال، ج 1، ص 553.

[9] . مستدرك الوسائل، ج 2، ص 294.

[10] . اصول كافي، ج 4، ص 404.

 

منبع - سایت امام حسین (ع)



برچسب ها : فضیلت حفظ قرآن, حفظ قرآن, فضیلتهای حفظ قرآن, حفظ,

بازديد : 3250 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : چهار شنبه 25 تير 1395"12:6"

برگزاری کلاس آموزش روخوانی و روانخوانی ویژه برادران

مقطع زمانی: تابستان 95

  

 


موضوعات مرتبط : اطلاعیه کلاسهای آموزشی, کلاسهای در حال برگزاری, ,
برچسب ها : کلاس روخوانی و روانخوانی تابستان95-تابستان 95-طرح رواخوانمی رمضان95,

بازديد : 2334 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : شنبه 17 بهمن 1394"16:59"

باسلام و عرض ادب به محضر بازدیدکنندگان و قرآن دوستان عزیز؛

ضمن عرض پوزش از محضر یکیایک شما برادران و خواهران محترم بخاطر وقفه طولانی که در بروزرسانی مطالب وبسایت پیش آمد. ان شاءالله تعالی طی روزهای آتی مطالب وبسایت بروزرسانی خواهد شد.

ضمنا از تمام کسانی که ابراز لطف و عنایت کردند کمال تشکر و اقدردانی می نماییم.

لطفا ما را با نظرات سازنده خود دلگرم و مسرور نمائید.

با سپاس





بازديد : 2847 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : یک شنبه 1 شهريور 1394"10:1"

«در ميان ما قاريان قرآن از جمله افرادي هستند که احترام بدان ها را بر خود واجب دانسته و در هر زمان از آنها به نيکي ياد مي‌کنيم و دليل بر اين کارمان انس و الفت قاري قرآن با قرآن است و از آنجايي که به قرآن احترام مي گذاريم ، قاري آن را نيز محترم مي شمريم. با اين حال آيا تمامي قاريان قرآن شايسته اين احترام هستند؟ آيا همه آنها حق تلاوت را به جا مي آورند؟ قاري قرآن مي تواند منافق باشد؟ هر کاري براي خود مسئوليت به همراه مي آورد، قاريان قرآن نيز از اين مقوله خارج نيستند و عدم توجه به مسئوليتشان زيان هايي گاه جبران نشدني برايشان به همراه دارد.

حضرت باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا (صلوات الله عليه) فرموده: اى گروه قرآن‏ خوانان از خداى عزوجل بپرهيزيد در آنچه از كتاب خود به شما داده است ؛ زيرا كه من مسئولم و شما هم مسئول هستيد، من از رساندن و تبليغ رسالت مسئولم، و شما از آنچه از قرآن و سنت من در برداريد ،مسئول هستيد. اين سخن حضرت حکايت از مسئوليت يک قاري قرآن دارد .

مسئوليت يک قاري قرآن چيست؟ پيامبر «صلوات الله عليه» مي فرمايند: شايسته ‏ترين فرد ، براى خضوع و خشوع در برابر خدا، در آشكار و نهان، حامل قرآن است؛ و شايسته ‏ترين فرد براى نماز و روزه، در آشكار و نهان، حامل قرآن. مقصود از حامل قرآن- به طور كلى- عالم به علم و معرفت قرآنى و عامل به آن است و رسول خدا (صلي الله عليه) فرمود: حاملين قرآن نمايندگان و سرپرستان اهل بهشتند.

تلاوت قرآن حتي در مورد قاريان آن به روخواني صرف خلاصه نمي شود و قاريان در مورد قرآن مسئول علم و معرفت به قرآن و به کار بستن آن در زندگي خويش هستند و مسئوليت بزرگ يک قاري ، علم و معرفت به قرآن و عمل کردن به آن است.

قاري قرآن مي تواند منافق باشد؟ بله قاري قرآن نيز مي تواند منافق باشد، حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله مى ‏فرمايد كه بيشترين منافقان امّت من قاريانند، چرا كه ايشان از آنچه از قرآن مجيد مى ‏خوانند، از اوامر و نواهى، عمل به او نمى ‏كنند و گفتار ايشان موافق كردار نيست، پس سعى كن كه كردار تو موافق فرموده الهى باشد و به مضمون كريمه: فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ(هود- 112)، پس همان گونه که دستور يافته اي ، ايستادگي کن. حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله مى ‏فرمايد كه: هر كه ظاهر او مخالف باطن باشد، پس او منافق است، هر كه باشد و هر جا كه باشد و هر زمان كه باشد. (مصباح الشريعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گيلان / 250) و فرمودند: داستان منافق داستان آن تنه درخت خرما است كه صاحب درخت تصميم گرفت كه آن را در سقف خانه بكار برد، راست نيامد. تصميم گرفت كه آن را شمع ديوار كند، راست نيامد و بالأخره در زير ديك سوزانيد.

قاري قرآن اگر خود از صفات نيکويي که در قرآن ذکر و بدان امر شده مبرا بوده و در مورد اوامر و نواهي قرآن کوتاهي کند ، منافقي بيش نيست ؛ چرا که با وجود اينکه در ظاهر با قرآن مأنوس بوده و روزانه به تلاوت آن مي پردازد اما در باطن، وجودش فارق از آيات قرآني است و اين يعني نفاق. حال مي توان مقصود ياران پيامبر را در اين روايت درک کرد، ابو عبد الرّحمان سلمى روايت كرده ‏اند كه گفت: برخى از اصحاب پيغمبر «صلي الله عليه و آله» كه به ما قرآن مى ‏آموختند مى ‏گفتند: اصحاب، قرآن را ده آيه ده آيه از پيامبر «صلي الله عليه و آله» تعليم مى ‏گرفتند، و تا زمانى كه علم ده آيه را درست نمى ‏آموختند و به آنها عمل نمى ‏كردند ، به ده آيه ديگر نمى ‏پرداختند.

چرا که آنان دوست نداشتند قرآن صرفاً لقلقه زبانشان بوده و در باطن درگير صفت نفاق شوند.ابن فضيل از عطاء و او از ابو عبد الرّحمان سلمى نقل كرده است: احدى را قارى‏تر از على بن ابى طالب عليه السّلام نديدم يعنى هيچ كسى را نديديم قرآن را بهتر از على عليه السّلام تلاوت كند. بله يگانه‌اي که قرآن با گوشت و خون او آميخته و تمام زندگانيش تجلي آيات قرآن کريم است، بهترين و زيباترين تلاوت را از قرآن خواهد داشت و نام قاري قرآن تنها زيبنده و شايسته اوست.»

 

بخش قرآنی موسسه تبیان-مقاله مریم پناهنده





بازديد : 4334 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : یک شنبه 11 مرداد 1394"10:11"

ثبت نام جدید کلاسهای آموزش تخصصی قرآن کریم از مبتدی تا پیشرفته ویژه برادران و خواهران علاقمند با اعطای مدرک تخصصی پایان هر دوره و برگزاری مسابقات ویژه داوطلبان شرکت کننده.

برگزاری کلاسهای بصورت مجزا ویژه خواهران و برادران در سطوح مختلف می باشد.

تدریس خواهران توسط استاد کارشناس خانم منتخب و چهره برگزیده قرآنی صورت می گیرد.

تدریس برادران توسط استاداحمد ناصری فر(علیرضایی) چهره برگزیده قرآنی بعمل می آید.

نکته مهم1**: تازمان تکمیل ثبت نام حدنصاب حداقل15 نفر هر کلاس بااطلاع رسانی به داوطلبان محترم،دوره برگزار خواهد شد.

نکته مهم2**: مکان برگزاری کلاسهای آموزشی در محل حسینیه ابوالفضل(ع)واقع در خیابان معلم-محل استقرار موسسه قرآنی سراج می باشد.

سطح 1(روخوانی)                           دانلود فایل مربوطه( PDF )

سطح2(روانخوانی و صحت قرائت نماز) دانلود فایل مربوطه( PDF )

سطح3(فصیح خوانی)                      دانلود فایل مربوطه( PDF )

سطح 4(علوم و فنون قرائت پایه)        دانلود فایل مربوطه( PDF )

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه ثبت نام و شراط آن با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمایند:

084-33727360

09187441008

 مدیریت مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران


موضوعات مرتبط : اطلاعیه های ثبت نام, ,


بازديد : 5960 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : شنبه 10 مرداد 1394"10:37"

ضمن عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات:

ثبت نام کلاس قرآن روخوانی و روانخوانی ویژه نونهالان (سنین کمتر از 10 سال)

تدریس توسط کارشناس مجرب خانم

زمان و مهلت ثبت نام:5 لغایت 20 مرداد 94

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایند:

084-33727360

09187441008

مدیریت مؤسسه قرآنی مردمی سراج


موضوعات مرتبط : اطلاعیه های ثبت نام, ,


بازديد : 4052 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 5 مرداد 1394"9:6"

برگزاری دوره صحیح خوانی قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان

         

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 



برچسب ها : برگزاری کلاس قرآن در رمضان94, کلاس قرآن ماه رمضان94, ماه رمضان94,

بازديد : 2814 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 8 تير 1394"10:53"

ضمن عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات شما روزه داران و قرآن دوستان عزیز؛

با عرض پوزش از تاخیر در ب روزرسانی وبسایت و نیز تاخیر در برگزاری کلاسهای حضوری آموزشی قرآن کریم در محل موسسه که بدلیل موجه شدن با زمان برگزاری امتحانات مدارس این امر محقق نشد، بدین وسیله به اطلاع داوطلبان عزیز می رساند روند کلاسهای دائمی آموزشی در محل موسسه از تاریخ دوشنبه8تیرماه94 آغازی مجدد و ان شالله در مرداد ماه آینده آزمون کلاسهای آموزشی سطوح 2 و 3 در محل دائمی موسسه قرآنی سراج واقع در حسینیه ابوالفضل (ع) برگزار خواهد شد.لذا ازتمامی اعضای داوطلبان محترم خواهشمندیم در کلاسهای مربوطه حضور بهم رسانند.

موفق باشید....مدیریت موسسه قرآنی سراج دهلران





بازديد : 6655 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : سه شنبه 8 ارديبهشت 1394"9:13"

باسلام؛

به اطلاع عموم داوطلبان عزیز می رساند که به منظور دسترسی به مفاد امتحانی خود دقیقا کمتر از 10 روز از شروع آزمون پایان دوره از قسمت اطلاعیه کلاسهای آموزشی اقدام نمایند.ضمنا مفاد امتحانی مطابق شماره اختصاص داده شده به هر داوطلب که بصورت رمز می باشد،معین گردیده است. موفق باشید

مدیرییت مؤسسه قرآنی سراج دهلران

 


موضوعات مرتبط : اطلاعیه کلاسهای آموزشی, آزمون داوطلبان(مفادامتحانی), ,


بازديد : 13934 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : یک شنبه 9 فروردين 1394"10:13"

 


ردیف

نام درس

دانلود فایل تصویری

 

1

الفبای زبان عربی

 

2

 حرکات کوتاه

 

3

 حرکات کشیده

 

4

 سکون

 

5

 تشدید

 

6

 تنوین

 

7

 مد

 

8

 حروف ناخوانا

 

9

 اشباع و عدم اشباع هاء

 

10

 وقف

 

11

 حروف مقطعه قرآن

 

12

 علائم وقف

 

 هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاجایز نیست

 


موضوعات مرتبط : آموزش, ,
برچسب ها : آموزش قرآن, آموزش تصویری قرائت قرآن کریم, آموزش روخوانی قرآن, آموزش قرائت قرآن کریم, قرائت تصویری قرآن کریم,

بازديد : 13812 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : یک شنبه 1 فروردين 1394"3:22"

  

 

ای خدای دگرگون کننده دلها و دیده ها
ای تدبیر کننده روز و شب
ای دگرگون کننده حالی به حالی دیگر
حال مارا به بهترین حال دگرگون کن
سال نو برهمگی شما عزیزان مبارک





بازديد : 11973 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393"10:33"

 

متناسب با سیستم عامل: آندروید
نام برنامه:  باد صبا (نسخه 5.4)            

حجم برنامه:  6 مگابایت                     

توضیحات برنامه:

برنامه تقویم سال شمسی بهمراه نمایش تاریخ قمری و میلادی-باداشتن امکاناتی بسیار جالب نظیر پخش اذان شهرهای مختلف ایران بطور دقیق بهمراه اصوات برگزیده مؤذنان مشهور،قبله نما،ویجت مخصوص و دیگر امکانات بی نظیر

 

 

 

 

 

 

منبع:mth-co.ir

متناسب با سیستم عامل: آندروید
نام برنامه:
iQuran (نسخه 2.4)

حجم برنامه: 43.5 مگابایت

توضیحات برنامه:

برنامه ای بسیار عالی بهمراه نمایش رنگی صفحات قرآن کریم باخط عثمان طه و شامل چند دوره تلاوت ترتیل اساتید مشهورجهان بانمایش ترجمه فارسی آیت الله مکارم شیرازی و چندین قابلیتهای مفید دیگر

نکته:بعدازنصب می توانید فایلهای دیتای هرکدام از قاریان دلخواه خود را در محل کارتSD ذخیره و از داخل برنامه فراخوانی نمائید.

دانلود صوت استاد عبدالباسط - با حجم 1.5 گیگابایت - تلاوت با صوت (تحقیق)

دانلود صوت استاد سعدالغامدی - با حجم 390 مگابایت (ترتیل)

دانلود صوت استاد ماهرالمعیقلی - با حجم 602 مگابایت (ترتیل)

منبع:سرزمین دانلود


متناسب با سیستم عامل: آندروید

نام برنامه: مفاتیح صوتی باب النعیم(نسخه2)

حجم برنامه: 9.38 مگابایت

توضیحات برنامه:

برنامه ای برگزیده و کاری از مؤسسه موج نور همراه می باشد که شامل  کلیات مفاتیح الجنان بهمراه صداو متن اعرابی و ترجمه فارسی کتاب مفاتیح

 

منبع:mth-co.ir 


متناسب با سیستم عامل: آندروید

نام برنامه: نهج البلاغه صوتی کیمیا(نسخه1.0.4)

حجم برنامه:9.61

توضیحات برنامه:

متن کامل نهج البلاغه بر اساس نسخه صبحی صالح همراه با صوت بهمراه3 ترجمه ی فارسی شامل دکتر شهیدی، آیت الله مکارم و آقای دشتی و امکانات فوق العاده دیگر

 

منبع:mth-co.ir  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





بازديد : 3017 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393"10:26"





بازديد : 6809 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 18 اسفند 1393"8:57"


« اطلاعیه ویژه خواهران »

به اطلاع عموم خواهران علاقمند به رشته حفظ قرآن کریم{ (جز اول و دوم)،(جزء30)،(حفظ 5 جزء) و حفظ کل } می رساند مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران با رویکرد برگزاری کلاس آنلاین و غیر حضوری از طریق همین سایت ثبت نام بعمل می آورد.

شرایط  ثبت نام:

1-داشتن سن 7 سال به بالا                                               

2-آشنایی اولیه با روخوانی قرآن کریم 
چگونگی ثبت نام:

خواهران علاقمند به این رشته می توانند یکی از موارد فوق الذکر  { (جز اول و دوم) ، (جزء30) ، (حفظ 5 جزء) و حفظ کل } را بنا به سلیقه خود جهت حفظ و برگزاری آزمون پایانی انتخاب نمایند.

روش شرکت در این کلاس غیر حضوری بدین گونه است که ابتدا با شماره تلفن های بخش مدیریت مؤسسه قرآن سراج دهلران که در ذیل اشاره خواهد شد تماس گرفته و ثبت نام کنید، و سپس یکی از موارد فوق را جهت حفظ انتخاب و از تاریخ برگزاری آزمون که توسط استادمربوطه بصورت شفاهی و غیرحضوری(تلفنی) از شما عزیزان گرفته خواهد شد، اطلاع حاصل نمائید.

شماره تلفن های بخش مدیریت مؤسسه قرآنی سراج: 08433727360 - 09187441008 - 09377597262


موضوعات مرتبط : اطلاعیه کلاسهای آموزشی, اطلاعیه های ثبت نام, ,
برچسب ها : ثبت نام در کلاسهای قرآن, ثبت نام قرآن, کلاس حفظ آنلاین,

بازديد : 5221 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : سه شنبه 12 اسفند 1393"17:38"

برای استفاده از مطالب این پست لطفا عضو شوید...


موضوعات مرتبط : آموزش, آموزش صوتی نغمات و الحان, ,


بازديد : 4930 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : سه شنبه 12 اسفند 1393"10:30"

کلاس آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه برادران در حال برگزاری...(سطوح2 و 3)

دوشنبه ها ساعت 19:30 در محل حسینیه ابوالفضل(ع) واقع در خیابان معلم...محل تشکیل کلاسهای آموزشی مؤسسه قرآنی سراج

 علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام و شرکت در کلاسها بصورت حضوری و غیر حضوری با شماره تلفن 08433727360 و یا 09187441008 مدیریت مؤسسه سراج دهلران تماس حاصل فرمایند. التماس دعا

 

 

 


موضوعات مرتبط : کلاسهای در حال برگزاری, ,


بازديد : 4007 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : یک شنبه 10 اسفند 1393"10:45"

باسلام به شما قرآن دوستان عزیز؛

لطفا جهت استفاده از مطالب ویژه این پست عضو شوید...


موضوعات مرتبط : آموزش کامل مقامات(نغمات), ,
برچسب ها : نغمات, الحان, مقامات, دستگاههای قرآنی, نغمات قرآنی, مقامات قرآنی,

بازديد : 5063 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : شنبه 18 بهمن 1393"18:12"

باسلام خدمت بازدیدکنندگان محترم؛

در این قسمت قصد داریم تا منتخبی از بهترین برنامه های قرآنی مخصوص کامپیوتر را برایتان قرار دهیم.لطفا جهت استفاده از مطالب این بخش عضو شوید...ادامه مطلب


موضوعات مرتبط : برنامه های موبایل وکامپیوتر, کامپیوتر, ,
برچسب ها : برنامه های قرآنی کامپیوتر, برنامه قرآنی لبتاب, نرم افزار قرآنی کامپیوتر,

بازديد : 2166 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"17:33"

تصویرقاری

تصویرقاری 

 

استاد عبدالباسط محمدعبدالصمد

استاد محمدصدیق منشاوی

سوره        بلد


سوره      آل عمران


سوره       مریم

سوره        نباء

سوره       حجر

سوره      اسراء

سوره     الحاقه

سوره      فاتحه

سوره    غاشیه

سوره       علق

سوره     انفطار

سوره     مؤمنون

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد مصطفی اسماعیل

استاد راغب مصطفی غلوش

سوره     نازعات

   

سوره     احزاب

   

سوره     احزاب

 

سوره     اسراء


سوره      حاقه

 

سوره      بروج

 

سوره     رحمن

 

سوره      بقره

 

سوره     مریم

 

سوره      بقره

 

سوره     تحریم

 

سوره   آل عمران

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

استاد شحات محمد انور

استاد محمود شحات محمدانور

سوره     احزاب

  

سوره     فتح


سوره   آل عمران


سوره    قریش

 

سوره   مومنون

 

سوره تحریم...حمد

 

سوره    غاشیة

 

سوره      انبیاء

 

سوره   ق-کوثر

 

سوره       طه

 

سوره    نساء

 

سوره    شمس

 

تصویرقاری

تصویرقاری

  

استاد حامد شاکرنژاد

استاد سیدمتولی عبدالعال

سوره    یوسف

سوره حج-قصار...

سوره  آل عمران


سوره    اعراف

سوره   ضحی

سوره    حشر


سوره     طه

سوره  مریم

سوره     ق


سوره    الرحمن


سوره   یوسف


سوره    ابراهیم

تصویرقاری

تصویرقاری

  

استاد محمداحمد بسیونی

استاد شعبان عبدالعزیزصیاد

سوره نباء-نازعات

   

سوره   نجم

 

سوره نحل-قصار

 

سوره  نور

 

سوره  فصلت

 

سوره نجم وقمر

 

سوره   یس

 

سوره   اسراء

 

سوره  قیامه1

 

سوره  مجادله

 

سوره  قیامه2

 

سوره   انسان

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

استاد دکتر احمد نعینع

استاد محمودمحمد طبلاوی

سوره   مریم

سوره    احزاب


سوره   احزاب


سوره     فتح

سوره   روم

سوره     انبیاء

سوره    جن

سوره    انعام

سوره   فاطر

سوره     حجر

سوره  انسان

سوره آل عمران

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد انور شحات محمدانور

استاد

سوره   شمس

سوره


سوره   احزاب


سوره

سوره   مائده

سوره

سوره    زمر

سوره

سوره  

سوره

سوره

سوره


تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد

استاد

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد

استاد

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد

استاد

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد

استاد

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد

استاد

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد

استاد

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

تصویرقاری

تصویرقاری

 

 

استاد

استاد

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

سوره

 

 


موضوعات مرتبط : فیلم, تلاوت قرآن کریم, ,


بازديد : 4550 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:53"

«شعبان عبدالعزیز صیاد»

«استاد شعبان عبدالعزیز صیاد»
شعبان عبدالعزیز صیاد یكی از قاریان مشهور مصری در 20 سپتامبر سال 1940 میلادی مصادف با 1319 هجری شمسی در روستای «صراوة» از توابع شهر آشمون در استان منوفیه مصر به‌دنیا آمد.

پدرش «عبد العزیز إسماعیل احمد الصیاد» قاری قرآن بود و به‌سبب تلاوت بسیار زیبایش، در مناسبت‌ها و محافل برای تلاوت قرآن دعوت می‌شد و این مقدمه‌ای بود تا شعبان عبدالعزیز صیاد از همان اوان كودكی آیات وحی الهی را در دل و جان خود زمزمه كند.

استاد شعبان عبدالعزیز صیاد در هفت سالگی حافظ كل قرآن شد و این امر هنگامی محقق شد كه وی برای فراگیری علوم قرائات و تجوید قرآن كریم به مكتب‌خانه رفت و نزد استاد «جاد ابوغربیة» به فراگیری علوم قرآنی مشغول شد.

وی در 12 سالگی به محافل قرآنی دعوت می‌شد، او پس از اخذ دیپلم به دانشگاه الازهر مصر رفت و در رشته اصول دین به فراگیری علوم دینی مشغول شد، وی در تلاوت خود بیشتر از سبك استاد «محمد رفعت»، استاد «محمد سلام» و استاد«مصطفی اسماعیل» بهره می‌گرفت.

استاد شعبان عبدالعزیز صیاد در سال 1966 میلادی از دانشگاه الازهر فارغ‌التحصیل شد و در آن زمان به‌عنوان قاری مشهور برای تلاوت آیات روح‌بخش قرآن كریم به مجالس و محافل دینی و مذهبی دعوت می‌شد

این قاری برجسته كشور مصر در سال 1975 در آزمون ورودی رادیو قرآن مصر شركت كرد و با موفقیت كامل توانست جواز حضور و تلاوت در رادیو قرآن این كشور را كسب كند و بدین‌ وسیله شهرت استاد و همچنین صدای دل‌نواز او در سراسر جهان طنین‌انداز شد.

استاد شعبان عبدالعزیز صیاد در بزرگترین و مشهورترین مساجد كشور مصر به تلاوت پرداخته كه از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد الحسین (ع) و مسجد حضرت زینب (س) اشاره كرد، صدای این قاری برجسته مصری چنان زیبا بود كه هنگام تلاوت وی جمع كثیری حتی در هوای سرد گردهم می‌آمدند تا آوی وحی را با ترنم نغمات ملكوتی این استاد گوش كنند.

این قاری مصری به جمهوری اسلامی ایران نیز برای تلاوت قرآن سفر كرد و عاشقان و تشنگان كلام وحی الهی را با صدای زیبای خود سیراب كرد، وی مشوقان اصلی خود برای تلاوت خود را استاد «مصطفی اسماعیل»، «ابوالعینین شعیشع» و «محمود علی‌البناء» می‌داند.

استاد صیاد علاوه بر ایران به كشورهای مختلف جهان برای تلاوت قرآن كریم مسافرت كرد كه از جمله آن‌ها می‌توان به كشورهای كویت، امارات، اردن، سوریه، عراق، اندونزی، انگلستان، فرانسه و آمریكا اشاره كرد.

تلاوت‌های این قاری برجسته مصری همراه با حزن و سوزی خاص همراه است كه تا اعماق دل‌ها رسوخ كرده و قلب‌ها را جلا می‌دهد،استاد شعبان عبدالعزیز صیاد سرانجام در سال 1998 در سن 58 سالگی دعوت حق را لبیك گفت و به دیدار معبود شتافت. روحش شاد یادش گرامی باد.


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, شعبان عبدالعزیز صیاد, ,


بازديد : 4436 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:51"

«دکتر احمداحمد نعینع»


 

سوال ۱- لطفاً بفرمایید خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال دارید و در کجا متولد شده اید و الان در کجا ساکن هستید و چه تحصیلاتی دارید؟
بنده دکتر احمد نعینع هستم، ۴۶ سال سن دارم و در شهر متوبس متولد شده ام. کلمه متوبس کلمه ای از فراعنه است که اصل آن متوبس است، الان نیز در قاهره پایتخت مصر سکونت دارم. من در دانشگاه اسکندریه لیسانس خود را در پزشکی و بعد فوق لیسانس خود را گرفتم و در انتها نیز دکترای خود را با تخصص طبابت اطفال در آن دانشگاه گرفتم.
سوال ۲- غیر از خودتان سه تن از قاریان بزرگ مصر را نام ببرید؟
از قاریان قدیم: استاد محمد رفعت، استاد مصطفی اسماعیل و استاد ابوالعینین شعیشع.
از قاریان جدید: استاد شحات محمد انور، استاد محمد الیثی و استاد محمد عبدالوهاب طنطاوی.
سوال ۳- آیا در ملاقات هایتان با مقام معظم رهبری و تلاوتهایی که داشتید خاطره ای دارید؟
من سومین بار است که به ایران سفر کرده ام و در دو بار قبل با ایشان ملاقات داشتم. خاطره ای از اولین دیدار ار نقل می کنم: یک شب هنگام نماز مغرب و عشا در منزل مقام معظم رهبری بودم و نماز را به امامت ایشان خواندم و بعد قرار شد که قرائت کنم، امام در جای مخصوص جلوس کردند و من هم تلاوت کردم. آقا بسیار خوشحال شدند و فرمودند: (( شما مثل استاد مصطفی اسماعیل تلاوت می کنید و صدایتان بسیار شبیه اوست اما از او تقلید نمی کنید بلکه قطعاتی را افزون بر کارهای مصطفی اسماعیل اجرا می کنید.)) و بعد سوالاتی را پرسیدند که استاد مصطفی اسماعیل کی فوت کرد، کجا فوت کرد، چگونه بود و چقدر از آن زمان می گذرد.
سوال۴- ما به خاطر داریم که شما در یکی از سفرهایتان به ایران یک عبا را از دست مقام معظم رهبری هدیه گرفتید، بفرمایید که آیا آن عبا را برای تلاوت نیکویتان به عنوان صله دریافت کردید؟
من فقط یک عبا نگرفتم بلکه یک شال سبز هم از ایشان هدیه گرفتم و علتش هم این بود که در گفتگوهای من با مقام معظم رهبری من عرض کردم که اجداد من حسنی هستند و در واقع من از یک سلسله حسنی هستم و اجداد من به امام حسن (ع) بر می گردد و لذا من از سادات هستم و ایشان یک عبا به رنگ روشن و یک شال سبز به من هدیه دادند.
سوال۵- آیا از مسافرت هایتان به شهرهای دیگر ایران هم خاطره ای دارید و از استقبال مردم در کجا بهترین خاطره برایتان پیش آمده است؟
من به شهرهای فراوانی از جمله بوشهر، ارومیه، شیراز، اصفهان، مشهد، زاهدان، اهواز، لار، بندرعباس، سنندج، یزد، کرمان و رفسنجان مسافرت کرده ام. ولی بهترین خاطرات من در شهرهایی رقم خورد که اماکن مقدسه در آنجا وجود دارد. خصوصاً در مشهد مقدس در زیارت حضرت امام رضا (ع) یک فضای روحانی و قدسی در آنجا احساس کردم و روحانیت خاصی را در آنجا دیدم و همینطور در قم در زیارت حضرت معصومه(ع) و همینطور در شیراز در زیارت شاه چراغ نیز احساس خوبی داشتم.
سوال۶- شما در سفرهایتان به هر جا تشریف برده اید قاریان ایرانی را دیده اید که در آنجا به تلاوت قرآن پرداخته اند، بفرمایید نظرتان راجع به آنها چیست وآینده آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟
من در این مدت که از اولین سفرم تاکنون به ایران می گذرد هر سالی نسبت به سال گذشته قاریان ایرانی را بهتر و در سطح بالاتری دیده ام و من همواره شکوفایی را در قاریان ایرانی احساس می کنم و همواره آنان را تشویق می کنم و برایشان دعا می کنم و امید است که در آینده همتراز با قاریان مصری باشند و چیزی از آنها کم نداشته باشند.
سوال۷- آیا خاطره ای از استاد عبدالباسط دارید؟
من در ابتدا همراه با ایشان می خواندم و اصلاً تلاوتم را با ایشان همراه کرده بودم و از او الهام می گرفتم، در حالی که او در نهایت و در اوج بود و من یک تازه کار بودم. حدود ۸ سال او را می شناختم او مردی خوش قلب و خوش رو بود و متخلق به اخلاق قرآنی. اما استاد مصطفی اسماعیل برای من جای خاصی را داشت.
سوال ۸- در صورتی که می توانید خاطره ای از استاد منشاوی بازگو کنید؟
من بیش از ۳۰ سال با اسم محمد صدیق منشاوی و تلاوتهای او آشنا بودم، از حدود سال ۱۹۶۹ میلادی، من حدوداً ۱۰ ساله بودم و استاد را می شناختم و از آن زمان تاکنون با تلاوتهای او آشنا هستم، آشنایی ما هم با این حالت بود که او در مسجدی در اسکندریه تلاوت می کرد و من با نامه و مکاتبه از او کسب فیض می کردم.
سوال۹- در انتها از شما خواهشمندیم خاطره ای از استاد مصطفی اسماعیل نقل کنید؟
من در آن زمان که استاد در مناسبتهای مختلف در شهر متوبس تلاوت می کرد کودک بودم و تلاوتهای او را می شناختم. بعد به اسکندریه آمدم. استاد به آنجا خیلی سفر می کردند در دهه۷۰ با استاد آشنا شدم و۸ سال همیشه همراه استاد بودم و همیشه به مانند یک ملازم، هر جا استاد می رفت همراه ایشان بودم.
سوال۱۰- استاد از شما خواهشمندیم کلماتی را به زبان فارسی صحبت کنید؟
متشکرم، خیلی ممنون .


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, احمد نعینع, ,


بازديد : 4338 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:43"

 

«ابوالعینین الشعیشع»


 

ابوالعینین‌ شعیشع در سال ۱۳۴۳هـ.ق در«بیلا» از استان «کفرشیخ» متعلق به مصر علیا به دنیا آمد. او مراحل اولیه قرائات را تحت آموزش برادر بزرگش«احمد شعیشع» فرا گرفت و پس از آن در کنار اساتید فن قرائات به تکمیل این علم پرداخت. او تنها قارى عصر خود است که به روش استاد کل قرائات و نابغه زمان ، مرحوم رفعت، به تلاوت مى پردازد. به همین سبب از مشاهیر عصر خود به شمار مى رود و همواره مشتاقان قرآن کریم از قرائت او بهره مى گیرند. استاد شعیشع از استادان و نام آوران بزرگ علم قرائت مى باشد. وى در تلاوت قرآن کریم صوتى گرم و لحنى ‌دلنشین ‌دارد. آن چنان که ‌شنونده را شیفته و مجذوب ‌حلاوت‌ صوت خویش می‌سازد. وى ‌قــرآن را در سن‌ّ هفت سالگى فرا گرفت و قرائت‌ قرآن را در رادیو قاهره براى اولین بار در سن هفده سالگى در ۱۳۶۰ هـ.ق آغاز کرد. او در آن زمان کوچکترین قارى در رادیو بود.
استاد در حال حاضر رئیس اتحادیه قراء مصر، عضو مجلس عالى امور اسلامی، عضو کمیته عالى قرآن در وزارت اوقاف مصر، رئیس مرکز بین المللى قرآن کریم و عضو کمیته ساختمان مساجد در استان قاهره و قارى مسجد سیده زینب در مصرى باشد.
از ویژگى هاى ‌ممتاز تلاوت استاد شعیشع وزین و با وقار بودن صوت و دقت در اداى کلمات و بیان ‌رسا و تلفظ قوى مى باشد. او تمامى موفقیت هاى خویش را در این زمینه مرهون ‌مساعدت هاى مرحوم شیخ عبدالله عفیفى شاعر و مؤلف داستان پیامبر بزرگ (ص) مى داند. استاد به ‌کشورهاى بسیارى از جمله، فرانسه، انگلیس، ترکیه، یوگسلاوی، سومالی، اردن، سوریه، کویت، ایران و تمامى کشورهاى عربى مسافرت کرده، در این کشورها به تلاوت قرآن پرداخته است. تلاوت هاى استاد به طور متوالى از کلیه ‌رادیوهاى کشورهاى عربى و اسلامى پخش مى شود؛ همچنان که رادیو قرآن جمهورى اسلامى ایران نیز همه هفته به پخش تلاوت هایى از این استاد مبادرت مى ورزد. وى در پانزدهمین دوره مسابقات بین المللى قرآن کریم که در ایران برگزار شد به عنوان رئیس هیأت داوران حضور داشت‌.
استاد درباره دستاورد سفرهایش به کشورهاى مختلف مى گوید:
در این مسافرت ها به این نتیجه دست یافته ام که آداب و سنت ها و رسم هاى اسلامى در میان همه مسلمانان جهان همانند و یکسان است‌.
ایشان معتقدند که قرآن بدون موسیقى زیباست، یک نوع موسیقى خدایى در آن وجود دارد. ولى قارى هنگامى که تلاوت می‌کند، معنى آنچه را که مى خواند باید با صدایش نشان بدهد. باید تغییر معانى کلمات را بداندتا با صدایش آنچه را در معانى وجود دارد، به دیگران انتقال دهد. در قرائت قرآن باید خشوع در برابر خدا دیده شود و قارى باید پایبند به خشوع باشد.
ایشان به عنوان سفارش به قاریان ایرانى بیان می‌کنند که:
قاریان نخست باید سلامتى خود را حفظ کنند. من به جوانان ایرانى نصیحت می‌کنم در سن بلوغ (در بین نوجوانى و جوانى ) به مدت یک سال از قرائت خوددارى کنند. در این دوره ، حنجره باید استراحت کند قارى باید از غذاى خوب استفاده کند، به خواب خود اهمیت دهد و ورزش کند تا نفس او تقویت ‌شود. قارى باید به علم تجوید آگاهى ‌همه جانبه داشته باشد. مطلب دیگرى که براى قاریان ایرانى اهمیت ‌دارد، حفظ قرآن است به‌ گونه اى که هنگام قرائت، قرآن را از حفظ ‌تلاوت کنند که این ها از اصول قرائت است. یادگیرى تواشیح دینى نیز براى قارى مهم است قارى باید دستگاه هاى ‌موسیقى را آموزش ببیند تا هنگام ‌قرائت ‌با آهنگ موزون به ‌تلاوت‌ بپردازد و دستگاه ها را در آن رعایت کند.
و در مورد قاریان ایرانى عنوان می‌کنند که : قاریان ایرانى در زیبایى صدا و تلاوت خوب، کم نظیرند. اگر بخواهم دقیق تر بیان کنم قاریان مصرى در مرتبه نخست قرار دارند و قاریان ایرانى پس از آنان قرار می‌گیرند. از لحاظ تعداد قاریان و زیبایى صدا بى نظیرند و در هیچ کشور اسلامى مانند ندارند. ایران و مصر در دو موضوع‌ با هم رقابت می‌کنند. نخست عشق به اهل بیت (ع) و دوم تلاوت قرآن.
این‌نهضت بزرگ قرآنى که در ایران به و جود آمده، مرهون انقـــلاب اسلامى است. من این شور و اشتیاق را پیش از انقلاب ندیدم و این از رهبران بزرگ کشور ایران است که پرچم قرآنى را برپاداشته اند.
استاد راز موفقیت خود را در ترس از خدا و رعایت و پایبندى به قرآن می‌داند و مى گوید:
«همیشه از خدا خواسته ام تازنده ام، مرا از خدمت به کتاب خدا محروم نکند.»

 

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, ابوالعینین شعیشع, ,


بازديد : 4548 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:38"

«حامد شاکرنژاد»

استاد حاج حامد شاکر نژاد یکی از قاریان نام آشنا در عرصه فن قرائت قرآن است. وی متولد سال ۱۳۶۲هجری شمسی است. و در حال حاضر در رشته مدیریت بازرگانی مشغول به تحصیل است. استادان فرقانی، حاج جواد و حاج مجتبی سادات فاطمی در تعلیم و تربیت وی نقش بسزایی داشتند. پدر و برادر بزرگترش حاج حمید شاکرنژاد، نیز از قاریان مطرح و موفق جامعه قرآنی به شمار می روند

بهترین هدیه به ایشان اجازه تشرف به داخل کعبه می‌باشد و ایشان از این بابت خیلی خوشحال است.

او در تلاوتهای خویش پیرو سبک اکبر القراء استاد مرحوم مصطفی اسماعیل است. با فن اختلاف قرائات به خوبی آشنا ست و در تلاوتهای مجلسی خویش قرآن را به روایتهای چندگانه قرائت می کنند
صدای پخته، انعطاف پذیر، قدرتمند، انواع تحریرهای چرخشی، چکشی، و… به همراه استفاده بجا از مقامها، گوشه ها، ملودیها و مبدلهای قرآنی، از وی چهره ای ممتاز و برجسته ساخته است؛ چندانکه که اگر کسی وی را نشناسد و فقط صدای او را بشنود گمان می کند یکی از قاریان مصری مشغول تلاوت است.

  
مقامات داخلی و بین المللی وی بدین شرح است 

مقامهای داخلی

نفر اول مسابقات قرآن کریم دانش آموزی مشهد مقدس در سال ۱۳۷۴
نفر اول مسابقات قرآن کریم دانش آموزی استان خراسان در سال ۱۳۷۴
نفر اول مسابقات قرآن کریم دانش آموزی کشور در سال ۱۳۷۴
نفر اول مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه مشهد مقدس در سال ۱۳۷۴
نفر اول مسابقات قرآن کریم اوقاف در استان خراسان در سال ۱۳۷۴
نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۷۴


مقامهای بین المللی


نفر اول مسابقات بین المللی قرآن کریم عربستان سعودی در رشته قرائت و حفظ ۵ جزء در سال ۱۳۷۴

مأموریت های قرآنی داخل کشور
تلاوت قرآن کریم در حرم مطهر امام رضا (ع) و در محضر مقام معظم رهبری

مأموریت های قرآنی در خارج از کشور
سفر به کشورهای عربستان سعودی، پاکستان، قطر، امارات متحده عربی، سوریه و لبنان جهت تبلیغ

 

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, حامد شاکرنژاد, ,


بازديد : 4360 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:34"

 

«انورشحات محمدانور»

 

در میان قاریان نسل سوم تلاوت کشور مصر، استاد انور شحات انور، فرزند مرحوم شیخ شحات محمد انور، یکی از برجسته ترین چهره قرآنی عصر حاضر در جهان اسلام به شمار می رود.

وی در سال 1978 میلادی مطابق با1357 شمسی در استان دهقلیه کشور مصر، در یک خانواده مذهبی نسبتا شلوغ (شش خواهر و دو برادر)دیده به جهان گشود.

پدرش؛ مرحوم شیخ شحات محمد انور؛ معروف به "ملک النغم" و جزوآخرین چهره های پیش کسوت دوران طلایی تلاوت مصر می باشد.

انور شحات، که اکنون متاهل و در کشور قاهره زندگی می کند، نخست در محضر پدر به فراگیری اصول تجوید و قرائت قرآن پرداخته آنگاه نزد "شیخ عبدالحکیم"، رئیس جامعه تفسیر و چاپ قرآن، مفاهیم قران را آموخته است.

چنانکه خود گفته است از سنین 2سالگی دوشادوش پدر در محافل قرآنی، شرکت می کرده و در همین جلسات ، استعداد ذاتی وی به تدریج شکوفایی یافته و آیات روح افزای قرآن در کام جان او می نشسته است.

حفظ قرآن را از 6سالگی آغاز و در 12 سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم گردیده است.

پدرش؛ مرحوم شیخ شحات محمد انور؛ معروف به "ملک النغم" و جزو آخرین چهره های پیش کسوت دوران طلایی تلاوت مصر می باشد.

او و برادر کوچکترش، محمود انورشحات، از کودکی به طریق و سبک تلاوت پدر، علاقمند و در مسجد"شحات"، مسجدی به نام پدر در قاهره، اذان می گفته است تا اینکه از 12سالگی به طور رسمی به محافل و مجامع قرآنی مصر راه یافته است.

انور شحات، نخست طریق روایت حفص از عاصم و سپس روایت "ورش" از نافع را نزد استاد" شیخ عبدالطیف" فرا گرفته و اکنون بر هر دو شیوه قرائت، تلاوت می کند.

16
ساله بود که در مسابقات سراسری کشور مصر شرکت کرده و توانست رتبه نخست آن دوره از مسابقات را از آن خود کند.

تقریبا اکثر افراد خانواده وی به دانشگاه راه پیدا کرده و خود او نیز فارغ التحصیل رشته زبان عربی از دانشگاه مشهور الازهر مصر است.

او اکنون قاری رسمی صداو سیمای کشور مصر است و تا کنون به کرات به کشور زیادی از جمله ایران، لبنان، پاکستان، مغرب و... سفر کرده است.

لحن تلاوت وی به شدت متاثر از شیوه پدر و تداعی کننده خاطرات شیرین و نغمه های منحصر به فرد مرحوم استاد شحات محمد انور است.


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, انور شحات محمد انور, ,


بازديد : 4486 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:26"

«استاد کامل یوسف البهتیمی»

استاد کامل یوسف البهتیمی ( محمد زکی یوسف) در سال 1922 ميلادي در روستاي بهتيم القليوبيه به دنیا آمد و در محضر اساتیدی چون محمد محمد الصيفي و شيخ محمد سلامه شاگردی کرد . وی در سال 1953 به راديوي مصر پيوست؛ در حالي که کم‌سالترين قاري راديو بود.. جالب آنکه در همان سالي که شیخ محمد صديق المنشاوي به راديو مصر پيوست ،او نیز به رادیو وارد شد. ارتباط عاطفي عميقي ميان اين دو بود .وی به روز دوم ژوئن 1969 ميلادي چشم از جهان فروبست درست درهمان سالی که شيخ المنشاوي بدورد حيات گفت.

از بین قاریان مصری شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که تقریبا فرقی بین تلاوتهای استدیویی و مجلسی اش قائل شد . و اما تلاوتهای استاد کامل یوسف البهتیمی تقریبا از این قاعده پیروی می کند . در حالیکه همگان انتظار دارند. تلاوتهای استدیویی به خاطر شرایط خاص محیط و عدم تشدید صدا از جذابیت کمتری برخوردار باشد ؛ اما تلاوتهای استاد کامل یوسف در محیط خشک استدیو هم بسیار شیرین و شنیدنی است .
در مورد دلایل مرگ استاد کامل یوسف در سن 47 سالگی گمانه زنی های زیادی میشود . دسته ای بیماری عجیبی و ناشناخته ای را دلیل مرگ وی میدانند و بعضی نیز ، معتقدند استاد توسط معاندان و چشم تنگان مسموم شد و فوت کرد
..

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, کامل یوسف البهتیمی, ,


بازديد : 4264 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:22"

 

«محمود خلیل الحصری»

«استاد محمود خلیل الحصری»

استاد محمود خلیل حصری از جمله قاریانی است كه كلام خدا را با خضوع و زیبایی خاصی تلاوت می نماید و به قلبها می نشاند . استاد حصری ، اولین كسی بود كه فكر قرائت قرآن را توام با صدای خوش در سر پروراند و پس از آن رادیوی مصر،صوت دلنشین قرآنش را از قاهره پخش نمود و البته راهگشای این فكر در استاد،این بیان لطیف و نفیس پیامبر بزرگوار اسلام است كه فرمود:«لكل شیء حلیه و حلیه القرآن الصوت الحسن.» یعنی برای هر چیز زینت و زیوری است و زیور قرآن صوت نیكوست.

مرحوم استاد حصری درباره شرح حال زندگی اش می گوید:آغاز زندگی من در قریه شبرالنعله ، مركز طنطا بوده است؛و من در آنجا چشم به جهان گشودم و به مناسبت اینكه حرفه پدرم حصیر بافی بوده،مرا نیز مردم به عنوان حصری نامیدند . آنگاه استاد با مكثی كوتاه به یاد دوران كودكی خویش افتاد و بعد از چند ثانیه چنین ادامه می دهد:پدرم در آن زمان در مغازه ای كوچك به شغل حصیر بافی مشغول بود و من نیز در همان آوان طفولیت در كنار یاد گیری و پرداختن به حفظ قرآن كریم،در بافتن و فروش حصیر به پدرم كمك می كردم و از این بابت نیز همواره شاد و مسرور بودم و بالاخره از ده سالگی موفق به حفظ تمامی قرآن كریم شدم . و بایستی در اینجا به این نكته اشاره كنم كه معلم مكتب خانه ام نقش بزرگی در تربیت و یاد گیری ام در آن سنین داشت كه از این بابت من همواره تا آخر عمرم مرهون زحمات و توجهات این استاد دلسوز می باشم؛و البته توجه من به یادگیری و حفظ قرآن كریم برمی گردد و به روایات رسیده از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله كه در این باره فرموده اند : «حاملان قرآن كسانی هستند كه مشمول رحمت خاص خداوند متعال كه در نور الهی غوطه ورند و هر كه با آنان دشمنی نماید با خداوند دشمنی نموده است و هركه با خدا دشمنی نماید با حاملان قرآن دشمنی نموده است » تا خداوند متعال می فرماید : « ای حاملان قرآن خود را به رحمت خدا نزدیك نمایید بوسیله تجلیل از قرآن تا خدا در محبت خود نسبت به شما بیفزاید »

آنگاه استاد به چگونگی و نحوه آشنایی خود با مرحوم استاد مصطفی اسماعیل و شیخ محمود علی البناء اشاره نموده و در این باره می گوید : من به همراه شیخ مصطفی اسماعیل و شیخ محمود علی البناء در مؤسسه الاحمدی واقع در زادگاهم در نزد استاد ابراهیم سلام اشتغال به تعلیم علوم قرائت و اصول آن نمودم و در این مدت كه تا سال 1940 میلادی به طول انجامید تنها وسیله رفت و آمد من به دلیل صعب العبور بودن جاده ها در آن موقع قدمهای من بود كه در طول مسیر ، شیرین‌ترین آیات قرآن را انتخاب نموده و زیر لب زمزمه می كردم . و بالاخره در انتخاباتی كه در سال 1944 میلادی برای شناسائی بهترین قاری قرآن در رادیو مصر برگزار شد،من از بین 200 نفر قرائی كه در حضور كمیته ای مركب از مرحوم استاد مصطفی رضا و استاد شیخ الصباء و شیخ القراء آن موقع مصر تشكیل شد ، رتبه اول را احراز نمودم . و این نقطه عطفی بود در تاریخ زندگی ام ، چرا كه بعد از این موفق شدم تا آوای دلنشین قرآن كریم را از طریق امواج رادیو در اختیار مشتاقان و شیفتگان كلام حق قرار دهم و این تحولی بود در زندگانی ام .

آنگاه استاد محمود خلیل الحصری ، شرح حال زندگانی خویش را این طور ادامه می‌دهند : من پس از 5 سال قرائت در رادیو ، به سمت قاری مسجد الاحمدی واقع در زادگاهم طنطا تعیین شدم و سپس در سال 1950 میلادی به جانشینی مرحوم استاد شیخ السیفی قاری مسجد الحسین منصوب گشتم و به سال 1965 میلادی به سمت مشاور امور قرآن كریم در وزارت اوقاف مصر منصوب شدم و یك سال بعد در جشن دانش به سبب حفظ كل قرآن كریم به روایت حفص و ورش و به سبب دیگر تالیفاتم در زمینه مسائل قرآن كریم به نشان درجه اول علوم و فنون نائل گشتم .

استاد حصری درباره خصوصیات یك قاری قرآن می گوید : كسی كه كلام الهی قرآن را تلاوت نماید ، اولاً بایست به احكام قراءات و مكانهای وقف و اصول تجوید و ادای كلمات قرآنی تسلط كامل داشته و بایستی از صدای زیبا و دلنشینی برخوردار باشد كه بتواند قرآن كریم را با صوتی خوب و الحانی كه دراین مقام الهی است ، تلاوت نماید . لذا قاری قرآن بایستی دارای صوتی خوش و قدرت بیان و آشنایی به قواعد و اصول علم تجوید و توانایی حسن ادای حروف را داشته باشد تا بدین ترتیب ، یك آهنگ طبیعی در تلاوت قرآن بوجود آید كه بالاتر از هر آهنگی بوده و همراه با كلام خدا باشد ؛ و این ، شنونده را مجذوب و مبهوت كلام خدا می گرداند . و در مورد صدا بایستی به این نكته اشاره نمود كه اصوات قاریان قرآن ، انواع و اقسام گوناگونی دارد كه برای هر كدام از آنها نیز شیفتگانی وجود دارد بطوری كه مثلاً در میان اساتید و قراء معروف جهان ، مرحوم استاد محمد رفعت دارای صدایی خوب ، و مرحوم استاد السیفی ، دارای حسن ادای حروف بودند ؛ و البته قراء ممتاز دیگر نیز در زمینه الحان و آهنگ و صوت نظیر استاد علی محمود و استاد عبدالفتاح شعشاعی و مرحوم استاد مصطفی اسماعیل مطرح بودند .

استاد خلیل حصری در باره مسافرتهای خود به كشورهای اسلامی چنین می گوید : من اولین قاری بودم كه به خارج مسافرت نمودم و به سال 1960 میلادی به همراه جمال عبدالناصر به كشورهای هند و پاكستان مسافرت نمودم و پس از آن برنامه اعزام هیئتهای دینی برای قرائت قرآن در جهان اسلام به مورد اجرا گذاشته شد كه من نیز جهت مسافرتهای دینی در سال 1961 میلادی به همراه شیخ محمد شلتوت ، مفتی اعظم مصر به كشورهای پاكستان ، اندونزی ، مالیزیا ، فیلیپین و هنگ كنگ سفر نمودم . و در سال 1965 میلادی به مدت 10 روز در مسجد پاریس به تلاوت قرآن پرداختم كه به حول و قوه الهی،پس از استماع كلام خدا،10 نفر از فرانسویان مسیحی به دین اسلام مشرف شدند ، و اینجاست كه عظمت و نورانیت این كتاب اسمانی مشخص می شود كه می تواند آنچنان تاثیری داشته باشد كه حتی در قلب مردم كشورهای اروپایی غیر مسلمان تاثیر گذاشته و آنان را به دین مبین اسلام رهنمود سازد . البته من به برخی از كشورهای دیگر جهان و بویژه به اكثر كشورهای عربی سفر كردم و بایستی در اینجا متذكر شوم كه در همه این كشورها ، قراء و اساتید قرآن به حد كافی وجود نداشته است و این امر سبب عدم الفت مردم به شبهای قرائت قرآن شده است ، در صورتی كه در كشورم اینچنین نبوده و همین امر باعث گشته است كه تعداد زیادی از مردم به تلاوت قرآن روی آورده و قراء صاحب نامی به جهان اسلام تقدیم نماید . البته این نكته را نبایستی از خاطر دور ساخت كه در كشورهای عربی بجز مصر ، به قراء و اساتید قرآن كریم آنطور كه شایسته است توجهی نمی شود كه این مسئله جای بس تاسف دارد .

آنگاه استاد اشاره می كند : من بیشتر كشورهای اسلامی و غیر اسلامی همچون آمریكا ، كانادا ، فرانسه ، سوئیس و چین را دیدن نمودم و مسلمانهای این كشورها با پخش تلاوتهایی از قرآن كریم با صدای من ارتباط برقرار كردند و این ارتباط تبدیل به دوستی محكم دینی و اسلامی شده است .

استاد درباره بازدید خود و مسافرت به نیویورك چنین می گوید : من بنا به دعوت استاد عثماوی و برای قرائت قرآن به نیویورك مسافرت نمودم و در مسجد بزرگ نیویورك و دیگر ایالات آمریكا نظیر نیوجرسی و مسجد وابسته به مركز اسلامی واشنگتن و لوس آنجلس نیز به تلاوت قرآن كریم پرداختم . همچنین در شهر هوستون در ساختمانی كه برای بر پا داشتن شعائر دینی ساخته شده است ، تلاوت قرآن نمودم و در دانشگاه سانتریس و شكاگو و دانشگاه ایرا به تلاوت قرآن پرداختم . و خوشبختانه در این مسافرت موفق شدم به یاری حرمت قرآن و تلاوت انوار الهی 18 نفر مرد و زن مسیحی آمریكایی را به دین مبین اسلام دعوت نموده و این افتخار، بالاترین نعمتها و مباهات برای خویش در تمامی طول زندگانیم می دانم و لازم به یادآوری است در میان آنها سه نفر مهندس و دو نفر پزشك وجود داشت . و به همین سبب است من پیشنهادی می كنم همراه با هیئتهای دیپلماسی از سوی كشورهای اسلامی مامورین دینی تحصیل كرده جهت تبلیغ اسلام و به دست آوردن طرفداران اسلام به كشورها اعزام گردند كه البته كشور مصر از پیشتازان اعزام قاریان قرآن به كشورهای اسلامی می باشد .

استاد حصری می گوید : مصر اوّلین كشور اسلامی است كه به تاسیس رادیو قرآن همّت گماشته و نوار های قرآن كریم را با قرائت ترتیل تنظیم نموده است .

استاد حصری در سال 1390 هجری مسافرتی به كویت داشته و قرآنی را ملاحظه می‌كند كه یهودیان آن را چاپ كرده بوده اند پس از مطالعه معلوم می شود اسرائیلیها در آن تغییراتی بوجود آورده اند ، گاه كلماتی را حذف و در مواردی به جای كلمه ای كلمه دیگری قرار داده اند ، به عنوان نمونه آیه 18 سوره نساء را كه به این صورت است : « یا َایها الذین آمنو لا یَحلُ لَكُمْ ان تَرثوا النَساءَ كَرهاً » یعنی : « ای كسانی كه ایمان آورده اید برای شما حلال نیست زنان را به اكراه اجبار به عنوان ارث بگیرید » . لازم به توضیح است كه در زمان جاهلیت یعنی پیش از ظهور دین مقدس اسلام چنانچه مردی از دنیا می رفت ، ورثة او جامه ای را بر سر همسرش می افكندند ، و او را بدون رضایتش به عنوان ارث تصاحب می كردند ، و آن زن دیگر حق شوهر كردن نداشت ، و خداوند حكیم به موجب این آیة مباركه ، این رفتار و عمل آنها را حرام كرد . یهودیان،كلمه «لا» را در این آیه حذف كرده بودند كه معنای آن پس از تحریف چنین می شود : « ای گروندگان بر شما حلال است كه زنها را با كراهت و عدم رضایت ایشان به ارث بگیرید » . دیگر آیة 42 سوره نساء : « یا اَیها الذینَ آمنو لا تَقربوا الصلاه وَ انتم سكاری »یعنی : « ای كسانی كه ایمان آورده اید به نماز نزدیك نشوید در حالی كه مست باشیدـ در حال مستی نماز نخوانیدـ كه كلمه «لا» را حذف كرده بودند و معنای آن ، پس از تحریف چنین می شود : « ای گروندگان در حال مستی نزدیك نماز شوید و نماز بجا آورید » . و نیز آیة 63 سوره مائده : « و قالت الیهود یدالله مغلوله غلت ایدیهم و لعنوا بما قالوا » یعنی : «یهودیان گفتند كه دست خدا بسته است ، بسته باد دستهای ایشان و لعنت بر آنها به سبب گفته ایشان باد » كه معنای آن پس از تحریف چنین می شود : « یهودیان گفتند كه دست خدا بسته بسته است،بسته باد دستهای ایشان و به آنچه گفتند ایمان آوردند » . بعد از این ، استاد آشفته شد ، و بعد از تفحص و تحقیق معلوم شد كه این قرآن توسط اسرائیل تحریف شده و به چاپ رسیده است .

اما چون خداوند متعال در سوره حجر،آیة 9 فرموده است :« انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون » یعنی : « ما قرآن را نازل كرده ایم و ما حافظ آن هستیم » لذا توطئه دشمنان آشكا گردید و خنثی شد . و این جا پی می بریم به اهمیت حفظ قرآن كه سفارش رسول اكرم صلی الله علیه آله و ائمه معصومین علیهم السلام می باشد . و چون استاد حصری حافظ قرآن بود متوجه این مسئله شد ، و از آنجا تصمیم گرفت كه تمام قرآن را به صورت ترتیل ظبط كند ، و او اولین كسی بود كه قرآن را به صورت ترتیل خوانده است .شیخ محمود حصری پس از مطالعه قرآن محرف یهودیان ردی بر آن نوشته و در تمام كشورها و نقاط جهان منتشر نمود كه این عمل او مبارزه ای بر ضد یهود به شمار می رود و بی آبرویی و خیانت اسرائیل بر مردم جهان را آشكار می سازد .

استاد خلیل الحصری علاوه برگنجینه های بیشماری كه در علم قرائات قرآن در میان ما به یادگار گذارده اند دارای تالیفاتی بسیار ارزنده در زمینه علوم مختلف علم قرائت می باشند كه از جمله آن ها می توان به كتاب معالم الاهتداء اشاره داشت كه در زمینه شیوه قرائت و تفسیر آیات تالیف شده است ایشان پس از انقلاب اسلامی ایران به كشورمان مسافرت هایی داشتند كه در ضمن آن شهر های مختلف ایران و نیز مسجدالجواد واقع در خیابان هفتم تیر تهران و همچنین در قم در محضر آیت الله شاهرودی به تلاوت قرآن كریم پرداختند . ایشان از جمله مدرسین و اساتید برجسته دانشگاه الازهر مصر و نیز مشاور عالی در رادیو قرآن این كشور بوده اند كه بارها به دریافت نشانهایی شایسته نایل شده اند .

استاد خلیل الحصری دانشمند ارجمند و گرانقدر سرانجام در سال 1390 ه.ق. در شهر قاهره چون ستاره ای پر فروغ از آسمان مشاهیر قرائت قرآن افول كرده جهان را در مصیبت از دست دادنش سوگوار ساخت مردی كه از خدمات ارزنده عاشقان كلام الهی تا ابد تجلیل خواهند كرد .استاد حصری در سال 1390 هجری قمری در مسافرتی كه به كشور كویت داشت درگذشت .

 


 



موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, خلیل حصری, ,


بازديد : 4267 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:18"

 

«محمود علی البناء»

 

ولادت
استاد محمود على البناء در روستاى ( شبرا باص ) مركز شبین الكوم استان منوفیّه به روز 17/12/1926 میلادى متولد شد، او در دامن طبیعتِ روستائى و زندگى تقلیدى و فطرتى كه بر همه جریانات غالب مى شود، رشد و نمُو نمود، و این طبیعت روستائى در تكوین شخصیّتِ جامعه كشاورز كه به دنبال زندگى شرافتمندانه و پاكى است كه پایه و اساس آن را كوشش و عَرق ریختن و… تشكیل مى دهد، نقش بسیار بارزى دارد، از سعادت هاى انسان روستائى آن است كه پسرى داشته باشد كه او را در زراعت و تجارت كمك كار و تكیه گاه باشد، اما حاج على رحمة الله به چیزى غیر از آنچه اهل روستا داشتند فكر مى كرد، او با علم فطرى خود دریافت كه ساده ترین راه ها و نزدیك ترین آنها براى رسیدن به بهشت، اطاعت پروردگار است و نیز فرزند صالحى كه براى والدینش دعا كند، و صلاح كامل و قرب به خداوند و پیامبرش به تنهائى نجات دهنده نیست، مگر با راه یافتن به حصار مستحكم قرآن كریم؛ كه نورى ساطع و زاد و توشه اى است كه هرگز قطع نمىگردد، حاج على از اولین لحظه اى كه صاحب فرزندى گردید، متوجه نعمت كاملى كه خداوند به او داده بود شد، زیرا عزت و وجاهت از آن فرزند كوچك كه خداوند او را براى حفظ كتابش برگزیده بود آشكار بود، پدرش نامى از نام هاى پیامبر(ص) را بر او نهاد یعنى (محمود) چرا كه قدوم این كودك مایه سپاسگزارى و ثناء از درگاه خداوند بود؛ پس از میلاد او بركت به خانه آمد و خیر و نیكى بر خانواده ریزش كرد با آمدن او روح نشاط و زندگى در خانواده و پدر خانواده دمیده شد، پدرى كه ازهیچ كوشش و عاملى كه فرزندش را براى حفظ قرآن كریم كمك كند دریغ نكرد، زیرا مى خواست كه فرزندش پیشاپیش صفوف قاریان قرآن كریم قرار بگیرد، قاریانى كه در صورت عمل به قرآن كریم از خاصّان درگاه خداوند خواهند شد، هنگامى كه این طفل كوچك بزرگ شد پدرش او را به آموزشگاهِ (مكتب) استاد موسى رحمة الله در روستاى "شبرا باص" برد. استاد موسى بر یادگیرى حفظ و تجوید شاگردانش بسیار حریص بود و بیشتر نسبت به محمود كه چون ستاره اى در میان آنها مىدرخشید حرص داشت، كودكى كه علائم نبوغ و نشانه هاى اهلیّت قرآن بالاخص مخارج الفاظ و دقت در گفتار از او پیدا بود، این در حالى است كه او در سن 6 سالگى قرار داشت، مضافاً به هوش زیاد و التزام و دقت و ممارست، تعامل با كلمات قرآن كریم از چیزهائى بود كه استاد موسى آن را از نشانه هاى نبوغ در فرزند با استعدادش مى دانست.
استاد محمود على البناء درباره خاطرات كودكى و مكتب مى گوید: "من بر آنچه كه هر روز از مكتب فرا مى گرفتم بسیار حریص بودم، كل شب را بیدار مى ماندم و نمى خوابیدم مگر بعد از حفظ كردن قسمتى كه باید فردا در مقابل استاد بیان مىكردم و بعد از حفظ آن به قسمتى كه قبلاً حفظ كرده بودم مراجعه مى كردم تا بتوانم هر دو را بیان كنم تا اتصال مستحكمى میان قسمتهاى مختلفى كه حفظ كرده بودم برقرار شود،… به یاد مى آورم كه روزى استاد مرا فَلَك كرد و دائماً آن را در ذهن دارم و تا آخر عمر هم فراموشش نخواهم كرد، این تنبیه در حالى بود كه من هیچگونه تقصیرى نداشتم نه در حفظ كردن و نه در اداء كردن، وقتى به خانه بازگشتم شدیداً گریه كرده و به مادرم گفتم: امروز استاد مرا تنبیه سختى كرد در حالى كه من وظیفه ام را خوب انجام داده بودم، مادرم گفت: اى محمود استاد تو را به این جهت تنبیه كرد كه من به او گفته بودم تو به مزرعه رفتى تا چیدن پنبه ها را تماشا كنى و در كنار آن به بازى بپردازى … و من مىترسم كه اگر از قرآن دور شوى قرآن هم از تو دور گردد، من نسبت به تو و آینده ات بسیار نگرانم تو شبیه اهل قرآن هستى و فقط براى قرآن صلاحیت دارى." استاد مى گوید:" پدرم به شهر شبین الكوم رفت تا براى ملحق شدن من به مدرسه دینى آنجا (كه تحت نظارت الازهر بود) اقدامات لازم را به عمل بیاورد امّا یكى از دوستانش او را به مدرسه منشاوى در طنطا راهنمائى كرد كه در آنجا مستقیماً حافظان قرآن را قبول مىكردند، پدرم هم مرا به طنطا برد و من در حالى كه بسیار كوچك بودم به مدرسه منشاوى ملحق شدم، ولى آنچه به من شجاعت مى بخشید كه در طنطا بمانم، توجه بسیار زیاد مردم بود كه براى شنیدن صدایم در اطراف من جمع مىشدند، من از استاد محمّد رفعت تقلید مى كردم، احیاناً دعوتهائى براى قرائت به مناسبت هاى مختلف از طرف مسجد احمدى از من مى شد، در آن زمان به كودك خارق العاده معروف شده بودم چرا كه در تقلید اساتید مدارسِ تلاوت بزرگ مانند استاد محمد رفعت، استاد محمد سلامه، استاد عبدالفتاح الشعشاعى، و استاد محمد السعودى … بسیار مهارت داشتم، و اگر از من مى خواستند كه از اساتید بزرگ تقلید كنم تردید نمىكردم و بسیار خرسند هم مى شدم و مستمعین با جمعیت هاى صد نفرى و بیشتر خود به من شجاعت مى بخشیدند و باعث نوآورى و قوّت صداى من مى شدند این در 12 سالگى از عمر من بود."
استاد البناء مى گوید: "مهمترین چیز در قارى این است كه حافظ و تجوید دان خوبى باشد و با اِتقان و استحكام ، بیان كند، واین كه صداى زیبا و ملكه تقلید داشته باشد، چرا كه - در ابتداء - باید از مشاهیر قرّاء تقلید نماید اما در نهایت شخصیّت او به صدا و اداءِ منحصر به فرد او شناخته مى شود به نحوى كه وقتى صداى او را مى شنوند مى گویند: این فلانى است، و نیز باید به مدرسه ای كه آن را دوست دارد، ملحق شود به اساتید آن گوش فرا دهد و همراه با آنها پیش رود و پس از مدتى وقتى صداى او شنیده مى شود مى گویند این فلانى است. البته من تقلید مطلق را تأیید نمىكنم ولى باید در نهایت، قارى شخصیت خود را ظاهر كند."
در مكتب منشاوىِ طنطا استاد محمود على البناء در میان طلاب شناخته و مشهور شد همه اساتید وهمچنین طلاب، دوست داشتند به صداى او گوش دهند، استاد مىگوید:" استاد حسین معوض رحمة الله نسبت به طلاب سختگیر بود … روزى من در قرائت كسالت به خرج دادم و او مرا با چوبى كه در دست داشت تهدید كرد … من نشستم و در برابرم جمع زیادى از طلاب حضورداشتند امّا ناگهان متوجه شدم كه هر یك راه خود را گرفته و مى رود و كسى جز من باقى نماند استاد حسین گفت: نترس ادامه بده … در پایان سال استاد حسین و استاد محرز به من گفتند: محمود تو باید به مكتب احمدى در طنطا بروى، در آنجا قرائات را فرا بگیر تا نامت فراگیر شود و به رادیو راه پیدا كنى چرا كه استعداد خوبى دارى كه كمتر كسى از آن بهره مند است، … من به مكتب احمدى رفته و در آنجا، به دست مرحوم استاد محمد سلام كه بسیار به كسانى كه به مكتب او مى آمدند توجه مى كرد قرائات را فرا گرفتم، استاد محمد سلام براى كسى كه قصد داشت به مكتب او بیاید امتحانى در رابطه با حفظ ، تجوید حروف، سلامت نطق، و آشنایى با مخارج الفاظ و دقّت در اداء كلمات قرآنى و آراستگى ظاهر برگزار مىكرد، و اگر تمامى این شروط در او جمع مى شد آنگاه او را قبول مى كرد."
استاد بناء دو سال در مكتب احمدى باقى ماند و پس از فرا گرفتن علوم قرآن و قرائات ده گانه به دست استاد محمد سلام به قاهره كه شهر علم و علماء مى باشد منتقل گردید، چرا كه الازهر شریف قبله دوستداران فراگیرى دانش و معارف بیشتر است، این بعد از آن بود كه بار قرآن را به دوش مىكشید و نسبت به تجوید و تلاوت آن متمكن گردیده بود.
استاد بناء در بعضى از مصاحبه ها گفته است: "من از طریق بعضى از دوستان در بعضى از مساجد شبرا در قاهره شروع به قرائت كردم، از آن پس مردم با من آشنا شدند و دعوت هاى فراوانى به مناسبتهاى دینى كه تجار بزرگ قاهره برگزار مىكردند و رقابت شدیدى هم میان آنان از حیث انتخاب قاریان مشهور و معروف بود به سوى من متوجه شد."
در سال 1946 میلادى استاد بناء یكى از بزرگان موسیقى و نوابغِ تدریس مقامات آن را ملاقات كرد، آن فرد استاد درویش حریرى بود كه استاد بناء را در اتقان مقامات موسیقى و به كارگیرى آنها درتلاوت كمك نمود.



اولین قرائت در رادیو 
اولین قرائت استاد در رادیو در سال 1948 م در سن 22 سالگى بود. قرائت او به صورت زنده پخش مىشد، این تلاوت از سوره هود از آنجا كه - و الى هود أخاهم صالحاً - تا - وما توفیقى الّا بالله علیه توكّلت و الیه أنیب - ادامه یافت.


سفر به كشورها 
سفر استاد با قرآن یك سفر جهانى بود كه در زمان و مكان خاصى در نمى آید، سایه اى بود كه بر سر مسلمانان در همه جاى نقاط دنیا درمدتى نزدیك به 40 سال در تردد بود، او به همه قارّه ها در طول سالها مخصوصاً در ماه مبارك رمضان سفر كرده بود و با قرائت زیبایش دلهائى(كالحجارة او اشدّ قسوة) را نرم مىنمود، دانشگاه الازهر او را براى حضور در بسیارى از كنفرانسها دعوت مى كرد، نیز وزارت اوقاف او را به بسیارى از مسابقات بین المللى به عنوان داور فرستاد، دعوتهاى بسیار زیادى از طرف پادشاهان و رؤساء و شیوخ عرب براى احیاء مناسبتهاى مذهبى، مانند ولادت پیامبر(ص)، شب معراج ، و شب آغاز سال و نیز افتتاح كنفرانسهاى بین المللى كه در كشورشان برگزار مى شد، به او مى رسید.


وفات 
استاد محمود چند روزى قبل از وفات، از پسرش احمد خواست تا قلم و كاغذى آماده كند و گفت: آنچه مى گویم بنویس، مطالبى نسبت به نحوه تشییع و… املاء نموده و وصیتى هم نسبت به كیفیّت توزیع دارائى هایش بر حسب قوانین الهى ضمیمه كرد و گفت: آیا خواسته دیگرى از من دارید یا نه؟ و همگان را در اشك و ماتم فرو برد، او از فرزندش خواست تا یك قرآن با او همراه كنند تا انیس تنهائى او در قبرش باشد. 

نام او را به جهت تكریم بر بعضى از خیابان هاى استان سوهاج گذارده اند ، یادش گرامى باد.


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, محمودعلی البناء, ,


بازديد : 4326 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:14"

 

«سعید مسلم البدوی»


 

استاد الشیخ عنتر سعید مسلم بدوی :

ایشان متولد کشور مصر بوده و گویا از بدو تولد نابینا بوده است. درباره ی تاریخ تولد وی اطلاعات دقیقی در دست نیست اما با توجه به شواهد موجود به احتمال زیاد متولد دهه ی 1940 میلادی    باشد . وی از کودکی قران را فرا گرفته و حافظ کل قران شده است و قران را به خوبی تلاوت می کرده است .و در نوجوانی یک قاری ماهری شده بود. اما در آن زمان به علت اینکه در تلاوت های ایشان از ابتکارات و خلاقیت هایی استفاده شده بود (مثلا در سوره ی تکویر بعضی کلمات را مشدد می خواند یا حرکات بعضی کلمات را اشتباه می خواند و همچنین در سوره ی اعلی  و ...) ولی استعداد وی در تلاوت و سوزناک خواندن ایشان ستودنی است . تکرار آیات و اختلاف قراءت مشهود و ممنوع الصدا اعلام شد و نتوانست در رادیو مصر بپیوندد .سوزناک بودن و خاشع بودن تلاوت هایش و صدایش مانع از آن نشد که این صدا در گلو بماند و از ایشان تلاوت های بسیار زیادی برجای مانده که همه ی آنها بنا تر دلایلی در دسترس نیستند . وقف و ابتدای استاد واقعاْ زیبا است . و گاهی هنگام تلاوت مشاهده شده که آیات بیسار طولانی را با یک نفس و زیبا می خواند که بعید به نظر می رسد کسی بتواند چنین تلاوت کند در واقع تقلید از ایشان خیلی خیلی سخت است و اصلاٌ قابل تقلید نیست.

 در زندگینامه استاد سعید مسلم اومده، زمانی که به دنیا اومد سالم و بینا بوده، ولی وقتی یک ساله بود دچار یه بیماری شد که خیلی هم حاد نبود، ولی ظاهرا چون دکتر درست و حسابی نداشتن مادربزرگش از داروهای محلی خودشون استفاده می کنه که باعث میشه چشم های استاد آسیب ببینه و در همون یک سالگی بیناییش رو از دست بده.

همچنین در رابطه با تجوید عجیب و غریب استاد سعید مسلم !!! که از خصوصیات منحصر بفردی برخوردار است ؛ از جمله انفصال و جدا جدا نمودن حروفی که متعلق به یک کلمه هستند!!! مثل جدا نمودن حرف " ل" از " ه " در کلمه الله ، حین تلاوت عبارت بسم الله الرحمن الرحیم ! یا جدا نمودن " را " از " ه " در عبارت " و لقد راه بالافق المبین " و ... و همچنین خواندن کلمات با قرائات مختلف بدون بازگشت به ابتدای آیه ! بلکه اجرای روایات مختلف با توقف و تکرار روی همان کلمه خاص! مثل آیه " و اذا البحار سجرت " یا " و اذا الوحوش حشرت " که ایشان روی همان کلمه و بدون بازگشت به ابتدای آیه ، یکبار حشرت را با مشدد نمودن " ش" می خواند و یکبار بدون تشدید و موارد بسیاری از این قبیل! در صورتی که چنین نمونه هایی در تلاوت هیچکدام از قاریان مصری شنیده نشده است ، بالاخص مورد اول ؛ یعنی چیزی شبیه سکت یا انفصال و جدا نمودن حروف متعلق به یک کلمه در حین ادا نمودن آن!

      روحش شاد و یادش گرامی

 

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, سعید مسلم البدوی, ,


بازديد : 5028 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:8"

«استاد محمد محمود طبلاوی»

ولادت

استاد محمد محمود طبلاوى نائب نقیب القراء و قارى مسجد جامع ازهر در روز 14 نوامبر 1934م در روستاى میت عقبه مركز امبابه الجیزه در روزگارى كه آنجا روستاى كوچكى بود به دنیا آمد، آنچه میت عقبه بیش از هر چیز در آن زمان به آن اهتمام مى ورزید انتشار و حفظ قرآن كریم بود، پدرش حاج محمود او را به آموزشگاه روستا برد تا از حافظان قرآن شود زیرا كه محمد تنها پسر او بود او در حالى كه در دوستى قرآن و حفظ آن غرق شده بود؛ در سن چهار سالگى راهی آموزشگاه شد و در سن ده سالگى حفظ و تجوید آن را به پایان برد
براى این جوان علاقه مند به كتاب خدا كه به چیز دیگرى به جاى آن راضى نمىشد آغاز سخت و دشوارى وجود داشت، استاد طبلاوى از خاطرات فراموش ناشدنى خود مىگوید:" پدرم با تضرع و زارى به سوى آسمان روى كرده و پیوسته دعا مىكرد كه خداوند به او فرزندى عطا كند تا او را وقف قرآن كریم نماید و از اهل قرآن و رجال دینى شود، خداوند هم دعای او را بى اجابت رها نكرد و او را صاحب تنها فرزندش (محمد) ساخت. پدرم با تولد من بسیار مسرور شد سرورى كه در طول عمرش مثل آن را تجربه نكرده بود، خوشحالى پدرم تنها به خاطر این نبود كه داراى فرزندى شده است، بلكه به این جهت شاد بود كه فرزندى از جرگه حافظان قرآن كریم را صاحب گشته است. چرا كه پدرم به این موضوع یقین داشت كه قرآن تاج پُر افتخارى است كه هر كس آن را به سر بگذارد بسیار شكوه مند خواهد شد، و این نعمت بزرگى كه خداوند بر من منت نهاده و به من ارزانى داشته مرا وا مى دارد كه روز و شب به درگاه او دعا كنم كه این عمل جلیل را از حسنات پدرم قرار دهد و نیز قرآن كریم را به مصداق آیه 28 از سوره حدید، براى او نورى قرار دهد كه روشنگر راه او باشد، این دعا را به این خاطر مىكنم چون پدرم با اصرار و صبر فراوان و كمك ها و مساعدت هاى بى شمارى كه براى من داشت؛ و همه كار مى كرد تا من براى حفظ قرآن فراغت لازم را داشته باشم ."
این جوان با استعداد در حفظ قرآن كریم به طور كامل همراه با احكام آن حتى لحظه اى هم سستى به خرج نداد و پیوسته با التزام و انتظام شدید به آموزشگاه مى رفت و در هر ماه كل قرآن را مرور مى كرد.
استاد طبلاوى مىگوید:
" من به عنوان یك قارى ناشناخته و كوچك، آغاز نمودم همانند هر قارى دیگر كه از میان سنگلاخها و امواج زندگى كه همچون سیلى بر گونه او نواخته مى شود در راه خود پیش مى رود. بنابراین در مناسبت هاى سال و یا مناسبات دیگر تلاوت مىكردم، این تلاوتها همه در ابتداى زندگى قرآنى ام یعنى در دوران قبل از بلوغ و سن 15 سالگى بود. من به آنچه خداوند روزى ام مىفرمود راضى بودم كه افزون بر 3 جنیهه - واحد پول مصر- نمى شد و هنگامى كه 5 جنیهه نصیبم مى شد خیال مى كردم به عظمتى بالا دست یافته ام.

استعداد و شروع شهرت 

استاد طبلاوى كسانى را كه در نصیحت و ارشاد او كوشیدند فراموش نمى كند و پیوسته آنانى را كه وسیله بارور كردن استعدادش در حفظ و تجوید بودند را به نیكى یاد مىكند و مى گوید:
" من دائما به دنبال فرصتى هستم تا با خود خلوت كرده و شروع كارم با قرآن كریم و اولین گامهایم در این راه تا رسیدن به دروازه هدایت قرآنى را یاد آورى كرده و مرور كنم كه من به افراد زیادى مدیون هستم. بنابراین براى پدرم، استادم، و هم كلاسى هایم كه به من شجاعت مىبخشیدند و در حالى كه من خردسال بودم به من گوش مىكردند و مرا به یادآورى این نكته وادارمى كردند كه من قارى با استعدادى هستم، دعا مى كنم، به یاد مى آورم فرمایش استادم را كه مىفرمود: - محمد تو با استعدادى و صدایت جداً قوى و زیباست- استادمان كه به فطرت افراد آگاه بود ما را از هم متمایز مى كرد و مى فرمود: محمد طبلاوى صداى بَمى دارد، فلانى صداى كوبنده اى دارد، فلانى صداى … و دائما مرا با توجه به صدایم تشویق مى كرد و با اهتمام خاصى كه به من داشت از من سرپرستى مى كرد دائما به من سر مىزد و با دقت در حفظ كردن من نظر داشت."
استاد طبلاوى در سن 12 سالگى به مراسم احیاء بزرگان و مسئولان و شخصیتهاى بارز در كنار مشاهیر قاریان رادیو دعوت مىشد و در بین ایشان جایگاه بالایى پیدا كرده و در جیزه، قاهره، و قلیوبیه شناخته شد و تا بدانجا رسید كه از سوى بسیارى از خانواده ها براى مراسم احیاء با توجه به قوت اداء وخلاقیت هاى والا و روحیه جوانش كه او را براى قرائت پیوسته، در یك مدت 2 ساعتى بدون هیچ خستگى و بدون اظهار سختى كمك مى كرد ترجیح داده مى شد، مضافاً این كه مردم هم براى پیوسته خواندن او اصرار مىكردند و براى زیاده گوش دادن به او ابراز شوق مىكردند و مواظبت شدید او نسبت به صدایش و مداومت بر نشستن با قاریان برجسته نظیراستاد رفعت، استاد على محمود، استاد محمد سلامه، استاد صیفى، بهتیمى و مصطفى اسماعیل و غیر از ایشان از قاریان پیشتاز رادیو، و گوش دادن به آنها چه مستقیماً و چه از طریق رادیو او را بر این امر یارى مى داد.

 

ملحق شدن به رادیو

استاد طبلاوى براى ملحق شدن به رادیو بیشترین تلاش را نسبت به قاریان دیگر داشت، و حتى نسبت به صبر و تحملى كه او در مراجعه به رادیو براى پیوستن به آن به عنوان یك قارى داشت، مورد رشك بود، او نُه بار براى این كار اقدام كرد اما مشیّت الهى ما فوق مشیت بشر است و خداوند در این نُه مرتبه به او اجازه نداد، اما در مرتبه دهم توانست امتیاز مورد نظر را به دست بیاورد و به رادیو ملحق گردد.

 

خارج از مصر

استاد طبلاوى مى گوید:" من در ضمن یك گروه دینى از مصر به دعوت شیخ ابوالحسن ندوى به هند رفتم رئیس گروه، مرحوم دكتر زكریا برى؛ وزیر اداره اوقاف در آن وقت بود، و اتفاقا ما به جهت تاخیر در پرواز به مدت نیم ساعت دیر به كنفرانس رسیدیم، دكتر برى با هوش و درایتى كه داشت گفت: تنها كسى كه مى تواند قبل از ما حركت كند و جلوتر از ما داخل شود استاد طبلاوى است چرا كه او با لباس خاص خود شناخته شده است و در اینجا معروف و مشهور است و در دل مردم، جایگاه والایى دارد و چه بسا عمامه و شال در عفو و بزرگوارى میزبانان نسبت به تاخیر ما نقش داشته باشد، و درست آنچه دكتر برى انتظار داشت اتفاق افتاد و چیزى كه با آن روبرو شدیم آن بود كه رئیس كنفرانس با صداى بلند گفت: گروه مصرى آمدند و پیشاپیش آنان استاد طبلاوى است و به ما خوش آمد گویى كرد و گفت: باید جلسه را از از اول شروع كنیم،… بعد از پایان جلسه همه حضار اطراف مرا گرفته و با من عكس هاى یادگارى مى گرفتند.

دعوت ها و مسافرت ها 

او به بیش از هشتاد كشورعربى و اسلامى و غیر آن سفر كرده است، از جمله دعوت هایى كه او داشته است دعوتى از جانب آقاى جان لاتسیس از یونان براى تلاوت قرآن براى اولین بار در تاریخ این كشور و نیز دعوتى كه از طرف مسئولین ایتالیایى از طریق سفارت مصر به شهر روم براى تلاوت در مقابل جمع كثیرى از مهاجران عرب و مسلمان، مىباشد. استاد طبلاوى دعوت كاخ پادشاهى اردن را براى احیاء مرثیه ملكه زین الشرف؛ مادر ملك حسین شاه اردن را هم فراموش نمى كند و نتیجه این زندگى قرآنى نوارهاى بسیارى است كه در جلسات خارجى خوانده است كه همه آنها در شركت ابراهیم فِن كه مدیریت آن با حاج ابراهیم طبلاوى است موجود می باشد.

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, محمدمحمود طبلاوی, ,


بازديد : 4886 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"10:1"

«متولی عبدالعال»

شیخ سید متولی عبدالعال آن زمان که او تعلیم و آموزش علوم و فنون این کتاب مقدس را آغاز کرد، کودکى بیش نبود. شاید در آن ایام بر ذهن احدى خطور نمى کرد که روزى این کودک بتواند تلاوت هایى چنین زیبا اجرا کند. هنوز هفت سال بیشتر نداشت که سه جز از این کلام مقدس را حفظ بود و این خود پیشرفتى عظیم در این راستا بود. او چون سایر قاریان در آغاز کار به تقلید از اساتید برجسته قرائت قرآن پرداخت. شاید تلاوت هاى این قارى برجسته در کشور جمهورى اسلامى ایران هیچ گاه نمى توانست در ذهن مستمعین این تصور را پدید آورد که استاد، روزى مقلّد قاریان دیگر بوده است. در سال ۱۳۷۰ که این استاد و قارى ارجمند به همراه استاد شحات محمد انور به کشورمان سفر کردند، جذبه تلاوت هایشان بسیارى را شیفته ساخت. تا به آنجا که خود استاد تحت تاثیر واقع شدند. آرى، استاد سیّد متولى عبدالعال یکى دیگر از قاریان برجسته کلام مقدس خدایند و چونان بسیارى از پیشکسوتان این راه، عمرى را در این مسیر صرف کرده اند. تولد وى در خانواده اى متعهد و پایبند به مسائل عرفانى و دینى بود. مادرش که محب عرفا و صوفیه بود از همان آغاز، نام سیّد را که به یکى از عرفا و صوفیه بزرگ، سید احمد البدوى متعلق بود، بر فرزندش نهاد تا او نیز جز در این راه گام ننهد. پدر وى متولى نام داشت. استاد از همان اوان کودکى براى تحصیل به مکتب رفته و در آنجا با وجود سن اندک ۳ جز از قرآن را حفظ نموده و در این راه پیشرفت شایانى کرد. وى همانند بسیارى از مبتدیان این طریقت، برحسب کوشش و طاقت صوت خویش، به تقلید از استاد عبدالباسط و استاد مصطفى اسماعیل مى پردازد. آن زمان که او بیش از ۱۲ سال سن ندارد به عنوان حافظ کل قرآن مطرح مى شود و در همین ایام نیز شیوه و احکام تجوید قرائت را آموخته و در محافل و مجالس به تلاوت اهتمام مى ورزد. استاد عبدالعال در ۱۳ سالگى طریقه و روش خاصى براى خویش اتّخاذ نموده و سبک خویش را برمى گزیند زیرا بر این عقیده است که : « خداوند سبحان در صوت هر انسان ، طنین و آواى خاصى نهاده است و بر این اساس هیچ گاه نمى تواند صوتى را به صوتى تشبیه نمود. آن زمان که یک قارى پس از ممارست وپشتکار فراوان مى تواند قارى برجسته اى شود، بهتر آن است که طریقه اى خاص خویش برگزیده و به این ترتیب بر این سبک که نمایانگر شخصیت حقیقى اوست استوار بماند؛ زیرا الگو ساختن تلاوت خاصى در اوان کودکى وآغاز کار و تقلید از آن شیوه نیکویى است که قارى مى تواند به این طریق با پیشرفت خویش، سبک خاص خود را انتخاب کند. تلاوت به سبکى تقلیدى از یک استاد، در واقع سبب معروفیت و شهرت همان استاد مقلّد است نه فرد تقلید کننده و من باز توصیه مى کنم که هر فردى براى خویش سبکى خاص داشته باشد. استاد متولى در پاسخ به این سؤال که فراگیرى علم نغمات صوتى و مقامات الحان چگونه مى باشد بدین گونه پاسخ دادند: طبعاً براى دانستن و آموختن هر علمى باید آن را یافت و جست و جو کرد. همان طور که خداوند در قرآن کریم فرموده است: «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» یعنى: و از اهل ذکر (یعنى علما و دانشمندان هر امّت) اگر نمى دانید سؤال کنید و بدیهى است که مقامات الحان خود داراى علمى پیچیده است و علمایى خاص خویش دارد که براى یادگیرى این علوم و فنون باید از اهل آن و علماى آن تفحص نمود. تا به این طریق بتوان از عهده تلاوت و عملى نمودن مقامات برآمده و به اجراى آنها پرداخت. به عنوان مثال: نغمات رست صبا و سه گاه چیست و چگونه باید آن ها را در تلاوت اجرا نمود؟ به این ترتیب مى توان هر دستگاهى را مرتب اجرا کرد. گذشته از این ها باید الحان را توام با احساس قلبى و منطبق بر معانى و مفاهیم قرآن کریم پیاده کرده تا در جان و قلب مستمع نفوذ کند و در او اثر نماید و قرآن را بیشتر درک کرده و لذت وافرى از این امر ببرد در غیر این صورت دانستن موسیقى صرفاً به جهت زیبا ساختن صوت هیچ سودى نخواهد داشت. استاد متولى عبدالعال در سال ۱۳۷۰ به کشور جمهورى اسلامى ایران مسافرت نموده و پس از آن در هشتمین دوره مسابقات بین المللى حفظ و قرائت قرآن که در دهه فجر همان سال در حسینیه ارشاد جریان داشت عهده دار داورى مسابقات شدند. سپس با مسافرت هاى متعدد خویش به شهرهاى قم ، مشهد ، کرمان و یزد، شور و شوقى وصف ناپذیر در محافل قرآنى به پا کرده و توانستند با تلاوت هاى زیباى خویش خیل بیشمارى را شیفته این کلام مقدس سازند. تا بدانجا که خود ایشان در خاطرات شان همواره به این نکته اشاره دارند که این شور و عشق به قرآن و قاریان قرآن، در هیچ جا نمى توان بدین گونه شاهد بود. وى به حقیقت اینها را بالاترین اشتیاق به کلام مقدس خداوند مى داند که این عشق، پیر و جوان، زن و مرد نمى شناسد؛ عشقى که از دل هایى پاک برخواسته و انظار را متعجب مى سازد. ایشان در سال ۱۳۷۰ به دعوت کانون قرآن کریم دانشگاه تهران در تالار فردوسى دانشکده ادبیات و علوم انسانى این دانشگاه به تلاوت قرآن کریم پرداخت که خاطره آن تلاوت در میان انبوه عاشقان کلام خداوند هرگز از اذهان فراموش نخواهد شد. طى مصاحبه اى که رادیو قرآن با استاد داشتند، ایشان ضمن توصیه هایى در باب قرائت قرآن و اهتمام به آن، علاقه خویش را براى مسافرت مجدد به ایران اعلام کردند. وى خواهان آن بودند تا در فرصتى مناسب سفرى دیگر به ایران داشته باشند چرا که خاطرات مسافرت به ایران را از بهترین خاطرات خود مى دانند. استاد «سید متولى عبدالعال» از جمله قاریان بنام و مشهور کشور مصر مى باشد که در دهه اخیر به اوج شهرت خویش دست یافت و این امر بواسطه تلاوتهاى بسیار زیباى این استاد است که توام با نغمات حزین و صداى گرم و نواى هیجان برانگیز و ملکوتى وى مى باشد . او در نزد قاریان کشور ایران و علاقمندان و شیفتگان کلام نورانى وحى هم اکنون از محبوبیت و شهرت بسیارى برخوردار است و نواى دلنشین و موزون تلاوت این استاد در کشور اسلامیمان طرفداران بسیارى دارد . این استاد قارى ، در بهمن ماه سال ۱۳۷۰ بنا به دعوت اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران سفر پربارى به میهن جمهورى اسلامى ایران داشتند که به مدت یک هفته در تهران برنامه تلاوت قرآن به همراه استاد «شحات محمد انور» داشتند . سپس در داورى هشتمین دوره مسابقات بین المللى حفظ و قرائت قرآن که در دهه فجر همان سال در حسینیه ارشاد تهران جریان داشت شرکت نمود و سپس در پى سفرهاى متعددى که به شهرهاى مختلف میهن اسلامى ما داشتند از قبیل:قم ، مشهد ، کرمان و یزد با تلاوتهاى زیبا و نغمات محزون خویش ، شور و حرارت خاصى به محافل نورانى قرآن ما بخشید و عاشقان قرآن کریم ، حظ وافر از تلاوت این استاد ارجمند کسب نمودند.


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, متولی عبدالعال, ,


بازديد : 4852 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"9:41"

 

«محمد اللیثی»

سال تولد : ۱۹۵۲ میلادی مطابق با ۱۳۳۰ هجری شمسی

محمد محمد اللیثی در سال ۱۹۵۲ میلادی در روستای نخاس از توابع شهر زقازیق در استان شرقی مصر به دنیا آمد و در خانواده ای قرآنی رشد و تربیت یافت، پدرش «محمد ابوالعلا» تنها فردی بود که در روستا توانسته بود کل قرآن کریم را حفظ کند.

از این رو محمد تحت تعلیم پدر خود شروع به حفظ قرآن کریم کرد و توانست به یاری پروردگار و به مدد استعداد و هوش بسیار خوب خود در سن سه سالگی کل قرآن کریم را حفظ کند.

 علاقه روزافزون محمد به تلاوت قرآن کریم سب شد تا وی در سن شش سالگی فنون مربوط به تلاوت قرآن کریم را نیز به طور کامل و تحت تعلیم پدرش فرا بگیرد، همچنین با مراجعه به بعضی از قاریان بزرگ در آن زمان توانست علم اختلاف قرائات را نیز بیاموزد و از آن پس بود که وی تلاوت قرآن را در محافل و مراسم های مختلفی که داخل روستا برگزار میشد آغازکرد.

بیش از ۱۵ بهار از زندگی محمد نوجوان نگذشته بود که شهرت او و تلاوت های زیبایش به روستاها و شهرهای مجاور نیز رسید و تقریباً در استان شرقی مصر در امر تلاوت قرآن کریم صاحب شهرت و منزلت شد.

مردم از صدای زیبا و نفس طولانی محمد در تلاوت قرآن کریم شگفت زده شده و باور نمی کردند که جوانی مانند او بتواند از قاریان بزرگی مانند استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد، استاد مصطفی اسماعیل، استاد محمد رفعت، استاد کامل یوسف بهتیمی و استاد سعید عبدالصمد الزناتی، آن هم با آن دقت و ظرافت تقلید کند.

محمد محمد اللیثی در سال ۱۹۸۴ میلادی توانست مجوز تلاوت در رادیو مصر را دریافت کند و از آن پس بودکه شهرتش به سراسر مصر رسید و همه نیز او را به عنوان قاری ممتاز شناختند.

محمد محمد اللیثی به کشورهای زیادی برای تلاوت قرآن کریم سفر کرد از جمله آن ها می توان به هند، پاکستان، جنوب آفریقا، آلمان و آمریکا اشاره کرد.

وی در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی به همراه استاد احمد احمد نعینع به جمهوری اسلامی ایران نیز سفر کرد و با تلاوت های زیبای خود شوق و شور وصف ناشدنی را در بین دوستداران قرآن کریم در ایران به راه انداخت.

پس از مراجعت از سفر ایران وی احساس کرد که حنجره اش دیگر توان قرائت قرآن همانند گذشته را ندارد، به همین منظور به پزشک مراجعه کرد اما درمان موفق حاصل نشد و وی پس از اینکه شش سال تحت مداوا بود در روز یکشنبه ۵مارس ۲۰۰۶میلادی به دیدار معبود شتافت .

روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, محمد اللیثی, ,


بازديد : 4856 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"9:26"

«راغب مصطفی غلوش»


استاد راغب مصطفی غلوش قاری مسجد دسوقی در دسوق به روز 5 جولای 1938 میلادی در روستای (برما) مركز طنطا در استان غربی متولد شد …پدرش می خواست كهوی را به تحصیل علوم ابتدائی بفرستد تا صاحب پست بزرگی شود ولی تدبیر امور به دستخالق متعال است در روستا مكتب های زیادی بودند و گرایش ورویكرد به آنها كاملا محسوس و و ملموس بود و مردم در آنزمان از آنجا كه كلمه (عالم ) جز به رجل دینی مخصوصا امام مسجد كه خطبه نماز جمعه را می خواند اطلاق نمی شد به حفظ قرآن كریم توسط فرزندانشان همت میگماشتند تا آنها عالم شوند .
بخاطر مصلحتی كه فقط خداوند از آنآگاه است یكی از نزدیكان به پدر او حاج مصطفی غلوش راهنمائی می كند كه فرزندش راغب را به یكی از اساتید حفظ بسپارد تا حفظ قرآن را به او بیاموزد و به خاطر اشتیاق وعرق دینی شدیدی كه در دل اهل روستا مانند حاج مصطفی وجود داشت او با این نظر موافقت كرد و راغب را گوشزد نمود كه هر روز پس از درس به مكتب برود.


و اما موهبت الهی خودش را نشان داد و كودك 8 ساله موضوع گفتگوی اهل روستا مخصوصا اساتید حفظ و حفاظ شد به خاطر صدای زیبایش تاثیر به سزائی در شدت اهتمام استادمان به او و خیر خواهی ومراقبت دائمی از او داشت چرا كه آثار خوبی را در چهره او می دید و آینده روشنی درمیان مشاهیر قاریان را از وی متوقع بود وهمین مسئله باعث شد كه راغب تاقبل از 10سالگی موفق به حفظ قرآن كریم گردد و بعد از حفظ كامل قرآن، نیكو دانستن احكام آنبدست شیخ عبدالغنی شرقاوی در روستای برما.
درسن 14 سالگی ذكر خیرش به روستاهای همجوار رسید و پیشرفت تا به شهر طنطا جایگاه عالمان هم رسید در رمضان سال 1953دعوتهائی پشت سر هم از روستاها و شهرهای نزدیك به روستا به او رسید در سن 15 سالگیبه روستای (محلة القصب) در استان كفر الشیخ دعوت شد این مهم در ابتداء كار سختی بوددر میان فضائی كه امواج رقابت در بین خبرگان كرسی تلاوت در این منطقه مخصوصا استانغربی موج می زند چگونه بدین جایگاه بلند نائل گردد.
قاری جوان وجوانمرد و جسوربه آنچه می دید و یا می شنید كه رقابتها و مسابقاتی كه آتش آنرا قاری یگانه استادمصطفی اسماعیل بر افروخته بود به اوج خود می رسد اعتنائی نمیكرد بر او لازم بود كه بدنبال عواملی بگردد كه او را برای وقوف بر این سرزمین سخت كمك كند و نیز قواعدی استوار كه از میان آنها بتواند به دعوتی كه احیانا از طرف یكی از ایشان به او برمیخورد پاسخ گوید .
او به درستی دریافت كه بزرگواری و عظمت از جانب خود او سرنخواهد زد وهمانا بر طالب آن لازم است كه با كوشش ومداومت به سویش سعی كند،بنابراین استادی استوار و متین در علوم قرآن را جستجو نمود تا علم تجوید و قرائاترا از او فرا گیرد او متوجه قبله علوم قرآن شهر طنطا شد و به مؤسسه و آكادمی قرائاتدر مسجد احمدی ملحق شد و مرحوم استاد ابراهیم طبلیهی متولی امور او شد ، استاد راغب می گوید:
و من موفق شدم كه در منطقه خودمان یك نمونه عالی از استاد مصطفی اسماعیل قرار بدهم من در صدد تقلید او بر آمدم و به شهر طنطا رفته و بدنبال عالمقرائاتی می گشتم تا اینكه یكی از معروفین مرا به مردی در مؤسسه احمدی راهنمایی كردكه نامش مرحوم شیخ ابراهیم طبلیهی بود كه به من تجوید و احكام درست را آموخت و مندر نزد او قرائت كردم و او مرا ترغیب كرد تا هر روز در مقام احمدی قرائت كنم ،مخصوصا ما بین اذن و اقامه عصر، بسیاری اطراف مرا پر می كردند و به لطف خداوند دردل بسیاری از مردم راه پیدا كردم بالاخص به جهت اینكه من از استاد مصطفی در اداء اعجاب بر انگیز و محبوبش در نزد مردم تقلید میكردم ، من به روستاهای استان غربی دعوت شده و در استانهای همجوار هم شناخته شدم از چیزهائی كه مرا كاملا به خودم مطمئن می ساخت كوشش و مقاومت و حرص زیاد و شدید من بر قرآن كریم و تلاوت همراه با تعهد و تقوای آن بود.
قاری جوان راغب مصطفی غلوش توانست در سن كوچكی و قبل از 18 سالگی برای خودمجد و عظمتی بیافریند ،با اینكه حق دفاع از وطن بر عهده او قرار گرفت و برای سربازی و اداء خدمت خوانده شد چیزی كه چاره و گریزی از آن نبود، در سال 1958م در حالیكه 20سال داشت سربازی را شروع كرد و به مركز آموزش اداره امنیت مركزی فرستاده شد او میگوید :
...))
وبا توجه به اینكه من به نیروهای امنیت مركزی ملحق شده بودم دائما بهمسجد امام حسین علیه السلام تردد میكردم و خبر میگرفتم تا اینكه اگر شده حتی یك آیهدر بزرگترین و مشهورترین مساجد مصر و قاهره قرائت كنم و بر این امر حریص بودم كهخود را به مسئولین مسجد عرضه كنم تا شاید برایم فرصتی پیش آید تا ده آیه ای قرائتكنم یا در این مسجد بزرگ اذان بگویم به شیخ مسجد حسینی شیخ حلمی عرفه معرفی شدم وآنچه مقدور بود از قرآن در نزدش خوانده و او بسیار از من خوشش آمد …و روزی به آنچهدر درونم بود تصریح كرده و از او خواستم كه بزرگواری كرده و به من برای اذان وقرائت یك عشر قبل از اقامه نماز اجازه دهد ، او به من گفت: راغب اگر شیخ طه فشنیتاخیر كرد فرصتی برای تو خواهد بود ، من از ته قلب از خداوند خواستم كه شیخ طه فشنیتاخیر كند و گوئی كه درهای آسمان بتمامی باز گشته بود و خداوند دعوت مرا اجابتفرمود و شیخ فشنی تاخیر كرد و موعد اذان نزدیك شد و شیخ حلمی به من گفت: آماده باشو به مسئول مسجد گفت: بگذار راغب اذان بگوید پس اجازه داد و مرا در كنار شیخ محمدغزالی (رحمه الله ) نگه داشت تا وقتی كه با فرارسیدن وقت نماز عصر از درس فارغ گردد، شیخ مصطفی اسماعیل عبارتی را در آخر اذان اضافه می كرد و می گفت: ((…الصلاة والسلام علیك یا نبی الرحمة یا ناشرالهدی یا سیدی یا رسول الله  من هم همچنانكهاستاد مصطفی اذان می گفت اذان گفتم این در حالی بود كه من لباس سربازی به تن داشتمكه نظر مردم را به من جلب می كرد این موضوع در ماه رمضان اتفاق افتاد و صدا در حالروزه خوب و كشیده و زیبا می شود ومن 10 آیه را خواندم و از سوره الحاقة هم شروعكردم و جو مسجد منقلب شد تا آنجا كه من شبیه خیمه ای در وسط میدانی شدم و در قرائتفرو رفتم چرا كه مردم با گفتن الله یفتح علیك، یبارك فیك، تانی الآیة، به من شجاعتمی بخشیدند ومن آیات را بنا به خواست افراد موجود در مسجد بیش از یكبار خواندم وزمان تلاوت به بیش از نیم ساعت رسید ، من به پادگان برگشتم در حالیكه شادی ام وصفناشدنی و اعتماد به نفسم از اینكه مسجد پادگان را در طول مدت خدمتم به من واگذاركرده بودند زیاد شده بود به من برای خروج در هر زمانی اجازه می دادند و من به مسجدامام حسین علیه السلام زیاد رفت و آمد میكردم و به واسطه این مسجد شهرت پیدا كردم وبا این مسئله من خیلی خوشحال شدم چرا كه در مسجدی قرائت می كردم كه مرحوم شیخ محمودخلیل حصری در آن سوره می خواند و مرحوم شیخ طه فشنی در آن اذان می گفت و مرحومدانشمند بزرگوار استاد غزالی در آن درس می داد و خطبه می خواند این شرف عظیمی بودكه هر كس در سن من و هر حافظ قرآنی آنرا آرزو داشت))

از مسجد حسینی تا رادیو

و در مسجد امام حسین (ع) شروع به جدا شدن به سمتچیزی كه خوابش را می دیدم شدم به بزرگان مسئولان دولتی شناسانده شده و به ایشاننزدیك شدم و ایشان مرا بر قرائت پیش روی جماعت تشجیع كردند و سبب از بین رفتن ترس ووحشت در وجود من شدند و عامل نیرومندی بودند در رابطه با دعوتهائی (برای احیاءمجالس حزن و ماتم در قاهره) كه به من متوجه می شد در آن مجالس با مشاهیر قاریانرادیو مانند استاد مصطفی استاد عبدالباسط استاد حصری و غیر ایشان از مشاهیر همراهمی شدم ، از میان كسانی كه به مسجد حسینی می آمدند استاد محمد امین حماد مدیر رادیودر آنوقت بود حاضرین به او گفتند استاد، به راغب كارتی بدهید تا بتواند به رادیوبیاید و تقاضانامه ملحق شدن به رادیو را پر كند و تقدیم دارد او همانجابه من كارترا داد و گفت: فردا در دفترمن در ساختمان رادیو در شریفین نزد من باش ، من به مسجدامام حسین (علیه السلام)رفتم وشیخ حلمی عرفه، سرهنگ صلاح الالفی و سرهنگ محمد الشماع را دیدم و هر 3 با آمدن با من برای رفتن پیش مدیر رادیو موافقت كردند مدیر بخاطربودن من با آنها با من حسن استقبال داشت و من تقاضا نامه را نوشتم …
بنابر تاریخاعلام شده به رادیو رفتم با امتحان را نزد هیات داوران به اتمام برسانم آنجا دراطرافم 160 قاری دیدم، ایشان به من گفتند: تو در ضمن نگهبانی هستی ؟ -من لباسسربازی به تن داشتم- من گفتم من هم همراه شما هستم و برای امتحان آمده ام ایشانتعجب كردند و بعضی از آنها برای من آرزوی موفقیت كردند …هیات داوران 2 قسم بودقسمتی برای صوت و قسمتی برای قرآن به من گفتند از این قسمت بخوان((من جاء بالحسنةفله عشر امثالها و من جاء بالسیئة فلا یجزی الا مثلها و هم لا یظلمون ))الخ به لطف خدا موفق بودم اعضاء هیات برایم درود فرستادند و به محافظت صدا توصیه ام كردند …

گروهبان وقاری رادیو

از مدت سربازی ام 20 روز مانده بود و من در صددگرفتن گواهی پایا ن خدمت بودم و قبل از 2 یا 3 ماه انتظار معلوم شدن نتیجه رانداشتم پس از گرفتن گواهی پایا ن خدمت به شهر خودم (برما) رفتم و با چیزی كه انتظارنداشتم مواجه شدم اهل روستا استقبال غیر منتظره ای از من كردند و می گفتند: هزاربارك الله راغب مرا بغل كردند و نزدیك بود روی گردن قرارم داده و ببرند گفتم قضیهچیست ؟ گفتند: مگر این خبر را نشنیده ای؟ گفتم: كدام خبر؟ گفتند اسم و عكس تو با تیتر درشت در همه روزنامه ها درج شده كه (گروهبان قاری) خدای را سپاس كه به من صبرو تحملی داد تا این خبر سعید را تحمل كنم خبری كه عقل و صبر نیاز داشت تا كسی درخوشحالی افراط نكند.

سفر به دول مختلف دنیا

استاد راغب بیش از 30 سال متوالی برای قرائت كتاب الله مجید به كشورهای جهان من جمله ایران سفر كرد و به این نكته ایمان داشت كه اینماموریت و رسالت سنگینی است كه به نحو شایسته باید آنرا اداء كرد … در سالهای اخیرماندن در مصر را ترجیح می دهد تا میلیونها نفر از تلاوت قرآن بامدادی و روزهای جمعهو مناسبتهای مختلف او بهره مند شوند و نیز موقعیتی برای سفر دوستان او یعنی مشاهیرقاریان به دولتهای مختلف فراهم شود.
ایام می گذرد و فضائل نیز همچنان با او میگردد فضیلتی كه او و گروهی از بزرگان عرصه قرآن از قرآن كریم بدست آورده اند.

 

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, راغب مصطفی غلوش, ,


بازديد : 5103 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"9:22"

«شحات محمد انور»

استاد شحّات محمد انور، قارى مسجد امام رفاهى در روز 1 ژوئیه 1950 میلادى در روستاى كفر الوزیر كه مركزى دور افتاده در استان قهلیه است در یك خانواده كم جمعیّت متولد شد. بیش از 3 ماه از ولادت او نگذشته بود كه پدرش وفات یافت و كودك خردسال نتوانست خوبی هاى پدر داشتن را بچشد، پدرى كه او را در سن كودكى ترك كرده و در حالیكه طفل خردسال و یتیمى بود با امواج زندگى و گردش روزگار با همه شیرینی ها و تلخى هایش مواجه ساخت.

چون هیچ مهر و عطوفتى مانند مهر مادرى نیست، مادرش فرزند كوچك را به دامن گرفته و براى اقامت در منزل پدرش رهسپار شد تا با دایى هاى او زندگى كند چرا كه دایى او وى را همچون پسر خود در برمی گرفت و بهترین امانت دار او بود.
او به یادگیرى و حفظ قرآن اقدام كرد و رشد و نخمو او در خانواده ای قرآنی تأثیر زیادى در تمام كردن حفظ قرآن كریم (در حالیكه 8 ساله بود) داشت و به واسطه دایى اش استاد حلمى محمد مصطفى بارها به قرآن رجوع مى كرد.
وقتى به سن 10 سالگى رسید دایى اش او را به یكى از روستاهاى مجاور (كفر المقام ) برد تا تجوید قرآن را از محضر استاد سید احمد فرارحى فرا گیرد.


هر گاه مى شنیدم یكى از بزرگان فوت كرده است و از یكى از مشاهیر قُرّاء براى احیاء مجلس عزا دعوت به عمل آمده من در حالیكه طفل 12 الى 15 ساله اى بودم به مكان عزا مى رفتم تا به قرآن گوش فرا دهم و از قارى چیزى یاد بگیرم و در فضاى آن مناسبت قرار بگیرم تا اینكه اگر به چنین مجلسى دعوت شدم مثل همین مشاهیر باشم.


استاد شحّات خاطرات ایّام كودكى اش اینچنین به یاد مى آورد: 
"در آن دوره من با حفظ كردن قرآن كریم سعادتى وصف ناشدنى یافتم مخصوصاً پس از اتمام حفظ قرآن و در اثنای یادگیرى تجوید آن و به خاطر اینكه صداى زیبایى داشتم واداءِ لحن من شبیه اداء قاریان بزرگ بود بر هم دوره اى هایم پیشى گرفته و در میان آنان به استاد كوچك شناخته مى شدم و این موضوع ایشان را خوشنود مى ساخت، هم كلاسى هایم در مكتب به دنبال فرصت بودند كه استاد مشغول كارى شود تا از من بخواهند كه با تجوید، آیات قرآن را برایشان بخوانم و چنان مرا تشوق مى كردند كه گویى من قارى بزرگى هستم و یكبار استاد از دور صداى مرا شنید و ایستاد و به من گوش مى داد تا اینكه از تلاوت فارغ شدم و از آن پس اهتمام بیشترى به من مى كرد و تمركز بیشترى به من داشت چرا كه آینده خوب و روشنى را از من متوقع بود. به یاد مى آورم كه در ضمن یادگیرى قرآن كریم براى همكلاسى هایم زیاد تلاوت مى كردم. روزى یكى از ایشان فكرى كرد، او یك قوطى كبریت تهیه كرد و جعبه آن را توسط یك نخ بلند به كِشُوی آن متصل كرد،من یك قسمت را در مقابل دهانم مى گرفتم و مى خواندم گویى كه میكرفون است و هر یك از دوستانم قسمت دیگر را به گوش مى چسباندند تا طنین صدا را از آن بشنوندكه زیبا و قوىّ مى شد…"
همه این ها راه و هدفم را در حالى كه طفلِ خردسالى بودم مشخص كرد و باعث شد كه من هر راه و هر وسیله اى را كه به واسطه آن از قرآن كریم متمكّن مى شویم را جستجو كنم كه از دستم نرود، بالاخص پس از آنكه جوانى شدم و بعد از وفات دایى ام كه سرپرستى خانواده را به عهده داشت من باید به خود و مادر و پدر بزرگم تكیه مى كردم، هر گاه مى شنیدم یكى از بزرگان فوت كرده است و از یكى از مشاهیر قُرّاء براى احیاء مجلس عزا دعوت به عمل آمده من در حالیكه طفل 12 الى 15 ساله اى بودم به مكان عزا مى رفتم تا به قرآن گوش فرا دهم و از قارى چیزى یاد بگیرم و در فضاى آن مناسبت قرار بگیرم تا اینكه اگر به چنین مجلسى دعوت شدم مثل همین مشاهیر باشم."


استاد جوده ابو السعود، السعید عبدالصمد الزناتى و الشیخ جمدى الزامل كسانى بودند كه با حضورشان آتش رقابت را در منطقه شعله ور كردند ولى حقیقت این است كه استعداد این جوان مستعدّ ناگهان درخشید و در آن میان او را منحصر به فرد كرد و به مقامى انكار ناشدنى رسید و على رغم سنّ كمش مانند یك قارى بزرگ كه تمامى سر انگشتان به او نشانه رفته است، درخشید و این ها همه قبل از 20 سالگى بود.
ابتداى كار استاد شحّات با هر میزانى كه بسنجیم ابتداى سختى بود دگرگونى هاى زندگى به كودكى كه هنوز نیاز داشت تا كسى دستش را بگیرد و سفره مهربانى برایش بگسترد به او رحم نكرد بلكه به جاى این ها بى خوابى و شب بیدارى را راه رسیدن دانست و به راستى چگونه چشمان او آرام بگیرد و بخوابد در حالیكه باید به یك خانواده كامل خرجى بدهد بنابر این شروع به پاسخگویى دعوت هایى كرد كه از هر جا به سمت او روان شده بود. این در حالى بود كه پسرى 15 ساله بود قرآن كریم را در همه روستاهاى شمال مصر با دستمزد كمى در آن موقع مى خواند دستمزدى كه از سه چهارم یك جُنیه تجاوز نمى كرد چرا كه مَحفل در مركز (میت غمر) بود كه به ماشین نیاز داشت و گاهى -اگر لازم مى شد كه ماشینى از هر نوع كه مى خواهد باشد اجاره شود- به 7 جُنیه مى رسید بنابراین از آنجا كه باز مى گشت باقیمانده دستمزدش را به جدّ و مادرش تقدیم مى كرد، دعوت ها پیاپى به او مى رسید دعوت هایى كه او را بر تحمل سختی هایى كه در راه رسیدن به زندگى با شرافت و كرامتى كه تاج عزّت و كرامتِ تلاوت قرآن كریم بر فرق آن مى درخشید شجاع و صبور مى ساخت.
استاد شحّات توانست در زمان بسیار اندكى از خود یك شخصیت قوى بسازد و در این امر آنچه خداوند در او از بلند نظرى و عزت نفس و روشن بینى و هوشِ قوى و محافظت بر سر و وضعش و… به ودیعت گذارده بود او را كمك مى كرد.


اینچنین جوانى كه مرتبّاً مى درخشید و قرآن كریم از حنجره او مانند آب جارى در آبراه جریان داشت و شهرت او بر سنّ او بسیار سبقت گرفته بود شایسته بود تا رییس مركز شهر (میت غمر ) در سبعینات دعوت نامه اى به او بفرستد كه او را به یكى از مناسبت هاى دینى كه مرحوم دكتر كامل البوهى اولین رییس رادیو در آن حضور داشت فرامى خواند و این در سال 1975 بود.
استاد شحات مى گوید: "من دوستِ كارمندى در مجلس شهرِ میت غمر داشتم او به من گفت: رئیس مركز براى مراسم افتتاحیّه یك محفل دینى تو را دعوت كرده است كه مسئولین بلند پایه و رئیس رادیو در آن حضور دارند و محفل در مسجد زنفلى در شهر میت غمر برگزار خواهد شد. من قبول كردم و رفتم، وقتى مرحوم دكتر البوهى صداى مرا شنید گفت: شما با این استعداد چرا اقدام نمى كنى كه در رادیو قرائت كنى؟ و مرا تشجیع كرد
با حفظ كردن قرآن كریم سعادتى وصف ناشدنى یافتم مخصوصاً پس از اتمام حفظ قرآن و در اثنای یادگیرى تجوید آن و به خاطر اینكه صداى زیبایى داشتم واداءِ لحن من شبیه اداء قاریان بزرگ بود بر هم دوره اى هایم پیشى گرفته و در میان آنان به استاد كوچك شناخته مى شدم


من رفتم و تقاضانامه اى نوشتم و نامه اى با تاریخ آزمون برایم آمد، طبق تاریخ رفتم ولى هیئت داوران على رغم اعجاب شدیدشان نسبت به خواندن من گفتند: تو باید یك مدّت براى فراگیرى نغمه ها ودستگاه ها كلاس ببینى. من از استاد محمود كامل و استاد احمد صدقى از چگونگى كار سوال كردم ایشان مرا به آموزشگاه موسیقى راهنمایى كردند. من 2 سال رفتم و همه مَقامات موسیقى را با كیفیّت عالى فرا گرفتم و در 1979 تقاضانامه را دوباره نوشتم. سرانجام موفّق شده و برنامه اى براى تلاوت هایم به من داده شد و از آن پس به رادیو راه یافتم."


پس از آن كه پایه شهرت خود را بنا نهاد بر او تكیه زد تا آزادانه بَناى خود را چیده و با رفتن و جُستنِ مجد و عظمت بیشتر در سراسر دنیا آن را بپوشاند، هیچ قارّه اى در دنیا نبود مگر اینكه در ماه مبارك رمضان از سال 1985 تا 1996 به آنجا مسافرت كرد. بارها از طرف وزارت اوقاف مصر و بسیارى از اوقات به دعوت هاى خصوصىِ میلیون ها نفر از دوستداران قرآن كریم در خارج مصر (لندن، لوس آنجلس، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه، برزیل، دولت هاى خلیج فارس، نیجریه، زَئیر، كامرون و بسیارى از دولت هاى آسیایى مخصوصاً ایران) كه به او وابسته شده اند به آن كشورها سفر كرد و به قول خودش در همه این مسافرت ها جُز رضاى خداوند و بهروزى مسلمین با استماع آیات كتاب الله مجید را در نیّت نداشته ام.


سرانجام این قاری برجسته جهان اسلام در آستانه شهادت امام حسین (ع) در سن 58 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, شحات محمد انور, ,


بازديد : 4982 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"9:16"

 

«استاد مصطفی اسماعیل»



اکبرالقراء استاد مصطفی اسماعیل از مشاهیر و نوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که کلام خدا را با آهنگی بسیار لطیف و دلنشین و با الحانی منطبق با معانی و مفاهیم الهی تلاوت می کند . وی استادی است بی بدیل که در فن قرائت سبکی بسیار ممتاز دارد . مردی است که تمامی قاریان جهان در آستان پر از معنویتش سر تعظیم فرود می آورند و همه به او عشق می ورزند .

به راستی که تلاوت شیوا و ممتاز قاری برجسته ای چون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل که توأم با دلپذیر ترین نغمات آسمانی و کلام روح بخش آیات الهی می باشد جان را طراوت و آرامش می بخشد و اینچنین است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرمایند «صدای نیکو زینتی است برای قراء». قاریان مبرز و اهل فن بر این عقیده اند که صوت محزون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل دارای صفا و پختگی و جذبه ای روحانیست که به دلهای مستمعین می‌نشیند و از گیرایی خاصی برخوردار است .

مصطفی را ، نه تنها قرائت او بلکه تواضع و جوانمردی اش دوست داشتنی می کند . وقتی سوره احزاب را می خواند مردم چنان فریاد به تحسین اومی گشایند که مجلس به خود می لرزد و وقتی در اثنای قرائت با تواضع و افتادگی از مردم اجازه پایان قرائت خود را می خواهد ، آن ها به او اصرار می ورزند و از او ادامه قرائت را التماس می کنند . او نیز می خواند و آنگاه یکی از قرائت های استثنایی تاریخ را می آفریند و سوره الحاقه را چنان می خواند که مستمعین را هوش از سر به در می شود . تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل تا اعماق جان انسان رسوخ نموده و مستمع را به اندیشیدن در آیات الهی قرآن و پند و عبرت گرفتن از کلام پروردگار متعال ترغیب می‌کند . بجاست در این زمینه به سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که در جمع قاریان و کارکنان رادیو قران ، ایراد فرموده اند توجه کنید :

هنر قاری قران این است که هرچه بیشتر معانی قران را در ذهن مستمع مجسم بکند ؛ به این نکته توجه کنید : اینکه میبیند یک تلاوت گری یکدفعه گل میکند و اهل نظر و اهل بصیرت او را قبول میکنند بی جهت نیست یک علتی دارد . شیخ مصطفی اسماعیل یا عبدالفتاح و اساتیدی از این قبیل کسانی هستند که وقتی قرآن می خوانند شما می‌بینید مفاهیم قران در ذهنشان مجسم است ؛ احساس می کنید او دارد مفاهیم را به شما میدهد نه حرف را ؛ علت (شهرتشان) اینها هست لذاست که اینها در همان منطقه خودشان هم معروف می شوند و دیگران و شاگردهایشان مقلد اینها می شوند . و شما نگاه کنید بین این قراء بزرگ ؛ مثلا شیخ مصطفی اسماعیل که من دقت کردم و شاید دیگران هم همین طور باشند من ندیدم جایی در وقف مطلق مصطفی اسماعیل نایستد ؛ معمولا می ایستد ؛ شما هم بایستید ؛ این ایستادن صدا را زیباتر و دلنشین تر می کند و هم معنی ؛ این هم یک نکته بود .

شیوه ای را که مرحوم مصطفی اسماعیل در علم قراءات مبتکر آن بوده است شاهکاری برجسته است که در آن قاری قرآن همزمان با تلاوت و بیان علم تجوید قادر است تا مفاهیم آیات الهی را به مستمعین برساند و تجسم عینی مفاهیم عمیق قرآنی را ایجاد نماید و اینچنین است که جوهر و بطن قرآن کریم در لحن زیبای قاری گرانقدر و ارجمندی چون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل می درخشد . مرحوم استاد به کلیه قراءات سبعه و راویان قراء تسلط و چیرگی خاصی داشت و با قرائت گوناگون قرآن کریم را تلاوت می نمود ، اما اکثراً به قرائت ورش مصری به تلاوت آیات مبادرت می ورزید .همچنین او به تمامی مقامات و الحان قرآنی مهارت و استادی وافری داشت بطوری که اهل فن او را یگانه مقری قرآن می دانند .

مصطفی در ناحیه طنطا از کشور مصر متولد گردید و تحت آموزش اولیه استاد سید البدوی قرائت قرآن را فرا گرفته ، سپس در ناحیه طنطا در مؤسسه الاحمدی به همراه شیخ خلیل الحصری در محضر شیخ «ابراهیم سلّام» که از بزرگترین اساتید آن زمان بود به تحصیل علوم عالی قرائت پرداخت . زمانی که مصطفی برای اولین بار به شهر قاهره مسافرت کرد ، در ملاقات با شیخ محمد رفعت قرائت قرآن نمود ، آنگاه امام القرّاء دستانش را در میان گرفته ، آینده ای درخشان را به او نوید داد . او که یک نابینا بود با چشم بصیرت مصطفی را به خوبی شناخت و زیبایی کار او را در اعماق وجود خویش احساس کرد .

مصطفی یکی از اساتید مسلم علم قرائت است ، استادی که با آشنایی با نغمات و مقامات موسیقی و علم تجوید ، بهترین و بالاترین قرائت ها را آفریده است . او می گوید : « طریقه تجوید و صوت قرآن کریم بر پایه حدود 18 مقام استوار است که برخی از آنان عبارت اند از : بیات و مشتقات آن... صبا ، شور ، حجاز ، رست ، سه گاه ، عجم ، مرمل ، نهاوند ، عشاق و ... » از نظر مصطفی یک قاری قرآن که دارای صوتی زیباست ناگزیر است که با موسیقی آشنا باشد و نیز وقف و ابتدا را باید بداند ، اما این همه در شرایطی است که قاری به اصول تلاوت خللی وارد نساخته و حق آیات را ادا کند . صوت خوش در آیات و احادیث نیز پسندیده است و همواره مورد تایید بوده است . آنجا که حضرت رسول (ص) فرمودند : « قرآن را با صوت زیبا ، نیکو بخوانید » و همچنین می فرمایند : « آن کس که قرآن را با تَغَنّی و آهنگ قرائت نکند از ما نیست ». همه می دانند مقصود از غنا و آهنگ در اینجا صوت نیکوست . صوتی که حق تلاوت را آن چنان که مورد رضای خداست فراهم می سازد .

مرحوم استاد حصری درباره صوت استاد مصطفی اسماعیل می گوید « او از جمله قاریان ممتازی است که در بیان الحان قرآنی تسلط و استادی خاصی داشت.

از نظر مصطفی یک قاری قرآن بزرگترین و بهترین سفیر برای اسلام و کشور خود می باشد . وی در این راستا عنوان می کند که در سفری که در سال 1352 به ترکیه داشته است استقبال زیادی از سوی مردم و مقامات کشوری صورت گرفت ، تا آنجا که نخست وزیر ترکیه خود شخصاً به استقبال و دیدار با وی آمدند و به همراه وزیر فرهنگ به مدت نیم ساعت با وی به گفتگو نشستند ، پس از آن قرآنی را که حروف آن با آب طلا نوشته شده بود ، به او هدیه کردند . و نیز طی مسافرت هایی که به لبنان داشت از سال 1353 به مدت 3 سال در ایام ماه مبارک رمضان به تلاوت قرآن در این کشور پرداخت ؛ در اینجا نیز به او نشان درجه یک کشور را اعطا کردند . شیخ مصطفی اسماعیل به کشورهای بسیار زیادی در اقصی نقاط جهان مسافرت کرده است . وی می گوید : « یک قاری قرآن در قلوب مسلمین جهان جایگاه ویژه ای دارد . مردم از او استقبالی شایسته شخصیت او به عمل می آورند ، حتی از زمانی که قدم در فرودگاه آن دیار می گذارد ، روزنامه ها و مجلات پیرامون تاریخ زندگی او و تاریخ کشورش ، مقالات بسیار می‌نویسند و رادیو و تلویزیون نیز در این رابطه به پخش برنامه هایی اهتمام می ورزند «.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به تلاوت های مصطفی اسماعیل علاقه وافری دارند . ایشان می فرمایند : « علّت شهرت این قاری این است که به هنگام تلاوت مفاهیم و مضامین را در ذهن مجسم می کند...»

آری استاد مصطفی ، از اساتید برجسته ای است که چون تلاوت می کند ، هر جا که شنونده ای باشد بی اختیار به تحسین و تشویق او لب می گشاید . آنگاه که لفظ (ماءِ) را تلاوت می کند ، چنان می خواند که مستمع آب را در مقابل دیدگان مجسم می کند . این حالت در تمامی کلمات و آیات مشهود است .

از مشهورترین اماکنی که استاد در آن مکان ها به تلاوت قرآن پرداخته است ، مسجد جامع اموی ، جامع کبیر در لبنان ، مسجد امام حسین (ع) در عراق ، مسجدالاقصی ، مسجدالحرام و مسجد جامع کبیر در پاریس را می توان نام برد .

ای اساتید بزرگ علم قرائت قرآن علاوه بر تلاوت های مجلسی ، تمامی قرآن کریم را نیز به شیوه ی تحقیق و ترتیل قرائت کرده است که در اکثر کشورها ، شیفتگان کلام الهی ، به تلاوت های زیبای او گوش جان سپرده ، از آن بهره ها می گیرند و قاریان بسیار با استماع تلاوت هایش دراین راه به مراتب اعلی در قرائت قرآن رسیده اند . تلاوت های این استاد مسلم علم قرائت همه هفته از رادیو قرآن جمهوری اسلامی ایران به سمع دوستداران تلاوتهای ایشان می رسد .

سرانجام شیخ مصطفی اسماعیل پس از عمری پربار ، در حالی که شیفتگان بیشماری از تلاوت های دلنشین خویش برجای گذارده بود ؛ در سال 1359 ه.ش. در شهر قاهره به سوی معبود شتافت و بدین سان جهان اسلام در غم از دست دادن نابغه ای - که سراسر جهان به عظمتش معترف بود - سوگوار گردید . فردی که با صوت و لحن دلنشین اش توانست بسیاری را فراسوی دین مبین اسلام رهنمون سازد . همانگونه که خود بارها گفته بود : یک قاری قرآن بزرگترین سفیر قرآن عزیز است.

 

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, مصطفی اسماعیل, ,


بازديد : 5581 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"9:10"

«عبدالفتاح شعشاعی»

استاد «عبدالفتاح شعشاعی» در سال 1890 ميلادی در روستای «شعشاع» از توابع منوفيه مصر به دنيا آمد و در سن 10 سالگی تحت تعليم و تربيت پدرش «محمود ابراهيم شعشاعی» موفق به حفظ كل قرآن شد.

بدون شك شخصيت دينی و قرآنی استاد شعشاعی متأثر از شخصيت پدرش بود كه در روستا از احترام خاصی برخوردار بود و همه او را به عنوان فردی دين‌دار و صاحب فضيلت می‌شناختند و روی آوردن عبدالفتاح به سمت و سوی تلاوت قرآن كريم نيز متأثر از شخصيت پدرش است.

عبدالفتاح شعشاعی در سن نوجوانی به منظور فراگيری علم تجويد و قرائت قرآن كريم راهی طنطا شد و در مسجد الاحمدی طنطا به فراگيری اين علوم مشغول شد و با شنيدن صدای زيبايش استادان وی او را برای رفتن به قاهره و ملحق شدن به دانشگاه الازهر تشويق كردند.

اين نوجوان برازنده توانست تحت نظر استاد «بيومی» و استاد «علی سبيع» علم قرائات را بياموزد و به مدد صدای زيبا و با لطف الهی كه شامل حال او شد توانست خود را به عنوان يكی از قاريان تراز اول جهان اسلام مطرح سازد.

وی در قاهره اقدام به تشكيل گروه تواشيح متشكل از قاريان و آهنگسازان معروف كرد كه در ميان آن‌ها «زكريا احمد» يكی از آهنگسازان معروف مصر به چشم می‌خورد كه بدين وسيله شهرت وی دو چندان گشت.

اما آن چيزی كه باعث شد همه او را به عنوان قاری درجه اول مصر بشناسند تلاوت بسيار زيبای وی در شب ميلاد امام حسين(ع) بود كه در كنار بزرگان قرائت مانند «محمد رفعت»، «احمد ندا» و «علی محمود» اجرا كرد و همه را مسحور صدا و الحان زيبا و موزون خود كرد.

در سال 1961 به طور رسمی وارد راديوی مصر شد تا اين بار امواج راديويی صدای زيبای او را به گوش تمام جهانيان برساند و با تلاوت بسيار زيبا و ملكوتی خود دل‌های قرآن‌دوستان و عاشقان كلام وحی را جلا بخشد.

ماجرای سفر به عراق
در ديداری كه با استاد «ابوالعينين شعيشع» شيخ القراء حال حاضر مصر در آبان‌ماه سال 1378 و در جريان برگزاری دومين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم دانشجويان مسلمان داشتم، اين استاد درباره سفر خود با «عبدالفتاح شعشاعی» به عراق برای من چنين گفت: هنگام فوت مادر پادشاه وقت عراق، دعوت‌نامه‌ای برای من و استاد «مصطفی اسماعيل» برای عزيمت به عراق و شركت در مراسم ختم مادر پادشاه عراق از طرف سفير اين كشور در مصر به دستم رسيد.
شعيشع افزود: من نيز بلافاصله خود را برای عزيمت به عراق آماده كردم اما هرچه گشتم مصطفی اسماعيل را نيافتم و به همين دليل از عبدالفتاح شعشاعی درخواست كردم كه با من به عراق بيايد و در مراسم ختم به تلاوت قرآن كريم بپردازد.

شعيشع با بازگو كردن ادامه ماجرا گفت: هنگامی كه به فرودگاه بغداد رسيديم جمعيت كثيری را يافتيم كه منتظر ورود ما به عراق بودند و مصطفی اسماعيل را صدا می زدند، در آن لحظه عبدالفتاح چون دريافت كه به صورت رسمی از وی برای آمدن به عراق دعوت نشده است بسيار از دست من ناراحت شد و خواست از فرودگاه به طور مستقيم به قاهره بازگردد.

شعيشع افزود: با اصرار فراوان از او خواستم كه در عراق بماند و ماجرا را نيز برای او تعريف كردم اما او همچنان اصرار می‌كرد تا به مصر بازگردد، در آن لحضه فكری به ذهنم آمد، به عبدالفتاح رو كردم و گفتم آيا می‌خواهی به مصر برگردی تا مردم بگويند شعشاعی به عراق رفت اما مردم عراق تلاوتش را نپسنديدند و در تلاوت قرآن توفيقی پيدا نكرد.

شعشيع اين ماجرا را بدين گونه ادامه می‌دهد: در اين هنگام عبدالفتاح با چهره‌ای متبسم رو به من كرد و گفت كه اين سخنان را من بايد به تو می‌گفتم اما تو كه از من جوان‌تری به من گفتی، از تو به خاطر اين نصيحت ممنونم، من در عراق خواهم ماند و در مجلس ختم نيز شركت خواهم كرد.

آری و بدين گونه بود كه عبدالفتاح شعشاعی به يادماندنی‌ترين تلاوت‌های خود را در عراق اجرا كرد، تلاوت‌هايی كه هم اكنون به عنوان ميراث جاودانه‌ای از وی به يادگار مانده و استادان و پيشكسوتان قرآنی از آن‌ها به عنوان تلاوت‌های فنی ياد می‌كنند و تقليد از اين تلاوت‌ها و توجه ويژه به آن‌ها را به شاگردان خود توصيه می‌كنند.

سرانجام اين قاری بزرگ جهان اسلام در سال 1962 ميلادی و در سن 70 سالگی پس از آن كه عمری را در راه خدمت به قرآن گذراند و با تلاوت‌های زيبايش دل‌های مشتاقان به كلام وحی را جلا بخشيد جان به جان آفرين تسليم كرد. روحش شاد و يادش گرامی باد.


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, عبدالفتاح شعشاعی, ,


بازديد : 4827 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"9:7"

 

«شیخ محمد رفعت»

«استاد شیخ محمد رفعت»

مرحوم استاد شیخ "محمد رفعت"، ملقب به امیرالقرّاء، از ستارگان پر فروغ علم قرائت، از نوابغ کم نظیر تلاوت قرآن کریم در قرن حاضر می باشد. 
وی حافظ قرآن مجید، مسلط به انواع قراآت و مبتکر در خلق الحان و اصوات زیبای قرآنی که قرائت و لحنش در دنیای اسلام موجب تحسین و شگفتی اساتید است. 
وی در علم قرائت قرآن اُسلوبی منحصر به فرد داشت و به واسطه نبوغ ذاتیش در خلق اصوات و تسلط به تجوید و قدرت ادای حروف و مهارت در وقوف آیات الهی همواره در بین مشاهیر قراء قرآن ممتاز و بی نظیر بوده است. 
استاد رفعت در سال ۱۳۰۰ هجری قمری در قاهره متولد شد و بیش از ۶ سال نداشت که به واسطه بیماری شدیدی بینایی خود را از دست داد و برای همیشه از نعمت بینایی محروم شد. 
پدرش شیخ محمود رفعت مشوق وی به فراگیری قرآن شد و او را نزد استاد شیخ " حمّاده" جهت فراگیری علوم قرائت و حفظ قرآن مجید روانه ساخت تا این که به واسطه نبوغش در این علم و فن پیشرفت چشمگیری نمود. 
استاد رفعت در ۳۰ سالگی به اوج شهرت غیرقابل وصفی رسید تا بدانجا که در مسجد قاهره جمعیت زیادی از نقاط مختلف گرد آمده و طنین تلاوت وی را می شنیدند، در نمازهای جمعه و سایر مراسم نیز چنان مردم مشتاق را به صوت ملکوتیش جلب کرده بود که آنان گذشت زمان را حس نکرده و با هیجان، استاد را تشویق می کردند. 
یکی از نشریات هم عصر استاد به نام "کل شیء" در یکی از شماره های خود می نویسد: "در روزهای سه شنبه و جمعه هر هفته، وقتی ساعت به ۹ می رسید، در محلی که جلسه قرآن برای استاد محمد رفعت تشکیل می شد، انبوهی فوق العاده مسجد را در برمی گرفت، و این در حالی بود که تلاوت استاد در این مسجد به طور مستقیم از رادیو قاهره برای سراسر کشور پخش می گردید و همگان می توانستند از صوت دلنشین استاد که معانی آیات قرآن را نیز در اذهان مستمعین بر جای می گذاشت استفاده نمایند." 
مشهور است که در اواخر عمر و حیات پرثمر استاد رفعت، رادیوی بریتانیا تلاوت "سوره هود" این قاری بزرگ را در مدت سه روز در مسجدی که جمع کثیری از مردم حضور داشتند ضبط کرده است و این نوار هم اینک از مفاخر موزه بریتانیا محسوب می شود. 
و نیز مرحوم استاد رفعت قصارالسّور را در۱۴ روایت قرائت کرده که از طرف رادیو ضبط کامل شده است. 
از میان شیفتگان صوت استاد رفعت استاد شعیشع است که به شیوه آن مرحوم تلاوت می کند و بسیاری از فنون و رموز قرائت را از وی تلفظ کرده است. 
ایشان در مورد استاد رفعت چنین می گوید:
"
در حالی که استادم در قید حیات نیست ولی همانطور که در زمان حیاتش از وی جدا نبودم هم اینک نیز که سالها از رحلتش می گذرد از وی جدا نیستم."
شیخ احمد الرزیقی که از قاریان معروف عصر حاضر است درباره استاد رفعت چنین اظهار می دارد:
"
مرحوم شیخ رفعت - رحمه الله- در قراآت تبحری کامل داشت، در علم وقف و ابتدا مسلط بوده و خداوند در صوت ملکوتی وی نعمتش را به کمال رسانده و نیز به او شناخت مقامات الحان قرائت را عطا کرده بود. 
چنان که استاد آیه ای را در مورد وعده ها و توصیف بهشت تلاوت می کرد در آن آیه نغمه و آهنگی را انتخاب می نمود که شنونده کیفیت بهشت را می توانست تجسم نماید. 
و یا اگر آیه ای را در مورد عذاب تلاوت می کرد با انتخاب الحان مناسب شدت عذاب و آتش جهنم را به مستمع می فهماند." 
خلاصه استاد رفعت شخصیتی برجسته و امام قاریان تا این عصر بوده است.
از مرحوم استاد رفعت آثاری گرانبها در قرائت های مختلف و نیز اذان به یادگار مانده است که نام و یادش را جاویدان می سازد. از جمله تلاوت های معروف محمد رفعت می توان علاوه بر سوره هود ، به سوره های کهف، رحمن و یوسف نیز اشاره نمود.

 


 



موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, محمد رفعت, ,


بازديد : 5295 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"8:57"

 

«محمدصدیق منشاوی»

استاد محمد صدیق منشاوی در سال 1399 هـ.ش در شهر منشاة مصر در خانواده ای بسیار مذهبی پا به عرصه وجود گذارد.
پدرش شیخ صدّیق منشاوی یکی از قاریان صوفی منش بود که هرگز در مسیر تلاوتش اجر و پاداش طلب نکرد. از این رو فرزندش محمد را نیز با چنین علایقی پرورش داد تا جایی که تلاوت را تنها به جهت اینکه متعلّق به این کتاب مقدس است برگزید. شیخ صدّیق منشاوی را فردی در کمال خشوع و خضوع می خوانند. گویند او چنان تقوا پیشه بود که هرگز در هیچ تلاوتی بر اجر و پاداش آن سخنی نگفت؛ تنها در محل حاضر می شد، آنگاه با وقاری سرشار از خشیت الهی باز می گشت و این شیوه ای بود که در میان فرزندانش نیز نیک مشهود است.
محمد صدّیق از آنجائیکه در شهر منشاة تولد یافت. چون پدرش به منشاوی ملقّب گردید. با تشویق و تعلیم پدر به آموزش معارف قرآنی و تعلیم قرائتهای مختلف پرداخت چرا که پدرش نیز از قاریان مشهور عصر خود بشمار می آمد.
استاد منشاوی از همان ابتدا به حفظ کامل قرآن پرداخته و از 9 سالگی به بعد در ماه مبارک رمضان شبهای قرائت قرآن برگزار می نمود و این امر ادامه داشت تا اینکه مرحوم استاد به سن جوانی رسید و طنین صدایش رسا و پخته گشته و بصورت قاریِ صاحب سبکی در شهر و دیارش مشهور شد و پس از چندی با ورودش به رادیو جمهوری عربی مصر و پخش تلاوتهایش به شهرتش افزوده گشت و بصورت یکی از اساتید قرائت مشهور مصر در آمد .

استاد منشاوی به واسطه عمر کوتاهش به مقدار کمی از کشورهای جهان موفق به مسافرت شده است و تنها در کشورهای سوریه، کویت و برخی از کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس مسافرت نموده و به تلاوت قرآن پرداخت. استاد منشاوی دارای برادری است بنام شیخ محمود منشاوی که سبک قرائت او نیز بسیار شبیه به سبک و شیوه قرائت استاد است.
استاد منشاوی در اواخر عمر کوتاهش بر اثر ابتلاء به بیماری سرطان حنجره مجبور به عمل جراحی گلو گشت و شدت بیماری چنان بود که پزشکان معالجش او را از تلاوت قرآن منع نمودند. او را شهید القرّاء نامیدند. چه آن زمانی که طبیبان معالجش، وی را از تلاوت کتاب خدا بر حذر داشتند وی نپذیرفت، چه زندگی جدای از مکتب و کلام دوست نه تنها برای او بلکه برای تمام کسانی که در این راه گام گذارده اند بسی سخت و دشوار است.
آخر الامر اجل استاد را مهلت نداد و بیماری حنجره او را از پای در آورد و او که سالیان سال به خدمت گذاری و آموزش و قرائت قرآن کریم پرداخته بود سرانجام در سن 49 سالگی به سال 1348 هـ.ش در شهر قاهره جان به جان آفرین تسلیم کرد.

استاد از نفس طویلی برخوردار بود و مهمتر اینکه در اصوات بالا همزمان با قدرت و لحنی مطلوب دارای نفسی عمیق و طویل می باشد. از دیگر مزایای قرائت استاد پختگی صدا و زنگ شدیدی است که در صدای وی مشاهده می شود بلکه زنگ صدا تواماً با لحن علتی برای صوت حزین استاد گشته است چنانچه که عموماً وی را بین قرّاء به حزین بودن صدایش معروف گردانیده است.
مطلب دیگر در قرائت او این است که اصولاً بر سیستم باز قرائت می کند به نحوی که کلمات و حروف کاملاً مشخص می باشد بلکه در صوتهای بالا این عمل یعنی واضح خوانی بهتر صورت می گیرد لکن در صوتهای بسیار پائین به علت زنگ شدیدی که بر صدا حاکم است کلمات و حروف از نظر ظاهر شدن در تلفظ در موضعی ضعیف قرار دارند و همان طور که در زندگی نامه استاد اشاره شد قدرت لحن و نفس و صوت خوب در قرائت وی به حد مطلوب بلکه عالی موجود است و علاوه بر اینها تکنیک پیشرفته او در زمینه قرائت و تاکتیک هایی که در مواقع مختلف برای بیان الحان و سبکهای گوناگون بکار می برد، زیبایی قرائت او را دو چندان کرده است. قابل ذکر است که بدانیم استاد یکی از کسانی است که صاحب سبک در قرائت می باشد یعنی شیوه ای خاص در تلاوت قرآن کریم دارد که متأسفانه تعداد بسیار اندکی و به مقدار ناچیزی توانسته اند تقلید سبک از او بنمایند و این به جهت آن است که این زنگ و لحن و پختگی صدا را نمی توان از راه عملی بدست آورد بلکه همه اینها عنایتی است از جانب خداوند متعال.
از دیگر مزایای قرائت استاد منطبق نمودن قرائت قرآن با معنای آیات است که در بسیاری از تلاوتهای او مشاهده می شود و این کار از هنرهای بسیار ارزنده و بزرگی است که همه کس را یارای آن نمی باشد و در این زمینه می توان سوره های انفطار، فجر، مطففین، انشقاق و بروج را به عنوان نمونه نام برد.

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, محمدصدیق منشاوی, ,


بازديد : 5053 نويسنده : مدیریت مؤسسه قرآنی سراج تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393"8:40"


      «عبدالباسط محمد عبدالصمد»

                                                                               

استاد عبدالباسط محمد عبد الصمد در سال 1927 در روستاى المزاعزه یکى از توابع شهر اَرمنت در استان قنا در جنوب مصر متولد شد، او در مکانى پاک که به امر قرآن کریم از حیث حفظ و تجوید اهتمام مىشد متولد شد،جدّ او استاد عبدالصمد از مردان با تقوا و از حافظان قرآن که از نظر حفظ قرآن کریم و تجوید و احکام آن مردى متمکّن بود،و پدر بزرگِ مادرى او عارف بالله استادِ جلیل ابو داود صاحب مقام مشهور و معروف در شهر ارمنت، مى باشد ، اما پدرش استادعبدالصمد یکى از مدرّسین حفظ و تجوید قرآن کریم بود، 2 برادر او محمود و عبدالحمید در آموزشگاه (مکتب) قرآن را حفظ مى کردند و برادر کوچک آنها عبدالباسط هم در سن 6 سالگى به ایشان ملحق گردید.

این کودک با استعداد به مکتب استاد امیر در ارمنت ملحق شد و استاد به بهترین وجه از او استقبال کرد چرا که آثار مهارتهاى قرآنى را (که با شنیدنِ تلاوت قرآن در شب و روز و صبح وشام براى او حاصل شده بود) دراو دیده بود، استاد امیر جمله اى از امتیازات و استعدادها را در شاگرد مستعدّش مى دید که او را از سایرین ممتاز مى ساخت مانند سرعت فراگیرى ، هوش و ولع شدید در تبعیّت از استاد ، و دقت در خوب اداء کردن مَخارج الفاظ و وقف و ابتداء و صوت زیبائى که گوشها را با شنیدن و یا گوش دادن به آن مى نواخت…
استاد عبدالباسط در گفتگوهاى خود گفته است: (( سنّم 10 سال بود که حفظ قرآن کریم را در خلال این مدّت به پایان بردم و مانند نهرى روان از زبانم جارى مى شد، پدرم کارمندى در وزارت نقل و انتقال وپدر بزرگم از علماء بود … من از ایشان راهنمائى خواستم که قرائتها راچگونه فرا گیرم و آنها مرابه شهر طنطا درشمال مصررا هنمائى کردند تا به دست استاد محمد سلیم علوم قرآن و قرائات را فرا گیرم اما مسافت میان ارمنت که یکى از شهرهاى جنوب مصر است تا طنطا درشمال بسیار دور بود ولى موضوع ، موضوع آینده و برنامه ریزى براى آن بود، این بود که براى سفر آماده شدم اما یک روز مانده به رفتنم به سوى طنطا از آمدن استاد محمد سلیم به ارمنت مطلع شدیم، او آمده بود تاکلاسى براى آموزش قرائات در مدرسه دینى ارمنت بر پا کند اهالى ارمنت استقبال شایسته اى از او کردند و پیرامونش حلقه زدند چرا که ایشان مى دانستند این مرد کیست و قدرت او در علم و قرآن را مى دانستند و گوئى قضا و قدر او را در زمان مناسب به سوى ما روانه کرده بود اهل بلاد گروهى را با عنوان (اصفون المطاعنه) براى حفظ قرآن، تشکیل دادند بنابراین استاد ، علو م قرآن و قرائات را آموزش مى داد و قرآن کریم را تحفیظ مى نمود ، من به آنجارفته و قرآن را نزد او دوباره مُرور کردم و متن شاطبیه که متنى مخصوص به علم قرائات هفتگانه است را حفظ کردم.))
پس از اینکه استاد عبد الباسط به سن 12 سالگى رسید از هر شهر و روستا در استان قنا و مخصوصاً از جانب اصفون المطاعنه به کمک استاد سلیم ـ که از عبدالباسط به هر جا که مى رفت تعریف، مىکرد ـ دعوتهائى به سوى او روانه شد ، چراکه گواهى استاد سلیم نقطه اطمینان همه مردم بود.

زیارت ازمَزار بانوزینب (س):
در سال 1950 به زیارت آل بیت رسول الله (ص) و عترت طاهرینش رفت ،آنچه باعث این امر شد محفلى بود که به مناسبت ولادت زینب کبرى (س) بر پا شده بود،بانیان این محفل جمعى از بزرگانى از مشاهیر قاریان مانند استاد عبدالفتاح الشعشاعى،استاد مصطفى اسماعیل ،استاد عبدالعظیم زاهر و استاد ابو العینین شُعیشَع و غیر ایشان ازنخستین قُرّاء رادیو بودند…پس از گذشت نیمى از شب و در حالى که مسجد زینبیه از گروهِ انبوه محبین آل البیت (ع) که از هر نقطه آمده بودند موج مى زد،یکىاز نزدیکان عبدالباسط از مسئولین مجلس اجازه خواست تا این جوان با استعداد 10 دقیقه اى را به تلاوت بپردازد ، او اجازه داد وقارى جوان از سوره احزاب در میان جمعیتى با این کثرت شروع کرد…سکوت همه جاى مسجد را فرا گرفت و همه دیده ها یه این قارى کوچک جلب شد که با جرأت در جایگاه قاریان بزرگ نشسته است…اما سکوت دقائقى بیش طول نکشید و تبدیل به فریادهائى شد که مسجد را مىلرزاند،(الله اکبر) (ربنا یفتح علیک)… الخ که این فریادها مستقیماً از دل برمى خواست،و به جاى 10 دقیقه قرائت به یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد ،حضّار تصور مى کردند که ستونها و دیوارهاى مسجد هم با آنها هم صدا شده اند و گوئى که صداى سنگها را مى شنیدند که تنزیه و تسبیح مى گفتند.

معرفى عبدالباسط به رادیو:
با پایان یافتن سال 1951 استاد ضباع از عبدالباسط خواست تا براى قرائت در رادیو اقدام کندولى عبدالباسط با توجه به ارتباطش با مردم صَعید و نیز به جهت اینکه رادیو یک برنامه خاص و منظّمى را مى طلبد مایل بود که این قضیه را به آینده واگذار کند امّا از آنجا که خواست وبرنامه هاى الهى مافوق همه اراده ها وبرنامه ها است استاد ضباع نوارى را که عبدالباسط در روز ولادت زینب کبرى (س) خوانده بود ،که بسیار اعجاب برانگیز هم بود، به هیئت داوران رادیو داد و همگان از اداء قوى و صوت عالى او تعجب کردند …و به هر حال در سال 1951 عبدالباسط به رادیو راه یافت تایکى از ستارگان درخشنده در آسمان تلاوت باشد،پس از به دست آوردن این شهرت در طول چند ماه ، عبدالباسط ناچار بود که سر پناهى در قاهره بر پا کند و همراه با خانواده اش که ایشان را از صعید منتقل کرده بود در جوار فرزند رسول خدا زینب (س) اقامت کند بانوئى که مسبّب شهرت و ملحق شدنش به رادیو شده بود و به قول میلیونها نفر از مردم او را چون موهبتى به اسلام و مسلمانان هدیه کرده بود ، با ملحق شدن اوبه رادیو اقبال مردم براى خرید گیرنده هاى رادیوئى زیاد شد و در اکثر خانه ها گسترش یافت و هر کس دریک روستا یا یک منطقه رادیوئى داشت، صداى آن را بلند مى کرد تا همسایگان هم صداى او را بشنوند بالاخص در روزهاى شنبه مضافاً به اینکه محافل خارجى او هم مستقیم بر امواج رادیو پخش مى شد.

دیدار از کشورها:
از سال 1952در ماه مبارک رمضان و یا غیر رمضان مسافرتهاى او به دورترین نقاط عالم شروع شد، حتى بعضى از دعوتهائى که از او مى شد به مناسبت برگزارى یک محفل نبود بلکه از اودعوت مى شد تا در آن کشور حضور داشته باشد و هنگامى که سوال مى شد به چه مناسبتى از استاد دعوت کرده اید ؟ مى گفتند: که محفل به خاطر ایشان برگزار شده است چرا که هنگامى که استاد در یک محفلى حضور دارد فضائى از سُرور و شادى در آن مکان حاکم مى گردد … این قضیه از استقبال کشورهاى مختلف جهان از او در چهار چوب استقبالهاى رسمى و دولتى و یا مردمى معلوم مى شود … رئیس جمهور کشور پاکستان در فرودگاه به استقبال او آمد او را ملاقات کرده و با او مصافحه نمود، در جاکارتا در کشور اندونزى در بزرگترین مساجد آنجا به تلاوت قرآن کریم پرداخت در حالى که هر گوشه مسجد ازحاضرین پر شده بود و جمعیت با مسافت یک کیلومترمربع به خارج مسجد کشیده شده بود ودر میدانِ مقابل مسجد بیش از 250 هزار مسلمان تا صبح در حالى که سر پا ایستاده بودند به صداى او گوش مى داند…از میان کشورهائى که عبدالباسط به آنجا سفرنمود هند است ، او به مسافرت به کشورهاى عربى و اسلامى بسنده نکرد ، بلکه شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را پیمود تا در همه نقاط به مسلمانان دست پیدا کند… ازمشهورترین مساجدى که در آن به تلاوت پرداخته است ، مسجدالحرام در مکه ،مسجد نبوى (ص) در مدینه منوره ، مسجد الاقصى در قُدس ، مسجد ابراهیمى (ع) در فلسطین و مسجد اَموى در دمشق و مساجد مشهورآسیا ، آفریقا، ایالات متحده، فرانسه ، لندن، هند و اکثر کشورهاى جهان بوده است هیچ روزنامه رسمى و یا غیر رسمى از عکس و نوشته هائى که بر اسطوره بودن او دلالت دارد و مستحق تقدیر و احترم است، خالى نیست.

بیمارى و وفات:
مرض قند در اوشدت گرفت ،اما او با تناول غذاها و نوشیدنى هاى مختلف با این بیمارى به مبارزه مىپرداخت، ولى با اضافه شدن التهاب کَبدى، دیگر توان مقاومت در برابر این دو مرض را نداشت، او را به بیمارستان دکتر بدران در جیزه بردند ، اما اطبّاء به او توصیه کردند که براى معالجه به لندن برود ، او به آنجا رفت اما پس از اقامت یک هفته اى در آنجا از پسرش ابن طارق که همراه او بود خواست که او را به مصر برگرداند و گوئى که احساس کرده بود که روزگار عمر سپرى شده است و وقت لقاء خداوند نزدیک شده و براستى زندگى جز ساعتى نیست که به زودى مى گذرد ، روز وفات او به مَثابه صاعقه اى بود که بر قلوب میلیونها مسلمان در هر مکانى از دنیا واردآمد، هزاران نفر از دوستداران صدا، اداء، و شخصیت او با تمام اختلاف زبان و … جنازه اورا تشعیع کردند ، در این تشعیع همه سُفراء کشورهاى جهان به نیابت مردمشان حضور داشتند،و چون عبدالباسط سبب پیوند و علاقه در بین بسیارى از مردم در کشورهاى مختلف بود روز 30 فبریه در هر سال روز تکریم از این قارى بزرگ اعلام شد تا مسلمین به یادِ روزِ 30/11/1988 یاد او را گرامىداشته باشندروزى که او ازمیان ما رفت واز زندگى این دنیا به زندگى جاودانى پیوست .

 


موضوعات مرتبط : زندگینامه قاریان مشهورجهان, عبدالباسظ محمدعبدالصمد, ,


تعداد صفحات : 15
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 15 صفحه بعد


sj114
تمامي حقوق اين وبسايت براي مؤسسه قرآنی مردمی سراج دهلران محفوظ است.هرگونه کپي برداري بدون ذکر منبع شرعاحرام وپيگردقانوني دارد.


Copyright © 2013. All rights reserved
مؤسسه قرآني مردمي سراج دهلران , www.sj114.ir